تبیان، دستیار زندگی

کاهش تعریق در هوای گرم

7 ترفند برای اینکه در تابستان کمتر عرق کنید

زیر بغل، پاها، مشت‌ها، باسن و پیشانی انسان دو تا چهار میلیون غده تولید عرق دارد و با تبخیر این عرق گرمای بدن نیز از بین می‌رود؛ اما بدون شک کسی دوست ندارد لباسش خیس عرق شود از آن بدتر همیشه نقش شوره در لباس‌هایش مشخص باشد. بنابراین چند ترفند داریم که میزان تعریقتان را کاهش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تعریق
تابستان یعنی گرما، یعنی جاری شدن عرق از سر و صورت، یعنی به دنبال خنکی گشتن! اگر جزو افرادی هستید که از تعریق زیاد در این فصل شکایت دارید بدانید که بدون این فرآیند بدنتان با مشکلات جدی مواجه می‌شد. در واقع دلیل اصلی تعریق تنظیم دمای بدن است. زمانی که هوا بسیار گرم می‌شود فقط تعریق می‌تواند بدن را خنک کند. زیر بغل، پاها، مشت‌ها، باسن و پیشانی انسان دو تا چهار میلیون غده تولید عرق دارد و با تبخیر این عرق گرمای بدن نیز از بین می‌رود؛ اما بدون شک کسی دوست ندارد لباسش خیس عرق شود از آن بدتر همیشه نقش شوره در لباس‌هایش مشخص باشد. بنابراین چند ترفند داریم که میزان تعریقتان را کاهش می‌دهد.

محصولات ضدتعریق را شب‌ها بزنید

محصولات ضدتعریق و دئودورانت‌ها جزو محصولات پرطرفدار و پرمصرف در روزهای گرم است. اما بهتر است بدانید که هر یک کاربرد خود را دارد.
دئودورانت‌ها صرفاً برای از بین رفتن بوی بد بخصوص زیر بغل استفاده می‌شوند در حالی ضدتعریق یا همان مام زیر بغل برای کاهش تعریق کاربرد دارند. در واقع ضدتعریق‌ها حاوی ترکیباتی هستند که غدد تولید عرق را مسدود می‌کنند و در نتیجه برای کاهش عرق مؤثرتر هستند. به عقیده برخی از متخصصان ضدتعریق‌ها ارزان‌تر بوده و برای کاهش تعریق که باعث ایجاد بوی بد نیز می‌شود مؤثر عمل می‌کنند. البته باید بدانید که این کارایی ناشی از وجود آلومینیم در این محصولات است که با تعریق وارد واکنش شده و نمکی می‌سازد که منافذ خروج عرق را مسدود می‌کند و تأثیر آن تا چند ساعت باقی می‌ماند.
اگر با تعریقتان مشکل دارید و می‌خواهید حتماً مانع از آن شوید بهتر است ضدتعریق‌تان را شب‌ها روی پوست خشک بزنید. ضدتعریق که معمولاً با یا بدون دئودورانت است باید شب‌ها و زمانی که تعریق در کمترین میزان خود قرار دارد اقدام به استفاده از این محصولات بکنید. زیرا در این صورت شانس بیشتری برای مسدود کردن غدد مولد عرق دارید. البته متخصصان به افرادی که پوست حساسی دارد توصیه می‌کنند از محصولات معطر استفاده نکنند چون عطری که پایه الکل دارد معمولاً عامل اصلی واکنش‌های آلرژیک در پوست خواهد بود.

از سشوار استفاده کنید

بعد از زدن محصولات ضدتعریق از سشوار با دمای خنک استفاده کنید. ضدتعریق‌هایی که ماندگاری بالایی دارند ابتدا باید هر شب و بعد از آن با فاصله چند شب یکبار استفاده شوند. اما دئودورانت‌های معمولی که برای از بین بردن بوی بد تعریق هستند را می‌توانید به طور روزانه استفاده کنید.

مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که باعث تعریق بیشتر می‌شوند را بشناسید

مصرف نوشیدنی‌های الکلی و همچنین نوشیدنی‌های حاوی کافئین باعث افزایش تعریق می‌شود. علاوه براین مواد غذایی تند و پرادویه نیز همین خاصیت را دارند و باید از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کرد. البته متخصصان چندان نگران مواد غذایی نیستند مگر در برخی موارد! در واقع رژیم غذایی افراد تأثیر چندانی روی میزان تعریق ندارد مگر در مورد تعریق چشایی که در واقع شامل قطرات کوچک عرقی است که بعد از مصرف مواد غذایی داغ یا تند روی پیشانی، بینی و لب‌ها می‌نشینند.

برای تعریق بیش از حد بوتاکس کارساز است

باید بدانید که بوتاکس صرفاً برای صاف کردن چین و چروک صورت نیست. بوتاکس همچنین برای درمان تعریق بیش از اندازه نیز کاربرد دارد. به این صورت که نزدیک غدد مولد عرق تزریق شده و در نتیجه سیگنال‌های تعریق مسدود می‌شوند. به عقیده متخصصان بوتاکس برای کاهش تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل، باسن، پوست سر و همچنین چین‌های پوست مانند زیر سینه‌ها تأثیر خوبی دارد و بعد از تزریق حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد تا تأثیر خود را نشان دهد. این شیوه درمانی حدود سه ماه و گاهی بیشتر تأثیر خود را حفظ می‌کند. توجه داشته باشید که چنین شیوه درمانی باید توسط و با تشخیص پزشک متخصص انجام شود. همچنین باید دقت کنید که ماده تزریق شده حتماً بوتاکس باشد نه مواد دیگری مانند «دیسپورت» یا «اگزومین». به گفته سازمان غذا و داوری آمریکا، تأثیر این دو ماده در روند درمان تعریق بیش از حد تأیید نشده است.

از لیزر کمک بگیرید

یک روش بسیار مؤثر برای کنترل تعریق بیش از اندازه زیر بغل‌ها وجود دارد که به آن «میرادرای» miraDry گفته می‌شود. در واقع نوعی درمان با لیزر که غدد مولد عرق اکرین و آپوکرین واقع در ناحیه زیربغل‌ها را به طور دائم و یا نیمه دائم از بین می‌برد. برخلاف روش‌های دیگر، میرادرای فقط به ناحیه زیربغل مربوط می‌شود. به عقیده متخصصان اکثر مردم صرفاً در ناحیه زیر بغل‌ها دچار تعریق بیش از اندازه می‌شوند و این میزان تعریق بسیار بیشتر از میزانی است که برای تنظیم و کنترل دمای بدن لازم است. این روش همچنین موهای زائد این ناحیه را کاهش می‌دهد.

به عقیده متخصصان بوتاکس برای کاهش تعریق بیش از حد در ناحیه زیر بغل، باسن، پوست سر و همچنین چین‌های پوست مانند زیر سینه‌ها تأثیر خوبی دارد و بعد از تزریق حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد تا تأثیر خود را نشان دهد. این شیوه درمانی حدود سه ماه و گاهی بیشتر تأثیر خود را حفظ می‌کند


لباس‌های گشاد بپوشید

شاید نیازی به گفتن نباشد که یکی از روش‌های عرق نکردن خنک نگه‌داشتن بدن است. از آنجایی که تعریق به‌واسطه گرما ایجاد می‌شود، ساده‌ترین روش برای جلوگیری از تعریق، جلوگیری از گرم شدن بدن است. برای این کار بهتر است از لباس‌های نازک، نخی و گشاد استفاده کنید تا پوست نفس بکشد. همچنین بهتر است در محیط‌های خنک و دور از آفتاب باشید. لباس‌هایی که از پارچه‌های نخی یا ابریشمی تهیه شده باشند هوا را به راحتی عبور می‌دهند و شما را خنک نگه می‌دارند. برعکس پارچه‌های نایلونی و پلی‌استر باعث گرم شدن و در نتیجه تعریق بیشتر می‌شوند. همچنین باید اجازه دهید پاهایتان نیز نفس بکشند. چون خنک نگه‌داشتن پاها دمای کلی بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین در فصل تابستان از پوشیدن جوراب‌های کلفت و کفش‌های تنگ و گرم بپرهیزید.

به پزشک متخصص مراجعه کنید

اگر با استفاده از روش‌های معمولی تعریقتان کمتر نشد به پزشک مراجعه کنید. چون یک باور غلط وجود دارد که نمی‌شود با تعریق بیش از حد کاری کرد و باید با آن ساخت. واقعیت این است که تعریق زیاد در فصل گرما طبیعی است. با وجود این که تعریق زیاد مسئله آزاردهنده‌ای است اما در این فصل برای همه کمابیش وجود دارد. اما اگر در تمام فصول سال این تعریق بیش از حد با شماست بدانید که نیاز به درمان پزشکی دارید. به عقیده متخصصان این نوع تعریق به شرایط دیگری از جمله بارداری، یائسگی، عفونت‌های احتمالی یا یک بیماری قلبی یا برخی از سرطان‌ها مربوط می‌شود.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.