تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه مربای انجیر و خواص شگفت انگیز انجیر

یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجیر است که هر دو حالت خشک و تازه آن برای بدن، مقوی و مفید می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجیر
 انجیر میوه ای بهشتی است که نام آن در قران کریم هم آمده است . امام رضا (ع) درباره ارزش این میوه تابستانی می‌فرمایند انجیر رطوبت بدن را از بین می‌برد و استخوان را محکم کرده و مو را بر بدن می‌رویاند و درد را از بین می‌برد و با وجود انجیر نیازی به دارو نیست.

انجیر از صدها سال قبل به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به‌کار می‌رود. انجیر در دو نوع خوراکی و غیرخوراکی وجود دارد


 در ادامه طرز تهیه مربای انجیر را بیان می کنیم:


شاید مربای انجیر به اندازه ی مرباهای دیگر (آلبالو، هویج، توت فرنگی) شناخته شده نباشد، ولی این مربا از طعم و رنگ خوبی برخوردار است . درست کردن مربای انجیر با انجیرهای کوچک سبز بسیار عالی می شود. پیشنهاد می کنیم تا با انجیر های کوچک ،یک مربای خوشمزه برای خود درست کنید.

مواد لازم برای تهیه ی مربای انجیر :


انجیر سبز یک کیلو

شکر 300 گرم

هل 2 عدد

چوب دارچین

آب جوشیده

عصاره وانیل

آبلیمو

زعفران دم کرده
مربای انجیر

طریقه درست كردن مربای انجیر :


برای درست کردن مربا انجیر بهتر است از انجیر های متوسط و به یک اندازه استفاده کنید که نه زیاد نرم و نه زیاد نارس باشد.

در ابتدا انجیرها را خوب بشویید و سعی کنید دم آن را آنقدر کوتاه نکنید که پوستش باز شود. انجیر شسته شده را کاملا خشک کنید و آنها را همراه با شکر در یک ظرف لعابی در لابه لای هم قرار بدهید و به مدت 7 ساعت در یخچال نگه دارید تا تمام شکر در انجیر حل شود. بعد از اینکه انجیرها با شکر با هم حل شدند آن را روی حرارت متوسط به مدت 15 دقیقه بجوشانید تا پخته شوند. باید مراقب باشید که مربا سر ریز نشود.

بهتر است تمام کفی را که روی انجیرها در زمان جوشیدن بوجود می آید با قاشق بگیرید تا رنگ مربا شفاف شود. پس از 15 دقیقه جوشیدن دارچین و هل را اضافه کنید. لازم نیست هل را پودر کنید. سپس یک سوم پیمانه آب جوشیده شده را داخل مربای انجیر بریزید و اجازه بدهید 15 دقیقه دیگر هم روی حرارت متوسط بجوشد.

در مرحله آخر پخت، آبلیمو و عصاره وانیل را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید واجازه دهید 5 دقیقه به همراه بقیه مواد بجوشند. این مربا در 30 دقیقه آماده می شود و قوام لازم را به دست می آورد. پس از سرد شدن می توانید در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.

 روش دیگری هم برای تهیه این مربای خوشمزه وجود دارد.در ادامه این روش را هم بیان می کنیم:

  انجیر برای درمان کم خونی هم بسیار مفید است. کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر فرد بیمار هست یا تحت عمل جراحی قرار داشته ، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کند تا میزان آهن در بدن افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کند.


 روش دوم: مواد لازم برای تهیه مربای انجیر:


انجیر یک کیلو

 شکر 700 گرم

آب یک لیوان

آبلیمو یک قاشق غذا خوری

گلاب یک قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه مربای انجیر:


در ابتدا برای تهیه این نوع مربای انجیر ، داخل قابلمه ای بزرگ شکر و آب را بریزید و روی حرارت قرار بدهید تا به جوش بیاید و غلیظ شود سپس انجیرها را به این شیره اضافه کنید. حدود 15 تا 30 دقیقه با حرارت ملایم اجازه دهید مربا بجوشد و انجیرها نرم شوند و بعد گلاب و آبلیمو را اضافه کنید و باز اجازه دهید تا چند دقیقه دیگر با آبلیمو و گلاب بجوشد و اگر دوست داشتید زعفران دم کرده را بریزید و از روی حرارت بردارید و درون ظرف مناسب بریزید و داخل یخچال قرار بدهید تا مربای انجیر خنک شود.

نکته: مربا انجیر را می توانید به صورت کامل یا خرد شده استفاده کنید. اگر می خواهید انجیرها را خرد کنید شیره را بجوشانید و چند دقیقه ی آخر انجیرها را به آن اضافه کنید. زیرا زود له می شوند.  
 
مربای انجیر

انجیر میوه ای است که هر دو حالت خشک و تازه آن مفید و مغذی است و برای درمان بسیاری از بیماریها کاربرد دارد.

در ادامه برخی از خواص این میوه ی خوشمزه بهتشی را اشاره می کنیم:


انجیر ها یبوست را کاهش می دهند و باعث سلامت کلی هضم می شوند . هر روز صبح انجیر مصرف کنید تا با مشکلات گوارشی خداحافظی کنید.

یکی دیگر از خواص انجیر کاهش فشار خون می باشد. انجیر منبع خوب پتاسیم می باشد وپتاسیم هم ، عنصری است که برای کنترل فشار خون به کار می رود.

کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم(نمک) باشند، می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.

از خواص انجیر می توان به جلوگیری از سرطان روده بزرگ اشاره کرد. در واقع با مصرف منظم این میوه خوشمزه می توان خطر سرطان روده بزرگ را کاهش داد. فیبر در انجیر به سرعت به حذف زباله ها در بدن کمک می کند که برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است.

 انجیر برای درمان کم خونی هم بسیار مفید است. کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر فرد  بیمار هست یا تحت عمل جراحی قرار داشته ، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کند تا میزان آهن در بدن افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کند.

انجیر از جمله میوه هایی هست که دارای بیشترین مقدار فیبر می باشند و مشخص شد که زنانی که در طول نوجوانی و جوانی انجیر مصرف کرده اند،در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند

یکی از خواص انجیر برای سلامتی، دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. برخی از انواع انجیرها نسبت به بقیه، آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دارند اما بیشتر آنها سرشار از پلی فنول هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کنند. این تقویت‌کننده‌های طبیعی سلامت در میوه، برگ‌ها، پالپ و پوست انجیر وجود دارند.

یکی دیگر از خواص انجیر این است که به‌عنوان یک عامل ضدباکتری و ضدقارچی طبیعی عمل می‌کند.

 انجیر باعث سفید شدن دندان ها و جرم گیری آن ها می شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می گردد و بوی بد دهان را از بین می برد.


انجیر تازه در تهیه‌ی نوعی ماسک صورت تقویت‌کننده و غنی از آنتی‌اکسیدان به‌کار می‌رود. فقط کافی است چند عدد انجیر را له کنید و با حرکات دایره‌ای روی پوست‌تان بمالید. برای افزایش خواص مرطوب‌کنندگی ماسک می‌توانید یک قاشق غذاخوری ماست نیز به آن اضافه کنید

از مواد تشکیل‌دهنده‌ی انجیر در بسیاری از شامپوها، نرم‌کننده‌ها و ماسک‌های مو استفاده می‌شود. گمان می‌رود که این میوه، باعث آبرسانی به مو، تقویت مو افزایش رشد موها می‌شود.

انجیر ها دارای موکلیاژ بالا هستند که گلو درد را کاهش میدهند . آب طبیعی انجیر،درد و استرس آکورد های صوتی را تسکین می دهد.

انجیر ها کبد را از آلودگی پاک میکنند، بنابراین سلامت آنها افزایش می یابد.

انجیر خشک بهترین درمان برای بواسیر است. آنها دفع مدفوع را کاهش می دهند و فشار روی راست روده را کاهش می دهند. آنها را دو بار در روز مصرف کنید.

انجیر باعث سفید شدن دندان ها و جرم گیری آن ها می شود و در ورم لثه موجب تسکین درد و رفع التهاب می گردد و بوی بد دهان را از بین می برد.

انجیر شیر مادر را زیاد می کند و به دلیل اشتهاآور بودن و برخورداری از مقدار مناسب مواد مغذی مصرف انجیر برای کسانی که مایل به افزایش وزن هستند یا در دوره نقاهت بیماری بسر می برند گزینه مناسبی است.

شیره انجیر نیز خاصیت دارویی برای برای از بین بردن زگیل ، میخچه و آثار جلدی دارد و داروی خوبی برای افسردگی می باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .