تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (استان قم)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آبگوشت قنبید یا کلم قمری
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف استان قم می‌پردازیم:فرهنگ غذایی هر استان ریشه در آداب‌و‌سنن و شرایط اقلیمی آن دارد. استان قم، که یکی از استان‌های کویری ایران است، غذاهای سنتی متنوعی دارد.

غذاهای محلی استان قم

استان قم همانند بسیاری از استان‌های کشور عزیزمان ایران، از غذاها و خوراک‌های محلی فراوانی برخوردار است.  

آبگوشت قنبید یا کلم قمری

آبگوشت قنبید یا کلم قمری
در استان قم به علت شور بودن آب و برای از بین بردن املاح مضر آن از کلم قمری یا همان قنبید در غذاهایشان استفاده می‌کنند.

اشکنه در انواع مخلتف و با روش‌های متفاوتی تهیه و طبخ می‌شود. تنوع جالبی از آن نیز در استان‌های سراسر کشور، به عنوان غذایی سنتی و محلی طبخ و مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد. اما اشکنه‌ی سیب‌زمینی مختص مردم استان قم بوده و به عنوان غذای محلی این استان شناخته شده است.

آبگوشت قنبید یکی از غذاهای محلی استان قم است که از کلم قمری برای پختن آن استفاده می‌شود. همچنین در آبگوشت قنبید از گوشت گوسفندی، گندم پوست‌کنده، لوبیا سفید، رب، پیاز، پودر لیمو عمانی، نمک و زردچوبه هم استفاده می‌کنند. این آبگوشت محلی همراه با نان سنگک و سبزی خوردن تازه خورده می‌شود.این غذای خوش‌طعم با ترکیب نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، قنبید، لیمو عمانی، گوجه‌فرنگی، گوشت، پیاز، نمک و زردچوبه طبخ می‌شود. برخی مواقع برای بهتر شدن رنگ آبگوشت از رب گوجه فرنگی نیز استفاده می‌شود. مردم استان قم، این غذای اصیل را همراه سبزی‌خوردن، پیاز، ماست یا انواع ترشیجات میل می‌کنند.


آش قونبید

 آش قونبید
آش قنبید یا کلم یکی دیگر از غذاهای محلی استان قم است که در ماه رمضان بیشتر پخته می‌شود. این غذا از حبوبات و سبزیجاتی مثل نخود، لوبیا، عدس، پیاز، کلم، قنبید، سبزی آش (اسفناج، جعفری، تره)، زردچوبه و فلفل درست می‌شود و ارزش غذایی زیادی دارد و بسیار مقوی است.

آبگوشت هویج برگه

آبگوشت هویج برگه
طعم و بوی آبگوشت، آن هم از نوع هویج برگه، هوش از سر هر غذا دوستی خواهد برد. این غذای فوق‌العاده و سنتی، یکی از مغزی‌ترین و در عین حال دوست‌داشتنی‌ترین غذاهایی است که در برنامه‌ی غذایی مردم استان قم یافت می‌شود.

آن‌ها با مخلوط هویج قمی (رنگ این هویج زرد است)، برگه، لوبیا قرمز، گوشت با استخوان، پیاز، نمک، زردچوبه و نعناع خشک، به تهیه و تدارک این آبگوشت مقوی می‌پردازند. عطر نعناع داغ و ترکیب آن با مواد اولیه، بسیار عالی و خوشمزه به نظر می‌رسد.

آبگوشت هویج برگه هنوز هم به دلیل علاقه قمی‌ها به این غذا رونق‌بخش سفره‌هایشان است. این آبگوشت از ترکیب هویج قمی (هویج زرد) برگه، گوشت با استخوان، لوبیا قرمز، نعناع خشک، پیاز، زردچوبه و نمک درست می‌شود و همراه با نان و سبزی یا ترشی خورده می‌شود.

آبگوشت یخنی بادمجان

آبگوشت یخنی بادمجان
یخنی بادمجان از غذاهای محلی استان قم است که در دسته آبگوشت‌ها قرار می‌گیرد و با انواع پروتئین‌های حیوانی و گیاهی غنی شده است.

با توجه به منابع خوب پروتئین و فیبری که در یخنی بادمجان  وجود دارد، این غذا برای کودکان و خانم‌های باردار مناسب است. قمی‌ها برای درست کردن این آبگوشت از گوشت، لوبیا چیتی، عدس، بادمجان، به، پیاز، آب انار، نمک و ادویه استفاده می‌کنند.

آش پتله (آش جو)

آش پتله (آش جو)
از دیگر غذاهای مورد علاقه‌ی مردم استان قم به شمار می‌رود. غذایی که بر پایه‌ی جو، یکی از رایج‌ترین غلات مصرفی تهیه می‌شود. مردم این استان، برای طبخ آش پتله ابتدا جو را خیس کرده تا پوست آن جدا شود. سپس با ترکیب جو و سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه‌های دلخواه دیگر به طبخ این غذای سنتی می‌پردازند.

آش پتله با جو درست می‌شود و از غذاهای محبوب قمی‌هاست. برای درست کردن این آش باید جو را خیس کنید و بعد با موادی مثل سبزی آش، کشک، پیاز، نمک و ادویه ترکیب کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا جا بیفتد.

ماش ماشک

ماش ماشک
ماش ماشک یکی از غذاهای محلی استان قم است که در دسته آش‌ها قرار می‌گیرد و از ترکیب ماش، هویج قمی، گوشت، نمک، فلفل و زردچوبه به‌ دست می‌آید. این غذای کم‌کالری برای افرادی که رژیم غذایی دارند یا باید چربی و قند خون خود را کنترل کنند مناسب است.

ماشاب

ماشاب
از دیگر آش‌های سنتی در رژیم غذایی مردم استان قم محسوب می‌شود. این غذا نیز، نمونه‌ی کاملی از یک خوراکی مقوی و سرشار از فیبر و مواد مورد نیاز بدن انسان به شمار می‌آید. غذایی فوق‌العاده خوش‌طعم، خوش‌بو و لذیذ که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است.مردم این شهر با استفاده از ماش، لوبیا چشم بلبلی، پیاز، نمک، زردچوبه، عدس، سیب‌زمینی، برنج، گندم، فلفل، آب گوشت و کشک و نعنا داغ به تهیه‌ی این غذای مقوی می‌پردازند. ماشاب غذایی مقوی و از آش‌های محلی است که استفاده از آن به دلیل داشتن فیبر خواص زیادی دارد.

دمپختک قمی

دمپختک قمی
دمپختک یا دم‌پختی هم از غذاهای سنتی و محلی استان قم است که با برنج تهیه می‌شود و به دلیل عطر و طعم خوشایندی که دارد در بسیاری از شهرهای دیگر ایران هم طرفداران زیادی دارد. برنج، لپه باقالی، پیاز، کره، زردچوبه و نمک مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. خوردن این غذا با  ترشی، ماست یا سالاد شیرازی و گوجه فرنگی مزه خوب آن را چند برابر می‌کنند؛ البته قمی‌ها بعضی اوقات این غذا را با تخم‌مرغ نیمرو نوش جان می‌کنند.

مغزابه

مغزابه
یکی از غذاهای مقوی و پرخاصیت استان قم مغزابه یا مغز‌آب است. این غذا سرشار از سبزیجات، فیبر و چربی‌های مفید است و انرژی بدن را چند برابر می‌کند. برای تهیه مغزابه از گردو، چغندر، بادمجان، دوغ کشک، نعنا خشک، پیاز، نخود، روغن، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند.

پتله پلو

پتله پلو
پتله پلو بیشتر در روستای زیزگان، از توابع دستجرد، پخته می‌شود. این غذای لذیذ و محلی که از غذاهای مورد علاقه روستایی‌هاست بسیار مقوی است و کالری کمی دارد.پتله پلو از برنج، بلغور گندم، سیب‌زمینی، پیاز، عدس، کشمش، روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و زعفران درست می‌شود و به گفته کارشناسان تغذیه برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و چربی خون بسیار مفید است.


اشکنه‌ سیب‌زمینی

 اشکنه‌ سیب‌زمینی
اشکنه در انواع مخلتف و با روش‌های متفاوتی تهیه و طبخ می‌شود. تنوع جالبی از آن نیز در استان‌های سراسر کشور، به عنوان غذایی سنتی و محلی طبخ و مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد. اما اشکنه‌ی سیب‌زمینی مختص مردم استان قم بوده و به عنوان غذای محلی این استان شناخته شده است.

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟



مردم قم برای تهیه‌ی این غذای محلی از سیب زمینی، پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله، آرد، روغن، نمک، زردچوبه، آب و نمک استفاده می‌کنند. البته با توجه به ذائقه‌ی اعضای خانواده، ممکن است تغییراتی در مواد اولیه‌‌ی این غذا، ایجاد شود که تاثیر چندانی در طعم اصلی آن، ایجاد نمی‌کند. این خوراک مقوی، غالبا در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان مصرف می‌شود.

اشکنه از غذاهای قمی است که در گذشته پای ثابت سفره ایرانی‌ها بوده و در هر شهری طرز تهیه آن با شهرهای دیگر تفاوتی اساسی داشته. اشکنه انواع مختلفی دارد مثل اشکنه پیاز، تخم‌مرغ و گوجه. در استان قم نوعی اشکنه به نام اشکنه سیب‌زمینی پخته می‌شود که از غذاهای سنتی این استان است.

کوفته‌ قمی

کوفته‌ قمی
در سراسر کشور، با توجه به اقلیم و فرهنگ غذایی مردم، کوفته‌های متنوع با مواد اولیه‌ی مختلفی تهیه و طبخ می‌شود. در رژیم غذایی مردم استان قم نیز نوعی کوفته‌ی سنتی وجود دارد که به نام کوفته‌ی قمی مشهور است.

غذایی کاملا بومی و بسیار لذیذ و خوش‌عطر که علاقه‌مندان بسیاری را نیز در سراسر استان، از آن خود کرده‌ است. قمی ها برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه از برنج پخته، سبزی کوکویی تازه، شوید، ترخون خشک، شنبلیله خرد شده، نخود فرنگی یا باقلای سبز، گوشت چرخ‌کرده (ترجیحا بدون چربی)، پیاز، روغن، رب گوجه‌فرنگی، آبغوره، سیر و ادویه استفاده می‌کنند.

طعم ترش این غذا، لذتی به یاد ماندنی را برای اعضای خانواده، به یادگار خواهد گذاشت. این غذای لذیذ در استان قم محبوبیت زیادی دارد و به شیوه‌ای متفاوت از کوفته‌های دیگر پخته می‌شود.

قاقاناخ (نوعی خاگینه)

قاقاناخ (نوعی خاگینه)
در شهرهای مختلف کشور، خاگینه یا قاقاناخ‌هایی به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. در استان قم نیز با توجه به ذائقه و سلیقه‌ی افراد خانواده، این غذا با کمی تفاوت نسبت به سایر استان‌های کشور تهیه می‌شود. غذایی که به عنوان خوراک محلی و سنتی استان قم، محسوب می‌شود.قاقاناخ که غذایی خوش‌طعم، دوست داشتنی و بسیار پرطرفدار در بین مردم استان قم است، بسیار ساده و در مدت زمانی کوتاه تهیه و آماده می‌شود. مردم این استان با ترکیب موادی چون شیر، تخم‌مرغ، آرد سفید سبوس‌دار، پیازچه خشک شده، زردچوبه و روغن به طبخ این غذای فوق‌العاده می‌پردازند.

متخصصان تغذیه به دلیل انرژی و کالری زیاد، آنرا به افراد با اضافه وزن بالا توصیه نمی‌کنند. همچنین این غذا به دلیل وجود شیر و تخم‌مرغ از میزان قابل توجهی پروتئین برخوردار است که برای کودکان با وزن پائین، پیشنهاد بسیار خوب و مناسبی است.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .