تبیان، دستیار زندگی

منفی‌ها را از خود دور کنید

۶ عامل موثر در افزایش افسردگی بزرگسالان

همه ما دچار افکار منفی می‌شویم ولی روش برخورد ما با این افکار باعث می‌شود که با اعتماد به نفس یا ترسو، امیدوار یا سرخورده و برنده یا مغلوب به نظر برسیم چون افکار منفی مزمن می‌تواند روی سلامت جسم و روح و روان افراد اثر بد بگذارد. در اینجا چند تفکر منفی افراد همیشه غمگین آورده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : عطیه رضایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غم و اندوه

جملات علیه خود

با گفتن جملاتی علیه خود، پیام‌هایی مخرب به خودمان می‌دهیم و بر این اساس از اعتماد به نفس، عملکرد خوب و توانایی‌های بالقوه خود فرسنگ‌ها دور می‌شویم. جملاتی مثل من نمی‌توانم، به اندازه کافی خوب نیستم، اعتماد به نفس ندارم، می‌دانم شکست می‌خورم، مانند سم بر روان شما عمل می­‌کند.

تفکرات منفی

این افراد همیشه نسبت به شرایط یا تعاملاتشان با دیگران طرز تفکرهای منفی دارند. این انتخاب شماست که باعث می‌شود قوی یا ضعیف‌، شاد یا غمگین‌، قدرتمند یا قربانی به نظر آیید و دائم منفی­‌بافی کنید.

هرکس اشتباه می‌کند ولی بازتاب اشتباه‌ها روی شما دائمی نیست و هرگز از شما فرد بدی نمی‌سازند



مقایسه منفی با دیگران

ما ممکن است خودمان را با کسانی که موفقیت‌های بیشتری نصیب‌شان شده یا جذاب‌تر و پولدارتر هستند، مقایسه کنیم. وقتی دائم فکر کنیم که دیگران از ما بهتر هستند بیشتر گرفتار حسادت و بی‌لیاقتی و در نتیجه اضطراب، نگرانی، افسردگی و خودسرزنشی شویم.

افکار منفی نسبت به گذشته

چیزی که قبلا اتفاق افتاده قابل تغییر نیست، اما چیزی را که هنوز رخ نداده، می‌توانیم تا حدی به شکل دلخواه درآوریم. بنابراین اولین قدم در این راه جدا شدن از گذشته است  و نه فکر کردم دائمی به آن.

میل به سرزنش

اگرچه نمی‌توان اثر بد عوامل فردی و اجتماعی را نادیده گرفت، اما وقتی به سرزنش کردن دیگران بپردازیم در واقع خود را قربانی فرض کرده‌ایم و همین موضوع ما را به سمت زندگی تلخ‌تر و رنجش و شکست‌های بیشتر سوق می‌دهد.

بخشش خود

مهم است که نسبت به اشتباه‌­های خود دلسوزانه رفتار کنید و متوجه شوید که اکنون نسبت به گذشته آگاهی‌هایتان بیشتر شده و این شانس را دارید که خطاهای گذشته را تکرار نکنید و در خود یا دیگران تفاوتی مثبت به وجود آورید. هرکس اشتباه می‌کند ولی بازتاب اشتباه‌ها روی شما دائمی نیست و هرگز از شما فرد بدی نمی‌سازند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.