تبیان، دستیار زندگی

تفاوت ترازو و باسکول

مجموعه ما تلاش دارد تا با آگاهی بخشی به متقاضیان انواع ترازو و باسکول، محلی معتبر با پیشینه و سابقه کافی برای خرید ترازو برای شما قلمداد شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترازو، باسکول


احتمالا هر کسی که حتی برای یک بار خریدار انواع ترازو یا باسکول بوده باشد، این سوال را از خود پرسیده است که تفاوت ترازو و باسکول چیست؟ هر دو ابزارْ وزن می کنند، حال چرا به یکی ترازو گفته می شود و به دیگری باسکول؟ یادداشت پیش رو برای تبیین و توضیح همین سوال نوشته شده است و سعی می کند تفاوت هایی را که انواع ترازو با انواع باسکول دارد، شرح دهد.

در برابر معنای کلمه ترازو در فرهنگ فارسی معین آمده است: ابزاری برای وزن کردن اجسام؛ قپان. و در برابر معنای کلمه باسکول در لغت‌نامه دهخدا هم آمده است: کلمه فرانسوی که درفارسی در برابر قپان (به‌خصوص قپان‌های عظیم) برای وزن کردن کالاهای سنگین و کامیون‌ها و غیر آن به ‌کار می‌رود. از دانستن معنای این دو کلمه به راحتی می توان به یکی از عمده ترین و آشکارترین تفاوت های ترازو و باسکول پی برد. بزرگ تر بودن انواع باسکول و توانایی توزین اوزان سنگین تر در باسکول را می توان تفاوت ابتدایی میان ترازو و باسکول دانست.

ترازوی گرمی و باسکول تنی!

در طراحی و تولید و ساخت انواع ترازو به نکاتی توجه می شود که سبب می شود محدوده وزنی خاص و مشخصی به انواع ترازوهای فروشگاهی و صنعتی و آزمایشگاهی اختصاص یابد، و بالاتر از آن محدوده، از آن انواع باسکول باشد. اگر توان توزین انواع ترازوی آزمایشگاهی را در نظر بگیریم که از اوزان بسیار سبک گرمی آغاز می‌شود، تا محدوده وزنی 70 کیلوگرم، که شامل انواع ترازوی فروشگاهی سنگین وزن است، محدوده وزنی نام دارد که انواع ترازو اعم از انواع ترازوی دیجیتال، ترازوی آزمایشگاهی، ترازوی طلا فروشی، ترازوی عطاری، ترازوی گرمی، ترازوی صنعتی، ترازوی خانگی و انواع ترازوی فروشگاهی در آن قرار می گیرند.

به طور معمول زمانی که توانایی توزین یک ابزار توزین از مقدار 70 کیلوگرم بیشتر شود، باید آن وسیله را باسکول نام داد. به همین دلیل است که نمی توان در بازار ترازوی 100 کیلویی یافت. و اگر دنبال خرید چنین چیزی باشید، فروشنده به شما خواهد گفت که منظور خرید شما باسکول 100 کیلویی است. هدف از تولید باسکول ها امکان توزین بیشتر از مقدار 70 یا 80 کیلوگرم تا چند ده تن است. مدل ها و تنوع باسکول برای توزین چنین بازه وزنی گستره ای بسیار زیاد است. همچنان که می توان انواع گوناگونی را برای ترازوها برشمرد، در میان باسکول ها نیز چنین است. باسکول صنعتی، باسکول فروشگاهی، باسکول رولیک، باسکول آویز، باسکول کفی، باسکول دامکش، باسکول دیواری، باسکول متحرک، باسکول ثابت و باسکول جاده ای و همچنین باسکول مکانیکی از انواع باسکول ها به شمار می آیند.

جنس ترازو و باسکول

اما تفاوت ترازو و باسکول به همین معیار توانایی توزین اوزان بیشتر ختم نمی شود. در طراحی و ساخت ترازو و باسکول موارد دیگری نیز لحاظ می شود. مواردی مانند استحکام. که البته در مدل های گوناگون ترازو و باسکول تفاوت دارد. اما عمدتا باسکول وسیله ای محکم تر از ترازو است. این تفاوت در قیاس میان یک ترازوی گرمی با یک باسکول دیجیتالی معمولی به خوبی آشکار می شود. یقینا زمینه استفاده از باسکول دیجیتال با افزایش توانایی توزین به صنایع گوناگونی گسترش می یابد و یکی از نخستین معیارهای هر ابزار صنعتی استحکام خواهد بود. به همین دلیل انواع باسکول دیجیتالی و حتی باسکول مکانیکی از مقاومت و استحکام بالایی در برابر ضربه و صدمه برخوردارند. اغلب انواع ترازو را از پلاستیک فشرده می سازند و در مواردی معدود مانند ترازوی صنعتی، می تواند بدنه فلزی هم داشته باشد. اما در انواع باسکول این بدنه اغلب آهنی یا فولادی است و در مواردی نیز می تواند استیل باشد. به این ترتیب آلیاژی که به صورت پیش فرض برای ساخت ترازو و باسکول استفاده می شود نیز با هم تفاوت دارد.

ترازو، باسکول

قابلیت های ترازو و باسکول

پس از معیارهای حد نهایی توزین و استحکام، که از اصلی ترین تفاوت ها در باب ترازو و باسکول شناخته می شود، در باب سایر تفاوت های میان ترازو و باسکول باید به ویژگی های ریزتری اشاره کرد. برای مثال می تواند اندازه ترازو و باسکول را از جمله تفاوت ها دانست. کوچک ترین باسکول از بزرگ ترین ترازو بزرگ تر است. یک باسکول 100 کیلویی که باسکولی سبک وزن به حساب می آید، از یک ترازوی 70 کیلویی که یک ترازوی بزرگ صنعتی خوانده می شود، بزرگ تر خواهد بود. این امر به دلیل نوع کاربردی است که باسکول دارد. البته اندازه را می توان در راستای توان توزین هم توضیح داد. رابطه توانایی یا قدرت بیشتر در توزین و اندازه بزرگ تر در انواع باسکول، رابطه ای مستقیم است.

در باب قابلیت های انواع ترازو و باسکول هم می توان نوشت. اینکه برای مثال هرگز یک باسکول از قابلیت زیرکشی که در ترازوهای آزمایشگاهی دیده می شود برخوردار نخواهد بود. یا معمولا در ترازوها از قابلیتی به نام توزین مرحله ای خبری نیست. چراکه این قابلیت مختص باسکول هاست. اگر چه می توان شباهت هایی نیز در این زمینه مانند مجهز بودن به چاپگر داخلی یا امکان ارتباط با شبکه بی سیم (WiFi) و داشتن نمایشگر LED و حافظه داخلی یافت. اما در مجموع قابلیت هایی وجود دارد که مخصوص ترازوهاست و در طرف دیگر قابلیت هایی نیز وجود دارد که بر اساس کاربری انواع باسکول طراحی شده است و در ترازوها دیده نمی شود.

لودسل ترازو و باسکول

اما یکی از مهمترین تفاوت های فنی که انواع ترازو دیجیتال با انواع باسکول دیجیتال دارد، لودسل یا حسگر توزین آنهاست. لودسل یا Load Cellرا می توان به مغز متفکر ترازوها و باسکول هایا قلب تپنده آنها تعبیر کرد. وسیله‌ای حساس به کوچک‌ترین فشارهایی که به سطح سینی یا کف ترازو و باسکول وارد می شود. لودسل این فشارهارا در فرایندی دیجیتالی به عدد تبدیل می کند و روی صفحه نمایشگر نمایان می سازد. اما سوال اینجاست اگر کارایی لودسل در ترازو و باسکول یک چیز است، چگونه با هم تفاوت دارد؟ این تفاوت نیز در نهایت مرتبط با توان توزین خواهد بود. در واقع تعیین کننده حساسیت و مقدار وزنی که یک ترازو یا باسکول می تواند اندازه بگیرد، لودسل است. این لودسل هرچه بزرگ تر باشد قادر خواهد بود سنجش را برای اوزان سنگین تری انجام بدهد. در عین حال از حساسیت آن نیز کاسه می شود. به این ترتیب دو تفاوت در دل هر لودسل ترازو و باسکول نهفته است. نخست اینکه لودسل ها در انواع باسکول بزرگ ترند و می توانند وزن بیشتری را بسنجند. و دوم اینکه در عین حال حساسیت کمتری دارند و در واقع میزان خطای آنها برای وزن کردن بالاتر از ترازوست. به این ترتیب ترازوها دقیق ترند و باسکول ها قوی تر.

ترازو، باسکول

به این ترتیب در این یادداشت به عمده تفاوت هایی که میان هر یک از انواع ترازوی دیجیتال و باسکول دیجیتالی وجود دارد پی بردیم. شناخت هرچه بیشتر ابزارهایی که احتمالا یکی از وسیله های حوزه کاری شماست، در نهایت منجر به نگاه حرفه ای شما به شغل‌تان خواهد شد. به این ترتیب شناخت آنها علاوه بر افزایش آگاهی های شما از ابزارها، در مواقع خرید ترازو و باسکول می تواند راه به یک خرید دقیق و حساب شده ببرد. مجموعه ما تلاش دارد تا با آگاهی بخشی به متقاضیان انواع ترازو و باسکول، محلی معتبر با پیشینه و سابقه کافی برای خرید ترازو برای شما قلمداد شود.