تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه سغدو یا دلمه سیراب شیردان

دلمه سیراب شیردان یا سُغدو از غذاهای محلی لرستان است که با سیرابی و گوشت چرخکرده و سبزیجات درست می‌شود و بسیار مغذی و سالم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سُغدو (دلمه‌ی سیراب شیردان)
سغدو که یکی از غذاهای سنتی لرستانی‌ها است، از شکنبه‌ی گوسفند تهیه می‌شود. برنج، آلوبخارا، گردو، روغن، آب و ادویه دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی سغدو است. برای تهیه‌ی این خوراک لذیذ مواد را داخل شکنبه ریخته و با نخ و سوزن می‌دوزند. سپس روی آن آب و ادویه ریخته و روی حرارت ملایم می‌پزند.

طرز تهیه سغدو یا دلمه سیراب شیردان  


مواد لازم:

دلمه سیراب شیردان یا سُغدو از غذاهای محلی لرستان است که با سیرابی و گوشت چرخکرده و سبزیجات درست می‌شود و بسیار مغذی و سالم است.


- سیرابی                              به تعداد نفرات یک برش
- گوشت چرخکرده                 200 گرم
- پیاز سرخ شده                    3 قاشق غذاخوری
- لپه                                    4 قاشق
- برنج                                   1لیوان
- رب گوجه                            1 قاشق غذاخوری
- سبزی معطر مخصوص دلمه(ترخون، مرزه، نعناع، جعفری وپیازچه) خرد شده   1 لیوان
- پودر زیره                            1 قاشق چایخوری سرخالی
- فلفل و زردچوبه                   به مقدار لازم
- روغن                                 به میزان کافی

طرز تهیه:
تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخلش بریزید و 2 قاشق از پیاز خرد شده را به همراه گوشت در تابه بریزید و در روغن تفت دهید.

در حین تفت گوشت ادویه ها را به همراه سبزی خرد شده به گوشت اضافه کنید و کاملا تفت دهید. برنج را هم بشویید و به صورت خام به مواد داخل گوشت اضافه کنید و با مقداری نمک مواد را هم بزنید.

مواد آماده شده دلمه را کنار بگذارید و به سراغ سیرابی ها بروید. سیرابی ها را در اندازه های 15 در 15 سانتی متر برش بزنید و مقداری از مواد دلمه را داخل آن بریزید و چهار طرفش ا محکم ببندید و یا بدوزید که مواد هنگام پختن بیرون نریزد.

یک قاشق پیاز مانده را در یک قابلمه بریزید و به آن رب گوجه فرنگی اضافه کنید و با کمی ادویه تفت دهید . 1 لیتر آب داخل قابلمه بریزد و دلمه های سیرابی را داخل قابلمه قرار دهید.

در ظرف را ببندید و بعد از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید 3 تا 4 ساعت با حرارت کم سیرابی ها بپزند.

(در حین پخت دلمه ها میتوانید چند پاچه گوسفند هم داخل قابلمه بگذارید تا طعم متفاوت تری را تجربه کنید) بعد از 3 الی4 ساعت که سیرابی ها پخت و سس داخل قابلمه غلیظ شد، دلمه های سیرابی را در آورده و در ظرف مورد نظرتان بکشید. سس آن را هم روی دلمه ها بریزید و با چند پر لیمو و جعفری آن را تزیین کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .