تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای

یکی از لذیذ ترین غذاهای ایرانی، دلمه می باشد که انواع مختلفی دارد و در واقع هر چیزی را که بتوان داخل آن را از مواد پر کرد و مواد دلمه را با آن پیچید ، می توان از ان دلمه درست کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلمه فلفل دلمه ای

دلمه را می توان با بادمجان، فلفل دلمه ای ، برگ مو تهیه کرد که هر کدام از اینها خوشمزگی و خوش طعمی خود را دارد. در این مطلب می خواهیم طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای را به چند روش بگوییم.

در ابتدا طرز تهیه دلمه فلفل دلمه ای شکم پر روی گاز  را می گوییم.

مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه:

سبزی دلمه (شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، نعناع، ترخون و مرزه)

فلفل دلمه‌ای رنگی ۴ عدد

پیاز ۱ عدد

برنج نصف پیمانه

پیاز داغ ۱ پیمانه

گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم

لپه پخته ۱ پیمانه

رب ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو یک قاشق چای خوری

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه:


ابتدا برنج را می شوییم  و آن را آبکش می کنیم  تا نیم پز شود. لپه را بهتر است از شب قبل خیس دهیم تا نفخ آن گرفته شود و ان را می شوییم و می پزیم. پیاز را خرد و نگینی می کنیم و در تابه با کمی روغن تفت می دهیم. بعد از سرخ شدن پیازها ، گوشت را به آن اضافه کرده و تفت می دهیم.

هنگامی که گوشت‌ها تغییر رنگ دادند کمی زرد چوبه و نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و کمی هم میزنیم و سبزی دلمه را از قبل خرد کرده ایم را به مواد اضافه می کنیم و همه مواد را با هم مخلوط می کنیم.

 برنج نیم پز شده و لپه های پخته شده را هم به مواد اضافه می کنیم و در مرحله پایانی پیازی که از قبل داغ کرده ایم را به مواد اضافه می کنیم. این مواد راکنار بگذارید.

در مرحله بعد فلفل دلمه را خوب می شوییم و سر آن را می بریم ، اما آن را دور نمی اندازیم. داخل فلفل دلمه ای را خالی می کنیم و درون آن را از موادی که درست کرده ایم پر می کنیم. و سر فلفل دلمه را روی ا« می گذاریم و فلفل‌های پر شده را در یک قابلمه کنار هم می چینیم.

 بعد از اینکه داخل همه فلفل دلمه ای ها را از مواد پر کردیم ، سس آن را درست می کنیم . برای اینکار  دو قاشق غذاخوری رب را در کمی روغن سرخ می کنیم و کمی فلفل و یک قاشق سوپ خوری آبلیمو و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کرده  و خوب هم می زنیم تا یک سس یکدست  به دست بیاید. بعد این سس را روی قابلمه ای که فلفل ها را درون آن گذاشته ایم می ریزیم و روی حرارت کم گاز می گذاریم تا بپزد. بعد از یک ساعت غذا آماده خوردن می باشد.

دلمه فلفل دلمه‌ ای در فر


روش دیگری هم برای تهیه دلمه فلفل دلمه ای وجود دارد.  در روش بالا ، فلفل دلمه ای های چیده شده درون قابلمه را روی گاز قرار دادیم تا با حرارت گاز بپزد ، در این روش دلمه فلفل دلمه ای را می خواهیم درون فر آماده کنیم .

مواد لازم برای تهیه این روش:

فلفل دلمه‌ای رنگی متوسط ۴ عدد

کره 50 گرم

ریحان خشک ۲ قاشق غذاخوری

جعفری تازه خرد شده ۱ قاشق غذاخوری

پیاز متوسط ۴ عدد

شیر  یک چهارم پیمانه

پودر زعفران یک قاشق چایخوری

سیب زمینی متوسط ۴ عدد

روغن مایع ۳/۱ پیمانه

قارچ ۲۰۰ گرم

پنیر پیتزا ۲۰۰ گرم

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

نمک، فلفل قرمز به میزان لازم

طرز تهیه :

 در این روش ابتدا سر فلفل دلمه را می بریم  و داخل آن را خالیمی کنیم، بعد  یک قابلمه را تا نیمه آب کرده و کمی نمک به آن می زنیم، وقتی جوش آمد فلفل‌ها را به مدت ۲ دقیقه در آب می گذاریم تا کمی نرم شوند. سپس آن‌ها را از آب خارج کرده  و بر عکس  می گذاریم تا آب درونشان خالی شود.

فلفل دلمه ای ها را کنار می گذاریم.

 در مرحله بعد  سیب زمینی را آبپز می کنیم و بعد از پختن پوست آن را می گیریم و له می کنیم.

 
دلمه را می توان با بادمجان، فلفل دلمه ای ، برگ مو تهیه کرد که هر کدام از اینها خوشمزگی و خوش طعمی خود را دارد. 


 قارچ ها را می شوییم و خرد می کنیم.

پیاز را هم خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم و کمی نمک و زرد چوبه به آن می زنیم. سپس سیب زمینی‌های له شده را با شیر و کره به صورت پوره درمی آوریم و به پیاز اضافه می کنیم.

 در مرحله بعد ریحان و جعفری خرد شده را هم به این مواد اضافه می کنیم و قارچ هایی را هم که خرد کردیم روی مواد می ریزیم و همه آنها را با هم مخلوط می کنیم.

 در مرحله بعد زعفران هم به آن اضافه می کنیم ودر پایان هم مقداری از پنیر پیتزا  رنده شده را اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم تا یک دست شوند.

 بعد از اینکه همهم مواد به خوبی با هم مخلوط شد، آنها را داخل فلفل دلمه ای می ریزیم و پر می کنیم و بعد  روی آن کمی پنیر می ریزیم و در سینی فر کنار هم می چینیم. سینی فر را با روغن کمی چرب می کنیم.

فر را روشن کرده و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی گراد می گذاریم تا داغ شود، سپس سینی را به مدت ۲۰ دقیقه در فر می گذاریم تا دلمه آماده شود.
دلمه فلفل دلمه ای

طرز تهیه دلمه فلفل دلمه‌ ای مجلسی


روش دیگری هم برای تهیه این غذای خوشمزه وجود دارد.

مواد لازم :

فلفل دلمه‌ای سه عدد

گوشت چرخ کرده دویست گرم

پیاز یک عدد متوسط

بادمجان یک عدد

تره، جعفری، گشنیز، شوید، نعناع، ترخون و مرزه خرد شده از هرکدام یک قاشق غذا خوری

پنیر پیتزا صد گرم

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذا خوری

زرد چوبه یک قاشق مربا خوری

آب، نمک و فلفل به اندازه کافی

روغن به میزان لازم

دستور پخت:

در این روش از تهیه دلمه فلفل دلمه ای ، پیاز را ریز خرد کرده و در روغن کمی سرخ می کنیم، سپس گوشت چرخکرده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

پس از اینکه گوشت کمی تغییر رنگ داد زردچوبه، نمک، فلفل، رب گوجه فرنگی و ۲ قاشق آب به آن اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم.

بادمجان را می شوییم و پوست آن را می گیریم، سپس آن را به صورت نگینی خرد کرده و در یک تابه تمیز کمی سرخ می کنیم و سپس آن را به مواد گوشتی اضافه می کنیم  و تفت می دهیم.

حرارت را کم می کنیم  و چند دقیقه صبر می کنیم تا مواد به خرد یکدیگر بروند.بعد از چند دقیقه سبزی خای خرد شده را هم به مواد اضافه می کنیم و حرارت را خاموش می کنیم.

 فلفل هار ا می شوییم و  و داخل آن را خالی می کنیم و مواد را درون آن می ریزیم و روی آن را پنیر پیتزا می ریزیم و فلفل‌های پر شده را در یک ظرف پیرکس و یا سینی فر کنار هم می چینیم و به اندازه‌ی نیم سانت آب و رب مخلوط شده را در ظرف می ریزیم و درون فر قرار می دهیم تا دلمه فلفل دلمه ای مجلسی آماده شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .