تبیان، دستیار زندگی

با کودکمان که غذا نمی‌خورد چه کنیم؟

اگر شما هم کودکی در خانه دارید که غذا نمی‌خورد و مجبور هستید به زور به او غذا دهید، احتمالاً این پرسش و پاسخ به کارتان خواهد آمد. در اینجا یک متخصص به ما می‌گوید که هنگام تغذیه‌ی فرزندانمان چه کارهایی را نباید انجام دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فرزندپروری - تغذیه کودکان - روانشناسی کودک
با سبک زندگی این روزها، ما خواهر و برادر، خواهرزاده و برادرزاده کمتری داریم. با این پیش فرض ما تا زمانی که خودمان پدر یا مادر شویم تجربه کمتری هم در دیدن و مشاهده بزرگ شدن بچه‌ها داریم.

فارغ از این، اکثر نوزادان و بچه‌هایی که در فیلم‌ها می‌بینیم و در کتاب‌ها می‌خوانیم مطابق واقعیت نیستند، هرگز گریه نمی‌کنند، هرگز نیمه شب از خواب بیدار نمی‌شوند. بچه‌ها زیبا هستند و از والدین حرف شنوی کامل دارند علاوه بر این خودشان سرگرم می‌شوند و بازی می‌کنند!

چگونه نگرش‌ها برای تربیت فرزندان نسبت به نسل‌های اخیر تغییر کرده است؟

بسیاری از چیزها تغییر کرده است. برخی تغییرات خوب و برخی بد بوده، امروزه ما به طور مشخص می‌دانیم که هرگز نباید کودک را کتک زد و حتی در برخی از کشور نگرش‌ها این موضوع توسط قانون منع شده است.
کودکان بسیار زودتر به مدارس و مهدکودک‌ها می‌روند و در سال‌های ابتدایی زندگی برای ساعت‌های طولانی از پدر و مادرشان جدا می‌شوند و از آن‌ها دور هستند.
ما نسبت به رفتارهای عادی کودکان تحمل بیشتری پیدا کرده‌ایم و حتی برای مشکلات کودکانمان آنها را به روانشناس می‌رسانیم.
فرزندپروری به صورت غریزی و فطری (بدون آموزش) رها شده است و جای خود را به کتاب‌ها، روش‌ها و متخصصان داده است.

فرزندپروری - تغذیه کودکان - روانشناسی کودک

آیا الگوهای مشخصی برای بی نظمی در غذا خوردن کودکان و بدغذایی آنها وجود دارد؟

هرگز سعی نکنید به زور به کودک غذا دهید هرگز سعی نکنید کودک را مجبور به خوردن کنید. نه با زور نه با اقناع نه نه با رشوه دادن (وعده درباره‌ی هدیه دادن) حواس پرت کردن یا سایر روش نگرش‌ها! 

من درباره‌ی مشکلات غذایی در کودکانی که از بیماری رنج می‌برند صحبت نمی‌کنم. درباره‌ی کودکان سالمی که با خوشحالی بازی می‌کنند ولی برای هر کدام از وعده‌های غذایی والدین را اذیت می‌کنند، صحبت می‌کنم. البته دلیل در این گونه موارد مشخص است والدین تلاش می‌کنند تا به زور به کودک غذا بخورانند (بدهند) و حتی ممکن است توسط برخی از متخصصان (که مقادیر بسیار زیادی از غذا را توصیه می‌کنند) گمراه شوند.
اگر والدین کودکان را مجبور به خوردن غذایی نکنند معمولاً کودکان سلیقه‌ای مشابه خانواده پیدا خواهند کرد اما اگر والدین به زور به کودک خود غذا بدهند، معمولاً منجر به تنفر بچه‌ها از آن غذا می‌شود. از آن جایی که والدین برای استفاده از غذاهای سالم پافشاری کردند نوجوانان و جوانان ناسالم‌ترین غذاها را ترجیح می‌گوید دهند.

یعنی مشکلی نیست اگر کودکانم سبزیجات نخورند؟

شما باید سبزیجات بخورید، کودکانتان را تنها بگذارید و در نهایت خواهید دید که احتمالاً سبزیجات هم خواهند خورد. البته در طول زندگی ترجیحات و سلایق غذایی تغییر خواهند کرد. بین یک تا شانزده سال اکثر کودکان ماکارانی را به سبزیجات ترجیح خواهند داد اما اگر شما آنها را از سبزیجات متنفر نکرده باشید، سلیقه‌ی غذایی آنها بازهم تغییر خواهد کرد.

فرزندپروری - تغذیه کودکان - روانشناسی کودک

پدر و مادر چگونه باید با مشکل خورد و خوراک برخورد کنند؟

کودک را تنها بگذارید. مشکل غذایی مشکل کودک نیست بلکه مشکل والدین است. والدین تنها کسانی هستند که رفتار غیر عادی دارند به این دلیل که به کودک می‌گویند: سبزیجات را تمام کن! یا می‌گویند: یک لقمه برای مامان بخور و یک لقمه به خاطر بابا! یا صدا در می‌آورند که «ویییژ! هواپیما آمد دهانت را باز کن!» اینها رفتارهای عادی نیستند؛ همین حالا متوقفشان کنید!

بهترین راه برای دور کردن استرس از میز شام چیست؟

کودک نمی‌تواند تغییر کند. او نمی‌تواند بگوید: "من از امروز تصمیم گرفته‌ام که دو برابر همیشه غذا بخورم بنابراین مامان و بابا شما خوشحال خواهید شد" او نمی‌تواند بگوید. برای این که هر کس شروع به دو برابر خوردن روزانه کند، پس از چند ماه دارای اضافه وزن خواهد شد. کودک شما همین الان هم به اندازه و به خوبی غذا می‌خورد.

نظر شما راجع به غذاهای آماده برای نوزادان و کودکان چیست؟

این غذاها بسیار گران قیمت‌تر از غذاهای خانگی هستند و معمولاً به اندازه‌ی غذای خانگی سالم نیستند. (البته اگر غذای شما در منزل سالم نیست باید همین حالا تغییر روش دهید) لازم نیست برای کودک غذای خاصی فراهم کنید، کودک امکان استفاده از غذای معمول خانواده را دارد.

نکته آخر: معمولاً کودکان غذاهای جدید و ناشناس را دوست ندارند و این کاملا طبیعی است.

منبع: goodfood
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.