تبیان، دستیار زندگی

قوانین بهداشتی خرید و ذبح دام در عید قربان 99

هر ساله با فرا رسیدن عید قربان بسیاری از مردم حیواناتی مانند گوسفند یا گوساله قربانی می کنند. امسال این مراسم با شیوع ویروس کرونا همزمان شده است که باید این امر با رعایت قوانین بهداشتی انجام شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوسفند

سنت حسنه قربانی کردن دام در همه جای کشور ،مصادف با ایام تشریق (دهم ذی الحجه) انجام می شود، اما همانقدر که این کار ثواب دارد، حفظ سلامت هم از واجبات به حساب می آید.

امسال با توجه به بیماری کووید 19 و همچنین تب کنگو، بهتر است مردم ،خودشان دام را قربانی نکنند و این کار را به کشتارگاه ها بسپارند .

ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود. در واقع بهترین محل برای ذبح قربانی، کشتارگاه ها هستند. این مکان مورد تایید سازمان دامپزشکی است .

 همچنین از قصابی های محل که مورد تایید سازمان دامپزشکی هستند نیز می توان برای قطعه بندی و توزیع دام استفاده کرد تا افراد کمترین تماس را با دام داشته باشند.

 نکته‌ مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است در صورتی که  توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند، امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد. از این رو از خرید دام زنده  خودداری کنند و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، را خریداری نکنند.

هنگام تماس با دام در تمام مراحل اعم از ذبح، پوست کنی، قطعه بندی گوشت دام و سایر موارد باید نکات بهداشتی لازم شامل پوشیدن روپوش و دستکش، ماسک، عینک مخصوص، پیش بند و چکمه را رعایت کنند.

همچنین باید دام زنده از میادین عرضه مجاز دام خریداری شود، چون این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. چون اگر تماس مستقیم با دام داشته باشید ، و در صورتی که دام آلودگی داشته باشد، پتانسیل انتقال بیماری را افزایش می دهد، بنابراین حتماً دام ها مانند بز، گوسفند، گاو و شتر باید از مراکزی تهیه شوند که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور باشند و کارشناس دامپزشکی بر آن نظارت داشته باشد

افرادی که به دام را ذبح می کنند ، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند، همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

 همچنین گوشت دام ذبح شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، مصرف شود.

 
با توجه به شیوع این ویروس امسال از مردم خواسته شده تا در مراکز عرضه دام تجمع نکنند و حتی‌الامکان مراسم قربانی خود را غیر حضوری برگزار کنند. تلفن‌های مختلفی از جانب خیریه‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح شهر اطلاع‌رسانی شده است تا مردم از طریق تلفن دام خود را بخرد و ذبح آن را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، سپس با ماشین‌های سردخانه‌دار به خیریه‌ها و یا متقاضیان ارسال شود.


به هیچ وجه دامی را که علائم بیماری و ناخوشی دارد را  ذبح و مصرف نکنید.

همچنین توجه داشته باشید تا جگر قرمز  را به صورت خام یا نیم پز مصرف نکنید. مواد پروتئینی مانند گوشت و جگر باید به صورت پخته مصرف شوند.

 کسانی که برای خرید دام به میادین عرضه دام می روند ، حتما نکات بهداشتی را رعایت کند و با داشتن وسایل حفاظت فردی مانند ماسک، دستکش و رعایت فاصله فیزیکی این کار را انجام دهند.

در دفع فضولات دام هم  باید دقت لازم صورت گیرد و نکات بهداشتی رعایت شود.

راه دیگر برای افرادی که به این شرایط دسترسی ندارند، این است که به نیت قربانی مبلغ آن را به مراکز خیریه از جمله پرورشگاه ها بدهند تا مبلغ آن صرف امور خیریه شود.

با توجه به شیوع این ویروس امسال از مردم خواسته شده تا در مراکز عرضه دام تجمع نکنند و حتی‌الامکان مراسم قربانی خود را غیر حضوری برگزار کنند. تلفن‌های مختلفی از جانب خیریه‌ها و کشتارگاه‌ها در سطح شهر اطلاع‌رسانی شده است تا مردم از طریق تلفن دام خود را بخرد و ذبح آن  را در کشتارگاه‌ها انجام دهند، سپس با ماشین‌های سردخانه‌دار به خیریه‌ها و یا متقاضیان ارسال شود.

علی‌رغم انجام این سنت حسنه، مردم  نباید دغدغه‌های بهداشتی برای ذبح دام خود داشته باشند و این کار خیر باعث نشود که بیماری کرونا در میان خانواده‌ها شیوع پیدا کند.

امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی در سنت حسنه قربانی کردن دام در عید قربان از بسیاری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان جلوگیری  کنید و ساعات خوشی را در این روز عید داشته باشید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .