تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (آذربایجان)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نان اهری
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف آذربایجان می‌پردازیم:

غذاهای سنتی آذربایجان

دست پخت آذری ها زبانزد همه مردم این کشور است، غذاهای سنتی و محلی آذربایجان طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد. 

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و آب و هوای سرد آن باعث شده است تا انواع مختلف آش تبدیل به غذاهایی بسیار محبوب در میان اقوام ترک این منطقه شوند

کوفته تبریزی یکی از معروف‌ترین غذاهای آذربایجان محسوب می‌شود. این غذا که از نظر طعم و شیوه پختجزء بهترین غذاهای ایرانی محسوب شده و یکی از غذاهای محلی و بومی شهر تبریز است.کوفته تبریزی از آن غذاهای سختی است که هرکسی که از خطه آذربایجان باشد یا به این غذا علاقه داشته باشد، ادعای زیادی برای پخت لذیذ و عالی آن دارد.

کوفته مرغ

کوفته مرغ

اهالی آذربایجان کوفته‌ی مرغ را با استفاده از گوشت فیله‌ی مرغ، لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی (مرزه و تره)، گردو، پیازداغ و آرد طبخ می‌کنند که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. 

 

طرز تهیه دویماج

دویماج

دویماج یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است. این غذا برای صبحانه و عصرانه سریع آماده می شود و همراه با سبزی خوردن و میوه های تابستانی (انگور و هندوانه) بسیار طعم لذیذ و دلچسبی دارد.این غذا در فصل تابستان به همراه میوه های رنگارنگ و خوش طعمی مانند انگور و هندوانه، به عنوان یک عصرانه خنک سرو می شود. علاوه بر این می توان از دویماج به عنوان یک افطاری سبک و مقوی در سفره افطار استفاده کرد و تهیه این میان وعده بسیار ساده است و در کمترین زمان آماده می شود.

دلمه‌ کلم پیچ

دلمه‌ کلم پیچ

این غذا که معمولا به عنوان پیش غذا سرو می شود، از ترکیب موادی چون کلم ‌پیچ، گوشت چرخ ‌کرده، برنج، لپه، سرکه‌ سفید، رب گوجه ‌فرنگی، شکر، پیاز، سبزی خشک (نعناع و شوید)، آلوی خورشتی، نمک و فلفل درست می شود.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یک پیش غذای مجلسی است که می تواند حسابی سفره را رنگین و اشتها را باز کند. مواد لازم برای این غذا برنج، لپه، پیاز سرخ کرده، بلغور، برگ مو، روغن حیوانی و سبزی دلمه یعنی تره، مرزه و شوید است.

سبزی دلمه نقش مهمی در طعم این غذا دارند و مزه ی خاص و منحصربفردی به آن می دهد. دلمه برگ مو تقریبا در تمام سفره های مردم آذربایجان وجود دارد.

کوکوی لوبیا سبز

کوکوی لوبیا سبز

کوکو از جمله غذاهایی است که در فرهنگ غذایی مردم مناطق و شهرهای مختلف ایران، تنوع بالایی دارد.کوکوی لوبیا نیز یکی از غذاهای اصیل و سنتی  استان آذربایجان شرقی است که به دلیل طعم، عطر و خاصیت غذایی ارزشمند آن در میان مردم طرفدار زیادی دارد.

دیزی سنگی

دیزی سنگی

در یک روز سرد شاید هیچ چیز به اندازه‌ی دیزی سنگی لذت بخش نباشد. به همین خاطر است که دیزی سنگی تا به این اندازه در میان آذربایجانی ها محبوب است.

البته محبوبیت دیزی یا همان آبگوشت تنها به این بخش از کشور محدود نمی شود. تفاوت آبگوشت های این منطقه از ایران با سایر آبگوشت ها را شاید بتوان در استفاده‌ی آن ها از لپه برای تهیه‌ی این غذا باشد.

گوشت گوسفند، دنبه، رب گوجه، گوجه، سیب زمینی و لپه مواد اولیه‌ ای هستند که در آذربایجان شرقی از آن ها برای تهیه دیزی سنگی استفاده می شود.

 

قورما شورباسی

قورما شورباسی

این غذا نوعی آبگوشت است که به دلیل دلیل قورمه شدن گوشت مصرفی آن، به این نام شهرت یافته است. قورما شورباسی از جمله غذاهایی است کهبرای بدن بسیار  مفید است و خوردن آن توصیه می شود.قورما شورباسی با ترکیب موادی همچون گوشت قورمه شده‌ی گوسفند، پیاز، دنبه و چربی گوسفند، تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، فلفل قرمز، لپه، زعفران، نمک، رب گوجه‌ فرنگی و ادویه‌ بومی درست می شود.

تره شورباشی

تره شورباشی

محبوبیت دیزی و آبگوشت در این منطقه به قدری زیاد است که انواع مختلفی از آن ها را در اینجا شاهد هستیم.

تره شورباشی را می توان نوعی آبگوشت دانست که با استفاده از پیاز، گوشت، لیمو عمانی، زعفران، لپه، زردچوبه و نمک و فلفل و البته تره تازه تهیه می شود. البته این غذا در گذشته محبوب تر بود و امروزه تقریبا به فراموشی سپرده شده است.

شیر پلوی تبریزی

شیر پلوی تبریزی

شیر پلوی تبریزی یکی از غذاهای محلی تبریز است، که بسیار خوشمزه و خوش طعم است. غذای شیرپلوی تبریزی از غذاهای خوشمزه و سنتی تبریز است که بسیار طرفدار دارد و با فیله مرغ تهیه می شود.

کباب بناب

بناب یکی از شهرستان های بزرگ و معروف آذربایجان است و سبک کباب های این شهر توانسته شهرتی ملی پیدا کند. در میان همه ی خوراکی ها و غذاهای آذربایجان از کنار این یکی هرگز نمی توان به سادگی گذشت.

در خصوص اصالت این غذا در شهرهای مختلف نمی توان بحث کرد اما این نوع کباب با کباب معمولی و متداول چه از نظر اندازه و چه از نظر طعم و مزه، ترکیبات و نحوه پخت تفاوت های اساسی دارد که باعث شده تا کباب بناب متمایزتر از کباب های دیگر باشد.

در میان تمام خوراکی ها و غذاهای آذربایجان، کباب بناب جایگاه ویژه ای دارد. از آنجایی که دامداری در استان آذربایجان شرقی رواج دارد، انواع محصولات دامی در آن به وفور و با کیفیت بسیار بالایی یافت می شوند.

خورشت هویج

خورشت هویج

خورش هویج از محبوب ترین غذاهای شهر تبریز محسوب می شود. همانطور که از نام این خورشت پیداست ماده ی اصلی آن هویج است که باید به صورت خلالی خورد شود و حسابی در روغن سرخ شود. حالا نوبت اضافه کردن گوشت، پیاز و رب گوجه فرنگی است.اگر می خواهید خورش عطر و رنگ بهتری پیدا کند کمی هم از زعفران استفاده کنید. در این خورش از آلو هم استفاده می شود که مزه ی آن را خیلی بهتر از قبل می کند. برای اینکه ترشی و شیرینی در کنار هم در این غذا وجود داشته باشد در آخر آبلیموی تازه را به روی خورش اضافه کنید.

گیزاتما

گیزاتما

گیزاتما یکی از غذاهای ساده‌ی آذربایجان است که با بادمجان، کدو، سیب زمینی، سیر و گوجه‌فرنگی (برخی هویج هم اضافه می‌کنند) تهیه می‌شود. تمامی مواد غذا سرخ شده و در سسی با هم ترکیب می‌شوند. گیزاتما یکی از غذاهای محلی ارومیه است که با کدو و بادمجان و سیب زمینی تهیه می شود و در وعده های اصلی سرو می شود.

طرز تهیه کوکوی تره تبریز

کوکوی تره تبریز

کوکوی تره تبریز از غذاهای محلی آذربایجان است که نیاز به زمان زیادی برای آماده شدن ندارد اما در عین سریع بودن خوشمزه نیز می باشد.کوکو تره یکی از انواع کوکوهای خوشمزه و سالم ایرانی است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به کوکو سبزی دارد. کوکوی تره در برخی شهرهای کشور به عنوان یک غذای مجلسی پرطرفدار به همراه گردو و زرشک طبخ می شود.

گوزلمه

گوزلمه

یکی از غذاهایی که در ارومیه طبخ می شود و بسیار ساده و بسیار خوشمزه است، گوزلمه است. گوزلمه در زبان ترکی به معنی "منتظر نشو" است، یعنی مدت زمان زیادی برای آماده شدن این غذا نیاز نیست و خیلی زود آماده می‌شود.برای تهیه‌ی این غذا تخم‌مرغ‌ها را سرخ می‌کنیم، سپس ماست را در تابه‌ای دیگر به همراه آب به مدت ۵ دقیقه هم می‌زنیم. سپس در کاسه‌ای تخم‌مرغ و ماست را ریخته و به آن سیر اضافه کرده و در نهایت نوش جان می‌کنیم.
 
ارومیه خورش

ارومیه خورش

با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف آذربایجان می‌پردازیم:

ارومیه خورش یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه و آذربایجان غربی است.

امروزه هم تمامی کدبانوهای این استان، ارومیه خورش را در برنامه‌ی غذایی خود جای می‌دهند. ارومیه خورش از گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌فرنگی، غوره و ادویه‌جات تهیه می‌شود و طعم خاص خود را دارد.

شورجه ارومیه

شورجه ارومیه

شورجه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد. 

قارنی یاریخ (بادمجان شکم پر)

قارنی یاریخ (بادمجان شکم پر)

صیفی جات یکی دیگر از مواد اولیه پر مصرف در تهیه غذاهای سنتی و محلس است که می توان تنوع جالبی از خوراک های لذیذ و اشتها آور را با استفاده از این مواد تهیه کرد. این مواد ارزشمند به خاطر داشتن خواصی مانند دارا بودن مقدار زیادی ویتامین آ، کلروفیل، اسید فولیک، موثر در تولید خون، مملو از مواد معدنی همواره اهمیت بسیاری در خوراک ها دارد.بادمچان شکم پر در گویش مردم آذربایجان به قارنی یاریخ معروف است و یکی از غذاهای محلی و سنتی این خطه به شمار می آید و طعمی بسیار لذیذ دارد برای تهیه قارنی یاریخ از مواد مانند بادمجان، سیر، پیاز، گوشت چرخکرده، جعفری، گوجه فرنگی و رب استفاده می شود و معمولا این غذا را با نان و ماست یا سبزی خوردن و ترشی سرو می کنند.

پیچاق قیمه

پیچاق قیمه

این غذا یکی از اصیل ترین غذاهای اردبیل به شما رمی رود.

مواد لازم:
- پیاز                           2 عدد
- گوشت گوسفندی      کمی کوچک خرد شد
- رب                         2 قاشق غذاخوری
- نمک زردچوبه           کمی
- خلال بادام               به مقدار دلخواه
- تخم‌ مرغ                به تعداد افراد
- آب

طرز تهیه:
پیاز خلالی خرد کرده وسرخ کنید، سپس زردچوبه  و نمک را اضافه کنید. بعد از سرخ شدن رب اضافه کرده و آن را کمی با پیاز تفت دهید.

گوشت را اضافه کرده بعد این که خامی گوشت گرفته شد کمی آب و خلال بادام اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد.

در مرحله آخر تخم مرغ ها را مانند نیمرو روی خورشت بشکنید. بعد این که تخم مرغ پخته شد می‌توانید نوش جان کنید و ازغذای خوشمزه اردبیل لذت ببرید.

یتیمچه

یتیمچه

یتیمچه در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شود. در استان آذربایجان غربی برای تهیه‌ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز استفاده می‌کنند. 

آش های سنتی آذربایجان

آش میوه

آش میوه

موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان شرقی و آب و هوای سرد آن باعث شده است تا انواع مختلف آش تبدیل به غذاهایی بسیار محبوب در میان اقوام ترک این منطقه شوند. آش ها نسبتا راحت تهیه می شوند و بدن را نیز به خوبی گرم می کنند. انواع مختلفی از آش را می توان در میان غذاهای محلی آذربایجان شرقی قرار دارد، ولی آش میوه بی شک جزو محبوب ترین و البته خاص ترین آن ها است.

به صورت کلی، آش میوه در کل منطقه محبوب است و به عنوان یکی از غذاهای محلی اردبیل نیز شناخته می شود. همانطور که از نام این نوع آش پیدا است، برای پخت آن از انواع میوه (آلو، زغال اخته ، زردآلو، آلوچه، آلبالو)، حبوبات (نخود، لوبیا)،  سبزی آش (تره و جعفری)، هویج، پیاز، رشته‌، رب، کلم ‌برگ و گوجه‌ استفاده می شود. در پایان نیز برای آنکه آش مزه‌ای ترش پیدا کند،‌ مقدار کمی سرکه به آن اضافه می شود.

 آش ماست

آش ماست

همانطور که بیان شد،‌ آش ها جزو محبوب ترین غذاهای محلی آذربایجان شرقی هستند. آش ماست را نیز می توان جزو محبوب ترین آش های این خطه دانست.

آذربایجانی ها برای تهیه کردن آش ماست از حبوبات (عدس، نخود، لوبیا)، سبزی آش، سیب ‌زمینی، برنج، پیاز، آب گوشت، ماست، و هویج و کلم برگ استفاده می کنند. البته بین آش ماست و آش کشت فرق چندان زیادی وجود ندارد، تنها کافیست به جای ماست از کشک استفاده کنید. البته حتما می دانید که در آش کشک از رشته نیز استفاده می شود.

آش اوماج آذربایجان

آش اوماج آذربایجان

تنوع آش ها میان غذاهای محلی آذربایجان شرقی به همینجا محدود نمی شود. آش اوماج و یا اوماج آشی یکی از غذاهای زمستانه محبوب است.اوماج در واقع تکه های بسیار کوچک و ریز خمیر است. برای تهیه کردن این خمیرها، از آرد، آب و کمی نمک استفاده می شود. سپس خمیر را به شکل گلوله های بسیار ریز تقسیم می کنیم و آن را  همراه با پیاز، عدس و سبزی آش را همراه رب گوجه‌ فرنگی و آب می پزید.

آش گوجه ‌فرنگی

آش گوجه ‌فرنگی

این آش هم خوشمزه هست و هم خوشرنگ پس می تواند اشتهایتان را حسابی باز کند. مواد لازم برای درست کردن این آش سبزی آش (تره و جعفری)، حبوبات (لوبیا چیتی یا لوبیا چشم ‌بلبلی) پیاز داغ ، بلغور، برنج و گوجه  است. همانطور که از اسم این آش معلومه برای پخت آن باید از گوجه فرنگی زیادی استفاده شود از طرفی مسئول طعم ترش آن هم آبغوره است!

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

در منطقه‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاها محسوب می‌شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در خطه‌ی آذربایجان انواع آش‌ها پخته می‌شود و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. از آش‌های معروف ارومیه می‌توان به آش کلم اشاره کرد که به دو صورت پخته می‌شود: یکی با سماق و دیگری با آبغوره. در این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و طبق ذائقه سماق یا آبغوره استفاده می‌کنند. 

آش دوغ اردبیل

آش دوغ اردبیل

استان آذربایجان غربی هم جزو آن دسته از جاهایی است که آش دوغ از قدیم در آن طبخ می‌شد. اهالی ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی برای طبخ این آش از نخود، تره، جعفری، شوید، برنج، دوغ و سیر استفاده می‌کنند. طعم این آش‌ بسیار لذیذ است و توصیه می‌شود در سفر به این استان حتما از آن نوش جان کنید. 

نان اسکو

نان اسکو

خوردنی های استان آذربایجان تنها به خوردنی های تبریز محدود نمی شود. هر یک از شهرستان های این استان هم برای خود در این باره اسم و رسمی به هم زده اند.

اسکو هم از جمله این شهرستان هاست که به لحاظ نان مخصوص و خوش عطر و بویش معروفیت دارد. گندم استحصال شده از مزارع این شهرستان و نحوه پخت آن سبب شده تا نان حاصل از آن نیز از ویژگی منحصر بفردی برخوردار شود.

نان اهری

نان اهری

اهری نوعی نان روغنی کوچکی است. حتی اگر قدمت آن در شهر منتسب به آن طولانی  هم باشد تا این اندازه در سفره های غذایی مردم آذربایجان جا باز نکرده بود. اما حالا طعم ترد و ماندگارش سبب شده تا این نوع خوراکی سبک و در عین حال مقوی به پای ثابت تمام سفره های افطار و مراسم احسان و نذورات آذربایجانی ها تبدیل شود.

همانطور که از نام آن برمی آید خاستگاه این نان را باید به شهرستان اهر نسبت داد. اما حالا تبریزی ها هم از نظر تولید و مصرف این نوع خوراکی محبوب بچه ها و بزرگترها از خود اهر هم پیشی گرفته اند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .