تبیان، دستیار زندگی

نیروهای فنی هوشمند تبیان، رکن پایداری مرکز داده اند

به گزارش روابط عمومی «ارتباطات هوشمند تبیان»، مدیر مرکز داده این مجموعه درباره نیروهای فنی فعال در این بخش می‌گوید: اجرای دستورالعمل‌ها و استانداردهای مرحله نگهداری و راهبری Data Center در مجموعه ما برعهده تکنسین‌ها، مهندسان، کارشناسان خبره و مشاوران و مدیران است که مهم‌ترین رکن پایداری Data Center اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیتاسنتر تبیان

« شاید بنیادی ترین مانع گسترش آموزش فنی در برخی از کشورهای در حال رشد، همان‌گونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته چنین است، نگرش منفی بسیاری از افراد نسبت به این آموزش است. کار دستی و فنی از قدیم به مثابه کاری خوار و پست و فقط درخور افراد بی سواد در نظر گرفته شده است… آموزش فنی وحرفه ای باید بخش مکملِ نظام آموزشی همه جانبه باشد و به این سبب، باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی شود». این بخشی از توصیه یونسکو درباره آموزش‌های فنی است؛ امروز ۶ مرداد، روز «ترویج آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای» است و مجمومه هوشمند تبیان ضمن پاسداشت آن، گفت‌وگویی با مدیر مرکز داده این مجموعه داشته است و او ضرورت حضور نیروهای فنی در این واحد پرداخته است. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

علیرضا غزازانی، مدیر مرکز داده «ارتباطات هوشمند تبیان» درباره ضرورت حضور نیروهای فنی در مرکز خدمات داده اینترنتی مجموعه هوشمند تبیان و دیگر مراکز داده می‌گوید: در مقدمه باید بگویم در چرخه حیات مرکز داده بعد از مطالعه و برنامه‌ریزی جهت انتخاب نوع مرکز داده‌ای که قرار است نیاز ما را تامین کند فاز طراحی مرکز داده داده را پیش رو داریم که این کار توسط مهندسان خبره، متناسب با نیاز کارفرما و استانداردهای موجود انجام می‌شود. در مرحله بعد، به فاز ساخت و پیاده‌سازی مرکز داده می‌رسیم که در این مرحله ، کارگران، تکنسین ها، مهندسان و مهندس ناظر و … به کمک هم مرکز داده را می‌سازند.
وی با بیان اینکه بعد از ساخت مرکز داده مهمترین مرحله راهبری و نگهداری مرکز داده است، ادامه می‌دهد: در مجموعه هوشمند تبیان در مرحله نگهداری و راهبری Data Center ، چند گروه برای انجام دستورالعمل‌ها و استانداردها تعیین شده‌اند که شامل تکنسین‌ها، مهندسان، کارشناسان خبره و مشاوران و مدیران می‌شوند. باتوجه به تاثیر زیاد خطای انسانی در راهبری مرکز داده، نوع عملکرد این افراد می‌تواند بر کیفیت سرویس‌دهی ما موثر باشند. در واقع، ما می‌توانیم بگوییم مجموعه این دوستان، مهم‌ترین رکن پایداری Data Center اند؛ چراکه در بهترین Data Center نیز اگر توسط نیروی ماهر و خبره راهبری نشود، احتمالا دچار قطعی و حوادث دیگر خواهد شد.
مدیر مرکز خدمات داده هوشمند تبیان با تأکید بر نقش موثر نیروی انسانی در پایداری مراکز داده Data Center ، می‌گوید: نیروی انسانی دومین عامل موثر در خارج شدن Data Center ها از سرویس‌دهی است. بنابراین، پایداری یک Data Center به ترتیب به سه عامل، طراحی، ساخت و مدیریت و نگهداری آن بستگی دارد.
غزازانی درباره نیروهای فنی فعال در مرکز داده هوشمند تبیان، می‌گوید: وظایف و مشاغل ما در مرکز داده شامل چند گروه می‌شود. یک گروه، افرادی که بر لایه تجهیزات Active کار می‌کنند، گروه دیگر افرادی که روی لایه سرویس‌ها کار می‌کنند و گروه سوم شامل افرادی میشود که لایه ارتباطی با مشتریان اند و گروه آخر افرادی که در لایه Physical مرکز داده انجام وظیفه می‌کنند.
وی با بیان اینکه لایه Physical مرکز داده با ارائه پایدار سرویس‌ها به مشتریان مربوط است می‌افزاید: در همین راستا، بی وقفه باید برق را برای مشتریان تأمین کنیم. از این‌رو،علاوه بر استفاده از تجهیزات افزونه در سطوح مختلف تعدادی مهندس و تکنسین متخصص در این زمینه در Data Center مشغول به کارند. موضوع Cooling یا تأمین سرمایش مرکز داده، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم امنیت فیزیکی و تردد و Connectivity نیز در مجموعه لایه Physical قرار می‌گیرد که نیروهای متخصص و خبره خود را می‌طلبد. در مجموعه هوشمند تبیان، در همه این سطوح نیروی متخصص داریم که به صورت شیفت‌بندی و On-call در ۲۴ ساعت شبانه در طول هفته، مشغول فعالیت هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل در اسرع وقت حاضر می‌شوند و آن مشکل را حل می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: البته لایه یک انجام خدمات، توسط نیروهای سرویس Desk مرکز داده انجام می‌شود. به این معنا که آنها در این زمینه آموزش دیده‌اند و توانایی لازم برای انجام این کار را دارند و در صورت عدم توانایی در حل مشکل، کار به کارشناسان فنی ارجاع می‌شود .
مدیر مرکز داده هوشمند تبیان، درباره سطح تحصیلات، آموزش‌های ضمن خدمت و به روز بودن اطلاعات و توانمندی این نیروها در این مجموعه تأکید می‌کند: سطح تحصیلات نیروهای مشغول در این بخش فوق‌دیپلم، لیسانس و فوق‌لیسانس است. همگی نیز آموزش‌ها ضروری در این زمینه را دیده‌اند و پر واضح است، هرچه توانمندی، دانش و تجربه این دوستان افزایش یابد، خدمات‌دهی ما افزایش می‌یابد. از اینرو، به شکل مستمر سطح علمی و عملی این نیروها مستمر درحال به‌روز شدن است.
وی ادامه می‌دهد: آن بخشی از امور را که به پیمانکاران واگذار شده نیز به صورت دوره‌ای و پلکانی به دوستان مقیم Data Center انتقال داده و یا می‌دهیم.