تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (کرمان)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای سنتی کرمان
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف کرمان می‌پردازیم:کرمان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که غذاهای محلی بسیار خوشمزه و خاصی دارد.

کرمانی‌ها غذایی لذیذ و مقوی دارند که از سه قسمت به نام‌های پرچو، پیتو و پتری تشکیل شده است. پرچو غذایی است که با نخود، عدس، چغندر، ارزن و سرکه پخته می‌شود، پیتو نیز به آب پاچه گوسفندی می‌گویند، پتری هم نوعی نان شبیه لواش است که بر پشت تابه می‌پزند که طعمی اصیل و فراموش‌نشدنی دارد.

این استان قدمتی بسیار طولانی داشته و از فرهنگ خاصی برخوردار است که احتمالا دانستن آن برای شما جذاب خواهد بود. غذاها بخشی مهم از این فرهنگ را تشکیل می‌دهند.

هر شهری از ایران غذاهای منحصر به فرد خودش را دارد و سفره‌های رنگین ایرانیان همیشه زبانزد بوده است.

کرمان با اقلیم خاص و کویری‌اش، همچون سایر شهرهای ایران غذاها و خوراکی‌های مخصوص به خود را دارد.

غذاهای سنتی و محلی کرمان

آش و آبگوشت از پرطرفدارترین غذاها در بین مردم اقلیم کویری ایران است و این علاقه که نمی‌توان تأثیر محیط زندگی را در آن نادیده گرفت باعث شده تا انواع مختلفی از این دو نوع غذا در بین مردم طبخ شود.

آبگوشت زیره

آبگوشت زیره

زیره گیاهی معطر است که بهترین و مرغوب‌ترین زیره‌‌ی ایران در استان کرمان و به خصوص شهرستان بافت رشد می‌کند. از این رو در فرهنگ غذایی مردم این استان جایگاه والایی دارد. این گیاه که برای رفع سوءهاضمه مفید است، یکی از ترکیبات اصلی آبگوشت زیره به شمار می‌رود.

این غذای محلی با آبگوشت‌های معمول ایرانی تفاوت بسیاری دارد، چرا که در آن هیچ‌گونه نخود، لوبیا و سیب زمینی به کار نمی‌رود.علاوه بر زیره، ترکیبات اصلی این آبگوشت خوشمزه را گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی به همراه نمک، فلفل و زردچوبه تشکیل می‌دهد، همچنین می‌توانید از سیر برای خوشمزه‌تر کردن آن استفاده کنید. 

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک یکی از غذاهای سنتی کرمان محسوب می شود، ترکیبات اصلی این غذا را کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی، پیاز، بادمجان، چغندر، خیار به همراه نمک، زردچوبه و فلفل تشکیل می‌دهد.

آبگوشت بادمجان و کشک را می‌توان یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی دانست. این غذا از لحاظ تغذیه بسیار مغذی و ارزشمند بوده و اغلب به همراه خیار سرو می‌شود. چغندر و خیار گرمی بادمجان را معتدل‌تر می‌کند.

اشکنه کرمانی یا آب گرمو

اشکنه کرمانی یا آب گرمو

اشکنه کرمانی که به آن آبگرمو نیز می‌گویند، نوعی از غذاهای محلی این استان است که از ترکیب آرد گندم، پیاز، روغن، رب گوجه، آب، سیب‌زمینی و تخم مرغ آماده می‌شود و به عنوان غذایی آسان و مقوی، طرفداران زیادی دارد.

قاتق های کرمانی

قاتق های کرمانی

در فرهنگ غذایی کرمان و برخی نقاط کشور، قاتق‌ها غذاهایی پختنی هستند که تهیه آن‌ها آسان است و می‌توان در آن‌ها نان ترید کرد. در گذشته تنوع این قاتق‌ها بسیار بود و انواع مختلفی از آن مانند قاتق شنبلیله، قاتق بابونه، قاتق مرزنجوش طبخ می‌شد اما امروزه خانواده‌های کرمانی بیشتر قاتق گوشت می‌پزند.

برای تهیه قاتق گوشت گلوله‌هایی با گوشت چرخ‌کرده، ادویه، آرد نخودچی، پیاز، تخم شوید و زیره درست می‌کنند و به آب در حال جوشی که در آن برنج و سیب‌زمینی خرد شده ریخته شده و با رب گوجه و سبزی‌های معطر به آن طعم می‌دهند.

کباب زرگری

کباب زرگری

کباب زرگری شباهت‌هایی با کباب تابه‌ای دارد اما روش و مراحل پخت آن تفاوت زیادی دارد؛ برای تهیه کباب زرگری گوشت چرخ‌کرده را در روغن سرخ می‌کند و با پیاز داغ و سیب‌زمینی سرخ‌شده مخلوط می‌کنند و در انتها رب گوجه نیز به آن اضافه می‌کنند.

بز قورمه

بز قورمه

بز قورمه یکی از غذاهای خوشمزه‌ی استان کرمان محسوب می‌شود که به دلیل وجود گوشت بزغاله در ترکیب مواد اولیه‌اش آن را به این اسم نامیده‌اند.این غذای لذیذ از موادی مانند نخود، پیاز، سیر، گوشت بز بدون استخوان، کشک، زعفران، نعناع داغ، نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود. مردم کرمان این غذای سنتی را با نان سرو می‌کنند.

خورشت آلوچه

خورشت آلوچه

خورشت آلوچه بومی شهر کرمان است که با ترکیباتی همچون گوشت، لوبیا چیتی، رب گوجه فرنگی، سبزی خشک (جعفری و گشنیز)، پیاز، آلوچه، آبلیمو، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. طرز تهیه‌ی این خورشت بسیار ساده است و طعمی عالی برای غذاهای ترش ارائه می‌دهد.

خورشت به آلو

خورشت به آلو

خورشت به آلو از غذاهای محلی شهر کرمان است و از آنجایی که در طبخ آن از آلو استفاده می‌شود، مصرف آن در طول ماه رمضان برای روزه‌دارانی که مبتلا به تنبلی روده و یبوست هستند، بسیار مفید است.

برای تهیه‌ی این خورشت سنتی به موادی مانند گوشت ماهیچه یا مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه)، زعفران، نمک، فلفل، زردچوبه و البته آلو بخارا و به نیاز دارید.

زیره پلو

زیره پلو

یکی از پلوهای اصیل و سنتی کرمان زیره پلو است که طرفداران خاصی دارد. با این وجود احتمالا از میل کردن این غذا لذت زیادی خواهید برد، زیرا طعم و عطری فوق‌العاده دارد.

مواد اصلی آن را برنج، زیره سیاه، روغن و نمک تشکیل می‌دهند؛ طرز تهیه‌ی زیره پلوی کرمانی مانند هر پلوی دیگری بسیار ساده است. پس از پخت می‌توانید آن را به همراه مرغ یا گوشت سرو کنید.

کشک کدو

کشک کدو

کدو سبز سرشار ویتامین c  و لوتئین است که هر دو برای چشم مفید هستند، همچنین کدو و تخم آن برای پیشگیری از سرطان ریه اثری قوی دارند.کشک کدو یکی از دیگر غذاهای سنتی و اصیل کرمانی است که کالری کمی دارد و برای برنامه‌های رژیمی مناسب است. ترکیبات اصلی این خوراکی لذیذ شامل کشک، کدو سبز، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، فیله گوجه فرنگی، پودر مغز گردو، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن می‌شوند.
 
لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره

لپه پلو با زیره به دلیل استفاده از گوشت و زیره در آن، طعم و عطری فوق‌العاده دارد. بانوانی که به دنبال پلویی متفاوت با طعمی جدید هستند، بد نیست برای یک بار هم که شده لپه پلو با زیره را امتحان کنند.

مواد اولیه این غذا شامل برنج، گوشت چرخ کرده، لپه، زیره، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه است. به یاد داشته باشید اگر نمی‌خواهید پلو طعم زیاد زیره به خود بگیرد، از زیره‌ی پودر نشده استفاده کنید، چرا که عطر پودر آن قوی‌تر است.

کله جوش کرمانی

کله جوش کرمانی

نام کله جوش به گوش ایرانی‌ها آشناست و این غذا در سفره اکثر خانواده‌های ایرانی پیدا می‌شود؛ اما کله جوش کرمانی‌ها مزه دیگری دارد. این غذا از کشک سائیده شده، سبزی خشک، نعناع، سیر داغ و پیاز داغ تهیه می‌شود و با نان ترید شده سرو می‌گردد. برخی نیز مغز گردو به آن اضافه می‌نمایند و در کنارش خرما و ترب سیاه نیز میل می‌کنند.

مجور کدو

مجور کدو

مجور کدو یکی از بهترین و اصیل‌ترین غذاهای محلی کرمان است که دستور پخت ساده ای دارد. با کدو، پنیر سفید، تخم مرغ، آرد گندم، روغن مایع، شوید خرد شده، نمک و فلفل غذایی بسیار خوشمزه و آسان تهیه کنید. این خوراکی لذیذ که در حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پخت آن زمان می‌برد، گزینه‌ی خوبی برای روزهای پرکار است.

پرچو، پیتو و پتری

کرمانی‌ها غذایی لذیذ و مقوی دارند که از سه قسمت به نام‌های پرچو، پیتو و پتری تشکیل شده است.

پرچو غذایی است که با نخود، عدس، چغندر، ارزن و سرکه پخته می‌شود، پیتو نیز به آب پاچه گوسفندی می‌گویند، پتری هم نوعی نان شبیه لواش است که بر پشت تابه می‌پزند که طعمی اصیل و فراموش‌نشدنی دارد.

آش های سنتی کرمان


آش گندم شیر

آش گندم شیر

آش گندم شیر در کرمان طرفداران خاص خود را دارد؛ به خصوص در ماه مبارک رمضان و بر سر سفره‌ی افطار این آش استفاده می‌شود.

برای پخت این غذا به نخود، گوشت، ادویه‌جات، کشک ساییده، گندم شیر، رشته آش، پیاز، سیر و نعنا داغ نیاز دارید. در خانه هم می‌توانید گندم شیر تهیه کنید، کافی است گندم‌ها را آسیاب و به شکل بلغور درآورید و سپس با الک کردن آن را از آردش جدا کنید.

آش اوماچ

آش اوماچ

اوماچ آش یا آش عوماج یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کرمان به شمار می‌رود که سرشار از مواد معدنی و مغذی است.

این آش که امروزه کم‌تر مورد توجه افراد واقع شده، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، کم خونی و ضدعفونی کردن معده و روده مفید است.ترکیبات اصلی این آش را چغندر، عدس، پیاز، آرد گندم، سیاه‌دانه، میتخم (تخم شوید)، کسرک (زنیان)، زیره، نعناع داغ، تلف (قره‌قروت)، اسفناج، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه تشکیل می‌دهند.

آش رشته کرمان

آش رشته کرمان

کرمان هم از آن شهرهایی است که آش رشته مخصوص خودش را دارد. آش رشته کرمانی با کوفته ریزه‌هایی که داخل آن می‌ریزند، سرکه یا شربت سکنجبین سرو می‌شود.

کوفته ریزه‌ها به اندازه‌ی یک فندق تهیه می‌شوند و درون آن‌ها یک عدد دانه سیاه هتل می‌گذارند و در روغن سرخ می‌کنند. در انتها نیز کمی سکنجبین به آن اضافه می‌کنند و داخل آش می‌ریزند.

آش روزه کرمان

آش روزه کرمان

کرمانی‌ها برای ماه‌های رمضان نیز غذایی مخصوص دارند؛ آش روزه یکی از غذاهای استان کرمان است که اغلب مردم بردسیر کرمان در ماه رمضان در مساجد و حسینیه‌ها می‌پزند.

مواد اولیه برای پخت آش روزه شامل جو پوست‌کنده، نخود، لوبیا، عدس، سبزی است. مردم کرمان خوردن این آش را تبرک می‌دانند و معتقدند با خوردن این آش روزه گرفتن برای آن‌ها آسان می‌گردد.

شیرینی ها محلی کرمان


کلمپه‌ کرمان خانگی

کلمپه

کرمان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که غذاهای محلی بسیار خوشمزه و خاصی دارد. این استان قدمتی بسیار طولانی داشته و از فرهنگ خاصی برخوردار است که احتمالا دانستن آن برای شما جذاب خواهد بود.

کلمپه یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های کرمان محسوب می‌شود. این شیرینی در واقع کلوچه‌ای سنتی محسوب می‌شود که درون آن را با ترکیبی از خرما و گردوی چرخ شده پر می‌کند.

هل، گلاب و دارچین از طعم‌دهنده‌های اصلی این شیرینی سنتی به شمار می‌روند و از پسته و کنجد نیز برای تزئین آن استفاده می‌شود.

کماج سهن

کماج سهن

یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی کرمان کماج سهن نام دارد که در تهیه خمیر آن از جوانه گندم استفاده می‌کنند و به خاطر استفاده از ادویه‌های مخصوص و گیاهان معطر دارویی، طعم منحصر به فردی دارد.

قاووت

قاووت

قاووت یا به لهجه کرمانی‌ها "قووتو"را معروف‌ترین خوراکی کرمان است، این خوراکی خوشمزه و مقوی، به صورت پودر است و برای تهیه آن سیاه‌دانه، خشخاش، دارچین، گیاهان دارویی، ادویه‌های معطر، بذر برخی گیاهان، هل، شکر، انواع مغزها مانند پسته، بادام، فندق و غیره را آسیاب می‌کنند.این معجون همچنین به عنوان داروی انرژی‌بخش و تقویت‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد، این خوراکی مقوی را هم می‌توان به صورت پودر مصرف کرد و هم می‌توانید در آب جوش حل کنید و به عنوان یک نوشیدنی میل نمایید.

حلوای پسته

حلوای پسته

پسته یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان است و در انواع خوراکی‌ها و شیرینی‌های این شهر نقش پررنگی دارد. حلوای پسته یکی از همین خوراکی‌هاست که با ترکیبی از پودر پسته، آرد، کره، پودر قند، زعفران، گلاب و هل تهیه می‌شود.

برشتو

برشتو

برشتو معمولاً فرم لوزی شکل دارد و با ترکیب آرد سرخ‌شده در روغن، پودر هل، آرد نخودچی و شکر یا خرما تهیه می‌گردد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .