تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (چهار محال و بختیاری)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کباب بختیاری
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف استان چهار محال و بختیاری می‌پردازیم:استان چهارمحال و بختیاری اقلیم بی‌نظیری دارد. طبیعت خاص این استان انواع میوه، سبزی، غلات و دام را در اختیار ساکنین این منطقه قرار می دهد تا بتوانند با این نعمت‌های طبیعی غذاهای رنگین و خوش‌طعم تهیه کنند.

غذاهای سنتی و محلی استان چهار محال و بختیاری

استان چهار محال و بختیاری از جمله استان های کمتر شناخته شده کشور است، اگر به این استان سفر کردید حتماغذاهای سنتی و بومی و محلی آن را امتحان کنید.

کباب بختیاری

کباب بختیاری

مردم استان چهارمحال و بختیاری به آش علاقه بسیاری دارند، آن‌ها در مناسبت‌های مختلف یا حتی در دورهمی‌های ساده خود انواع مختلف آش را می‌پزند.

کباب بختیاری امروزه به عنوان یکی از انواع کباب در بین ایرانیان محبوبیت دارد،  این کباب معروف یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری است.

برای تهیه کباب بختیاری، برخلاف سایر انواع کباب، از دو نوع گوشت استفاده می‌شود.

فیله مرغ و فیله گوساله یا گوسفند با استفاده از موادی مثل زعفران، آبلیمو، ادویه و پیاز طعم‌دار می‌شوند. این ترکیبات علاوه بر دادن طعم مناسب به گوشت، باعث می‌شوند بافت گوشت نیز نرم‌تر شود و راحت‌تر پخته شود.

گوجه‌پلو

گوجه‌پلو

گوجه‌پلو یک غذای ساده و از محبوب‌ترین غذاهای چهارمحال و بختیاری است. گوجه‌پلو غذایی شبیه به استانبولی است که گوشت آن به صورت جداگانه پخته می‌شود و به این ترتیب افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند نیز می‌توانند این غذای محلی استان چهارمحال و بختیاری را امتحان کنند.

برای تهیه گوجه‌پلو، گوجه‌فرنگی پوره شده همراه با ادویه پخته می‌شود و سپس به آن برنج اضافه خواهد شد تا همراه با هم دم کشیده شوند. به صورت جداگانه، گوشت گوسفند همراه با ادویه و پیاز در آب پخته و در نهایت همراه با گوجه‌پلو سرو می‌شود.

خورشت به

خورشت به

خوش‌بوترین به‌ها را می‌توان در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری پیدا کرد. خورشت به یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری است.

مردم این استان برای طبخ خورش به، گوشت گوسفند را همراه با زعفران، ادویه و پیاز می‌پزند و سپس به آن آلو بخارا، به، شکر و آبلیمو اضافه می‌کنند. خورش به یک غذای شیرین است که اگر طرفدار چنین غذاهایی باشید قطعا از چشیدن طعم آن لذت خواهید برد.

کوفته

کوفته بختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری کوفته را با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات محلی طبخ می کنند. مردم چهارمحال و بختیاری به طور معمول کوفته را دو شب قبل از تحویل سال نو می‌پزند.

مواد اولیه تهیه کوفته؛ گوشت چرخ‌کرده، پیاز، ادویه و سبزی باهم ترکیب می‌شوند و در میان آن گردو، کشمش و آلو قرار می‌دهند. اما کوفته‌های شب عید که از غذاهای چهارمحال و بختیاری است، تنها با این مواد پر نمی‌شوند. یکی از رسوم مردم این استان در هنگام آماده کردن کوفته شب عید این است که در میان یکی از کوفته‌ها سکه‌ای قرار می‌دهند و اعتقاد دارند هر کدام از اعضای خانواده که این کوفته نصیبش شود، سال پر برکتی خواهد داشت.

آب‌ریز (اوبریز)

آب‌ریز (اوبریز)

آب‌ریز غذایی است که برخلاف نام آن، در پخت از آب استفاده نمی‌شود. در حقیقت وجه تسمیه این غذا این است که گوشت را درون قابلمه می‌ریزند و در آن را می‌گذارند. بخاری که به در قابلمه می‌رسد سرد می‌شود و به صورت قطرات ریز به درون ظرف برمی‌گردد، به همین دلیل این غذا را با نام آب‌ریز یا آنطور که در زبان محلی می‌گویند اوبریز می‌شناسند.برای تهیه آب‌ریز معمولا از دل و جگر گوسفند و گاهی نیز از گوشت مرغ یا مخلوط جگر و گوشت گوسفند استفاده می‌شود.

از آنجایی که این غذا بدون آب پخته می‌شود بهتر است از گوشت تازه استفاده شود تا آب بیشتری داشته باشد. تکه‌های گوشت همراه با پیاز در قابلمه‌ای دربسته پخته می‌شوند، سپس دانه انار با مقداری آب پخته می‌شود تا عصاره آن در آب آزاد شود. اوریز یکی از بهترین غذاهای چهارمحال و بختیاری است.

آب‌ترشی (اوترشی)

آب‌ترشی (اوترشی)

در تهیه این غذا نیز از انواع آلوهای خوش‌عطر و طعم استان چهارمحال و بختیاری استفاده می‌شود. برای پخت آب‌ترشی، پیاز را به همراه کمی آرد در روغن تفت می‌دهند و به آن آب اضافه می‌کنند. سپس قارچ و تره‌ای که از قبل سرخ شده به این ترکیب اضافه خواهد شد.

آلوچه، آلو و برگ زردآلو که ترکیبات اصلی این غذا هستند نیز به صورت جداگانه در آب پخته می‌شوند و آب طعم گرفته، بدون میوه‌ها، به مواد دیگر اضافه می‌شود. این غذا همراه با نان سرو می‌شود.

تاس کباب

تاس کباب

تاس کباب غذایی است که در استان‌های مختلف پخته می‌شد، اما گفته می‌شود از غذاهای چهارمحال و بختیاری است.برای تهیه تاس‌کباب، گوشت گوسفند یا مرغ به همراه پیاز، گوجه، هویج، سیب‌زمینی، بادمجان، رب گوجه‌فرنگی و ادویه پخته می‌شود تا یکی از غذاهای مقوی و اصیل استان چهارمحال و بختیاری آماده شود. گاهی در تهیه این غذا از به نیز استفاده می‌شود.

گردوپلو شهرکردی

گردوپلو شهرکردی

اگر به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده باشید حتما درختان گردو سر به فلک کشیده را دیده‌اید. گردوهایی که در این استان کشت می‌شوند دارای کیفیتی بالا هستند و مردم این استان نیز با استفاده از گردوهای خوشمزه خود غذاهای مختلفی می‌پزند.

گردوپلو یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که برای تهیه آن گوشت گوسفند یا مرغ را به همراه پیاز، زعفران، ادویه، رب انار، زرشک و گاهی نیز شکر می‌پزند و آن را به همراه گردو لابه‌لای برنج آبکشی‌شده قرار می‌دهند. گردوپلو یکی از غذاهای تشریفاتی در استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

خورشت آلو چهارمحالی و بختیاری

خورشت آلو چهارمحالی و بختیاری

یکی دیگر از غذاهای چهارمحال و بختیاری خورش آلو است. برای تهیه خورش آلو به سبک مردم چهارمحال و بختیاری، گوشت گوسفند همراه با پیاز، ادویه و رب انار پخته می‌شود و مقدار زیادی آلو سیاه خشک شده به آن اضافه می‌شود.

تفاوت این خورش آلو با خورش آلوی شهرهای دیگر این است که مردم چهارمحال و بختیاری خورش خود را بسیار غلیظ و با مقدار زیادی آلو می‌پزند. همچنین برخلاف شهرهای دیگر که در طبخ خورش آلو از آلو بخارا استفاده می‌شود، مردم این استان از آلو سیاه خشک شده استفاده می‌کنند.

انواع آش های سنتی چهار محال و بختیاری

مردم استان چهارمحال و بختیاری به آش علاقه بسیاری دارند، آن‌ها در مناسبت‌های مختلف یا حتی در دورهمی‌های ساده خود انواع مختلف آش را می‌پزند.

آو تفتاله
آو تفتاله یکی از انواع آش‌های استان چهارمحال و بختیاری است. طبخ این آش  از دیگر انواع آش های ایرانی ساده تر است. ترکیب اصلی آو تفتاله برگه زردآلو است. انواع آلو از جمله محصولات باغی معروف در استان چهارمحال و بختیاری هستند و مردم این استان با این میوه غذاهای مختلفی طبخ می‌کنند.

تفتاله در زبان لری بختیاری همان قیصی با برگه زردآلو است. آو نیز تلفظ لری کلمه آب است. برای تهیه آو تفتاله برگه زردآلو را همراه با دانه انار و پیاز سرخ می‌کنند و با اضافه کردن کمی آب یک آش ساده اما خوشمزه تهیه می‌کنند که از معروف‌ترین غذاهای جهارمحال و بختیاری است.

آش دوغ چهارمحال و بختیاری

آش دوغ چهارمحال و بختیاری

مردم استان چهارمحال و بختیاری آش دوغ مخصوص خود را دارند. از آنجایی که دامپروری در این استان رونق دارد، لبنیات با کیفیتی نیز دارد. دوغ از جمله محبوب‌ترین لبنیات در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری است.برای تهیه آش دوغ، حبوباتی نظیر نخود، لوبیا سفید و عدس را به همراه برنج، تره، گشنیز و شوید می‌پزند و سپس به آن دوغ ترش اضافه می‌کنند. برای تهیه آش دوغ، معمولا از دوغی که به مدت چند روز بیرون از یخچال یا حتی در معرض آفتاب بوده استفاده می‌کنند تا میزان ترشی آن بیشتر باشد و به این ترتیب آش دوغ خوش‌طعم‌تری داشته باشند. آش دوغ با استفاده از پیاز داغ و نعنا داغ تزیین می‌شود و به‌عنوان یکی از غذاهای چهارمحال و بختیاری روی سفره می‌آید.

شوربای قیمه ریزه (شله قیمه)

شوربای قیمه ریزه (شله قیمه)

 آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید.

شوربای قیمه ریزه از انواع آش‌های استان چهارمحال و بختیاری است. مردم این استان برای پخت شوربای معروف خود، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز و ادویه مخلوط می‌کنند و با آن قلقلی درست می‌کنند که در زبان محلی به آن قیمه می‌گویند.

این گوشت در آب، برنج، سبزی آش و پیازی که پیش از این در حال پختن بود (شله) اضافه می‌شود تا تمام مواد همراه با هم بپزند و یک آش خوشمزه و مقوی آماده شود. برای چاشنی این آش از آبلیمو و گاهی نیز از ماست استفاده می‌شود.

آش کشک

آش کشک

آش کشک از غذاهای چهارمحال و بختیاری است که کم و بیش مشابه آش کشک معمولی است و  تفاوت آن این است که به آش کشک، تکه‌های سیرابی اضافه می‌کنند، به همین دلیل زمان پخت این آش کمی طولانی‌تر از حد معمول است.

آش اماج بختیاری

آش اماج بختیاری

اماج یکی دیگر از آش‌های ساده بختیاری است که برای تهیه آن از نوعی سبزی کوهی به نام بوسور یا لیز استفاده می‌شود. این گیاه را با نام‌های دیگر همچون بن سرخ، پیاز یزدی، لپو و سوره بنه نیز می‌شناسند، گیاهی با ظاهری شبیه به تره که در دامنه کوه‌های غرب ایران می‌روید.علاوه بر اضافه کردن بوسور به برنج و تهیه یک سبزی‌پلو خاص، مردم استان چهارمحال و بختیاری با این سبزی نوعی آش نیز طبخ می‌کنند که آش اماج نام دارد.

در تهیه این آش، بوسور به همراه پیاز، آرد و ادویه در آب پخته می‌شود و زمانی که این ترکیب با لعاب گیاه بوسوره جا افتاد، آش اماج آماده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .