تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با طرز تهیه انواع ‌غدا با لوبیا سبز

لوبیا سبز یکی از حبوبات از خانواده باقلا است و گیاهی بسیار کم کالری بوده و برای کاهش وزن گزینه بسیار مناسبی است و فواید بسیار زیادی نیز برای سلامتی دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوبیا سبز

لوبیا سبز  یکی از خوراکی های مفید و خوشمزه است که می توانید با آن غذاهای خوشمزه و مفیدی را درست کنید  و مصارف  آن  در پخت و پز بسیار متنوع است.در ادامه غذاهایی خوشمزه با لوبیاسبز را به شما آموزش خواهیم داد.

 لوبیا پلو


 یکی از معروف ترین مصارف لوبیا سبز، استفاده از آن در پخت لوبیا پلو می باشد. لوبیا پلو از آن دسته غذا های اصیل است که همراه با سالاد شیرازی و ماست و خیار، از دیرباز نزد ایرانیان غذایی محبوب بوده است.
لوبیا پلو

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو:

برنج :4 پیمانه

گوشت ران گوسفندی : 400 گرم

پیاز ریز خرد شده : 1 عدد بزرگ

لوبیا سبز خرد شده : 500 گرم

رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذا خوری

زرد چوبه : 1 ق مربا خوری

دارچین : 1 ق مربا خوری

پودر کاری : 1 قاشق مربا خوری

پودر زعفران : 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه : 1 قاشق چایخوری

نمک : به مقدار لازم

روغن : به مقدار لازم

کره یا روغن حیوانی :به اندازه لازم

طرز تهیه:

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار میدهیم و کمی روغن در آن میریزیم تا داغ شود ، سپس پیاز را داخل آن میریزیم و با کمی نمک تفت میدهیم. بعد از اینکه پیاز سرخ شد  در آن ،گوشت تکه ای و ریز شده را میریزیم و تفت میدهیم تا رنگ گوشت عوض شود.

بعد از اینکه پیاز ها آب انداخت زرد چوبه را داخل آن اضافه میکنیم و هم میزنیم تا پیاز ها سرخ شوند. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه پودر کاری و نصف قاشق مربا خوری  دارچین داخل گوشت ها می ریزیم و کاملا هم میزینم.

نیم لیتر آب داخل مواد گوشت و پیاز سرخ شده میریزیم و اجازه میدهیم تا گوشت ها بپزند ، در این فاصله لوبیا ها را در ظرف دیگر و با کمی روغن تفت میدهیم و در آب گوشتی که به جوش آمد اضافه میکنیم .حرارت آن را کم میکنیم تا به آرامی مواد کنار هم بپزند و آب آن تبخیر نشود.

در 10 دقیقه آخر پخت نمک و نصف پودر زعفران را هم داخل مواد لوبیا پلو میریزیم. وقتی گوشت کاملا پخت و آب آن تبخیر شد آن را از روی حرارت بر میداریم تاکمی سرد تر شود.

  لوبیا پلو را می توان با گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ و یا سویا هم پخت.


در این فاصله برنج از قبل شسته شده و خیس خورده را آبکش می کنیم بهتر است برنج را زنده تر بردارید تا هنگام اضافه شدن با مواد خمیر نشود. ته قابلمه ای که میخواهیم لوبیا پلو را در آن دم کنیم مقداری روغن و زعفران دم کرده میریزیم و با ته دیگ سیب زمینی کف قابلمه را پر میکنیم. سپس مقداری از برنج را با کف گیر داخل قابلمه میریزیم و بعد یک لایه از مواد لوبیا که هیچ آبی ندارد روی برنج میریزیم و کاملا مخلوط میکنیم تا برنج سفیدی داخل قابلمه نداشته باشیم و این لایه ها را تا آخر ادامه میدهیم.

 بقیه دارچین را می توانید لا به لای برنج بریزید. در آخر هم چند سوراخ با ته قاشق داخل برنج ایجاد کنید تا بخار به راحتی به بالای برنج کشیده شود.از دم کنی هم برای در قابلمه استفاده کنید تا برنج بعد از بخار کردن نرم نشود.

بعد از اینکه برنج پخت میتوانید مقداری کره ذوب شده و یا روغن حیوانی داغ شده روی آن بکشید.

 می توانید برای خوش طعم شدن لوبیا پلو از زیره استفاده کنید.

 لوبیا پلو را می توان با گوشت چرخ کرده و گوشت مرغ و یا سویا هم پخت.

 اگر در خت لوبیا پلو از گوجه فرنگی استفاده کنید ، بسیار خوش طعم تر می شود.
خوارک لوبیای سبز

خوارک لوبیای سبز با پوست پرتقال


برای تهیه این غذای خوشمزه به مقداری لوبیا سبز، پوست پرتقال، سرکه، سس سویا، روغن کنجد و دو قاشق غذاخوری آب پرتقال نیاز داریم .

در ابتدا لوبیاهای سبز را در آب و نمک به مدت ۵ تا ۷ دقیقه بجوشانید. سپس آنها را آبکش کنید و بعد پوست پرتقال را رنده کنید. بقیه پرتقال را نیز آب‌گیری کنید و کنار بگذارید. پیازچه، سیر، لوبیای سیاه خرد شده و زنجبیل را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید.

سرکه، سس سویا، روغن کنجد و دو قاشق غذاخوری آب پرتقال را در کاسه ای دیگر با هم مخلوط کنید. اگر سس چیلی استفاده می کنید، آن را به مایعات اضافه کنید و اگر هم فلفل تازه استفاده می کنید، آن را داخل مخلوط پیازچه بریزید.

دو قاشق غذاخوری روغن را در یک تابه عمیق روی حرارت زیاد داغ کنید. لوبیاهای سبز را در آن تفت دهید. مخلوط پیازچه را اضافه کنید و چند دقیقه آنها را تفت دهید تا همه برشته شوند. یک قاشق غذاخوری پوست رنده شده پرتقال را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت دهید.

در این مرحله، مخلوط سرکه را اضافه کنید و تا زمانی که آب مواد کشیده و خشک شود، آنها را روی حرارت تقریبا زیاد تفت دهید.

سالاد لوبیا سبز


 یکی دیگر از موارد استفاده از لوبیای سبز ، سالاد آن می باشد . مواد لازم برای تهیه سالاد لوبیا سبز ،لوبیا سبز تازه و کوچک بخارپز شده ۳۰۰ گرم، زیتون بدون هسته صد گرم ،کاهو(کوچک) ۱ عدد ،فلفل دلمه ای قرمز ۱ عدد ، تخم مرغ پخته شده ۲ عدد، گوجه فرنگی متوسط ۴ عدد، خیار قلمی یک عدد می باشد.

مواد سس: روغن زیتون یا کنجد ۵ قاشق سوپخوری، سرکه ۱ ق سوپخوری، شکر(شکر قهوه ای) ۱ ق مرباخوری، پودر سیر یا سیر تازه له شدهمقدار کمی،  نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد:

ابتدا کاهو را به قطعاتی درشت خرد کرده و تخم مرغ و گوجه فرنگی را به چهار قسمت می بریم و فلفل را نیز خلال کرده و تمام مواد فوق را در یک ظرف گود مناسب بریزد و هم بزنید. حال کل مواد سس را با هم مخلوط کرده و روی سالاد می ریزیم.

كوكوی مرغ و لوبیا سبز


كوكوی مرغ و لوبیا سبز ، یك كوكوی بسیار ساده، خوشمزه و مقوی است.

مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه:

لوبیا سبز : ۲ فنجان ریز خرد شده

سینه مرغ پخته شده و ریزشده : ۱ عدد

تخم مرغ : ۲ عدد

نمک ، فلفل، ادویه : به مقدار لازم

ذرت : ۱ فنجان

فلفل دلمه ای رنگی خرد شده : ۱ فنجان

 
ترشی لوبیا سبز هم طرفدارهای خاص خودش را دارد. برای تهیه آن به 500 گرم لوبیا سبز،500 گرم قارچ،سه یا 4 عدد فلفل سبز تند،سه عدد سیر،مقداری زردچوبه،ادویه ترشی،سرکه،سبزی معطر و سبزی خشک نیاز داریم. 


برای تهیه این کوکوی خوشمزه، ابتدا لوبیا و سینه مرغ خرد شده را کمی تفت دهید تا خامی آن گرفته شده و کمی پخته شود. در ظرفی لوبیا سبز، فلفل دلمه، سینه مرغ خرد شده،ذرت، تخم مرغ ها و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. مایع به دست آمده را داخل تابه ریخته و درب آن را بگذارید تا کاملا بپزد.

 اگر دوست داشتید می توانید یک عدد سیب زمینی را هم رنده کنید.

 همچنین می توانید پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و لوبیا سبز خرد شده و پخته و دو عدد تخم مرغ و نمک و فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و مایع را داخل تابه ریخته و درب آن را بگذارید تا کاملا بپزد.
ترشی لوبیا سبز


ترشی لوبیا سبز با قارچ


ترشی لوبیا سبز هم طرفدارهای خاص خودش را دارد. برای تهیه آن به 500 گرم لوبیا سبز،500 گرم قارچ،سه یا 4 عدد فلفل سبز تند،سه عدد سیر،مقداری زردچوبه،ادویه ترشی،سرکه،سبزی معطر و سبزی خشک نیاز داریم.

 برای تهیه آن دم لوبیا سبزها را بگیرید و بشویید و آن را خرد کنید و درون آبی که در حال جوشیدن است بریزید. پس از حدود ۲-۱ دقیقه آن‌ها را در آبکش سرازیر کنید.

قارچ‌ها را خرد کرده یا به صورت درسته داخل آب جوش قرار دهید. بلافاصله از آب خارج کرده و درون صافی بریزید.

برای این که قارچ‌ها آب نیندازد، بهتر است، روی آن‌ها آب سرد ریخته و سپس فشار دهید تا آب اضافی‌شان خارج شود.

سیرها را پوست کنده و خرد کنید.

فلفل‌ها را خرد کنید. با توجه  به میزان تند بودن فلفل‌ها، می‌توان مقدار آن‌ها را کم یا زیاد کرد. در ضمن برای زیبا‌تر شدن این ترشی می‌توان از فلفل با رنگ‌های مختلف استفاده کرد. در صورت تمایل می‌توان از پودر فلفل به جای فلفل تازه استفاده کرد.

سبزی‌ها را شسته و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها برود. سپس ریز خرد کنید و در صورتی که سبزی تازه در دسترس نبود، می‌توان از سبزی خشک استفاده کرد. البته بهتر است  از هر دو نوع سبزی (خشک و تازه) ااستفاده کنید؛ به شرطی که مقدار گفته شده برای هر کدام نصف شود.

قارچ، لوبیا سبز ، فلفل، سیر و سبزی را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظر بریزید.

ادویه و زردچوبه را با مقدار کمی سرکه مخلوط کنید و روی مواد آماده شده بریزید. سپس به اندازه‌ی کافی سرکه درون ظرف بریزید تا به طور کامل روی مواد را بپوشاند. آن‌گاه درب ظرف را ببندید و در جایی خنک نگهداری کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .