تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (قزوین)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غذاهای سنتی قزوین
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف شهر قزوین می‌پردازیم:غذا‌های محلی هر استانی، شاید در مکان‌هایی دیگر پخته شوند و گاهی نیز دست‌مایه‌ی تغییر شده باشند. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد و همیشه با آن باقی می‌ماند. وجود فرهنگ غنی و آداب و رسوم خاص و البته غذاهای دلپذیر استان قزوین موجب شده، تا قزوین یکی از استان های جذاب برای گردشگران غذا در ایران باشد.

غذاهای محلی قزوین


قیمه نثار

قیمه نثار

مشکوفی نوعی دسر است که در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه و سرو می شود. ماده تشکیل دهنده این دسر خوشمزه کره، وانیل، شیر، گلاب، نشاسته، شکر، زعفران می باشد.

مشهورترین غذای این استان قیمه نثار است. قیمه نثار یک غذای بسیار شیک و خوشمزه است که نام قیمه دارد ولی قیمه نیست، اصل این غذا برای استان قزوین است. این غذا شباهت زیادی به مرصع پلو و آجیل پلو دارد. قیمه نثار به دلیل داشتن گوشت، زعفران، پسته و بادام جزغذاهای پرطرفدار برای مهمانی ها و مناسبت های مهم در قزوین محسوب می شود.

مواد غذایی این غذای محلی در ابتدا به صورت جدا از هم تهیه می شود و در آخر برنج، گوشت و آب گوشت به صورت لایه ای بر روی دیس و جهت تزئیین، برنج زعفرانی، خلال پسته، بادام، پرتقال و زرشک بر روی لایه سطحی برنج و گوشت قرار می گیرند.

طرز تهیه قیمه نثار


مواد لازم:
- گوشت                                                  400 گرم
- برنج                                                      4 پیمانه
- پیاز خرد شده                                          2 عدد
- رب گوجه فرنگی                                       1 الی 2 قاشق غذاخوری
- خلال پوست پرتقال یا خلال پوست نارنج     به میزان دلخواه
- زرشک                                                    به میزان دلخواه
- خلال بادام                                              به میزان دلخواه
- خلال پسته                                             به میزان دلخواه
- هل                                                        1 قاشق چایخوری
- چوب دارچین                                          یک تکه
- زغفران دم کرده                                       4 قاشق غذاخوری
-  گلاب                                                    3 قاشق غذاخوری
- آب لیمو ترش                                          1 عدد

طرز تهیه:
ابتدا روغن را داخل ماهیتابه گرم کنید سپس پیاز را تفت بدهید کمی که سبک شد و رنگ عوض کرد.

گوشت را اضافه کنید و با حرارت ملایم سرخ کنید. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و کمی تفت بدهید. سپس رب را به آن اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت بدهید دو پیمانه آب به آن اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم بپزد.بعد از پختن گوشت ها هل، گلاب، دارچین، نمک، آبلیمو، 3 قاشق زعفران، را اضافه کنید بگذارید تا جا بیفتد.

برای مواد رویی آن پوست نارنجی پرتقال را 5 بار با آب کاملا سرد بگذارید بجوشد همین که جوش آمد آب آن را خالی کنید و باز اینکار را تا 5 بار تکرار کنید تا تلخی پوست گرفته شود (فقط از قسمت نارنجی پرتقال استفاده کنید) بارآخر کمی شکر به آب آن اضافه کنید که شیرین شود.

داخل یک ماهیتابه خلال پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، زرشک را جدا جدا بگذارید روی حرارت و به مدت کم با روغن تفت بدهید.

برای تفت دادن زرشک و پوست پرتقال، کمی شکر به آن اضافه کنید می توانید همه را هم با هم تفت بدهید (که مخلوط شوند) ولی برای دیزاین غذا جدا جدا تفت بدهید و تزیین کنید قشنگ تر است.

بهتر است خلال پسته تفت نخورد چون رنگ آن عوض می شود اما اگر تفت دادید خیلی کم باشد که ازخامی دربیاید و رنگ آن عوض نشود.

بعد از پخت خورشت قیمه نثار، گوشت آن نباید آب داشته باشد و آب آن کشیده شود. برنج را که از قبل خیس کردید به صورت کته یا پلو درست کنید. و در پایان از مواد تفت داده شده و گوشت روی آن را تزیین کنید.

کوکو شیرین قزوین

کوکو شیرین قزوین

یکی از غذاهای محلی استان قزوین، کوکو شیرین است که شبیه کوکوی سیب زمینی است با این تفاوت که شکر و گلاب هم دارد.

برای طبخ این غذای لذیذ قزوینی از سیب‌ زمینی متوسط، تخم‌ مرغ، شکر، آب و گلاب، زعفران استفاده می شود. میزان شکر هم بسته به سلیقه خانواده دارد. این غذای محلی مملو از ادویه ها و چاشنی های منحصر به فرد است.

کوکو شیرین معمولا همراه با هویچ پلو سرو می شود. مردم استان قزوین علاقه خاصی به شیرینیجات دارند و تهیه این کوکو نشان دهنده علاقه وافر آنها به انواع مزه و طعم های شیرین است. این کوکو از سیب زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، پودر هل، شکر و گلاب تهیه شده و بافت فوق العاده نرمی دارد. به دلیل مزه شیرینی که این کوکو دارد معمولا یک تکه کوچک با مقدار زیادی برنج سرو می گردد.

 

شیرین پلو قزوین

شیرین پلو قزوین

شیرین پلوی قزوینی یکی از غذاهای پرطرفدار این شهراست که برای تهیه آن از سیب‌زمینی، زعفران، تخم مرغ، ماست، روغن، پودر هل، آرد، شکر و گلاب استفاده می‌کنند. معمولا قزوینی ها این غذای شیرین را در کنار غذاهای دیگر میل می کنند.این غذای محلی از جمله غذاهای پر طرفدار قزوین است که از برنج، خلال پرتقال، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب زمینی و سینه مرغ برای تهیه آن استفاده می شود. با توجه به شیرینی غالب این پلو، معمولا این غذا همراه با سبزی خوردن سرو می گردد.

حلیم

حلیم قزوین

شاید برخی قزوین را به باقلوا و قیمه نثارش بشناسند ولی کسانی که طعم حلیم قزوین را چشیده اند، هیچگاه نمی توانند این مزه به یاد ماندنی را فراموش کنند.

این حلیم پر از گوشت به قدری پر طرفدار است که در ایامی به جز ماه مبارک رمضان شاهد صف های طولانی افراد برای تهیه حلیم خواهید بود.

حلیم قزوین از گندم، جو، آرد، گوشت و روغن تهیه شده است و کمی مزه نمکی دارد چرا که اکثر مردم قزوین حلیم را با نمک می خورند. آشپزهای ماهر قزوینی آنقدر حلیم را هم می زنند تا در نهایت آشی یک دست را تحویل مصرف کننده دهند.

 

آش دوغ

آش دوغ قزوین

این آش یکی از محبوب ترین آش های قزوین است، گرچه استان های دیگر، این آش را به عنوان غذای محلی خود طبخ می کنند، ولی طرز تهیه این آش در قزوین کمی متفاوت است. برخلاف سایر استان ها، طعم این آش ترش نیست و همانند آش رشته تهیه می شود. در تهیه آش دوغ از موادی مانند نخود، لوبیا قرمز، عدس، برنج، سبزی آش و پیاز داغ استفاده می شود. در آخر به هنگام سرو از دوغ چکیده مخصوص قزوین استفاده می کنند.

آش ماش پیازو

آش ماش پیازو

غذا‌های محلی هر استانی، شاید در مکان‌هایی دیگر پخته شوند و گاهی نیز دست‌مایه‌ی تغییر شده باشند. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد و همیشه با آن باقی می‌ماند. 

آش ماش پیازو نوع دیگری از آش‌های سنتی استان قزوین است. مردم استان قزوین، برای طبخ این آش خوشمزه، از سبزی استفاده نمی‌کنند.شاید طبخ آش بدون سبزی، بدور از تصور باشد؛ ولی درست کردن و چشیدن این غذای لذیذ، خالی از لطف نخواهد بود.

آش ماش پیازو را با برنج آشی، عدس، ماش، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، گوشت، پیاز، دارچین، پیازداغ، نمک و فلفل می‌پزند. این آش یک شام مقوی و یک عصرانه‌ی مناسب است.
 
کوکو شیرین

دیماج

دُیماج یا دُگماژ، نوعی عصرانهٔ سنتی قزوینی است. این خوراکی از مخلوط کردن تکه‌های نان، پنیر، سبزی، گردو، پیازداغ، زرد چوبه درست می‌شود. نوع اصلی دیماج که متداول‌تر است از مخلوط تکه‌های خرد شده نان لواش قزوینی(خشک) و سبزی خرد شده پنیر کهنه گردو و پیاز داغ تهیه می‌شود.این غذای محبوب، بیشتر به عنوان پیش غذا و یا عصرانه محسوب می شود و یک غذای تابستانی است. این خوراکی جالب با ترکیبی از نان لواش خشک شده، پنیر، خیار، سبزی خوردن های تند، گردو و پیاز داغ تهیه می شود. قبل از ترکیب این مواد نان لواش خشک شده را کمی آب می زنند تا به هنگام سرو این غذا بتوانند به راحتی با دست یک مشت از این مواد را برداشته، گلوله کرده و میل کنند.

مشکوفی قزوین

مشکوفی قزوین

مشکوفی نوعی دسر است که در دیگر شهرهای ایران نیز تهیه و سرو می شود. ماده تشکیل دهنده این دسر خوشمزه کره، وانیل، شیر، گلاب، نشاسته، شکر، زعفران می باشد.

شیر سرد را در قابلمه بریزید، نشاسته و شکر را اضافه کنید، آن را هم بزنید تا نشاسته در آن حل شود، قابلمه‌ی شیر و نشاسته را روی حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید، وقتی شیر گرم شد کره، وانیل، گلاب وزعفران را اضافه کنید، هم بزنید و صبر کنید تا مایه غلیظ شود.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .