تبیان، دستیار زندگی

جاهای دیدنی و زیبای کرمانشاه

کرمانشاه ، یکی از شهرهای باستانی ایران است که به واسطه وجود آثار تاریخی کهن از ، یکی از مهمترین شهر های گردشگری ایران شناخته شده است .در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی این شهر زیبا را بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرمانشاه

کرمانشاه یکی از شهرهای بزرگ ایران در غرب کشور محسوب می شود. این شهر آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی بسیار دارد که به برخی از آنها اشاره ای می کنیم.
طاق بستان

طاق بستان


شاید با شنیدن اسم کرمانشاه، یاد طاق بیستون بیفتید. طاق بستان به معنای طاق سنگی می باشد. طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه واقع شده است.وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به مکان گردشگری زیبا تبدیل کرده است.
این سنگ نگاره‌ها صحنه‌های شکار و نواختن چنگ و تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می‌دهد. چشمه و کوه طاق بستان از مفرح‌ترین مکان‌ها برای یک روز است.
بیستون

بیستون کرمانشاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه ، بیستون می باشد. محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته‌ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است.

  سراب نیلوفر به صورت استخر وسیعی، پر از گل‌های نیلوفر است. غنچه‌ها و برگ‌های این گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این سراب ظرفیت بهره‌ دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است.


مجموعه‌ی تاریخی بیستون در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، جنوب غربی شهر بیستون و در پای کوهی به همین نام در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. قداست کوه بیستون، شرایط مطلوب آب و هوایی و قرارگرفتن بر سر راه‌های مهمی از جمله جاده ابریشم، باعث شد تا پادشاهان و فرمانروایان بسیاری به این منطقه توجه کنند و آثار و یادگارهای زیادی در دل و دامنه‌ی این کوه به یادگار بگذارند. این اثر مربوط به دوره ی هخامنشیان است.
مسجد شافعی ها

مسجد شافعی ها


یکی از قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی ها می باشد که به سبک مساجد ترکی ساخته شده است .گلدسته های بلند این مسجد به ابهت و زیبایی آن افزوده است. این مسجد در سال 1324 ساخته شده است و از سال 1326 تا کنون اهل تسنن در آنجا نماز می خوانند.
سراب نیلوفر

سراب نیلوفر


 یکی  از جاهای دیدنی و طبیعی کرمانشاه، سراب نیلوفر می باشد. این سراب در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، قرار دارد. سراب نیلوفر به صورت استخر وسیعی، پر از گل‌های نیلوفر است. غنچه‌ها و برگ‌های این گل‌ها سر از آب برآورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این سراب ظرفیت بهره‌ دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است.
سراب نیلوفر دریاچه کوچکی است و دارای چند چشمه جوشان است که آب این سراب را تامین می کند.
تالاب هشیلان


تالاب هشیلان

تالاب هشیلان به صورت ناودیسی در گستره دشتی و اراضی پست دامنه کوه‌های خورین و ویس در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه در ارتفاع ۱۳۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد. آب تالاب در بالادست به صورت سراب و چشمه‌های جوشان می‌باشد و در پهنه تالاب به صورت کانال‌های بزرگ و کوچک پخش شده است. در این تالاب حدود ۱۱۰ جزیره کوچک و بزرگ با مساحت تقریبی از ۱۰۰ متر مربع تا حدود یک هکتار وجود دارند که در فصل زمستان و در روزهای پر باران، در اثر افزایش دبی آب تالاب، بعضی از آن‌ها در زیر آب پنهان می‌شوند. میانگین بارش سالانه در تالاب هشیلان ۴۵۱ میلی‌متر است و در سراسر سال باد در جهات مختلف در این منطقه می‌وزد.
تکیه معاون الملک


تکیه معاون الملک


یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمانشاه، تکیه معاون الملک می باشد. داستان این تکیه از آن قرار است که حسین خان معین‌الرعایا ۱۱۴ سال پیش تکیه معاون الملک را در شهر کرمانشاه بنا کرد و بعدها به همت حسن خان معین‌الملک این تکیه  تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشی‌کاری زیبایی بی نظیری دارد. رنگ‌های به کار رفته در کاشی‌های این بنا طبیعی بوده و زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌اند.

تکیه معاون الملک میزبان عزاداری‌های مردم کرمانشاه بوده است. بخش زینبیه برای بانوان ساخته شده بود که دارای دو درب بوده است. بانوان هنگام ورود از دری که در بخش بالایی زینبیه تعبیه شده بود استفاده می‌کردند.

بخش حسینیه و عباسیه هم  برای عزاداری مردان ساخته شده بوده که کاشی کاری‌ها و تابلوهای بی‌نظیری دارد. بیشترین تابلو-کاشی‌ها نیز در بخش زینبیه قرار دارند. همچنین در بخش حسینه می‌توان از موزه‌های پوشاک و مردم‌شناسی دیدن کرد.
موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

بخش عباسیه در ضلع جنوبی این تکیه ، موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه قرار دارد. این موزه شامل لباس‌های محلی و پوشاک مردم کرمانشاه است. لباس‌های محلی مردم پاوه، گیلان غرب، هرسین، لباس مردان و زنان قصر شیرین و سایر شهرستان‌ها این استان را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.


تکیه بیگر بیگی

 

معبد آناهیتا از بزرگترین بناهای سنگی در ایران است که در شهر کنگاور در کرمانشاه قرار دارد. «آناهیتا» فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است و ایرانیان مقام ارزشمندی را باری او قائل بوده‌اند. معبد آناهیتا پرستشگاهی است که همانند سایر بناهایی که بر بلندی ساخته شده‌اند، برگرفته از شیوه‌ی سکوسازی است. بر فراز این اثر تاریخی، ردیفی از ستون‌های سنگی وجود دارد.

تکیه بیگلربیگی

علاوه بر تکیه معاون الملک ، تکیه بیگلربیگی در بافت کهن شهر کرمانشاه در محله قدیمی فیض‌آباد قرار دارد. این تکیه در زمان قاجارساخته شده است و آیینه‌کاری منحصربه‌فردی دارد و از این نظر در میان تکیه‌های شهر کرمانشاه بی‌نظیر است.

 در سمت غربی حیاط تکیه، تالار آیینه‌کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزیینات عالی و کتیبه‌هایی که مربوط به دوران مظفرالدین شاه است تزیین شده است.

 در دو طرف دیگر این تالار، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی قرار دارد. تکیه بیگلربیگی امنون به عنوان موزه خط و کتابت کرمانشاه، پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است. همچنین اسناد قدیمی مربوط به خانواده بیگلربیگی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.
سراب صحنه

سراب صحنه

 اگر می خواهید یک روز خوب با آب و هوای خوش را سپری کنید پیشنهاد می کنیم که به ساب صحنه بروید.سراب صحنه ، یکی از مناطق طبیعی زیبای این شهر است . این منطقه ی زیبا در فاصله یک ساعتی از کرمانشاه قرار گرفته است.

سراب صحنه در شمال شهر صحنه قرار دارد، جایی که به آن دربند می‌گویند. در ابتدای دربند صحنه، دریاچه مصنوعی کوچکی وجود دارد که با قایق پدالی میتوانید، دوری در آن بزنید. سراب صحنه از چهار چشمه اصلی سرچشمه می‌گیرد و آبشاری زیبا را به وجود می‌آورد که زمانی شاهان به کنارش می‌آمدند و وقت می‌گذرانند.  گوردخمه صحنه یا گوردخمه دربند در سمت راست رود دربند از دیگر دیدنی‌های این منطقه است.
طاق گرا

طاق گرا


بنای تاق گرا یا تاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است.از نظر معماری، بنای تاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده‌است.
غار قوری قلعه

غار آبی قوری‌ قلعه

یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا، غار آبی قوری‌ قلعه می باشد. قوری‌ قلعه از خاص‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این غار در دل دامنه‌های رشته کوه «شاهو» قرار گرفته است. قدمت این غار به ۶۵ میلیون سال پیش و دوران دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. اشیای یافت شده در غار نشان‌گر اواخر دوران ساسانیان هستند. این‌جا مکان خوبی برای گذارندن یک ساعت در خنکای طبیعت است.
 معبد آناهیتا

معبد آناهیتا


معبد آناهیتا از بزرگترین بناهای سنگی در ایران است که در شهر کنگاور در کرمانشاه قرار دارد. «آناهیتا» فرشته و نگهبان آب، فراوانی و زیبایی بوده است و ایرانیان مقام ارزشمندی را باری او قائل بوده‌اند. معبد آناهیتا پرستشگاهی است که همانند سایر بناهایی که بر بلندی ساخته شده‌اند، برگرفته از شیوه‌ی سکوسازی است. بر فراز این اثر تاریخی، ردیفی از ستون‌های سنگی وجود دارد. ستون های این بخش ۵۴/۲ متر هستند. معبد آناهیتا به دوره‌ی اشکانی یا ساسانی نسبت داده می‌شود.
غار پراو

 

باغ گل کرمانشاه در زمینی ۵ هکتاری با قابلیت کشت ۴ هزار گونه گیاهی و نیز ۴ باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده تا شهروندان در فصل بهار و تابستان شاهد رویش گل‌های بهاری باشند.

غار پراو


غار پَراو نام غاری در کوه پراو است که در ۱۲ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، میان کوه طاق بستان و کوه بیستون قرار دارد. این غار در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو است که در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. پَراو در زبان محلی به معنای پر آب است.

 این غار 40 سال پیش کشف شد و در آن زمان به عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن داده‌اند. غار پراو دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو، دهانه آن است که در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا قرار دارد. این ارتفاع، بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا است.
موزه پارینه سنگی زاگرس

موزه پارینه سنگی زاگرس


یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه موزه‌های آن هستند که جذابیت های زیادی دارند. یکی از این موزه‌های دیدنی، موزه پارینه سنگی زاگرس است که به طور تخصصی بر روی اشیای پیش از تاریخ تمرکز دارد. در واقع نخستین موزه پارینه سنگی خاورمیانه، موزه پارینه سنگی زاگرس می باشد.

این موزه، مجموعه ای کامل و دیدنی از ابزارآلات سنگی و همچنین استخوان‌های انسان از دوران پارینه سنگی در ایران و دیگر کشورها است و کهن‌ترین استاد و مدارک و برجای مانده های انسانی از دوران پیش از تاریخ در این موزه نگهداری می‌شوند.
باغ گل

باغ گل‌ها

یکی دیگر از جاهای زیبا و دیدنی کرمانشاه، باغ گل ان می باشد. کرمانشاه بعد از اصفهان دومین شهر دارای باغ گل‌ها است. باغ گل کرمانشاه در زمینی ۵ هکتاری با قابلیت کشت ۴ هزار گونه گیاهی و نیز ۴ باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده تا شهروندان در فصل بهار و تابستان شاهد رویش گل‌های بهاری باشند. اغلب گیاهان موجود در باغ با استفاده از بذر درجه یک هلندی در محل باغ کشت شده است.

این باغ بزرگ و زیبا شامل نمایشگاه کاکتوس، برکه، آبراه، بخش گل‌های فصلی، درختچه‌ها و گونه‌های مختلف گل است که از کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .