تبیان، دستیار زندگی

آلوده‌های بیمارستانی!

در بیمارستان‌ها هرگز به این وسایل دست نزنید

حتی در شرایط عادی نیز بیمارستان‌ها به دلیل شلوغ بودن و پر رفت‌وآمد بودن لانه انواع میکروب‌هاست. این روزها نیز با وجود کروناویروس شرایط به مراتب بدتر شده است و علاوه بر میکروب‌های دیگر باید حواستان به این ویروس موذی نیز باشد چون لحظه‌ای غفلت ممکن است شما را به دردسر بزرگی بیندازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیمارستان
در بیمارستان‌ها نه تنها باید به طور مرتب دست‌هایتان را بشویید بلکه از دست زدن به برخی لوازم به‌شدت خودداری کنید.

پرده کنار تخت بیمار

به گزارش Journal of Clinical Microbiology، باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها مانند اسپایدرمن هستند و قدرت خارق‌العاده‌ای برای چسبیدن روی تقریباً تمام سطوح را دارند. در هر بیمارستانی به دلیل حضور بیماران متعدد، کادر درمان و ملاقات‌کنندگان بی‌شمار که مدام در حال رفت‌وآمد به اتاق‌ها هستند و همچنین اشیا و لوازمی که بی‌وقفه توسط افراد متفاوت لمس می‌شوند میزان زیادی میکروب، باکتری و ویروس وجود دارد. نتایج پژوهشی که در American Journal of Infection Control به چاپ رسیده است نشان می‌دهد یکی از این وسایل آلوده بدون شک پرده‌های کنار تخت‌ها هستند که تخت بیماران را احاطه می‌کنند. محققان 10 پرده را که اتفاقاً کاملاً تمیز نیز شده بودند بررسی کرده و مشاهده کردند بعد از دو هفته نزدیک به 90 درصد سطحشان به تسخیر باکتری استافیلوکوکوس در آمده است که اتفاقاً بسیار خطرناک بوده و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده است. اگر این روزها از بد روزگار کارتان به بیمارستان کشیده است حواستان باشد که به این پرده‌ها دست نزنید و به طور مرتب دست‌هایتان را ضدعفونی کنید و بشویید.

نرده محافظ کنار تخت بیمار

باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها قادر هستند که هفته‌ها روی فلز و سطوح سخت محیط بیمارستانی زنده بمانند. استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین که با نام اختصاری MRAS معروف است به مدت یک سال و برخی دیگر از باکتری‌ها مانند Clostridium که باعث اسهال می‌شود می‌توانند به مدت ماه‌ها زنده بمانند. بیماران و کادر درمان به طور مرتب این نرده‌های کنار تخت را لمس می‌کنند که حاوی میزان زیادی میکروب‌های خطرناک هستند. اگر به هر دلیل بستری و یا مجبور به حضور در بیمارستان هستید هر روز نرده‌ها را با دستمال الکلی تمیز کنید.

میز کنار تخت بیمار

میز چرخ‌دار کنار تخت که سینی غذای بیمار را روی آن می‌گذارند یکی از آلوده‌ترین لوازم موجود در بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند. به این معنی که میکروب‌ها روزانه بارها روی سطح این میز منتقل می‌شوند. به عقیده محققان سالانه بین 80 تا 90 هزار فرد به یک عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند که این میزان معادل 10 درصد پذیرش‌شده‌ها را شامل می‌شود. در ایالات متحده آمریکا عفونت‌های بیمارستانی سالانه جان 90 هزار نفر را می‌گیرند و پنجمین عامل مرگ‌ومیر در بیمارستان‌های آمریکا محسوب می‌شوند.

میله کنار تخت بیمار

نتایج پژوهشی که در سال 2012 در Journal of Clinical Microbiology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که میله فلزی کنار تخت بیمار که برای آویزان کردن کیسه‌های سرم استفاده می‌شود لانه عوامل بیماری‌زا مانند MRSA و آنتروکوک‌های (میکروارگانیسم‌هایی که در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در بیماران بستری محسوب می‌شوند) مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند. عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها به سختی قابل درمان و بی‌نهایت خطرناک هستند چون آنتی‌بیوتیک‌های کلاسیک روی آن‌ها تأثیری ندارند. متخصصان به بیماران و همراهان آن‌ها توصیه می‌کنند که روزانه به طور مرتب دست‌های خود را ضدعفونی کنند. بدون شک شستشوی مرتب دست‌ها بخصوص بعد از انجام عمل جراحی یا در دوره بیماری و استراحت روی تخت بیمارستان سخت است. در این صورت حتماً از مواد ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

دکمه آسانسور

پزشکان، پرستاران و دیگر پرسنل بیمارستان به طور مرتب از آسانسور استفاده می‌کنند و تمام میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در دستانشان است را به دکمه‌های آسانسور انتقال می‌دهند. محققان روی 48 دکمه آسانسورهای مختلف بررسی کرده و مشاهده کردند بیش از یک‌سوم آن‌ها به MRSA آلوده هستند. در بین دیگر عوامل بیماری‌زای کشف شده روی دکمه آسانسورها می‌توان به ای‌کولای باکتری و آسینتوباکتر اشاره کرد که علاوه بر ایجاد اسهال عامل ذات‌الریه و مننژیت نیز هستند. این روزها با شیوع کروناویروس این ویروس را نیز باید به عوامل بیماری‌زای اشاره شده اضافه کرد. معمولاً دکمه آسانسورها از چشم خدماتی‌ها دور مانده و به درستی ضدعفونی و تمیز نمی‌شوند. به همین دلیل نیز بسیار آلوده هستند. به طور کلی در این روزهای همه‌گیری تا حد امکان از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنید و در صورت استفاده از آسانسور بلافاصله دست‌های خود را ضدعفونی کنید.

به عقیده محققان سالانه بین 80 تا 90 هزار فرد به یک عفونت بیمارستانی مبتلا می‌شوند که این میزان معادل 10 درصد پذیرش‌شده‌ها را شامل می‌شود


دسته‌های صندلی‌های مخصوص ملاقات‌کننده‌ها

بدانید که صندلی‌هایی که در اتاق بیمار برای ملاقات‌کنندگان گذاشته شده بسیار آلوده هستند و اگر مجبور به استفاده هستید حتماً پیش از نشستن دسته‌ها و نشیمن آن را تمیز و ضدعفونی کنید. محققان به این نتیجه رسیده‌اند تجهیزات بیمارستان‌ها به میزان زیادی به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها آلوده‌اند که عامل ابتلا به عفونت‌هایی مانند عفونت ادراری هستند. از این پس و با شیوع کروناویروس به نظر می‌رسد بهترین هدیه به بیماران و همراهان آن‌ها دستمال الکلی و ضدعفونی‌کننده است تا بتوانند اطراف خود را به طور مرتب ضدعفونی کنند.

تلفن اتاق بیمار

تا مجبور نشده‌اید دست به تلفن‌های تعبیه شده در اتاق یا راهروهای بیمارستان‌ها نزنید. چون معمولاً تمیز نمی‌شوند و به طور مرتب نیز توسط بیماران، همراهان و کادر درمان دستمالی می‌شوند.

شیر آب

سطوح سفت توالت‌های بیمارستان‌ها بیش از آنچه تصور می‌کنید آلوده هستند. در واقع مدفوع و دیگر باکتری‌هایی ناشی از شستشوی بیماران در تمام نقاط سرویس بهداشتی وجود دارد. دسته شیر آب در این مکان جزو آلوده‌ترین لوازم بیمارستانی محسوب می‌شود. بنابراین تا حد امکان از تماس با شیر آب توالت و حتی آب‌سردکن‌ها خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده هستید حتماً با دستمال کاغذی شیر آب را باز یا بسته کنید و بعد از آن نیز دستانتان را به خوبی بشویید. ضدعفونی کردن مرتب دست‌ها را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

دستگیره در

کادر درمان، بیماران و ملاقات‌کننده‌ها به طور مداوم در حال لمس دستگیره‌های درهایی هستند که در جای‌جای بیمارستان وجود دارند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تا 30 درصد دستگیره‌های درهای بیمارستان به MRSA آلوده هستند.

هر آنچه پرستاران به طور مرتب استفاده می‌کنند

بدانید و آگاه باشید هر آنچه پرستاران به طور مرتب استفاده می‌کنند حاوی کلکسیونی از باکتری‌ها و ویروس‌ها است. بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان به هر وسیله‌ای که پرستاران زیاد دست می‌زنند دست نزنید. علاوه براین زمانی که در بیمارستان حضور دارید به طور مرتب دست‌هایتان را ضدعفونی کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.