تبیان، دستیار زندگی

غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران (تهران)

آیا تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است که از پخت غذاهای تکراری خسته شده باشید؟ و یا به فکر تنوع دادن به غذاهای‌تان باشید، اما جز چند غذای اصلی و معروف ایرانی، توانایی پخت غذای دیگری را نداشته باشید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تهران
بدون شک شما هم همواره درپی آن بوده‌اید که در مهمانی‌ها بدرخشید و همه از دست پخت و تنوع غذاهای شما تعریف کنند، اما خود را به چند غذای تکراری محدود کرده‌اید، پس با ما همراه باشید تا با آموزش انواع غذاهای سنتی و خاص شهرهای مختلف کشور به کد‌بانویی بی‌نظیر تبدیل شوید. امروز به آموزش غذاهای سنتی و معروف تهران می‌پردازیم:

غذاهای محلی استان تهران

تهران علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی خود توانسته است با غذاهای محلی خاص این شهر نیز توجه بسیاری از گردشگران و توریست ها را به خود جذب کند. 

غذا‌های محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست‌مایه‌ی تغییر شده باشند.

اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می‌ماند. هر شهر و استانی برای خودش نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذا‌های محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می‌شوند.

سرگنجشکی

سر گنجشکی

تهران علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، گردشگری و تاریخی خود توانسته است با غذاهای محلی خاص این شهر نیز توجه بسیاری از گردشگران و توریست ها را جذب کند. از مهمترین غذاهای استان تهران می توان به اشکنه اسفناج، دمی بلغور جو، دمپختک، آش شله قلم و سر گنجشکی اشاره داشت.سرگنجشکی یکی از اصلی ترین غذاهای استان تهران است که بسیاری از گردشگران و مسافرانی که از این شهر بازدید می کنند به دنبال صرف لذیذترین سر گنجشکی هستند تا بتواند یکی از خوشمزه ترین غذاهای استان تهران را میل کنند. از مواد مورد استفاده در این غذا می توان به گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، مرزه، رب و پیاز اشاره کرد.

اشکنه اسفناج

اشکنه اسفناج

اشکنه اسفناج از دیگر مهمترین غذاهای استان تهران به شمار می آید که از زمان های بسیار دور مورد توجه بسیاری از مردم ایرانی واقع بوده و دارای طعم فوق العاده لذیذی می باشد. اگر قصد دارید تا یکی از بهترین غذاهای استان تهران را میل کنید می توانید اشکنه اسفناج را در اولویت های خود قرار دهید.از مهمترین مواد استفاده شده در این غذا می توان به تخم مرغ، آب سماق، آرد، پیاز داغ، سیب زمینی و اسفناج زیر شده اشاره کرد. در بسیاری از رستوران های سنتی و قدیمی تهران می توانید بهترین و مشهورترین اشکنه ها را مشاهده کرده و سفارش دهید. این غذا یکی از مناسب ترین غذاها برای فصل های سرد است که می تواند بدن را از انواع میکروب ها و ویروس ها محافظت نماید.

 

دمی بلغور جو

دمی بلغور جو

از دیگر غذاهای سنتی استان تهران می توان به دمی بلغور جو اشاره کرد که از قدیمی ترین غذاهای این شهر بوده و در زمان های دور یکی از پرطرفدارترین غذاهای به شمار می آمد، امروزه نیز در بسیاری از رستوران های سنتی تهران شاهد پخت و سرو این غذا هستیم.اگر شما نیز به دنبال یکی از بی نظیرترین غذاهای استان تهران هستید می توانید دمی بلغور جو را در اولویت های خود قرار دهید. از مهمترین مواد اولیه آن می توان به بلغور جو، نعنا، عدس، برنج، پیاز، لوبیا چیتی  و آب اشاره کرد.

دمپختک

دمپخت

دمپختک یکی از معروفترین غذاهای  شهر تهران است و امروزه نیز بسیاری از مردم علاقه ی زیادی به این غذا دارند. از مهمترین مواد استفاده شده برای پخت این غذای تهرانی می توان به برنج، باقلا، گوشت چرخ کرده و زعفران اشاره کرد.اگر شما نیز به دنبال صرف یکی از بهترین غذاهای استان تهران هستید می توانید دمپختک را در اولویت های خود قرار داده و لذت یک غذای کاملا ایرانی را بچشید. طرز پخت و سرو این غذا بسیار آسان است.

آش شله قلمکار

آش شله قلمکار

یکی از محبوب ترین غذاهای استان تهران آش شله قلمکار است که از مهمترین مواد لازم برای پخت و تهیه این غذا می توان به گوشت قرمز، سبزی آش، لوبیا چیتی، عدس، گندم، پیاز، کشک، نعناع و برنج اشاره کرد.طرز تهیه و پخت این آش بسیار ساده و راحت می باشد به شرطی که تمام حبوبات لازم را از شب قبل خیس کنید. امروزه در بسیاری از سفره خانه های سنتی و مناطق گردشگری تهران شاهد سرو این آش هستیم و اگر شما نیز به دنبال یکی از بهترین غذاهای استان تهران هستید می توانید این آش را در اولویت های خود قرار دهید.

لوبیا پلو

لوبیا پلو

لوبیا پلو نیز جزء یکی از غذاهای معروف محلی تهران محسوب می شود این غذا را معمولا تهرانی ها در فصل لوبیا سبز درست میکنند. امروزه به علت فریزری کردن مواد در تمام فصول پخته می شود اما در قدیم غذاها بسته به فصل ها تغییر می کردند.در مواد اولیه این برنج رنگی خوشمزه لوبیا سبز، برنج، گوشت قرمز، پیاز، زردچوبه و فلفل، رب و روغن استفاده می شود. گوشت این برنج ترجیحاً گوسفندی استفاده می شود. دارچین زیادی در لا به لای برنج میزنند، کمی گلپر و زعفران ساییده شده برای عطر و طعم بهتر آن مصرف می شود.

گوشت های قلیه شده در پیاز و روغن تفت می خورند و با کمی آب پخته می شوند سپس لوبیای سبز تفت خورده را به همراه رب به گوشت پخته شده اضافه می کنند تا طعم مواد به خورد هم برود. برنج را آبکش کرده و مواد را لابه لای برنج می ریزند تا پس از دم کشیدن لوبیاپلو آماده شود. 

ته چین فیروزکوه

طرز تهیه ته‌چین فیروزکوه

غذا‌های محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست‌مایه‌ی تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خود دارد که همیشه باقی می‌ماند.

مواد لازم:
- برنج                                      چهار پیمانه
- سبزی پلویی                           ۵۰۰ گرم
- گوشت گوسفندی سردست        ۲۵۰ گرم
- چغندر                                     یک تا دو عدد
- هویج                                      دو عدد
- قیسی زرد آلو                            نصف پیمانه
- پیاز                                         یک عدد
- گَردِ لیمو                                  دو قاشق غذاخوری
- روغن، نمک، فلفل و زردچوبه       به میزان لازم

طرز تهیه:
گوشت را شسته و در صورت دلخواه به صورت یک تکه یا خرد شده در می‌آوریم.

پیاز را خرد کرده و گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.

فلفل و زردچوبه را به گوشت افزوده و به اندازه دو لیوان آب به آن اضافه کرده و می‌گذاریم پس از جوش آمدن با حرارت ملایم نیم‌پز شود.

برنج را خیس کرده و آبکش می‌کنیم. چغندر را پوست گرفته، حلقه‌حلقه برش می‌دهیم. هویج را هم به شکل مورب برش می‌زنیم. قیسی را شسته و خیس می‌کنیم.

مقداری روغن کف قابلمه ریخته، به اندازه یک کفگیر روی آن برنج می‌ریزیم.

گوشت نیم‌پز را قرار داده، روی آن گرد لیمو می‌پاشیم.

چغندر و هویج را روی گوشت قرار می‌دهیم، سپس یک لایه سبزی و یک لایه برنج می‌ریزیم تا موادمان به صورت لایه‌ای درون قابلمه ریخته شود.

قیسی‌ها را درون کمی روغن تفت داده، روی برنج می‌ریزیم و به اندازه دو تا سه قاشق روغن روی برنج ریخته و آن را دم می‌کنیم.

والک پلو

والک پلو

والک گیاهی خوراکی است  که یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های آن دامنه البرز و شمیرانات در استان تهران است. این گیاه بوته‌ای خودرو و معمولا در اواسط بهار برای مصرف خوراکی رشد مناسبی پیدا می‌کند.

در تهران غذاهای مختلفی با برگ‌های این گیاه درست می‌کنند و از غذاهای بومی تهران و شمیرانات محسوب می شود. والک یک گیاه کوهی است که معروفترین غذایی که با آن درست می‌کنند "والک پلو" است.در طب سنتی برای والک خواص متعددی از جمله کاهش قند خود، ادرار آور، قلیایی کردن خون، بهبود تنگی نفس، کمک به کاهش سفیدی مو و غیره نسبت داده شده است.

با برگ والک غذاهای متعددی می‌توان درست کرد که رایج ترین آنها، والک پلو، آش والک و کوکو والک است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .