تبیان، دستیار زندگی

جاهی دیدنی ارومیه

شهر ارومیه یکی از شهر های زیبای استان آذربایجان غربی می باشد که در چهار فصل سال به خصوص در فصل گرم تابستان به دلیل آب و هوای مطلوب آن گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارومیه

مرکز این استان زیبا ، ارومیه می باشد که قدمت تاریخی سه هزار ساله دارد. این شهر در جلگه ای گسترده به طول ۷۰ کیلومتر و عرض ۳۰ کیلومتر که اطراف آن باغ های انگور و سیب و کشتزار های فراوان است،‌ در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه و در شمال غربی ایران قرار دارد. ارومیه در ارتفاع ۱۳۳۲متری سطح دریا قرار دارد. یک بخش کوهستانی، شمال و غرب ارومیه و یک دشت وسیع، جنوب و شرق ارومیه را در بر گرفته است، که در نتیجه ارومیه را با آب و هوای معتدل و مناظری بکر، مناسب جذب گردشگران فراوان کرده است.

ارومیه با کشورهای عراق و ترکیه هم مرز است و تمام مرز ارومیه با این دو کشور را کوه های مرتفع برف گیر پوشانده اند. به علت این کوه های فراوان و بارش باران و برف، یکی از شهر های سرسبز آذربایجان غربی به حساب می آید.

رودخانه های معروف ارومیه، نازلوچای، باراندوزچای و شهرچای هستند که بر اثر ذوب شدن برف کوهستان ها ،به وجود آمده اند.

 زبان اکثر مردم این دیار آذری (ترکی) می باشد و کردها، ارامنه و آشوری ها(و مسیحی ها) در اقلیت قرار گرفته اند.

در ادامه این مطلب می خواهیم جاهای دیدنی این استان زیبا در شمال غرب کشورمان را بیان کنیم:

می توان جاذبه های این استان زیبا رابه چند گروه تاریخی ، طبیعت گردی و شهری تقسیم کرد .
دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه


 یکی از مهمترین جاهای دیدنی ارومیه ، دریاچه ارومیه می باشد . این دریاچه یکی از بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه‌های ایران می باشد.این دریاچه بین دو استان آذربایجانی شرقی و غربی و در ۱۷ کیلومتری شرق ارومیه(شمال غرب ایران) قرار گرفته است که مدتی به دلیل کم آبی خشک شده بود ، اما خوشبختانه با ارائه راهکارها و برنامه‌هایی جهت احیا، مجددأ جانی تازه یافته و اکنون یکی از جاهای دیدنی ارومیه است.

این دریاچه یکی از زیستگاه‌های مهم برای بسیاری از پرندگان نیز به‌شمار می‌رود و صخره‌ای در آن قرار دارد که تا حدودی به یک جزیره شباهت داشته که علاوه‌بر زیبایی طبیعی، از نظر تاریخی نیز در برگیرنده وقایع و اتفاقات مهمی بوده‌است.
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

 
این دریاچه یکی از زیستگاه‌های مهم برای بسیاری از پرندگان نیز به‌شمار می‌رود و صخره‌ای در آن قرار دارد که تا حدودی به یک جزیره شباهت داشته که علاوه‌بر زیبایی طبیعی، از نظر تاریخی نیز در برگیرنده وقایع و اتفاقات مهمی بوده‌است.


یکی دیگر از منظر طبیعی و زیبای ارومیه ، دریاچه ی مارمیشو می باشد. این دریاچه در غرب ارومیه و میان کوهستان های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. فاصله اش با ارومیه ۴۵ کیلومتر است. در دورانی که دریاچه ارومیه با خشکی مواجه شده بود، این دریاچه بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته بود.

سرچشمه اولیه این دریاچه در ترکیه است و با جمع شدن آب های دیگر در مسیرش به رودخانه نازلوچای می ریزد که نقطه ورودش به ایران زیباست. این دریاچه به دلیل بکر بودن و طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی اش جای مناسبی برای گردشگران محسوب می شود. بهترین فصل بازدید دریاچه مارمیشو تابستان است و در زمستان برای بازدید مناسب نیست.
بازار تاریخی ارومیه

بازار تاریخی ارومیه


یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه، بازار تاریخی این شهر می باشد. این بازار از گذشته دور یکی از پرطرفدارترین بازار های ایران و جاذبه های شهر ارومیه به حساب می آمد و معماری دارد  که به دوران صفویه بر می گردد.

 این بازار یکی از بازار های است که معماری قدیمی خود را تا کنون حفظ کرده است و بخاطر همین موضوع عامل علاقه مندی بسیاری نیز شده است. این بازار تقریبا ۱۰۰۰ مغازه مخلتف دارد که تنوع خیلی خوبی برای یک بازار به حساب می آید.
 چشمه آب معدنی کوه زنبیل

چشمه آب معدنی کوه زنبیل


چشمه آب معدنی کوه زنبیل ارومیه در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. از جاذبه های این مکان داشتن حوضچه ای زیبا است که به صورت دایره شکل گرفته است. این حوضچه ۲۵ سانتی متر نیز عمق دارد. همچنین دور این حوضچه سنگ کاری شده است و شکل زیبایی را به آن داده است. در این مکان چشمه های دیگری هم وجود دارد که هرکدام به نوبه خود یک جاذبه دیدنی هستند.
 برج سه گنبد ارومیه

برج سه گنبد ارومیه


برج آجری سه گنبد، از دیگر جاهای دیدنی این شهر زیبا می باشد که مقبره امیران دوره سلجوقی بوده و توسط شخصی به نام ابومنصور ساخته شده است و در جنوب شرقی ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده است

این آرامگاه با مصالح سنگ و آجر به صورت سکوی بلند استوانه ایی به ارتفاع ۱۳ متر ساخته شده و از داخل، فضای مربعی شکل با سقفی گنبدی دارد. برج سه گنبد دارای ۲ طبقه مشتمل بر سردابه و شیون گاه بوده و در ورودی آن ۳ کتیبه به خط کوفی قرار گرفته است.
کلیسای حضرت مریم ارومیه

کلیسای حضرت مریم ارومیه


کلیسای حضرت مریم مربوط به دوره ساسانی است  و در محله قدیمی چهاربخش، در شمال غربی ارومیه قرار گرفته است. این کلیسای آشوریان با ظاهر بسیار ساده، در زمینی مستطیل شکل با مساحت ۸۸ مترمربع در ضلع جنوبی محوطه باغ بزرگی قرار گرفته است . در مقابل این کلیسا، چندین سنگ قبر مربوط به مسیحیان آشوریان قرار گرفته است.
کلیسای مار سرگیز

کلیسای مار سرگیز


یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی ارومیه، کلیسای مار سرگیز است که در دامنه کوه سیر و در 12 کیلومتری ارومیه قرار گرفته است. این بنای تاریخی ارزشمند، از نظر مذهبی یک مکان مهم و مقدس شناخته می‌شود و اقلیت‌های دینی ساکن در ارومیه و شهرهای اطراف، کلیسای مار سرگیز را به‌عنوان زیارتگاه شناخته و برای انجام مراسمات عبادی خود به‌این مکان مراجعه می‌کنند.

  یکی دیگر از مناطق طبیعی و زیبای ارومیه کوه دالامپر می باشد. این کوه از بکرترین نقاط ایران است و یخچال هایی چندین هزار ساله دارد. دالامپر در مرز ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و در واقع نقطه صفر مرزی است به طوری که قله کوه دالامپر به هر سه کشور تعلق دارد. از دریاچه های این کوه می توان دالامپر، دیمهک، مامه شیخ را نام برد. 


مصالح به‌کار رفته برای ساخت کلیسای مار سرگیز، همه از سنگ است که با مهارت خاص و با استحکامی بی‌نظیر بنا‌ شده‌است. کتب مورخان آشوری وهمچنین نوع سبک معماری به‌کار رفته در کلیسا این را نشان می‌دهد که قدمت ساخت این بنای سنگی زیبا، پیش از اسلام بوده‌است. همچنین براساس برخی روایات، این‌طور گفته‌ شده که وقتی خسروپرویز توانست بر رومیان غلبه کند، همسر مسیحی خسروپرویز، دستور داد کلیسای مارسرگیز ساخته شود.
 
کوه دالامپر

کوه دالامپر

 یکی دیگر از مناطق طبیعی و زیبای ارومیه کوه دالامپر می باشد. این کوه از بکرترین نقاط ایران است و یخچال هایی چندین هزار ساله دارد. دالامپر در مرز ایران، عراق و ترکیه قرار دارد و در واقع نقطه صفر مرزی است به طوری که قله کوه دالامپر به هر سه کشور تعلق دارد. از دریاچه های این کوه می توان دالامپر، دیمهک، مامه شیخ را نام برد. هم چنین در اینجا آبشار بزرگی با نام سوله دوکل یا آبشار مه آلود قرار دارد که از فروریختن آب حاصل از ذوب شدن برف های کوه دالامپر ایجاد می شود. به علاوه از قله این کوه می توان خاک هر سه کشور ایران، عراق و ترکیه را دید. کوه دالامپر به علت آب و هوای کوهستانی در تابستان می تواند جوابگوی مسافران و گردشگران باشد.
آبشار شملکان


آبشار شملکان


از دیگر جاذبه های طبیعی و زیبای ارومیه ، آبشار شملکان می باشد. این آبشار در کنار روستایی با همین نام که در نزدیکی ارومیه قرار دارد، مستقر است. آبشار شملکان در ۴ کیلومتری جنوب ارومیه واقع شده و دسترسی به آن از دو روستای بند یا از دامنه های روستای سیر، میسر است.
چشمه آب گرم هفت آباد


چشمه آبگرم هفت آباد


یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه ، چشمه آبگرم هفت آباد می باشد. این چشمه در کنار رود باراندوز چای و در دامنه سرسبز یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته و همین امر باعث ایجاد ترکیبی زیبا از طبیعت شده است و مکان مناسبی برای گردش مردم ایجاد کرده است.
بر روی چشمه اصلی آب گرم هفت آباد، استخری توسط یکی از اهالی روستا که چشمه در زمین های او قرار دارد ساخته شده است ساخت این استخر برای جمع آوری آب چشمه و شنای بهتر گردشگران صورت گرفته است.دمای تقریبی آب چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه است و برای بسیاری از بیماری های استخوانی خاصیت درمانی دارد.
موزه ارومیه

موزه ارومیه


 از دیگر مکان های دیدنی ارومیه، موزه آن می باشد. در واقع موزه جایی است  که می توان مجموعه ای از آثار تاریخی را در کنار هم دید و اطلاعات زیادی درباره پیشینه ی آن ها پیدا کرد. موزه ارومیه در سال ۱۳۴۶ ساخته شد و یکی از غنی ترین موزه های ایران به شمار می رود.

 بر روی چشمه اصلی آب گرم هفت آباد، استخری توسط یکی از اهالی روستا که چشمه در زمین های او قرار دارد ساخته شده است ساخت این استخر برای جمع آوری آب چشمه و شنای بهتر گردشگران صورت گرفته است.دمای تقریبی آب چشمه بین ۳۲ تا ۳۴ درجه است و برای بسیاری از بیماری های استخوانی خاصیت درمانی دارد.


این موزه در مجموع از دو تالار بزرگ و کوچک تشکیل شده که در اولی مجموعه ای از آثار تاریخی و باستانی به نمایش در آمده و تالار کوچک هم مخصوص موزه مردم شناسی است.

قدمت برخی از آثار آن حتی به ۷ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد و جدیدترین آثار آن هم متعلق به دوره ی قاجار است. یکی از جذاب ترین آثار موزه ارومیه سه دست نوشته است که به خط میخی نوشته شده اند و برای هزاره اول قبل از میلاد هستند. در مجموع آثار این موزه به چهار بخش قبل از تاریخ، تاریخی، اسلامی و مردم شناسی تقسیم شده و آثاری که آن را از موزه های دیگر متمایز کرده کتیبه اوراتوریی و سالنی برای نگهداری ساعت های قدیمی است به طوری که حتی یک ساعت باستانی قرن هفدهمی هم در میان آثار به چشم می خورد.
مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه


مسجد جامع ارومیه در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و متعلق به سده هفتم هجری قمری و دوره‌ی ایلخانان است. موقعیت این مسجد در بازار به‌‌گونه‌ای است که از سه طرف به معابر عمومی متصل می‌شود.

 شبستان مسجد قدیمی‌ترین بخش آن به حساب می‌آید و با قدمتی که به دوره سلجوقی برمی‌گردد، طبق نظر کارشناسان، هسته اولیه شکل‌گیری مسجد بوده است.

 محراب این مسجد هم از نظر گچبری یکی از زیباترین آثار هنر معماری دوران مغول به‌شمار می‌‌رود که از تزیینات آن می‌توان به نقوش هندسی زیبا، کتیبه‌ای به خط کوفی، طاق‌نماها و تاج اشاره کرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .