تبیان، دستیار زندگی

چند اصل مهم در دعوا با همسر

چگونه با همسرمان دعوا کنیم؟

اختلاف نظر در مسائل مختلف یک امر کاملاً طبیعی در بین زوجین است که گاهی باعث دعوا و کشکش می‌شود اما دعوای زناشویی قوانین و اصولی دارد که زوجین باید آنها رعایت کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دعوای زناشویی
بحث و مشاجره بخشی از یک رابطه زناشویی است. هیچ زوجی وجود ندارد که در تمام مسائل زندگی با یکدیگر اتفاق‌نظر داشته باشند؛ بنابراین گاهی در زندگی اختلاف‌نظرهایی پیش می‌آید که باعث ناراحتی زوجین از یکدیگر می‌شود؛ اگر به آن نقطه رسیدید، برای حفظ یک رابطه سالم، ضروری است که منطقی بحث کنید، به یکدیگر گوش فرادهید، با همدیگر صحبت کرده و اختلافات را برطرف کنید چرا که رها کردن مسائل حل نشده باعث می‌شود تا بارها و بارها بر سر آن موضوع مشاجره کنید.
با این حال، در برخی موارد اختلاف نظرها به نتایج خوبی نمی‌انجامد و باعث دعوا و مشاجره بین زوجین می‌شود. در این صورت، برخی زوجین در دعوای زناشویی همه چیز را تمام شده می‌بینند و در یک لحظه با حرف‌ها و رفتارهایشان تمام پل‌های پشت سرشان را خراب می‌کنند. آنها در دعوا از کلمات و جملاتی استفاده می‌کنند که می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روابطشان داشته باشد؛ بنابراین برای دوری از تنش و حفظ پیوند زناشویی در اوج دعوا باید این اصول را رعایت کرد:

اختلافات گذشته را بازگو نکنید

برخی زوجین عادت دارند در حین دعوا برای متهم کردن طرف مقابلشان، اختلافات و دعواهای چند سال پیش را به میان بکشند؛ در حالی که این کار باعث انتقال عقده‌ها و مسائل گذشته به دعوای فعلی شده و بدتر اوضاع را متشنج می‌کند. بنابراین در هنگام دعوا فقط در مورد موضوع فعلی‌تان صحبت کنید.

همدیگر را تهدید نکنید

تهدیدها معمولاً از سوی شریک زندگی جدی گرفته می‌شود و باعث خدشه‌دار شدن حرمت و احترام بین‌تان خواهد شد. فردی که با هر اختلاف‌نظری تهدید به جدایی می‌کند، قاعدتاً تعهد و وفاداری زیادی به آن رابطه ندارد بنابراین اگر حرفتان با عملتان یکی نیست و تنها از شدت ناراحتی و یا تنبیه طرف مقابل‌تان تهدید می‌کنید، بدانید که این کار به شدت باعث تخریب رابطه‌تان می‌شود و احساس خیلی بدی را از شما در قلب و ذهن طرف مقابل به جا می‌گذارد.

توهین ممنوع

پرخاشگری، توهین، تحقیر و سرزنش مثل فشار دادن به پدال گاز در رانندگی کار آسانی است اما باید منتظر عواقب آن باشید. هر وقت در زندگی زناشویی با مشکل روبرو شدید به جای آن که پایتان را روی پدال گاز فشار دهید، چند لحظه صبر کرده و به عواقب کارتان فکر کنید.

برچسب نزنید

زدن هرگونه برچسب‌ منفی مثل بی‌مسئولیت، بی‌توجه، تنبل، شلخته، بی‌احساس، بی‌شخصیت و... در هر بحثی 

اگر همسرتان به خاطر اشتباهش از شما عذرخواهی کرد، او را ببخشید چرا که عدم پذیرش شما تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. قبول کنید که هیچ فردی کامل نیست؛ پس در بخشیدن همسرتان سرسختی به خرج ندهید

به معنی زیر سؤال بردن هویت کلی همسرتان است. نتیجه این برچسب‌ها، از بین رفتن اعتماد و نزدیکی بین‌تان خواهد بود. همچنین ممکن است در جواب این برچسب‌ها، همسرتان هم عادت‌های ناخوشایند شما را یادآوری کرده، بنابراین مسئله اصلی در یک کَل کَل بی پایان گم شود.

بی انصافی نکنید

یادتان باشد شما روزهای خوش زیادی را با هم سپری کرده‌اید و قطعاً همسرتان خوبی‌ها و از خودگذشتگی‌هایی داشته است اما قرار نیست در دعوا تمام آن خوبی‌ها فراموش شود. جملاتی مثل تو هیچ وقت این کار را برای من انجام ندادی یا تو همیشه می‌خواهی اعصاب من را بهم بریزی و...  حامل این پیام است که همسرتان هیچ تلاشی برای آرامش و برآورده کردن خواسته‌های شما انجام نداده است؛ بنابراین بیان این جملات به مرور زمان باعث سردی در روابط شده و همچنین طرف مقابلتان را بعد از آشتی برای ابراز محبت بی‌انگیزه خواهد کرد.

صحبت همدیگر را قطع نکنید

برای آن که دعوای زناشویی مفید و سازنده باشد لازم است زوجین ضمن رعایت اصول ذکر شده در بالا، بیش از حد طولانی صحبت نکرده و به طرف مقابل هم اجازه حرف زدن بدهند -به حرف‌های همدیگر گوش کنند- صحبت همدیگر را قطع نکنند و اظهارات طرف مقابل را بی‌جواب نگذاشته و قبل از بیان نکته جدید، به آنچه طرف مقابلشان می‌گوید پاسخ دهند تا اختلافات به درستی حل شود.

چند توصیه مهم برای مدیریت دعوای زناشویی

- اگر از موضوعی عصبانی هستید سعی کنید برای چند ساعتی محل را ترک کرده و بعد از آرام شدن، با همسرتان گفت‌و‌گو کنید.
- اگر خشمتان در حدی است که نمی‌‌توانید رو ‌د‌ر رو با همسرتان صحبت کنید، برایش نامه بنویسید و یا با ارسال پیام در شبکه‌های مجازی دلیل ناراحتی‌تان را برای او توضیح دهید.
- به هیچ عنوان خانواده‌هایتان را در جریان دعوا قرار ندهید چون خانواده‌ها احساسی برخورد کرده و نمی‌توانند عادلانه و بی‌طرفانه نظر بدهند؛ از این گذشته، با این کار راه را برای دخالت اطرافیان در زندگیتان باز کرده و همچنین دید خانواده‌تان را برای همیشه نسبت به همسرتان عوض خواهید کرد.
- بعد از دعوا مدام کار اشتباه همسرتان را مرور نکنید زیرا این کار باعث غلیان احساسات و هیجانات منفی می‌شود؛ در عوض سعی کنید امتیازات و نکات مثبت او را به خاطر بیاورید تا راحت‌تر بتوانید کدورت و کینه‌ها را از بین ببرید. 
- اگر همسرتان به خاطر اشتباهش از شما عذرخواهی کرد، او را ببخشید چرا که عدم پذیرش شما تنها شرایط را بدتر خواهد کرد. قبول کنید که هیچ فردی کامل نیست؛ پس در بخشیدن همسرتان سرسختی به خرج ندهید.