تبیان، دستیار زندگی

کووید 19؛ راهکارهای ساده خانگی برای تسکین گلودرد

چگونه گلودرد ناشی از کرونا را تسکین دهیم؟

گلودرد دارید؟ گلودرد واقعاً آزاردهنده است و می‌تواند یکی از علائم اولیه‌ی عفونت ویروس کرونا در بدن باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گلودرد
گلودرد همراه با سرفه خشک می‌تواند نشان‌دهنده‌ی شروع یک عفونت ویروسی بد باشد که اگر کنترل نشود می‌تواند دردسرساز شود. برای تسکین گلودرد توصیه‌های زیر را به کار برید:
. مایعات زیادی بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند. بهترین مایعات آب، دوغ خانگی، آب‌میوه‌ و اسموتی‌های کم‌شیرین مثل هلو به‌صورت تازه و آب سبزیجات تازه مثل آب هویج خانگی می‌باشد.
. مایعات گرم مانند آبگوشت کم‌چربی، سوپ‌های رقیق یا چای کمرنگ همراه با عسل نیز می‌تواند به تسکین سوزش و درد گلو کمک کند.
. برای اضافه کردن رطوبت هوا از دستگاه رطوبت‌ساز یا بخور استفاده کنید.
. دوش پُربخار بگیرید. این کار هم احتمالاً به تسکین سوزش گلو کمک می‌کند.
. با استراحت به سیستم ایمنی بدنتان در مقابله با عفونت کمک کنید.

راهکارهای خانگی زیر را برای تسکین گلودردتان امتحان کنید

هرچند برخی علائم ویروس کرونا در برخی افراد نیازمند اقدامات فوری پزشکی هستند؛ اما راهکارهای خانگی نیز وجود دارند که می‌توانند کمکتان کنند مشکل گلودردتان را کاهش دهید و کمتر آزرده شوید.

مرهم زنجبیل و عسل
مرهم زنجبیل و عسل می‌تواند با میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در حال انتشار هستند مبارزه کند. زنجبیل ریشه‌ای است که در کاهش علائم گلودرد مؤثر است و عسل نیز عاملی نرم‌کننده و ضدالتهاب است که می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. این ترکیب منحصربه‌فرد مانند یک اکسپکتورانت عمل کرده و سینوس‌ها را باز می‌کند تا از ترشحات و موکوس رها شوید و عوامل تحریک‌کننده را که می‌توانند سبب خارش و تحریک گلو باشند پاکسازی می‌کند.
چیزهایی که نیاز دارید:
. زنجبیل (پودر شده)
. عسل خام
. روغن زیتون
. آرد
. دستمال کاغذی یا پارچه‌ای
. گاز پانسمان
. چسب نواری
عسل و آرد را با هم ترکیب کنید، زنجبیل پودر شده و دو تا سه قطره روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بعد از این که ترکیب آماده شد، مقداری از آن را روی دستمال قرار داده و با چسب نواری روی سینه‌تان بچسبانید. توصیه می‌شود این مرهم را قبل از خواب استفاده کنید. اگر پوستتان حساس است، قبل از استفاده اول مقدار کمی از آن را روی دستتان تست کنید.

ریشه‌ی شیرین بیان تسکین خوبی برای خارش ناشی از گلودرد است که خواص ضدویروسی دارد و می‌تواند پاتوژن‌های بیماری‌زا را هدف بگیرد. ریشه‌ی شیرین بیان می‌تواند موکوس سالم تولید کند که تسکین‌دهنده‌ی درد و کاهنده‌ی زبری گلو است


غرغره آب‌نمک
غرغره با محلول آب‌نمک یکی از بهترین راهکارها برای تسکین گلودرد و از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌هاست؛ اما راز مؤثر بودن آن این است که به طور مرتب انجامش دهید، یعنی سه تا چهار روز تا نتیجه بگیرید. هرچند هنوز شواهد قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد آب‌نمک می‌تواند میکروب‌ها یا ویروس کرونا را بکُشد؛ اما تجربه نشان داده که آب‌نمک می‌تواند به کاهش علائم مانند تحریک و تورم کمک نماید. ضمناً محلول آب‌نمک راهی خوب برای هیدراته نگه داشتن بدن است که در مبارزه با سرماخوردگی، سرفه یا هر عفونت ویروسی ضرورت دارد.
کافی است نصف قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و در ته گلویتان غرغره کنید. آب‌نمک را قورت ندهید و تف کنید. این کار را روزی دو تا سه بار و حداقل تا سه روز انجام دهید تا علائمتان تسکین بیابند. اما یادتان باشد غرغره محلول آب‌نمک، درمان یا پیشگیری برای کووید–19 نیست.

ریشه‌ی شیرین بیان
ریشه‌ی شیرین‌بیان یکی از قدیمی‌ترین گیاهان مورد استفاده در طب سنتی است که وقتی شروع عفونت ویروس را احساس کردید باید آن را مصرف کنید. ریشه‌ی شیرین بیان تسکین خوبی برای خارش ناشی از گلودرد است که خواص ضدویروسی دارد و می‌تواند پاتوژن‌های بیماری‌زا را هدف بگیرد. ریشه‌ی شیرین بیان می‌تواند موکوس سالم تولید کند که تسکین‌دهنده‌ی درد و کاهنده‌ی زبری گلو است. آنتی‌اکسیدان‌های ریشه‌ی شیرین بیان می‌توانند رادیکال‌های آزاد آسیب‌زننده به سیستم ایمنی را از بین ببرند.

سرکه سیب بنوشید
سرکه سیب در بدن دارای خواص قلیایی و در نتیجه خواص ضدالتهابی است. ضمناً سرکه سیب، عامل اصلی موجود در برخی از شربت‌های سنتی است که برای درمان سرفه و سرماخوردگی کاربرد دارند. سرکه سیب در تسکین گلودرد مؤثر است زیرا محتوای اسید موجود در محلول، باکتری‌های منتشرکننده‌ی عفونت را که عامل التهاب گلو هستند حذف می‌کند. برای تسکین علائم، یک لیوان آب گرم ترکیب شده با یک قاشق سرکه سیب بنوشید. همچنین می‌توانید برای طعم بهتر و افزایش خواص آن، عسل نیز به این ترکیب اضافه کنید. اگر مشکل زخم معده دارید و یا نمی‌خواهید آن را بنوشید می‌توانید غرغره کنید.

شستشوی دهان با روغن نارگیل
همه‌ی ما درباره‌ی فواید شستشوی دهان با روغن نارگیل شنیده‌ایم. این راهکار می‌تواند یک راه ساده برای کاهش درد و مشکلات گلودرد باشد. روغن نارگیل به رفع و پاکسازی سموم و میکروب‌ها و تقویت سیستم ایمنی و ضمناً باز کردن راه‌های هوایی بینی کمک می‌کند. روغن نارگیل بسیار نرم‌کننده بوده و هیچ عارضه‌ی جانبی هم ندارد. به طور مرتب با دو قاشق روغن نارگیل باکیفیت دهانتان را شستشو دهید تا کمکتان کند با عفونت‌ها و ویروس‌ها مبارزه کنید.

توجه

گلودرد یکی از علائم کووید 19 است؛ اما از سایر علائم مانند تب، سرفه و خستگی کمتر دیده می‌شود.
راهکارهای ارائه شده، چند درمان ساده‌ی خانگی بودند که می‌توانید از آن‌ها برای تسکین خارش و ناراحتی ناشی از گلودرد استفاده کنید و هیچ‌کدام، درمانی ثابت شده برای عفونت ویروس کرونا نیستند. راهکارهای خانگی تا حدودی به شما کمک می‌کنند؛ اما اگر مشکل همچنان ادامه داشت، یا با علائم بیشتر کووید–19 روبرو شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. ماسک بزنید و سایر اقدامات بهداشتی جهت پیشگیری را رعایت کنید تا جلوی انتشار این بیماری را بگیرید.

در نهایت این‌که

با بروز هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:
- مشکل در تنفس
- فشار یا درد در ناحیه قفسه سینه
- لب، صورت یا ناخن‌هایی که به رنگ آبی به نظر می‌رسند
- سردرگمی ذهنی
- مشکل در بیدار ماندن یا سخت از خواب بیدار شدن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.