تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از کووید 19

9 کاری که پزشکان برای حفاظت از خود در برابر کروناویروس انجام می‌دهند

پزشکان و پرستاران و به طور کلی کادر درمانی در معرض مستقیم کروناویروس هستند بنابراین بیشترین مراقبت را از خود در برابر این ویروس خطرناک انجام می‌دهند. البته که این اقدامات شامل کارهای خارق‌العاده و سخت نیست و همه ما می‌توانیم براساس الگوی پزشکان، خود را از این ویروس در امان نگه داریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شستن دست ها
در این مطلب 9 کاری که پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به کووید 19 انجام می‌دهند را با هم مرور می‌کنیم:

دکترها دستان خود را با دقت می‌شویند

هیچ‌کس نباید از شستن دست‌ها غافل شود. فرقی نمی‌کند یک فرد عادی باشید و یا جزو کادر درمان! همیشه و همه‌جا دست‌های خود را بشویید و باز هم بشویید. اولین اقدام بهداشتی پزشکان برای مبارزه با کروناویروس شستشوی مداوم و با دقت دست‌هاست. کافی است با آب و صابون به مدت 20 ثانیه روی دست‌ها، پشت دست‌ها و ناخن‌ها و زیر ناخن‌ها را به دقت بشویید و در نهایت خشک کنید. دکترها به هر فضای جدیدی که وارد می‌شوند یعنی منزل، منزل آشناها، سوپرمارکت و غیره دست‌هایشان را می‌شویند. اگر به آب و صابون دسترسی نداشته باشند نیز ضدعفونی کردن دست‌ها را با الکلی که همیشه در جیب خود دارند، انجام می‌دهند.

دکترها دست به صورتشان نمی‌زنند

هر چند کار سختی است و همه ما عادت داریم که در طول روز صورتمان را لمس کنیم اما همین کار ساده ممکن است عواقب تلخی داشته باشد. نتایج پژوهشی که در سال 2015 در American Journal of Infection Control به چاپ رسیده نشان می‌دهد که گروهی از دانشجویان پزشکی استرالیا در هر ساعت به طور متوسط 23 بار صورت خود را لمس می‌کنند و در 44 درصد مواقع با مخاط صورت تماس دارند. اگر یک روز 15 ساعته را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که تماس دست با صورت به 345 مرتبه می‌رسد و این یعنی 345 بار قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس. ویروس‌ها از طریق بینی، دهان و دیگر مخاط وارد بدن می‌شوند. اگر دست فردی به ویروس آلوده شده باشد و آن را به صورت خود بزند ویروس به راحتی وارد دستگاه تنفسی خواهد شد.
در فوریه سال 2020 معلوم شد چشم‌ها نیز راه ورود ویروس به بدن هستند. بنابراین دکترها تمام تلاش خود را می‌کنند تا دست به صورت خود نزنند و از همه مردم نیز دعوت می‌کنند با وجود سختی این کار تلاش خود را در جهت دست نزدن و لمس نکردن صورت به کار گیرند.

فرقی نمی‌کند شما پزشک باشید یا یک فرد عادی. اگر به کروناویروس مبتلا شده‌اید و یا علائم بیماری را دارید در گام اول در خانه بمانید و قرنطینه شوید و در گام بعدی حتماً ماسک بزنید. البته بیماری که در خانه و به دور از اطرافیان قرنطینه شده است دیگر نیازی به ماسک زدن ندارد


دکترها سرفه و عطسه‌شان را در هوا ول نمی‌کنند

به این معنی که دکترها در دستمال یا داخل آرنج خود عطسه یا سرفه می‌کنند. بنابر توصیه «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» اگر در دستمال کاغذی عطسه یا سرفه می‌کنید بلافاصله آن را در سطل زباله بیندازید. اقدام بعدی شستشوی فوری دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کننده الکل 60 درصد است.
یادتان باشد بدون پوشاندن دهان و بینی با دستمال یا آرنج عطسه یا سرفه نکنید چون ریز قطرات تنفسی که از این طریق از بدن خارج می‌شوند 1 متر تا یک متر و 80 سانتیمتر پرتاب می‌شوند.

دکترها با آرنج خوش‌وبش می‌کنند

لطفاً این روزها آداب معاشرت را کنار بگذارید و دست ندهید و مطلقاً روبوسی نکنید. دکترها به همدیگر دست نمی‌دهند بلکه در صورت لزوم با آرنج خوش و بش می‌کنند. چون آرنج‌ها زیر لباس پنهان هستند و احتمال آلودگی آن‌ها کمتر است. علاوه بر این احتمال این که بتوانید با آرنج خود صورتتان را لمس کنید بسیار اندک است.

دکترها به اندازه کافی می‌خوابند

دکترها در هر شرایطی غذای سالم می‌خورند و فعالیت بدنی مناسب دارند. در این روزهای سخت همه‌گیری ویروس نیز به اندازه کافی می‌خوابند. به عقیده پزشکان خواب خوب در مقابله با ویروس‌ها بسیار مهم است و باید رأس ساعت مشخص و به مدت 8 ساعت خوابید. خواب کافی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت، تاکنون 80 درصد افرادی که به کروناویروس مبتلا شده‌اند به طور خفیف این بیماری را پشت سر گذشته‌اند و برخی از افراد مطلقاً علائمی بروز نداده‌اند. مطمئن باشید اگر به‌جای چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی و شب‌زنده‌داری به اندازه کافی بخوابید در برابر کرونا ویروس مقاوم‌تر خواهید بود.


دکترها از دستمال الکلی استفاده می‌کنند

«مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا» بر این عقیده است که کووید 19 اساساً از طریق ریزقطرات تنفسی که در نتیجه عطسه و سرفه پخش می‌شوند منتقل می‌شود؛ اما نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که کروناویروس به مدت یک روز روی برخی سطوح زنده می‌ماند. این بدین معنی است که امکان دارد با لمس پیشخوان یا میز آلوده به ویروس به این بیماری مبتلا شده و یا دیگران را مبتلا کنیم. پزشکان برای جلوگیری از این نوع آلودگی از دستمال الکلی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر پرواز ضروری داشته باشند دسته‌های صندلی، میز و همچنین دگمه تنظیم تهویه هوای هواپیما را با دستمال الکلی به‌خوبی تمیز می‌کنند.

دکترها ماسک می‌زنند

روزهای ابتدایی ظهور کروناویروس از کادر درمانی نیز همانند مردم خواسته می‌شد که صرفاً در حین تماس با بیماران ماسک بزنند. به عقیده متخصصان ماسک‌ها محافظ مطلق کروناویروس نیستند اما زدن آن به خصوص برای افرادی که جواب تستشان مثبت شده یا علائم بیماری را دارند لازم و ضروری است. این کار مانع از آلوده کردن دیگران می‌شود. در واقع فرقی نمی‌کند شما پزشک باشید یا یک فرد عادی. اگر به کروناویروس مبتلا شده‌اید و یا علائم بیماری را دارید در گام اول در خانه بمانید و قرنطینه شوید و در گام بعدی حتماً ماسک بزنید. البته بیماری که در خانه و به دور از اطرافیان قرنطینه شده است دیگر نیازی به ماسک زدن ندارد.

دکترها در برخی مواقع از دور و با تلفن معایناتشان را انجام می‌دهند

برای یک پزشک و یا افرادی که در سالن انتظار نشسته‌اند بدترین اتفاق این است که فرد مبتلا به کروناویروس ساعت‌ها در بین آن‌ها حضور داشته باشد. بنابراین پزشکان از بیماران می‌خواهند که قبل از حضور در مطب یا بیمارستان علائم خود را از طریق تلفن با وی در میان بگذارند. برای این منظور نیز شماره تلفن‌هایی در نظر گرفته شده است و راهنمایی‌های لازم به طور گام‌به‌گام در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. شما نیز اگر امکانش را دارید کارهایتان را تلفنی و به صورت دورکاری انجام دهید و تا حد امکان از رفت‌وآمدهای اجتماعی و تماس با افراد دیگر دور باشید.

دکترها نمی‌ترسند

راستش را بخواهید نگارنده به‌قدری از کروناویروس در هراس است که اکثر شب‌ها با کابوس از خواب بیدار می‌شود. اما واقعیت این است که پزشکان به‌عنوان اولین مبارزان این عرصه از کروناویروس نمی‌ترسند و ما نیز باید این هراس را کنار بگذاریم.
در گام بعدی بهتر است دسترسی مکرر به شبکه‌های اجتماعی و قرار گرفتن در معرض انواع اخبار را کنار بگذاریم در این صورت از یک اپیدمی دیگر که امروزه به «اینفواپیدمی» شهرت پیدا کرده است دور خواهیم ماند. اینفواپیدمی عبارت است از اپیدمی اطلاعات. به هر حال دنبال کردن اخبار شیوع کرونا در سرتاسر جهان و شنیدن آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از آن هراس برانگیز است؛ اما واقعیت این است که جهان تا مدت‌ها درگیر این مشکل خواهد بود و ما باید منتظر موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر بیشتر باشیم. اما اگر بهداشت را رعایت می‌کنید، تماس خود را با بیرون از منزل یا افرادی که ممکن است مبتلا شده باشند کم کرده‌اید احتمال ابتلایتان کم است و نباید بترسید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.