تبیان، دستیار زندگی

حکم اعدام سه جوان و یک نکته برای استفاده از دیوار و شیپور

ماجرای اعدام سه جوان در فضای مجازی حسابی سر و صدا به پا کرد، خیلی‌ها فکر می‌کنند این سه نفر به خاطر حضور در اعتراضات بنزینی آبان ماه گذشته به اعدام محکوم شده‌اند، اما اصل ماجرا چیز دیگری است و این پرونده ابعاد پیچیده‌تری دارد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعدام سه جوان آبان
شروع ماجرا: بیست و چهارم تیر ماه 99 بعد از اعلام صدور حکم اعدام سه جوان به نام‌های محمد رجبی، امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی هشتگی در فضای مجازی به راه افتاد به عنوان «اعدام نکنید»!

ماجرا چه بود؟ سخنگوی قوه قضاییه بعد از اعلام خبر صادر شدن حکم اعدام سه نفر به جرم سرقت مسلحانه، می‌گوید که از تلفن همراه آنان تصاویری پیدا شده که نشان می‌دهد آنان در به خشونت کشیدن اعتراضات آبان 98 هم نقش پررنگی داشته‌اند. همین موضع باعث می‌شود که برخی رسانه‌های آن‌ور آبی موضوع رو جور دیگری نشان دهند و علت صدور حکم اعدام این سه جوان را حضور در اعترضات آبان ماه سال گذشته جا بزنند.

 


جرم اصلی چه بوده؟ این سه جوان از طریق سایت دیوار یک آگهی انتخاب کرده و با هدف سرقت با فرد آگهی‌دهنده قرار بازدید تنظیم می‌کنند، در جریان بازدید، خانم خانه را با سلاح سرد مورد ضرب و شتم و تعرض قرار می‌دهند. با سروصدای ایجاد شده، اطرافیان فرد مطلع می‌شوند، به کمک آمده و به پلیس اطلاع می‌دهند که نهایتاً دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند. 

ادامه ماجرا: امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه متهم این پرونده و در واقع اعضای باند امیر آلمانی هستند که پس از دستگیری ماموران متوجه کلیپ‌های ضبط شده این افراد از اغتشاشات آبان ماه 98 مانند آتش زدن بانک  و... در گوشی آنها می‌شوند.

ماده ۱۸۳ قانون اساسی: هر کس که برای ایجاد رعب و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم دست به اسلحه ببرد محارب فی الارض و مفسد فی الارض می‌باشد. بر اساس تبصره ۳ ماده فوق، میان سلاح سرد و سلاح گرم فرقی نیست


صدور حکم: قوه قضاییه تاکنون به جز اطلاعات کلی که توسط سخنگوی این قوه اعلام شد، اطلاعات دیگری در رابطه با نحوه صدور حکم اعدام این سه نفر در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است، اما با توجه به شواهد و قرائن موجود احتمالا با استناد به ماده ۱۸۳ قانون اساسی حکم محاربه را برای این سه نفر در نظر گرفته است.

نکته فرعی اما مهم: این افراد با ظاهر خریدار وارد منزل فروشنده شده‌اند و بعد اقدام به سرقت مسلحانه کرده‌اند، با توجه به گسترش استفاده از از ابزارهای آنلاین برای خرید و فروش لازم است که نکات ضروری و ایمنی را در استفاده از سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور رعایت کنید تا خدای نکرده پای سارقان را به منزلتان باز نکنید.