تبیان، دستیار زندگی

پشت پرده اعدام سه جوان و هشتگ اعدام نکنید!

ماجرای اعدام سه جوان به نام‌های محمد رجبی، امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی چیست؟ آیا آنها واقعا بخاطر اعتراضات به قیمت بنزین به اعدام محکوم شده‌اند؟ پس چرا سایر دستگیر شدگان آبان ماه 98 چنین حکمی دریافت نکرده‌اند؟! این روایت را از علی مرادخانی بخوانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعدام نکنید
علی مرادخانی/فعال رسانه | اول، حکم اعدام بد است؟ اگر بد است چطور برای آن پدری که با قمه سر دختر نوجوانش را شکافت و بابای رومینا همگی سوت و کف زدیم، چطور از دیشب تا الان ناگهان حکم اعدام شد بد؟! یعنی به این سادگی یک شبه جای ظالم و مظلوم عوض شد؟ اینقدر جوگیر؟!

عطیه همتی اعدام نکنید

دوم، سه نفری که دوستان دارند هشتگ #اعدام_نکنید برایشان میٰزدند چه کرده‌اند؟ سه تایی ریخته‌اند سر یک خانم جوان و با قمه و اسلحه سرد ارعاب و زورگیری کرده‌اند، از اقبال بدشان جوانهای فامیل آن خانم سر رسیده‌اند و دستگیرشان کرده‌اند، بعد معلوم شده که جزو سرکرده‌های آتش زدن بانک و اتوبوس و فروشگاه در اعتراضات آبان 98 بوده‌اند، حوادثی که خون کلی آدم بی‌گناه به خاطرش زمین ریخت. یعنی هم زورگیری کرده‌‌اند، هم ارعاب کرده‌اند، هم آشوب کرده‌اند، هم فروشگاه و بانک و اتوبوس آتش زده‌اند و هم فیلم گرفته‌اند با پررویی!

سوم، این سه نفر اتهامات را قبول نداشته‌اند؟ اتفاقا خوب هم قبول داشته‌اند، خودشان هم به طور واضح در صحنه‌سازی‌های مربوطه کاملا اتهاماتشان را پذیرفته بودند و اقرار کرده بودند.

وکیل نداشتند؟ اتفاقا نه یکی و دو تا، چهار تا وکیل داشته‌اند که از قضا یکیشان هم از وکلای معروف و شناخته شده بوده و تمام و کمال از اینها دفاع کرده در دادگاه.

چهارم، به همین سادگی حکم اعدام داده اند؟
کجایش به همین سادگی است؟ اصلا کدام اعدامی به سادگی حکم می‌گیرد؟ حکم را دادسرای معمولی نمی‌دهد، دادگاه کیفری استان که شانی بالاتر دارد می‌دهد و دیوان عالی کشور هم که قضات معتمد و با تجربه هستند، تایید می‌کند. چند ماه هم طول می‌کشد. کجایش به همین سادگی است؟

پنجم، دم و دستگاه عریض و طویل رسانه‌ای قوه قضائیه چرا شفاف سازی نمی‌کند و توضیح نمی‌دهد؟ من هم نمی‌دانم و متاسف و معترضم. مگر بقیه کسانی که جاهای دیگر باید توضیح می‌دادند ما را آدم حساب کردند و توضیح دادند که این دوستان توضیح بدهند؟!

ششم و آخر، می‌خواهید عزاداری کنید و خودتان را جای مادر این سه تا بگذارید؟ لطف کنید اول خودتان را جای مادر آنهایی که در آبان پارسال خانه خراب شدند بگذارید، خودتان را جای آنهایی بگذارید که به خاطر آتش افروزی‌های (منظورم اعتراض معمولی نیست، دقیقا آتش افروزی در بانک و فروشگاه و آدم کشی) همین آدمهای مظلوم(!) خونشان به زمین ریخت. البته که مادران آن بندگان خدا اهل توئیت بازی نیستند که نایس بازی‌های بعضی را ببینند و داغ دلشان تازه شود.

حکم اعدام سه جوانتصویر سمت راست سفیر انگلیس است که درحال فرماندهی اعتراضات کاملا مردمی و خودجوش دی ماه گذشته زیر پل حافظ دستگیر شد!