تبیان، دستیار زندگی

داوطلبان انسانی در دانشگاه چه رشته هایی را می توانند انتخاب کنند؟

کنکور سراسری یکی از مهمترین آزمون های هر فرد در زندگی می باشد که می تواند تاثیر زیادی بر سرنوشت او بگذارد. در این مطلب می خواهیم ببینیم داوطلبان انسانی چه رشته هایی را می توانند انتخاب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمون

انتخاب رشته ی خوب می تواند برای هر فردی سرنوشت ساز باشد. از این رو داوطلبان باید سعی و تلاش خود را کنند تا بتوانند مجاز به انتخاب رشته های خوب در دانشگاه های معتبر برای خود باشند.

بعد از اینکه داوطلب در آزمون سراسری شرکت کرد، نتایج اولیه کنکور به صورت کارنامه ای در اختیار او قرار می گیرد که در این کارنامه رتبه و تراز داوطلب در کنکور آمده است و او  هم بر اساس رتیه و تراز خود رشته های دانشگاهی خود را انتخاب می کند.

لیست رشته محل های انسانی هم زمان با شروع انتخاب رشته کنکور انسانی ،توسط سازمان سنجش در قالب دفترچه انتخاب رشته کنکوردر اختبار داوطلبان قرار می گیرد.

لیست رشته محل های کنکور انسانی شامل دوره های روزانه ، شبانه ( نوبت دوم ) ، پیام نور ، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان می باشد و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند پس از مطالعه لیست رشته محل های انسانی ، رشته های مورد علاقه ی خود را انتخاب کنند.

یکی از بزرگترین اشتباهات انتخاب رشته این است که  داوطلبان به علاقه ی خود توجهی نمی کنند و تمام رشته های یک یا چند دانشگاه را انتخاب می کنند  تا یکی از آن ها را قبول شوند.

گروه انسانی دارای 5 زیر گروه می باشد که در هر زیر گروه لیست رشته محل ها و ضرایب هر درس اختصاصی با سایر زیر گروه ها متفاوت است.

در ادامه مطلب لیست رشته های دانشگاهی که داوطلبان انسانی می توانند آن را انتخاب کنند را بیان می کنیم:

رشته های زیرگروه یک انسانی


رشته های این زیر گروه ، شامل مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته ، کارشناسی و کاردانی می باشد.

 رشته های که به صورت کارشناسی ارشد پیوسته ارئه شده اند ،شامل كارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد ، كارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی ، كارشناسی ارشد پیوسـته معـارف اسـلامی و حقوق می باشد.

رشته هایی هم که به صورت کاردانی ارائه می شود، كـاردانی تربیـت مبلـغ قـرآن كریم ، كاردانی امور دولتـی ،  كاردانی آموزش دینی و عربی می باشد و بقیه رشته ها هم به صورت کارشناسی ارائه می شود.

 سایر رشته های زیر گروه انسانی شامل رشته های زیر می باشد:

آموزش الهیات و معارف اسلامی، علوم و قرآن حدیث، شـیعه شناسی ،زبـان و ادبیـات كـردی، آموزش زبان و ادبیات عربی، آموزش زبان و ادبیات فارسی ، ادیان و مذاهب ، ادیان و عرفان، ایرانشناسـی،

تاریخ تمدن ملل اسلامی، تربیت مروج سیاسی، زبان و ادبیات تركی آذری، زبان و ادبیات عربی،حقوق ، زبان و ادبیـات فارسـی، مترجمـی زبان عربی، فلسفه و عرفان اسلامی، مطالعات امنیتی، فلسفه و كـلام اسـلامی، كاردانی تربیت معلم قرآن كریم، فلسفه و حكمت اسلامی، فلسفه، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق حنفـی، فقه و حقوق امامی، فقه شافعی؛ فقه وحقوق اسلامی، فرهنگ و معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معـارف اسـلامی و ادیـان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی  و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و كلام، معارف اسلامی و مدیریت، كاردانی آموزش دینی و عربی، كاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، كاردانی امور تربیتی، كاردانی امور دولتـی، كـاردانی تربیـت مبلـغ قـرآن كریم، كاردانی حقوق قضایی

ضریب دروس در زیر گروه یک انسانی برای درس  ریاضی : 2   اقتصاد: 1   زبان و ادبایت فارسی :4   عربی :4   تاریخ و جغرافیا: 1  علوم اجتماعی :1   فلسفه ومنطق :3   روانشناسی :1  می باشد.


زیر گروه دوم رشته انسانی:


این زیر گروه هم شامل رشته هایی می شود که باید آنها را در مقطع کارشناسی و کاردانی گذراند و رشته های مقطع کارشناسی شامل علوم فنی امنیت ، ضد تروریسم ، جامعـه شناسـی و... می باشد و رشته ای که در مقطع كاردانی ارائه شده شامل آموزش مطالعات اجتماعی می باشد.

 سایر رشته های این زیرگروه  شامل موارد زیر می باشد: امنیت اطلاعات، حفاظت اطلاعات، زبان و ادبیات فارسی، ضد تروریسم، امنیت نرم، علوم فنی امنیت، پژوهشـگری امنیـت، مدد كاری اجتماعی، جامعـه شناسـی، كاردانی آموزش مطالعات اجتماعی، مردم شناسی، روزنامه نگاری

ضریب دروس اختصاصی در این زیر گروه برای درس ریاضی :4   اقتصاد :2   زبان و ادبایت فارسی :2   عربی :1   تاریخ و جغرافیا:1   علوم اجتماعی :3   فلسفه و منطق :1   روانشناسی : 2 می باشد.

زیر گروه سه رشته انسانی:


زیر گروه سه انسانی هم در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد. رشته هایی که در مقطع کارشناسی قرار دارند شامل حسابداری ، مدیریت مالی ، مدیریت اطلاعات و ارتباطات و ... می باشد و رشته هایی که در مقطع کاردانی  ارائه می شوند كاردانی اقتصاد كار و بهره وری ، كاردانی جهانگردی ، كاردانی روابط كار و ... می شود.

 یکی از بزرگترین اشتباهات انتخاب رشته این است که داوطلبان به علاقه ی خود توجهی نمی کنند و تمام رشته های یک یا چند دانشگاه را انتخاب می کنند تا یکی از آن ها را قبول شوند.


سایر رشته های زیر گروه سه شامل این موارد می شود: اقتصاد، مـدیریت فرهنگـی هنـری، امنیت اقتصادی، مـدیریت كسب و كارهای كوچک، حسابداری، مدیریت مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت و بازرگانی دریایی، گردشگری، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، هتلداری، مـدیریت امـور بانكی، كاردانی اشتغال، مدیریت امور گمركی، كاردانی اقتصاد كار و بهره وری، مدیریت بازرگانی، كاردانی امور بانكی، مدیریت بیمه، كاردانی امور فرهنگی، مـدیریت بیمـه اكـو، كاردانی امور مالی و مالیاتی، مـدیریت دولتـی، مـدیریت صـنعتی، كاردانی بیمه، كاردانی جهانگردی، كاردانی مدیریت صنعتی، كاردانی حسابداری، كاردانی مدیریت گمركی، كاردانی روابط كار، كاردانی هتلداری، كاردانی مدیریت بازرگانی

 ضریب دروس اختصاصی زیر گروه سه برای درس ریاضی : 4     اقتصاد: 3     زبان و ادبیات فارسی : 2     عربی : 1    تاریخ و جغرافیا : 1    علوم اجتماعی : 2    فلسفه و منطق : 1     روانشناسی : 1


زیر گروه چهار انسانی:


 گروه چهارم از زیر گروه انسانی شامل مقاطع کارشناسی و کاردانی می باشد که که رشته های کارشناسی شامل  آموزش تاریخ ، آموزش جغرافیا ، باستان شناسی می باشد و رشته هایی که در مقطع  کاردانی هستند ،شامل كاردانی علوم انتظامی ، كاردانی باستان شناسی می شود.

رشته های زیر گروه چهار انسانی شامل آماد، آموزش تاریخ، آموزش جغرافیا، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، جغرافیا، زبان شناسی، علوم انتظامی، كاردانی باستان شناسی می باشد.

ضرایب دروس اختصاصی در زیر گروه چهار  ریاضی : 3     اقتصاد: 2     زبان و ادبیات فارسی : 2     عربی : 1    تاریخ و جغرافیا : 3    علوم اجتماعی : 2    فلسفه و منطق : 2     روانشناسی : 3

زیر گروه پنج انسانی:


 زیر گروه پنج انسانی هم شامل مقطع کارشناسی با رشته های آموزش ابتدایی ، آموزش راهنمایی و مشاوره ، آموزش علوم ورزشی و... ارائه شده و در مقطع کاردانی رشته های مانند آموزش و پرورش ابتدایی ، كاردانی آموزش وپرورش كودكان استثنایی و... ارائه شده است.

سایر رشته های زیر گروه پنج انسانی ، روانشناسی، علم اطلاعات و دانش شناسـی، علوم تربیتی، علوم ورزشی، مشاوره، مطالعات خانواده، آموزش كودكان استثنایی، كاردانی علم اطلاعات و دانش شناسـی، كـاردانی علـوم ورزشـی و كاردانی مربی كودک می باشد.
ضریب دروس اختصاصی در زیر گروه پنج برای درس  ریاضی : 3  اقتصاد: 2   زبان و ادبیات فارسی : 2   عربی : 1   تاریخ و جغرافیا : 1   علوم اجتماعی : 3   فلسفه و منطق : 2   روانشناسی : 3
داوطلبان با انتخاب 100 رشته ی مورد علاقه ی خود می توانند شانس قبولی خود را در این آزمون بسنجند.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .