تبیان، دستیار زندگی

چطور از فرزندم در تیک تاک و اینستاگرام مراقب کنم؟

برای اینکه متوجه شوید چقدر از نوجوانان در این پلتفرم‌ها حضور دارند باید بدانید که ۲۶ درصد کاربران تیک تاک بین ۱۸ تا ۲۴ سال و ۵۰ درصد کاربران زیر ۳۴ سال دارند، همچنین 60 درصد کاربران این اپلیکیشن زن و ۴۰ درصد مرد هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تیک تاک
جذابیت شبکه‌های اجتماعی، برای نوجوانان، بیشتر به دلیل وجود ویدئوهای کوتاه همراه با فضای شاد و طنز است؛ به گونه‌ای که به طور میانگین ۵۲ دقیقه از وقت خود را روزانه در تیک تاک و بیش از ۲ ساعت را در اینستاگرام می‌گذرانند.

توجه داشته باشید که به ویژه در نیمه دوم نوجوانی یعنی از حدود 15 سالگی به بعد، گفت‌وگو با نوجوان، مهم‌ترین ابزار والدین برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است، پس به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.


رموز محافظت از فرزند در شبکه‌های اجتماعی
گفت‌و‌گو، گذاشتن قوانین شفاف، شناختن نشانه‌های خطر و... از راه‌های مدیریت فرزند در مقابل خطرات احتمالی تیک‌تاک، لایکی، اسنپ چت، اینستاگرام و... است.

نرگس عزیزی، کارشناس ارشد مشاوره: در شرایطی که استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است، داشتن نظارت بر فعالیت‌هایشان به منظور محافظت از آن‌ها در برابر خطرات و مشکلات احتمالی، کار دشواری برای والدین است. به‌ویژه این که به خاطر نوع محتوای خیلی از این شبکه‌های اجتماعی که برای بزرگ‌ترها جذاب نیست، خود والدین در بسیاری از این شبکه‌ها فعال نیستند تا بتوانند نوع فعالیت فرزندشان را رصد کنند. در این شرایط چطور می‌توانیم بر استفاده فرزندمان از این فضا، نظارتی آگاهانه داشته باشیم؟!

تیک توک

در سنین پایین اجازه عضویت مستقل ندهید
بیشتر شبکه‌های اجتماعی حداقل سن برای عضویت را 13 سال در نظر می‌گیرند. پس در قدم اول اگر فرزندتان کمتر از 13 سال دارد، با توضیح قانون این شبکه‌های اجتماعی، به او اجازه عضویت مستقل ندهید. اگر او علاقه بسیاری به حضور در این فضاها دارد، روی گوشی خود و با مشخصات خودتان، عضو شبکه مدنظر شوید و تنها در ساعاتی محدود به او اجازه استفاده دهید.

همان ابتدا قوانین را شفاف مشخص کنید
اگر فرزندتان گوشی شخصی دارد، در یک جلسه خانوادگی، قوانین استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به گفت‌وگو بگذارید. برخی از قوانینی که این روزها بسیاری از والدین از آن‌ها استفاده می‌کنند عبارت است از: ممنوع بودن دانلود کردن شبکه اجتماعی جدید بدون اطلاع والدین، ممنوع بودن به‌اشتراک گذاری عکس با پوشش نامناسب، ممنوع بودن اعلام موقعیت مکانی و ممنوع بودن ارسال عکس در چت دونفره چه طرف مقابل را خارج از فضای مجازی می‌شناسد چه نمی‌شناسد.

با توجه به معیارهای اخلاقی مدنظر خود، شما می‌توانید به این قوانین، مواردی را اضافه کنید. توجه داشته باشید که به ویژه در نیمه دوم نوجوانی یعنی از حدود 15 سالگی به بعد، گفت‌وگو با نوجوان، مهم‌ترین ابزار والدین برای پیشگیری از مشکلات احتمالی است، پس به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

عضویت شما و دنبال کردن صفحه فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا اگر کسی مزاحم فرزندتان شد، بهتر بتوانید به او کمک کنید.


توجه ویژه‌ای به قلدری اینترنتی داشته باشید
موضوع قلدری اینترنتی، مسئله‌ای جدی در شبکه‌های اجتماعی است و یعنی این‌که فرزندتان پیام‌های نامناسب و توهین‌آمیز دریافت کند یا تهدید شود. با فرزندتان در همان ابتدای عضویتش در شبکه‌های اجتماعی در این باره صحبت کنید. مهم‌ترین کمکی که شما می‌توانید به فرزندتان در این مورد کنید، اطمینان‌دادن به اوست تا هر جا مشکلی برایش پیش آمد، به شما مراجعه کند و از شما کمک بگیرد.
فواید عضویت خودتان را دست‌کم نگیرید
عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی توصیه مهم دیگر است. البته در نظر داشته باشید که با توجه به سن مخاطبان برخی شبکه‌های اجتماعی‌ چون اسنپ چت یا تیک تاک انتظار نمی‌رود که بعد از عضو شدن، شما به عضوی فعال در این فضاها تبدیل شوید و هر روز در آن‌ها حضور داشته باشید. بلکه تنها سر زدن هفتگی شما به این شبکه‌ها کافی است.

با این کار شما با فضای کلی این شبکه‌ها آشنا می‌شوید. وقتی صحبت از تنظیم‌های ایمنی و محدودیت در دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران می‌شود، بهتر متوجه این دستورالعمل‌ها می‌شوید و می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا دسترسی به اکانت خود را به شکلی مناسب تنظیم کند. علاوه بر این عضویت در شبکه‌های اجتماعی موضوعی برای گفت‌وگو با فرزندتان به شما خواهد داد.

نکته بعدی این‌که عضویت شما و دنبال کردن صفحه فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا اگر کسی مزاحم فرزندتان شد، بهتر بتوانید به او کمک کنید. نکته مهم دیگر درباره عضویت در این شبکه‌ها هم این‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از شیوع کرونا و خانه نشینی، تعداد والدینی که وارد فضاهایی چون تیک تاک شده‌اند، افزایش محسوسی داشته است. پس به تصور این‌که این فضا و دیگر فضاهای مشابه به هیچ عنوان محتوای مناسبی برای شما نخواهد داشت، خود را از حضور در این شبکه‌های اجتماعی محروم نکنید.

نشانه‌های خطر را بشناسید
برای بسیاری از نوجوانان دشوار است که وقتی قربانی قلدری اینترنتی شده‌اند، در این باره صحبت کنند. همین سکوت هم می‌تواند دردسرها را افزایش دهد. پس در کنار تمام این همراهی‌ها، به رفتار فرزندتان دقت و با دیدن برخی رفتارها سعی کنید با او در فضایی دوستانه صحبت کرده و از او درباره مشکلات احتمالی که در شبکه‌های اجتماعی داشته است، سوال کنید.

رفتارهایی که می‌تواند نشان دهنده بروز مشکل باشد، عبارت‌‌اند: از رفتارهای مشکوک و تلاش برای مخفی کردن صفحه گوشی، گوشه گیری و از دست دادن ناگهانی علاقه به تماس با دوستان، ساخت ایمیل یا اکانت جدید در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های هیجانی شدید بعد از حضور در شبکه‌های اجتماعی. / روزنامه خراسان