تبیان، دستیار زندگی

داوطلبان کنکور تجربی در کدام رشته ها می توانند ادامه تحصیل دهند؟

یکی از مهمترین انتخابات هر فرد در زندگی ، انتخاب رشته دانشگاهی خوب است. دواطلبان کنکور سراسری ،پس از اعلام نتایج اولیه می توانند فرم انتخاب رشته را در سایت سازمان سنجش تکمیل کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمون دادن



کنکور سراسری بعد از پایان 12 سال تحصیلی مدرسه در رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر ، زبان های تخصصی صورت می گیرد که دواطلبان هر یک از رشته ها باید به حد حساب رتبه برسند تا مجاز به انتخاب رشته های دانشگاهی باشند.

آنها در صورت مجاز شدن در دوره های روزانه و غیر روزانه می توانند انتخاب های خود را از میان رشته محل های روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان انتخاب کنند.

چند سالی است که آزمون کنکور سراسری با دانشگاه آزاد ادغام شده است و داوطلبان فقط یک بار آزمون می دهند ولی برخلاف آزمون، انتخاب رشته سراسری و آزاد به صورت جدا انجام می شود و داوطلبانی می خواهند شانس خود را برای هر دو دانشگاه بسنجند ، باید بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری به صورت جداگانه و در زمان مقرر شده فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

انتخاب رشته ی کنکور از دغدغه های داوطلبان می باشد. در این مطلب قصد داریم تا تعدادی از این رشته های دانشگاهی رشته تجربی را معرفی کنیم:

سازمان سنجش با انتشار لیست رشته های کنکور تجربی ۹۹ کد رشته محل های این گروه آزمایشی را مشخص کرده و برای آسان شدن روند چینش انتخاب ها ، ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل را اعلام می کند .

داوطلبانی که در کنکور سراسری مجاز شده اند ، بعد از بررسی جدولی که سازمان سنجش در اختیار آنها قرار داده،می توانند 150 رشته ی دانشگاهی مورد علاقه ی خود را  انتخاب کنند.

 رشته تجربی هم یکی از رشته های خوبی است که داوطلبان زیادی دارد.این رشته دارای 5 زیرگروه می باشد که در هر زیر گروه لیست رشته محل ها و ضرایب هر درس اختصاصی با سایر زیر گروه ها متفاوت است.

  زیر گروه دو تجربی به رشته های شیمی معروف هستند و در رشته دکتری عمومی در رشته داروسازی پذیرش دارند و در مقطع کارشناسی در رشته هایی مثل رشته شیمی محـض , شیمی کاربردی ... و در مقطع كاردانی در رشته های مانند بهداشت حرفه ای پذیرش دانشجو دارند .


زیر گروه رشته تجربی شامل موارد زیر می باشد:


رشته های زیرگروه یک تجربی:


 این زیر گروه از مهم ترین زیر گروه های متقاضی  رشته تجربی است  و علت این تقاضای زیاد هم به دلیل وجود رشته های پزشکی ودندان پزشکی می باشد.

در این زیر گروه 4 رشته پزشکی , دامپزشکی , دندانپزشکی , بیوتکنولوژی به صورت دکتری پیوسته ارائه شده است  و برخی دیگر از رشته ها مانند اتاق عمل،تکنولوژی پرتو درمانی،تکنیسین سلامت دهان به صورت کاردانی ارائه شده و بقیه  رشته ها در این زیر گروه در مقطع کارشناسی پذیرش دارند.

سایر رشته ها  در زیر گروه یک تجربی شامل رشته های زیر می باشد:

علوم و صنایع غذایی،بهداشت مواد غذائی ، بینایی سنجی ،پرستاری،هوشبری،علوم تغذیه،مامایی،بینایی سنجی،كارشناسی بهداشت محیط،كارشناسی ساخت پروتزهای دندانی،كارشناسی تكنولوژی پرتوشناسی،كارشناسی تكنولوژی پرتودرمانی،كاردرمانی ،علوم آزمایشگاهی ،كاردانی بهداشت حرفه ای،فیزیوتراپی، دكترای پیوسته بیوتكنولوژی، زیست شناسی ، روان شناسی،زیست شناسی سلولی مولكولی؛ علوم تغذیه،شنوایی شناسی،كاردانی فوریت های پزشكی،بهداشت و بازرسی گوشت،بهداشت مواد غذائی ، بینایی سنجی،اعضای مصنوعی می باشد.

ضریب دروس اختصاصی در این زیر گروه زیست شناسی :4   شیمی :3  وفیزیک :2 و ریاضی :2 می باشد.

رشته های زیر گروه دو تجربی:


 زیر گروه دو تجربی به رشته های شیمی معروف هستند و  در رشته دکتری عمومی در رشته داروسازی پذیرش دارند و در مقطع کارشناسی در رشته هایی مثل رشته شیمی محـض , شیمی کاربردی ... و در مقطع كاردانی در رشته های مانند بهداشت حرفه ای پذیرش دانشجو دارند .

سایر رشته های این زیر گروه شامل رشته های بهداشت عمومی،بیولوژی و كنترل ناقلین بیماری ها،فنـاوری اطلاعات سلامت،مهندسی بهداشت حرفه ای،مهندسی بهداشت محیط،كاردانی بهداشت حرفه ای و  آموزش شیمی می باشد.

 ضریب دروس اختصاصی در این زیر گروه برای درس زمین شناسی : 1 ،زیست شناسی :4   شیمی : 4   ریاضی : 3   فیزیک:2  می باشد.

رشته های زیر گروه سه تجربی:


رشته های این زیر گروه به زیر گروه زمین شناسی معروف است و شامل رشته هایی مانند  زمین شناسی , دبیری زمین و ... می شود.

سایر رشته های این گروه می توان به اقیانوس شناسی و زمین شناسی اشاره کرد.

 ضزیب دروس اختصاصی برای این زیر گروه برای درس زمین شناسی : 4   زیست شناسی :2   ریاضی :3   فیزیک :2    شیمی : 2   می باشد.

رشته های زیر گروه چهار تجربی:


 گروه دیگر از زیر گروه های رشته های تجربی شامل رشته های زیر گروه چهار تجربی می باشد که به زیر گروه ریاضی معروف است و شامل رشته های هوانوردی ، ناوبری هوایی ، خلبانی ، حسابداری , مدیریت و ... می باشد.

سایر رشته های زیر گروه تجربی شامل رشته های زیر می باشد:

فناوری اطلاعات و ارتباطات،مدیریت صـنعتی،مدیریت فرهنگی هنری،مدیریت كسب وكارهای كوچک،مدیریت مالی،كارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد،ادیان و مذاهب ، اقتصاد،تاریخ اسلام،حسابداری،زبـان و ادبیـات عربـی،مدیریت و بازرگانی دریایی،شـیعه شناسـی، علم اطلاعات و دانش شناسی،معارف اسلامی،علوم انتظامی، تبلیغ و ارتباطات، كاردانی امور بانكی،كاردانی بیمه ، كاردانی امور دولتی، كاردانی امور فرهنگی، فقه و مبانی حقوق اسلامی،فقه و حقوق حنفی،فقه و حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث ،كاردانی امور مالی و مالیاتی،كاردانی تربیـت مبلـغ قـرآن كـریم، فلسفه و كلام اسلامی،گردشـگری، كاردانی حسابداری، مدیریت امور بانكی، مدیریت امور گمركی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت بیمه اكو،مدیریت دولتی،كاردانی مدیریت گمركی،   كاردانی مدیریت صنعتی ، كاردانی مدارك پزشكی ، كاردانی مدیریت بازرگانی ، كاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی می باشد.

ضریب دروس اختصاصی برای این زیر گروه درسی شامل زمین : 1    زیست :  2   ریاضی : 4   فیزیک : 3    شیمی : 2    می باشد.   
کنکور

  رشته های زیر گروه پنج تجربی:

 زیر گروه آخر رشته تجربی ، زیر گروه پنج که شامل رشته هایی ازجمله تکنولوژی تولیدات گیاهی , تکنولوژی تولیدات دامی ، تکنولوژی جنگل داری ، تکنولوژی شیلات و ... است، می باشد.

 سایر رشته های این زیر گروه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیـاهپزشـكی، كتابداری در شاخه پزشكی، آموزش علوم ورزشی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، مددكاری اجتماعی، امنیت نرم ، پژوهشگری امنیت، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، پژوهشگری امنیت، مربیگری عقیـدتی، مطالعـات امنیتـی، تربیت مروج سیاسی، تـرویج و آمـوزش كشـاورزی پایدار، مهندسـی تولیـد و ژنتیـک گیـاهی،  حفاظت اطلاعات ، ضد تروریسم،  مهندسـی صـنایع چـوب و  فرآورده های سلولزی ، علوم سیاسی، علوم فنی امنیت، علوم ورزشی، مهندسی صنایع مبلمان، مهندسی طبیعت، مهندسی فضای سبز، علوم و مهندسی باغبـانی، كاردانی امور اراضی، كاردانی امور زراعی و باغی، علـوم و مهندسی خاک، كاردانی تكنولوژی تولیدات دامی، علوم و مهندسی شیلات، كـاردانی تكنولـوژی تولیـدات گیـاهی، علوم و مهندسی صنایع غذایی ( كشاورزی) ، كـاردانی تكنولـوژی جنگلداری ، علوم و مهندسی محیط زیست، كاردانی تكنولوژی چوب، كاردانی تكنولوژی صنایع غذایی، كاردانی تكنولوژی شیلات، كـاردانی تكنولـوژی مرتـع و آبخیز داری ، كاردانی تكنولوژی مواد غذایی ، كاردانی تولید و فراوری خرما، كاردانی پرورش اسب، كاردانی پرورش زنبورعسـل ،   كـاردانی تولیـد و بهـره بـرداری از گیاهان دارویی و معطر می باشد.
ضریب دروس برای این زیر گروه  زمین :1  زیست :2  ریاضی :3  فیزیک:2  شیمی : 2 می باشد.

 
دواطلبان در انتخاب رشته باید نهایت دقت و توجه را داشته باشند. در واقع ولویت بندی انتخاب های داوطلب در این مرحله حساسیت زیادی دارد و باید به دور از هر گونه خطا و اشتباه صورت گیرد ، چون که نرم افزار سازمان سنجش فرم انتخاب رشته را به ترتیب اولویت بررسی می کند و اولین رشته محل دارای ظرفیت را به عنوان محل قبولی در زمان اعلام نتایج نهایی منتشر می کند.


 این رشته ها هر سال توسط سازمان سنجش تحت عنوان رشته محل در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی منتشر می شود و ظرفیت پذیرش و جنسیت پذیرش داوطلبان در آن ذکر می شود

دواطلبانی که در کنکور سراسری مجاز می شوند ، می توانند با توجه به توضیحات کارنامه کنکور سراسری در دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شده اند و و پس از مطالعه دقیق لیست رشته های تجربی، 150 کد رشته محل خود را انتخاب کند.

دواطلبان در انتخاب رشته باید نهایت دقت و توجه را داشته باشند. در واقع ولویت بندی انتخاب های داوطلب در این مرحله حساسیت زیادی دارد و باید به دور از هر گونه خطا و اشتباه صورت گیرد ، چون که نرم افزار سازمان سنجش فرم انتخاب رشته را به ترتیب اولویت بررسی می کند  و اولین رشته محل دارای ظرفیت را به عنوان محل قبولی در زمان اعلام نتایج نهایی منتشر می کند.
حق تعداد 150 انتخاب در انتخاب رشته سراسری ، قدرت مانور زیادی به هر داوطلب می دهد تا بتواند با دست باز رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب کند . بنابراین ترتیبی که باید دوطلب  برای انتخاب رشته تان قائل شود صرفا و صرفا ترتیب علاقه است و باید صرفا بر مبنای اولویت باشد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .