تبیان، دستیار زندگی

ترفندهایی برای خوشمزه شدن مرغ

پختن مرغ یکی از آسان‌ترین وخوشمزه‌ترین غذاها است، ولی همین مرغ خوشمزه فوت و فن‌هایی دارد که رعایت برخی نکات سبب خوشمزه‌ترشدن مرغ می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرغ خوشمزه
برای اینکه بتوانید خورشت مرغ خوشمزه ای برای مهمانی تان آماده کنید بهتر است نکاتی را رعایت کنید. از جمله اینکه قبل از پختن مرغ حتما آن را سرخ کرده و بعد ادویه های لازم را بزنید. زمانی که می خواهید مرغ را بپزید پیاز را درسته در آن قرار دهید. با ما همراه باشید ترفندهایی را برای خوشمزه تر شدن مرغ به شما آموزش دهیم.

آشنایی با خواص مرغ

زرشک پلو با مرغ غذایی است که همه طعم آن را می‌پسندند و از خوردنش لذت می‌برند. علاوه بر این‌ها، هم ظاهر زیبایی دارد و هم مغذی است.

مرغ منبع خوب پروتئین بدون چربی است، به این معنی که چربی پایینی دارد. پروتئین، شما را برای مدت زمان طولانی سیر نگه داشته و باعث کاهش وزن می شود.

در واقع هر ۴ گرم گوشت مرغ به طور تمام و کمال، ۸۶ درصد پروتئین توصیه شده در رژیم غذایی را تامین می‌کند. گوشت مرغ حاوی فسفر و در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها نیز نقش مفیدی دارد.

گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌هاست، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف نیز هست:فسفر: فسفر، علاوه بر اینکه به عملکرد پروتیئن‌ها برای ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها کمک زیادی می‌کند، در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها نیز نقش مفیدی را ایفا می‌کند.

اسید امینه تریپتوفن: از آنجایی که این آمینو اسید مهم و ضروری در افزایش سطح سروتنین در مغز موثر است به خواب راحت و مفید کمک زیادی می‌کند. از خواص دیگر این ماده می‌توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد که به شادمانی افراد کمک زیادی می‌کند.

نیاسین: این ماده حیاتی در تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی موثر است و با اثری که در تبدیل غذا به انرژی دارد از بیماری‌ آلزایمر جلوگیری می‌کند.

مرغ خوشمزه

اصلی‌ترین ترفند مزه‌دار کردن مرغ قبل از پخت است

مزه دار کردن یا مرینیت کردن یعنی مزه دار کردن ماده اصلی غذا قبل از پخت طوری که طعم آن را عوض نکند و فقط خوش طعم تر شود.

برای مرینیت کردن به هر روش اول مواد درشت مثل سیر، پیاز سبزی‌ها و غیره را ریز خرد کنید و بعد روغن را به آن اضافه کنید و درون مخلوط کن خوب هم بزنید ادویه ها را هم داخل مخلوط کن بریزید و بعد خوب میکس کنید.سپس مرغ را خوب بشویید و خشک کنید حتی اگر میتوانید با دستمال آب اضافی آن را بگیرید تا کاملا خشک شود. مواد آماده شده را روی مرغ بریزید و بعد آن را داخل کیسه دربسته قرار دهید و با گوشتکوب بکوبید (البته اگر قصد دارید مرغ را سالم بپزید با دست نایلون را ورز دهید تا کاملا مواد به خورد مرغ برود) بعد کیسه را داخل یه ظرف در بسته بگذارید و حداقل 4ساعت تا 24ساعت ب داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

مزه دار کردن مرغ با خردل


مواد لازم:
- آب لیمو        1/2 فنجان
 - خردل          1 قاشق غذا خوری
- نمک            1 قاشق چای خوری
- روغن زیتون  1 فنجان

مزه دار کردن مرغ به سبک ایرانی


مواد لازم:
- کره آب شده           1چهارم فنجان
- آبلیمو                   2قاشق چایخوری
- نمک                     1قاشق چایخوری
- زعفران                  3قاشق غذاخوری
- پودر سیر                1قاشق چایخوری
- آویشن                  1قاشق چایخوری
- موسیر خشک         5عدد
- سیر رنده شده         1قاشق چایخوری
- فلفل قرمز               1قاشق چایخوری
- دارچین                  نصف قاشق چایخوی
- آب پیاز                  1 فنجان

مزه دار کردن مرغ به سبک ایتالیایی


مواد لازم:
- روغن زیتون                      1/4 فنجان
- سرکه                                2 قاشق چای خوری
- نمک                                1 قاشق چای خوری
- پودر سیر                           1 قاشق چای خوری
- پونه کوهی خشک شده       1 قاشق چای خوری
- ادویه                                1 قاشق غذا خوری

مزه دار کردن مرغ به شیوه مکزیکی


مواد لازم:  
- فلفل چیپتوله یا فلفل سبز تند     1چهارم فنجان
- روغن زیتون                            3 قاشق غذاخوری
- سیر خرد شده                          2 حبه
- پیاز خرد شده                          1عدد
- فلفل قرمز                               1 قاشق غذا خوری
- زیره سبز                                 1 قاشق چای خوری
- پودر فلفل قرمز                        1 قاشق چای خوری
- نمک                                     1 قاشق چای خوری

مرغ خوشمزه

ترفندهایی که به خوشمزه تر شدن خورش مرغ کمک  می کند

خورش مرغ یکی از پرکاربرد و پرطرفدارترین خورش های ایرانی است که از دیرباز مورد استفاده ایرانیان بوده است. در سراسر ایران از روش های مختلفی برای طبخ خورش مرغ استفاده می شود. دلیل دیگری که خورش مرغ را به یک غذای محبوب تبدیل کرده است، سریع و راحت آماده شدن آن است. در این مقاله قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که به خوشمزه تر شدن خورش مرغ کمک می کند.- همیشه پوست مرغ را از گوشت جدا کنید به غیر از طیور محلی

- هیچ گاه مرغ های شرکتی و پرورشی  را برای پخت در ابتدا سرخ نکنید در صورتیکه درطبخ طیور محلی ابتدا به سرخ کردن می پردازیم تا گوشت بهتر پخته شود.بهتر است مرغ را ابتدا با آب و ۱عدد پیاز و هویچ بپزیم.

- در ابتدای پخت نمک را اضافه کنید تا باعث بهتر پخته شدن مرغ شود

- برای مرغ آبپز همیشه به آن زعفران اضافه کنید

- برای پخت مرغ در سس وقتی مرغ را سرخ میکنید هیچ گاه آن را در آب مرغ قرار ندهید چون باعث بیات شدن و خشکی آن می شود .

- بعد از اینکه مرغ را سرخ کردید در انتها ۲ عدد گوجه فرنگی را رنده کرده  و در ماهیتابه سرخ کنید سپس ۲ قاشق سوپ خوری رب گوجه فرنگی را با آن سرخ کنید وبه آن فلفل و ادویه بزنید و آن را در داخل آب مرغ بریزید و وقتی چند جوش زد مرغ را در داخل سس قرار دهید تا نرم شود و طعم بهتری پیدا کند.

 - در کنار آب مرغ می توانید از آلو ٬ هویچ٬ کرفس استفاده کنید

 - برای بهتر شدن مزه سس در آخر می توانیم به آن یک قاشق مربا خوری رب نارنج اضافه کنیم.

- هیچ گاه مرغ را زیاد سرخ نکنید چون خشک می شود برای کمتر سرخ کردن باید قبل از سرخ کردن روی مرغ را کمی پودر زعفران پاشیده تا رنگی شود و این کار باعث می شود هنگام سرخ کردن رنگ مرغ طلایی شود و احتیاجی به برشته شدن زیاد نداشته باشد

- اگر کمی زعفران در آب مرغ بریزید طعم بهتری پیدا خواهد کرد، ولی اگر زعفران در دسترستان نبود می توانید از زردچوبه استفاده کنید

- برای این که خورش خوشرنگ تر شود می توانید پیش از این که رب را به آن اضافه کنید، آن را در یک ظرف جداگانه به همراه مقداری روغن سرخ کرده و به خورش اضافه نمایید. وقتی زردچوبه را به آن اضافه می نمایید، حتما آن را سرخ کنید تا بوی آن گرفته شود. می توانید از هویج پخته شده نیز در طبخ این خورش استفاده کنید، این کار به بهتر شدن طعم خورش کمک می کند.

راز خوشمزه تر شدن مرغ

خورش مرغ یکی از محبوب ترین غذاهای مجلسی ایرانی است، این خورش خوشمزه از غذاهایی محسوب می شود که اگر خوب پخته شود تقریبا همه آنرا می پسندند. برای اینکه خورش مرغ خوشمزه تر شود، معمولا با چه چیزهایی مخلوط می شود مرغ را هر چه کم آب تر بگیرید خوشمزه تر می شود. در آب مرغ اگر کمی زعفران بریزید، می توانید در مواردی یک حبه سیر هم به آب مرغ اضافه کنید، برای تنوع گاهی مرغ را تفت دهید و بعد آن را بپزید.

پیاز را هم تفت دهید و درون قابلمه ریخته و با مرغ بپزید، اینها تعدادی از راههایی بود که می تواند مرغ را خوش طعم‌‌تر کند. در مواردی هم می توانید کمی سس قرمز به آن اضافه کنید.

مقداری نمک و فلفل و یک قاشق مرباخوری شکر به آن اضافه کنید، بعد مقداری سس قرمز به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در آخر کمی آب لیمو نیز به آن اضافه کرده و مخلوط کنید، در صورت تمایل می توانید کمی نعنا خشک نیز به آن اضافه کنید.

می توانید به جای رب، از خود گوجه فرنگی استفاده کنید، اگر قصد این کار را دارید باید گوجه فرنگی ها را پوست کنده و خرد کنید، سپس آن ها را بپزید به شکلی که کاملا آب گوجه تبخیر شده و از آن به جای رب استفاده شود.

اگر می خواهید از بادمجان در پخت خورش استفاده کنید، باید دقت کنید که آن ها را خیلی سرخ نکنید، چون در این صورت ممکن است در خورش له شوند.

برای پیشگیری از له شدن بادمجان، می توانید کلاهکش را از آن جدا نکنید. برای سرخ کردن موادی که در این خورش استفاده می شوند بهتر است از روغن های سالم گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید.

نکته ای که علاوه بر خورش مرغ در بسیاری از خورش های ایرانی دیگر نیز صدق می کند این است که باید خورش را در حرارت ملایم ومدت زمان زیاد طبخ کرد.

 

برخی افراد دوست دارند این خورش را به صورت غلیظ و تقریبا بدون آب تهیه کنند که برای این منظور خورش باید بیشتر روی حرارت بماند. اگر دوست دارید از آب مرغ در کنار خورشت بهره ببرید در زمان اضافه کردن آب یک لیوان بیشتر اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت مرغ خوشمزه


مواد لازم:

پختن مرغ یکی از آسان‌ترین وخوشمزه‌ترین غذاها است، ولی همین مرغ خوشمزه فوت و فن‌هایی دارد که رعایت برخی نکات سبب خوشمزه‌ترشدن مرغ می‌شود.


- ران یا سینه مرغ                 ۴ تکه
- سیب زمینی متوسط            ۲ عدد
- پیاز متوسط                        ۲ عدد
- هویج بزرگ                        ۱ عدد
- رب گوجه فرنگی                  ۳ قاشق غذاخوری
- روغن مایع                          به اندازه کافی
- نمک، فلفل سیاه و زردچوبه    به اندازه کافی

طرز تهیه:
- ابتدا پیاز را به صورت نگینی یا خلالی نازک خرد کنید سپس یک تابه لبه دار یا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خلال شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود.- پس از اینکه پیاز کمی نرم شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند. حرارت زیر تابه را ملایم تر کنید و قطعات مرغ را داخل تابه بچینید.

- هر طرف هر قطعه مرغ را ۵ دقیقه سرخ کنید. پس از اینکه مرغ ها به خوبی سرخ شدند هویج را به صورت حلقه ای خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.

- پس از اینکه هویج را ۲ دقیقه تفت دادید رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

- سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود که طعم و بوی خامی آن گرفته شود و در پایان پخت خورش روی طعم و عطر غذا تاثیر منفی نگذارد. علاوه بر این مورد سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می شود رنگ خورش در پایان پخت خوشرنگ تر شود.

مرغ خوشمزه

رازهای خوشمزه شدن زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ غذایی است که همه طعم آن را می‌پسندند و از خوردنش لذت می‌برند. علاوه بر این‌ها، هم ظاهر زیبایی دارد و هم مغذی است. زرشک از میوه‌هایی است که در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ به همین دلیل این غذا (زرشک‌پلو) در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط کشور معرفی شده است.

- برای اینکه غذای‌تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آن‌ها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

- پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و ۲ تا ۳ عدد از آن‌ها را در ظرف حاوی مرغ بیندازید.

- ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای این غذا استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم.

- نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد

- مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.

- روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

- شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.- زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن به دندان‌ها می‌چسبد.

- برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

- برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

- برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملاً اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

- برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ خوشمزه


مواد لازم:
- زعفران                   به میزان دلخواه
- کره                        ۱ قاشق غذاخوری
- روغن سرخ کردنی    ۲ قاشق غذاخور
- شکر                      ۲ قاشق مرباخوری
- زرشک                   ۱ لیوان
- پیاز کوچک            ۳ عدد
- برنج                      ۴ لیوان
- مرغ بدون پوست    ۳۰۰ گرم
- نمک                      به میزان دلخواه
- زردچوبه                 به میزان دلخواه

طرز تهیه:
- تکه‌های مرغ را بدون افزودن ادویه‌ای در ۲ قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و بعد از طلایی شدن، پیازها را بیفزایید و پس از افزودن نمک و زردچوبه، مقداری آب بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم پخته شوند. در قابلمه‌ای که آب در حال جوشیدن است، برنج را بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه آن را آبکش کنید.

- در تابه‌ای کوچک کره، شکر، زعفران و زرشک بریزید و پس از آب شدن کره، کمی آب به آن‌ها اضافه کنید و این مخلوط را از روی حرارت بردارید تا هم زرشک‌ها قرمز بمانند و هم زعفران رنگ خود را به سایر محتویات بدهد.

- برنج را بعد از دم کشیدن در ظرف بکشید و روی آن را با برنج مخلوط شده با زرشک و زعفران بپوشانید. در ظرفی دیگر هم مرغ را بریزید و در کاسه‌ای کوچک آب مرغ را سرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .