تبیان، دستیار زندگی

طرز تهیه چند غذای ساده با سیب زمینی

سیب‌زمینی یکی از مفیدترین موادغذایی موجود در طبیعت است. علاوه بر خواص بی‌نظیر ضد سرطان و ضد ویروسی آن دارای ارزش غذایی بالایی نیز می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیب زمینی
تهیه انواع غذای ساده و سریع با سیب زمینی از  تنوع بالایی برخوردار است، این ماده غذایی با خاصیت سیرکنندگی فوق العاده ای که دارد در تمام نقاط جهان دارای محبوبیت است.
 
با سیب‌زمینی همه نوع غذایی می توان تهیه کرد از ترکیب آن با سایر مواد غذایی و تهیه انواع خوراک گرفته تا خوردن سیب‌زمینی به شکل کبابی، سرخ کرده و تنوری آن را به یک ماده غذایی همه کاره تبدیل کرده است.

سوپ سیب زمینی و کلم پیچ یکی از آن دسته از سوپ های رژیمی است که بسیار مقوی و سالم است.



سیب‌زمینی یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین سبزیجات در دنیاست و می‌توان آن را به روش‌های متنوعی طبخ کرد. 

سیب زمینی یک ماده خوراکی بسیار خوشمزه است که سرشار از بتاکاروتن است و وقتی که پخته شود به راحتی جذب بدن می‌شود. 

طرز تهیه سیب زمینی شکم پر

طرز تهیه سیب زمینی شکم پر


مواد لازم:
- سیب زمینی متوسط       3 عدد
- خامه                           ½ پیمانه
- پنیر پارمزان رنده شده    ¼  پیمانه
- ریحان                         5 برگ
- آویشن خشک شده      ۱ قاشق چایخوری
- نمک و فلفل                ½ قاشق غذا خوری

طرز تهیه:
سه عدد سیب زمینی پوست کنده را با چنگال سوراخ کنید و آنها را در یک ظرف برای پخت قرار دهید؛ روی آن را با پلاستیکی که بتوان هوای آن را خارج کرد بپوشانید. برای ۱۷ دقیقه یا تا زمانیکه نرم بشود در مایکروویو قرار دهید.هر کدام را به نصف تقسیم کنید؛ بوسیله قاشق اسکوپ، گوشت وسط آن را بردارید. برش هایی در زیر آن ایجاد کنید.

سیب زمینی هایی که خارج کرده اید را با خامه، ¼ فنجان پنیر پارمزان رنده شده، ریحان، آویشن خشک، نمک و فلفل مخلوط کنید.

سیب زمینی های نصفه را با این مواد پر کنید؛ آنها را درون ظرف قرار دهید. روی آن را با ¼ فنجان از باقیمانده پنیر پارمزان بپوشانید. آن را برای مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ۴۲۵ درجه فارنهایت در فر بپزید.

طرز تهیه سالاد سیب زمینی با خامه

طرز تهیه سالاد سیب زمینی با خامه


مواد لازم:
- سیب زمینی متوسط       9 عدد
- سس مایونز                   ½ فنجان
- شیر                              ½ فنجان
- سرکه سفید مقطر            2 قاشق غذاخوری
- شکر                              ۱ قاشق غذاخوری
- ساقه کرفس                   2 عدد
- جعفری خرد شده            ¼ فنجان
- پیازچه تازه                    ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
در یک قابلمه بزرگ، سیب زمینی ها، ۱ قاشق غذاخوری نمک و به مقدار کافی آب برای پوشاندن روی سیب زمینی ها اضافه کنید. تا حدی روی آن را بپوشانید؛ دما را بالا ببرید تا شروع به جوشیدن کند. دما را کم کنید تا حدی که جوشیدن ادامه پیدا کند. تا زمان نرم شدن سیب زمینی ها یعنی حدود ۱۲ تا ۱۵ دقیقه، پخت را ادامه دهید. سپس سیب زمینی ها را آبکش کنید.

همزمان در یک کاسه بزرگ، سس مایونز، شیر، سرکه، شکر و ۱ قاشق چایخوری نمک و نصف قاشق چایخوری فلفل را مخلوط کنید. نصف سس را به سیب زمینی ها اضافه کنید؛ بگذارید مواد خنک شود.

کرفس و باقی مانده سس را به سیب زمینی اضافه کنید؛ مواد را هم بزنید تا بخوبی روی آن را بپوشاند. جعفری و پیاز را خرد کنید. غذای شما آماده است، آن را بلافاصله سرو کنید یا روی آن را بپوشانید و تا ۴ ساعت در یخچال بگذارید.

طرز تهیه املت سیب زمینی اسپانیایی

طرز تهیه املت سیب زمینی اسپانیایی


مواد لازم:
- تخم مرغ بزرگ            6 عدد
- سیب زمینی               ۶۰۰ گرم
- روغن زیتون               ۱ فنجان
- پیاز بزرگ                  1 عدد
- جعفری ریز شده         برای تزیین

طرز تهیه:
در یک کاسه متوسط، تخم مرغ ها را با ¾ قاشق چایخوری نمک هم بزنید؛ آن را کنار بگذارید. در یک کاسه بزرگ، سیب زمینی ها را با ¼ قاشق چایخوری نمک هم بزنید.

در یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن را با حرارت متوسط گرم کنید. سیب زمینی ها را اضافه کنید، آن را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه یا تا زمانیکه نرم بشوند بپزید اما از هم نپاشند، گاهی به آرامی سیب زمینی ها را هم بزنید. سپس با قاشق مخصوص سیب زمینی را به یک کاسه بزرگ منتقل کنید.

پیاز را به ماهیتابه اضافه کنید. برای ۱۲ دقیقه یا تا زمانی که خیلی نرم بشود آن را بپزید و گاهی اوقات هم بزنید. با قاشق پیازها را به کاسه سیب زمینی ها منتقل کنید. وقتی مخلوط پیاز و سیب زمینی کمی سرد شد، به آرامی تخم مرغ ها را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند.

همه روغن به جز دو قاشق از آن را درون ماهیتابه بریزید (روغن را برای استفاده دیگر نگه دارید). با دمای متوسط به مدت ۱ دقیقه آن را گرم کنید. مخلوط تخم مرغ و سیب زمینی را به ماهیتابه اضافه کنید و به صورت یک لایه یکدست پخش کنید؛ حرارت را تا دمای ملایم کم کنید. مواد را برای مدت ۷ دقیقه بپزید یا تا زمانیکه تخم مرغ ها سفت شوند یا لبه های آن قهوه ای شود.

لبه ها را با کفگیر پلاستیکی شل کنید. ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و روی آن را با یک بشقاب بزرگ بپوشانید، با دقت آن را برگردانید، ماهیتابه و بشقاب را در کنار هم نگه دارید. املت را دوباره به داخل ماهیتابه برگردانید. آن را برای ۳ دقیقه بپزید یا تا زمانیکه مواد ته و وسط سفت شود. غذا را به صورت گرم یا در دمای اتاق و با جعفری خرد شده سرو کنید.

طرز تهیه پوره سیب زمینی با کرفس

طرز تهیه پوره سیب زمینی با کرفس


مواد لازم:
- سیب زمینی         نیم کیلو
- نمک                  به مقدار لازم
- کرفس               یک ساقه
- شیر                  150 میلی لیتر   
- کره                    125 گرم  

طرز تهیه:
- سیب زمینی ها را بشویید و داخل قابلمه قرار دهید. کمی نمک اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه بپزید.

- در حالی که سیب زمینی می پزد، کرفس را خرد کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بپزد. سیب زمینی را از آب بیرون آورید و آن ها را در حالی که هنوز داغ هستند، پوست بکنید.

- سیب زمینی و کرفس را مخلوط کنید و آن ها را به طور کامل با هم بکوبید. این ترکیب را در قابلمه بریزید و کره را اضافه کنید.

- با حرارت پایین مواد را هم بزنید. شیر را حرارت دهید و قبل از این که جوش بیاید آن را به کرم اضافه کنید. پوره سیب زمینی با کرفس آماده است .

طرز تهیه سینه مرغ با پوره سیب زمینی

طرز تهیه سینه مرغ با پوره سیب زمینی  


مواد لازم:
- انواع سبزیجات (بخارپز)             به دلخواه
- فیله سینه مرغ                         250 گرم  
- خرده نان یا پودر سوخاری          300 گرم  
- ژامبون                                   200 گرم
- تخم مرغ                                1 عدد

طرز تهیه:
مقداری پنیر زرد و ژامبون را که می خواهید روی سینه مرغ ، قرار دهید. زمانی که سینه را با این مواد پر می کنید ، آن را چندین بار در کاسه ای از تخم مرغ، خرده نان فرو کنید. با کمی روغن سینه مرغ را سرخ کنید.

در انتها، با سبزیجات بخار پز شده و پوره سیب زمینی میل کنید.

طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی با پنیر چدار و خامه

طرز تهیه سالاد سیب‌زمینی با پنیر چدار و خامه

یک غذای خوشمزه با سیب‌زمینی که اتفاقا غذایی ساده و مقوی است و همین آن را به انتخابی مناسب و سیرکننده برای وعده صبحانه و ناهار و شام تبدیل کرده است. برای درست کردن این سالاد سیب زمینی لذیذ به سیب‌زمینی پخته، پنیر چدار رنده شده، خامه ترش، فلفل سیاه، کمی آویشن و البته کمی بیکن سرخ شده گوساله و هر ادویه‌ای که خودتان می‌پسندید نیاز دارید.

بعد از پختن سیب‌زمینی‌ها آن را به قطعات دلخواه برش بزنید و با تمام مواد فوق ترکیب کنید. سالاد سیب‌زمینی شما به همین سادگی آماده است. مقدار مواد به سلیقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه توپک سیب‌زمینی با گوشت

طرز تهیه توپک سیب‌زمینی با گوشت

مواد لازم:
- سیب‌زمینی پخته و له شده      ۱ کیلوگرم
- تخم‌مرغ                                ۲ عدد
- کره                                       ۳ قاشق غذاخوری
- آرد ذرت                                 ۴ قاشق چایخوری
- روغن زیتون                            ۲ قاشق غذاخوری
- گوشت چرخکره مخلوط            ۴۵۰ گرم
- رب گوجه فرنگی                       ۴ قاشق غذاخوری
- پونه کوهی خشک شده             ۲ قاشق چایخوری
- نمک                                       ۱ قاشق چایخوری
- روغن مایع برای سرخ کردن        به میزان لازم

طرز تهیه:
ابتدا سیب‌زمینی‌های رنده شده یا له شده داغ، کره و تخم‌مرغ‌ها را با هم مخلوط کنید و ۲ قاشق چایخوری آرد ذرت هم به آن اضافه کنید و باز هم بزنید. مواد فوق را کنار بگذارید تا سرد شود.

در یک ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری زیتون را گرم کنید و گوشت چرخکرده را در آن تفت دهید. گوشت چرخکرده را مرتب هم بزنید تا رنگ صورتی آن به قهوه‌ای برگردد.

پونه خشک کوهی و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط فوق را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا خوب سرخ شود و طعم خامی رب گرفته شود. بعد از آماده شدن مایه گوشت آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

برای درست کردن توپک‌های سیب‌زمینی به اندازه یک توپ کوچک از مایه سیب‌زمینی بردارید، آن را گرد کنید و وسطش یک حفره ایجاد کنید. مقداری مایه گوشت داخل حفره بریزید، حفره را ببندید و توپک سیب‌زمینی را در ۲ قاشق چایخوری باقی مانده آرد ذرت کمی بغلتانید. بعد از این‌که تمام توپک‌ها را به این ترتیب آماده کردید در یک ماهیتابه گود مقداری روغن مایع بریزید و آن را داغ کنید.

مقدار روغن باید به قدری باشد که توپک‌ها در آن غوطه‌ور شوند. دو دقیقه زمان برای سرخ شدن توپک‌ها تا زمانی که طلایی شوند کافی است.

 

طرز تهیه سیب‌زمینی تنوری

طرز تهیه سیب‌زمینی تنوری با پنیر خامه‌ای و پیازچه

یک غذای خوشمزه دیگر با سیب‌زمینی که برای درست کردن آن باید کمی زمان بگذارید تا سیب‌زمینی‌ها حسابی تنوری شوند و یک غذای ساده و مقوی تحویل بگیرید.

مواد لازم:
- سیب‌زمینی تنوری بزرگ                  ۴ عدد
- پنیر خامه‌ای                                  ۱ بسته
- پیازچه                                         ۱ قاشق چایخوری
- کره                                              ۳ قاشق غذاخوری
- پنیر پارمزان رنده شده                     ½ پیمانه
- خامه ترش                                    ۲ قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل سیاه تازه و خرد شده     به مقدار دلخواه
- فلفل پاپریکا                                  به مقدار دلخواه
- تخم‌مرغ                                      ۱ عدد بزرگ

طرز تهیه:
فر را روی درجه ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سیب‌زمینی‌ها را بشورید و پوست‌شان را خوب تمیز کنید.

برای درست کردن این غذای مقوی، ساده و خوشمزه با سیب‌زمینی باید سطح سیب‌زمینی‌ها را به روغن زیتون آغشته کنید.

سپس سیب‌زمینی‌ها را به مدت ۱ ساعت در فر بگذارید تا خوب پخته و تنوری شوند. بعد از یک ساعت سیب‌زمینی‌ها را از فر خارج کنید و دمای فر را تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۷۵ درجه فارنهایت کم کنید.

اجازه دهید سیب‌زمینی‌ها سرد شوند و سپس آن‌ها را از وسط و به صورت طولی به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. داخل سیب‌زمینی را به آرامی خالی کنید.

پنیر خامه‌ای، پیازچه، کره، پنیر پارمزان رنده شده و خامه ترش را با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا یک مایه یکدست به دست بیاورید. یک عدد تخم مرغ را هم بزنید و به این مایه اضافه کنید و دوباره هم بزنید. نمک و فلفل سیاه تازه خرد شده را اضافه کنید.

مایه پنیری را داخل سیب‌زمینی بریزید و سپس روی آن را با مقداری دیگر پنیر پارمزان، پیازچه و فلفل پاپریکا بریزید. سیب‌زمینی‌های پر شده را در فر بگذارید و زمانی که روی آن‌ها طلایی شد از فر خارج کرده و گرم سرو کنید. این غذای خوشمزه با سیب‌زمینی را با نان یا بدون نان میل کنید.

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و کلم پیچ

طرز تهیه سوپ سیب زمینی و کلم پیچ

سوپ سیب زمینی و کلم پیچ یکی از آن دسته از سوپ های رژیمی است که بسیار مقوی و سالم است.

سیب‌زمینی یکی از مفیدترین موادغذایی موجود در طبیعت است. علاوه بر خواص بی‌نظیر ضد سرطان و ضد ویروسی آن دارای ارزش غذایی بالایی نیز می‌باشد.



مواد لازم:
- کلم پیچ                  ۴ فنجان
- سینه مرغ               ۲ عدد
- هویج                    ۱ فنجان
- سیر خرد شده          ۸ حبه
- سیب زمینی            ۸ الی ۶ عدد
- پیاز زرد                   ۱ عدد (خرد شده)
- روغن زیتون            ۲ قاشق غذاخوری
- نمک و فلفل            به میزان لازم

طرز تهیه:
مرغ را به قطعات یک لقمه ای ببرید. آن را با ادویه جات طعم دار کنید. مرغ را در قابلمه ای قرار داده و روی اجاق بپزید.

یک ماهیتابه متوسط بردارید و روغن زیتون بریزید، پیاز، سیر و هویج را به آن اضافه کرده و سرخ کنید. کلم پیچ را با آب بشویید و آن را به مخلوط اضافه کنید. برای چند دقیقه سرخ کنید.

سیب زمینی ها را بپزید تا زمانی که نرم شوند. هنگامی که سیب زمینی ها و مرغ پخته شدند، آنها را به مخلوط اضافه کنید.

آن را برای ۱۵  الی ۱۰ دقیقه بجوشانید. مرتب آن را هم بزنید، در صورت نیاز، نمک و فلفل اضافه کنید. سوپ شما آماده است. نوش جان

 طرز تهیه برگر سیب زمینی

طرز تهیه برگر سیب زمینی


مواد لازم:
- روغن                              3 قاشق غذاخوری
- سیب زمینی بزرگ              3 عدد
- پنیر                                 100گرم
- نخود آب پز شده                ¾ پیمانه
- پیاز خرد شده                    1 عدد
- جوی دو سر پخته شده       ½ پیمانه
- زنجبیل                            به میزان لازم
- فلفل سبز                         2 عدد
- گشنیز خرد شده                کمی
- پودر زیره                         ½ قاشق چایخوری
- فلفل تند                         ½ قاشق چایخوری
- نمک                              به میزان لازم

طرز تهیه:
تمام مواد به جز روغن را در یک کاسه بزرگ ترکیب کنید. نخودها را با دست به آرامی له کنید تا طعم مواد را به خود بگیرد.

نمک و سایر ادویه‌ها را نیز اضافه کرده و سپس مواد را به اندازه‌های مساوی تقسیم کرده و آن را با دست به ضخامت دلخواه به صورت گرد در می آوریم.

روغن را در یک ماهیتابه بزرگ گرم کنید و مواد را به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه سرخ کنید. بر روی یک دستمال تمیز روغن اضافی را بگیرید. روی مواد آماده شده، گشنیز بریزید و به صورت داغ سرو کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .