تبیان، دستیار زندگی

عفونت گوش میانی؛ پیشگیری و زمانی که باید به پزشک مراجعه کرد

همه چیز درباره‌ی عفونت گوش (2)

در صورتی که شما یا کودکتان دچار سفتی گردن شدید باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودکتان به کُندی حرکت می‌کند، بسیار ناخوش به نظر می‌رسد یا علی‌رغم تمام تلاش‌های شما مدام گریه می‌کند باید هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گوش درد
در قسمت اول این مطلب درباره‌ی عفونت گوش میانی؛ علائم، افراد در معرض خطر و چگونگی تشخیص توضیحاتی را ارائه دادیم، حالا ادامه‌ی مطلب...

برای پیشگیری از عفونت گوش در کودکان و بزرگسالان چه می‌توان کرد؟

. سیگار نکشید: مطالعات نشان داده‌اند قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم سیگار می‌تواند احتمال عفونت‌های گوش را افزایش دهد. بهتر است هیچ‌کس در خانه یا اتومبیلتان سیگار نکشد، خصوصاً وقتی بچه‌ها حضور دارند.
. آلرژی‌ها را کنترل کنید: التهاب و موکوس ناشی از واکنش‌های آلرژیک می‌توانند شیپور استاش را مسدود کرده و احتمال عفونت‌های گوش را بیشتر کنند.
. از سرماخوردگی‌ها پیشگیری کنید: طی اولین سال زندگی کودک، سعی کنید کودک در معرض هوای سرد قرار نگیرد. برای کودکتان از اسباب‌بازی‌ها و ظروف مشترک استفاده نکنید. دست‌هایتان را مکرراً بشویید. بیشتر عفونت‌های گوش با یک سرماخوردگی معمولی شروع می‌شوند. در صورت امکان سعی کنید تا یک سال اول زندگی کودک، او را به مهدکودک نسپارید.
. کودک را با شیر مادر تغذیه کنید: طی 6 تا 12 ماه اول زندگی کودک او را با شیر مادر تغذیه کنید. آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر، احتمال عفونت گوش را کاهش می‌دهند.
. هنگام تغذیه‌ی کودک با شیشه پستانک، سر او را بالاتر از معده‌اش نگه دارید: اگر با شیشه به کودکتان شیر می‌دهید، باید سر او را بالاتر از شکمش قرار بدهید. شیر دادن به کودک در وضعیت افقی و دراز کشیده می‌تواند باعث شود شیر و دیگر مایعات، به سمت شیپور استاش برگردند. اگر اجازه دهید کودک خودش شیشه پستانک را نگه دارد ممکن است باعث شود شیر به داخل گوش میانی‌اش برود. از شیشه و پستانک گرفتن کودک بین 9 تا 12 ماه کمک خواهد کرد احتمال عفونت گوش را کاهش دهید.
. کودک را از جهت تنفس با دهان یا خروپف کردن تحت نظر بگیرید: خروپف‌های مکرر یا اغلب با دهان نفس کشیدن می‌تواند ناشی از بزرگی لوزه سوم باشد که احتمالاً عفونت گوش را به دنبال دارد. ممکن است لازم باشد یک معاینه توسط پزشک متخصص و حتی عمل جراحی برای برداشتن لوزه‌ها انجام شود.
. واکسن آنفلوانزا بزنید: واکسیناسیون کودکتان را به موقع انجام دهید، از جمله واکسیناسیون سالیانه‌ی آنفلوانزا که برای بچه‌های 6 ماه به بالاست. از پزشک کودکتان در مورد واکسن‌های دیگری که احتمالاً می‌تواند بزند سؤال کنید. پیشگیری از عفونت‌های ویروسی و دیگر عفونت‌ها به پیشگیری از عفونت‌های گوش کمک می‌کنند.

اگر خودتان یا کودکتان دچار عفونت گوش هستید، انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید؟

عفونت گوش در بچه‌ها شایع است، اما افراد بزرگسال نیز می‌توانند به آن دچار شوند. بیشتر عفونت‌های گوش، جدی نیستند. پزشکتان برای تسکین درد و تب، داروهایی تجویز می‌کند. داروی مسکن بعد از دو ساعت مصرف، اثرش را خواهد گذاشت.

التهاب و موکوس ناشی از واکنش‌های آلرژیک می‌توانند شیپور استاش را مسدود کرده و احتمال عفونت‌های گوش را بیشتر کنند

ممکن است پزشکتان دو سه روز صبر کند و سپس در صورت نیاز، آنتی‌بیوتیک تجویز نماید. خیلی از عفونت‌های گوش خودبه‌خود رفع می‌شوند و نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند. اگر شما یا کودکتان آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، در عرض دو یا سه روز، علائم بهبودی را خواهید دید.
اگر شما یا کودکتان دچار عفونت‌های مکرر گوش هستید یا مایع در گوش میانی باقی مانده شنوایی‌تان را تهدید می‌کند، ممکن است نیاز به جاگذاری لوله گوش داشته باشید تا مایعات از شیپور استاش تخلیه شود.

چه زمانی باید برای پیگیری درمان، مجدداً به پزشک مراجعه کنید؟

پزشک به شما خواهد گفت چه زمانی باید دوباره مراجعه کنید. در مراجعه‌ی بعدی، پرده گوش معاینه می‌شود تا پزشک مطمئن شود که عفونت برطرف شده است. ضمناً شاید لازم باشد یک تست سنجش شنوایی انجام شود. مراجعات بعدی اهمیت دارند، خصوصاً اگر عفونت گوش سبب ایجاد سوراخ در پرده گوش شده باشد.

چه زمانی باید بابت عفونت گوش با پزشک تماس بگیرید؟

در صورتی که شما یا کودکتان دچار سفتی گردن شُدید باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودکتان به کُندی حرکت می‌کند، بسیار ناخوش به نظر می‌رسد یا علی‌رغم تمام تلاش‌های شما مدام گریه می‌کند باید هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید:
. راه رفتن کودک یکنواخت نیست؛ از نظر فیزیکی بسیار ضعیف است
. تب کودک بالای 40 درجه است
. کودک علائم ضعف را در صورتش نشان می‌دهد (لب‌های افتاده)
. می‌بینید که مایع خونی یا چرکی از گوش تخلیه می‌شود
. تب همچنان باقی است یا بعد از 48 ساعت بعد از شروع آنتی‌بیوتیک، برگشته است
. گوش درد بعد از سه روز مصرف آنتی‌بیوتیک بهتر نشده است
. گوش درد خیلی شدید است

چرا بچه‌ها بیشتر از بزرگترها دچار عفونت گوش می‌شوند؟ آیا کودک شما همیشه دچار عفوت گوش خواهد شد؟

بچه‌ها به سه دلیل بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش می‌شوند:
. شیپور استاش در بچه‌های کوچک، کوتاه‌تر و افقی‌تر است. این شکل شیپور استاش باعث می‌شود مایع پشت پرده گوش جمع شود.
. سیستم ایمنی بچه‌ها، که سیستم مبارزه کننده با عفونت‌هاست، هنوز تکمیل نشده است.
. آدنوئیدها در کودکان نسبتاً بزرگ‌تر از آدنوئید افراد بزرگسال هستند. آدنوئیدها، بافت‌های کوچکی هستند که در بالای حلق و پشت بینی و نزدیک شیپور استاش قرار دارند. آدنوئیدها متورم می‌شوند تا با عفونت مبارزه کنند؛ اما ممکن است تورم آن‌ها مانع تخلیه‌ی مایع از شیپور استاش به حلق شود. این انسداد و تجمع مایع منجر به عفونت گوش میانی خواهد شد.
بیشتر بچه‌ها با رسیدن به هشت سالگی دیگر دچار عفونت گوش نمی‌شوند.

سوالات رایج در مورد عفونت گوش

آیا وقتی عفونت گوش دارید، باید قبل از بیرون رفتن، گوش‌ها را بپوشانید؟
خیر، نیازی نیست هنگام بیرون رفتن گوش‌ها را بپوشانید.

آیا در صورت عفونت گوش می‌توانید شنا کنید؟
شنا کردن تا زمانی که پارگی در پرده گوش نداشته باشید یا گوشتان ترشح نداشته باشد، ایرادی ندارد.

آیا در صورت عفونت گوش می‌توانید سفر هوایی انجام دهید یا به ارتفاعات بروید؟
سفر هوایی یا رفتن به ارتفاعات ایرادی ندارد، هر چند ممکن است حین تیک آف یا فرود هواپیما دچار گوش درد شوید. آدامس جویدن و نوشیدن مایعات حین فرود هواپیما، یا قرار دادن پستانک در دهان کودک به کاهش احساس درد و ناراحتی در سفر هوایی کمک می‌کند.
آیا عفونت گوش واگیردار است؟
خیر، عفونت گوش مُسری نیست.

کودکتان چه زمانی می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود برگردد؟
بچه‌ها خیلی زود بعد از برطرف شدن تب می‌توانند به مدرسه یا مهدکودک برگردند.

سایر علت‌های گوش درد چیست؟
موارد زیر شامل سایر علت‌های گوش درد می‌شود:
. گلودرد
. دندان درآوردن در کودک
. عفونتی در دیواره‌ی کانال گوش که به آن بیماری گوش شناگر می‌گویند.
. فشار ایجاد شده در گوش میانی ناشی از آلرژی و سرماخوردگی

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.