تبیان، دستیار زندگی

چرا آمار خودکشی در کره جنوبی بالا است؟

چرا مردم کره با این ثروت و منزلت در سطح جهانی؛ احساس خوشبختی در آنان زیاد نمی‌باشد؟ چرا باید افسردگی اینچنین روح و روان این جامعه پویا را آزار دهد؟ پاسخ را از مرتضی سلطان پور ابیانه که سه دهه در کره جنوبی فعالیت داشته، بگیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کره جنوبی
مرتضی سلطان پور ابیانه، فعال اقتصادی در کره جنوبی: کره جنوبی کشوری که طی چهار دهه اخیر با رشد و توسعه اقتصادی معجزه آسای خود توانست از یک کشور بسیار فقیر به نهمین اقتصاد برتر جهان تبدیل شود. در درون این جامعه زیبا و با شکوه؛ مردم آن با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که کمتر انعکاس بیرونی دارد. بسیاری از بزرگان می‌گویند ثروت راحتی در زندگی به هم راه دارد اما گرفتاری‌های بشر را کاهش نمی‌دهد.

یکی از گرفتاری‌های بزرگ اجتماعی کره جنوبی آمار بالای خودکشی در اقشار مختلف مردم در این کشور است که همواره کره جنوبی را در ردیف اول و یا دوم جهان قرار داده است. از طرفی دیگر علیرغم درآمد سرانه بالای 36 هزار دلار؛ احساس خوشبختی در این جامعه آن‌چنان بالا نیست!

بر مبنای تحقیقات به عمل آمده این کشور در جهان به لحاظ احساس خوشبختی در ردیف پنجاه و هفتم قرار دارد. آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بطور متوسط روزانه 38 نفر خودکشی می‌کنند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استرس؛ عادات و سنت‌های اجتماعی مبنی بر مخفی‌کاری فشار شدید و شرایط رقابتی جامعه‌ای مضطربی را نشان می‌دهد.
دختران در کره جنوبی
اگر چه در ظاهر چیزی مشخص نیست و وقتی با یک کره‌ای گفتگو می‌کنید چهره‌ای خندان از آنان برای شما ترسیم می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است.

مهم‌ترین دلیلی که موسسات تحقیقات اجتماعی کره جنوبی در خصوص خودکشی به آن اشاره می‌کنند بیماری افسردگی است. آمارها نشان می‌دهد بخشی از مردم دچار این نوع بیماری می‌باشند که بسیاری از آنان به دلیل سنت‌های خاص شرقی مبنی بر مخفی کاری و حفظ ‌آبرو حاضر به معالجه خود نیستند.

فیلم پارازایت کره جنوبی

دانش آموزان دوره متوسطه روزانه به طور متوسط باید 16 ساعت از وقت خود را صرف حضور در دبیرستان و یا امور مربوط به آن نمایند. بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان نیر رقابت برای ورود به بهترین دانشگاها آغاز می‌شود


چرا مردم کره با این ثروت و منزلت در سطح جهانی؛ احساس خوشبختی در آنان زیاد نمی‌باشد؟ چرا باید افسردگی اینچنین روح و روان این جامعه پویا را آزار دهد؟

در پاسخ به این سوال دلایل متعددی را می‌توان بیان کرد یکی از مشکلات این جامعه تبعیض اقتصادی و اجتماعی و فاصله طبقاتی و رقابت برای کم کردن این شکاف‌ها می‌باشد. این معضل باعث شده که طبقات مختلف اجتماعی برای حل مشکلات خود به رقابتی کشنده با یکدیگر به پردازند. این رقابت کشنده از دوران تحصیل فرزندان آغاز و تا پایان دوره دانشگاه ادامه دارد.

کار در کره جنوبی
مثلا دانش آموزان دوره متوسطه روزانه به طور متوسط باید 16 ساعت از وقت خود را صرف حضور در دبیرستان و یا امور مربوط به آن نمایند. بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان نیر رقابت برای ورود به بهترین دانشگاها آغاز می‌شود. این رقابت‌ها به یک معضل برای خانواده‌ها تبدیل شده است به طوری که آنان در رقابتی شدید بسیاری از سرمایه خود را صرف این کار می‌کنند. در این میان کسانی که به لحاظ مالی ضعیف هستند؛ دچار مشکلاتی از جمله افسردگی می‌شوند.

نمونه بارز آن خودکشی آقای پارک ون سون شهردار معروف و محبوب شهر سئول است. این روال در میان بعضی از هنرپیشگان کره جنوبی نیز به وقوع پیوسته است


یکی دیگر از دلایل افسردگی و اقدام برای خودکشی خصوصا میان دانش آموزان و دانشجویان دختر موضوع آزار جنسی در این محیط‌ها است که بسیاری برای حفظ آبرو کمتر به آن می‌پردازند. اگر چه اخیرا با توجه به قوانین سخت و محکمی که در رابطه با حمایت از زنان توسط خانم پاک رئیس جمهور سابق کره برای حمایت از آنان تصویب شده ولی قربانیان آن کم نیستند و آسیب‌دیدگان بعضا دست به خودکشی می‌زنند.

یکی دیگر از دلایل خودکشی در کره جنوبی تداوم سنت‌های دیرین مبنی بر مخفی‌کاری برای حفظ آبرو می‌باشد. در جامعه کره بسیاری بر این باور هستند که خودکشی باعث خواهد شد تا ابرو آن طبقه و یا خانواده حفظ شود و فرد با انجام این کار در واقع جلوی بسیاری از گرفتاری های بعدی را خواهد گرفت.

شهردار سئول
نمونه بارز آن خودکشی آقای پارک ون سون شهردار معروف و محبوب شهر سئول است. این روال در میان بعضی از هنرپیشگان کره جنوبی نیز به وقوع پیوسته است. البته این نوع تفکر در میان افراد کهنسال در کره جنوبی نیز وجود دارد؛ در کره جنوبی هزینه نگهداری کهنسالان نسبتا بالا است و همین امر باعث مشکلاتی برای خانواده شده است. به همین دلیل آمار خودکشی در میان این قشر نیز بسیار بالا است. آنان با این اقدام احساس می‌کنند فرزندانشان نفس راحتی می‌کشند.

البته با آموزش‌های متعدد و اقدامات دولت در یکی دو سال اخیر آمار خودکشی در این کشور قدری کاهش یافته اما باید گفت هنوز در کره جنوبی این معضل خودنمایی می‌کند.