تبیان، دستیار زندگی

روش‌های مقابله با مشکلات ناشی از ماسک زدن

کرونا ویروس: گرمای تابستان و مشکل تحمل ماسک

این روزها، روزهای سختی است و همگی باید با کمک هم شرایط به وجود آمده را تحمل و پشت سر بگذاریم. زدن ماسک در گرمای تابستان یکی از همین شرایط سخت است که با وجود ایجاد مشکلاتی مانند دشواری تنفس، جوش و غیره جان آدم‌ها را نجات می‌دهد. ما از شما خواهش می‌کنیم برای جلوگیری از انتشار این ویروس موذی و حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه ماسک بزنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تابستان و ماسک
در این مطلب مشکلات ناشی از زدن ماسک در هوای داغ تابستان و راه‌حل‌هایی برای تحمل این «مزاحم نجات‌بخش» را عنوان می‌کنیم.

ماسک زدن در گرمای تابستان

دمای هوا که از 30 درجه سانتی‌گراد عبور می‌کند مشکلاتی مانند خارش پوست، التهاب صورت، تشدید اگزما، قرمزی پوست، احساس خفگی و آلرژی‌ها برای اکثر افراد ایجاد می‌شود. زدن ماسک در این هوا مشکل را چند برابر می‌کند. پوست صورت از نظر فیزیولوژیکی برای تحمل ماسک طراحی نشده است.

مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش دهید چون این مواد غذایی باعث تحریک ترشح سبوم شده و در نتیجه بیشتر در معرض جوش قرار می‌گیرید

همان‌طور که می‌دانید پوست صورت نازک است و به سرعت در برابر آسیب‌های سایشی که ماسک ایجاد می‌کند واکنش نشان می‌دهد. پوست نواحی مختلف بدن از نظر ضخامت یکسان نیست. به عنوان مثال پوست دست‌ها ضخیم‌تر بوده و مانند پوست صورت آسیب‌پذیر نیست.
به گفته متخصصان، ساییدگی ناشی از استفاده مکرر ماسک روی نواحی حساس صورت و به‌ویژه ناحیه بالای بینی، همان‌جایی که گیره فلزی بالا ماسک قرار می‌گیرد، باعث آسیب به پوست و از بین رفتن لایه محافظتی طبیعی پوست می‌شود. زمانی که این لایه طبیعی آسیب می‌بیند مشکلات پوستی نیز سر باز می‌کنند. البته این مشکلات در افراد مختلف متفاوت است و به مدت زمان استفاده از ماسک و میزان گرمای هوا و حساسیت پوست افراد بستگی دارد.


مشکلات ناشی از زدن ماسک در گرما


واکنش‌های ناشی از تولید سبوم
زمانی که ماسک روی پوست صورت ساییده می‌شود، باعث نازکی هر چه بیشتر آن نیز می‌شود. گرما، تعریق و رطوبت داخل ماسک نیز در بین افراد حساس تولید سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را بیش از حد افزایش می‌دهد. در نتیجه به تدریج نیز منافذ پوست بسته و سر و کله آکنه پیدا می‌شود.

عدم تعادل pH پوست
pH پوست صورت به طور مختصری اسیدی است اما تحت تأثیر گرمای ناشی از ماسک قلیایی‌تر می‌شود. این عدم تعادل باعث انتشار باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود.

درماتیت سبورئیک
به دلیل آسیب‌های مکرر، پوست قرمز و پوسته‌پوسته می‌شود.

آکنه و رزاسه (رگ‌های قرمز ریز زیر پوست)
آکنه و قرمزی‌های روی پوست به دلیل سایش مکرر پوست صورت ایجاد شده و به دلیل گرما و تعریق و عدم تعادل میکروبیوم تشدید می‌شود. افرادی که داروهای ضدانعقاد خون مصرف می‌کنند حساسیت بیشتری در ناحیه رگ‌های ریز صورت دارند در نتیجه بیشتر دچار رزاسه می‌شوند.

اگزما
اگزما یا همان درماتیت آتوپیک عبارت است از التهاب پوست که ممکن است در ناحیه فشار ماسک منجر به خارش، خشکی و قرمزی شود.
پسوریازیس صورت
سایش مکرر باعث آسیب پوست شده و در نتیجه آن ممکن است فلس‌های ناشی از بیماری پسوریازیس بروز کند.

فولیکولیت
فولیکولیت یا التهاب فولیکول‌های مو از جمله دیگر مشکلاتی است که در نتیجه سایش ریش آقایان ایجاد می‌شود. گرمای ایجاد شده ناشی از ماسک نیز جزو عواملی است این مشکل را تشدید می‌کند.

لکه‌های رنگی
پوست‌های مات مقاومت بیشتری در برابر سایش مکرر پوست دارند اما این نوع پوست نیز بیشتر در معرض لک‌های بعد از التهاب پوستی قرار می‌گیرند. متأسفانه این قبیل لک‌ها به‌سختی از بین می‌روند.

تحمل ماسک برای بیماران تنفسی و بیماران مبتلا به آسم

افراد مبتلا به آسم یا افرادی که از بیماری انسداد مزمن ریه، فیبروز ریه یا برونشیت رنج می‌برند انتخاب ماسک بسیار مهم است. تحمل ماسک‌هایی که گرمازایی بالایی دارند مانند ماسک‌های فیلتردار ffp2 در طولانی‌مدت بسیار سخت است. ماسک‌های جراحی برای این قبیل افراد مناسب است اما بهترین است چند مدل ماسک را امتحان کرده و ماسک مناسب خود را انتخاب کنند.

افراد مبتلا به آسم یا افرادی که از بیماری انسداد مزمن ریه، فیبروز ریه یا برونشیت رنج می‌برند انتخاب ماسک بسیار مهم است. تحمل ماسک‌هایی که گرمازایی بالایی دارند مانند ماسک‌های فیلتردار ffp2 در طولانی‌مدت بسیار سخت است. ماسک‌های جراحی برای این قبیل افراد مناسب است


ماسک زدن و مشکلات تنفسی

حتماً این روزها برای شما هم پیش آمده است که بعد از زدن ماسک به نفس‌نفس افتاده و احساس ناخوشایندی داشته باشید. متأسفانه با افزایش دمای هوا زدن ماسک مانع از تهویه بدن می‌شود. به گفته متخصصان ژاپنی با زدن ماسک هوای تازه به ریه‌ها نمی‌رسد و در نتیجه فرد دچار احساس تنگی نفس شده و گرمای درون بدن وی بالا می‌رود. متأسفانه در این شرایط خطر دهیدراته شدن بدن و همچنین گرمازدگی نیز وجود دارد. این متخصصان تأکید می‌کنند که اکیداً از ورزش کردن با ماسک بپرهیزید. روزنامه نیپون گزارش داده است که در چین دو دانش‌آموز به دلیل استفاده از ماسک در حین ورزش جان خود را از دست داده‌اند. به عقیده متخصصان این مرگ‌ها ناشی از خطر استفاده از ماسک در حین فعالیت ورزشی است چون ماسک فضای کاملاً بسته‌ای در حین ورزش ایجاد می‌کند که ممکن است باعث کمبود اکسیژن در بدن شود.


چه افرادی بیشتر در معرض عدم تحمل ماسک قرار دارند؟

پوست سالمندان و افرادی که پوست‌های روشنی دارند نازک‌تر بوده و بیشتر از افرادی که پوست تیره‌ای دارند در معرض مشکلات پوستی ناشی از ماسک زدن قرار دارند. همچنین افرادی که پوستشان به دلیل بیماری‌هایی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه یا درماتیت آتوپیک حساس‌تر است به سختی می‌توانند ماسک را تحمل کنند و بیشتر آسیب می‌بینند. از نظر تنفسی نیز افرادی که از اختلالات تنفسی رنج می‌برند مشکل جدی در زدن ماسک دارند و بیشتر اذیت می‌شوند.


روش‌های مقابله با مشکلات ناشی از ماسک زدن

. قبل از هر کاری سعی کنید صورت را خنک نگهدارید. برای این کار می‌توانید از اسپری‌های آب مخصوص صورت استفاده کنید. علاوه براین باید آب بیشتری نیز بنوشید.
. زمانی که ورزش می‌کنید ماسک را از صورتتان بردارید. البته لازم است در محیط خلوت این کار را انجام دهید.
. ریش خود را به طور مرتب کوتاه کنید.
. کمتر آرایش کنید و اگر می‌توانید از خیر این کار بگذرید.
. از لوازم آرایشی معطر که حاوی میزان زیادی نگهدارنده و پارابن هستند بپرهیزید.
. بهتر است صبح‌ها به کرم مرطوب‌کننده بسنده کنید و شب‌ها طبق برنامه عادی روزمره‌تان کرم ضدچروک بزنید.
. با محصولاتی که pH خنثی دارند و یا کمتر اسیدی هستند پوست خود را تمیز کنید تا تعادل میکروبیوم پوست حفظ شود.
. عصرها بعد از اتمام کار و درآوردن ماسک به پوست خود کرم بزنید.
. ویتامین ث مصرف کنید چون این ویتامین باعث تقویت جداره مویرگ‌ها می‌شود.
. مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش دهید چون این مواد غذایی باعث تحریک ترشح سبوم شده و در نتیجه بیشتر در معرض جوش قرار می‌گیرید.
. مصرف محصولات لبنی تهیه شده از شیر گاو خام را کاهش دهید بخصوص اگر دچار آکنه یا اگزما هستید.
ماسکی انتخاب کنید که با آن احساس راحتی بیشتری دارید.
از ماسک‌های تهیه شده از جنس نئوپرن بخصوص برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند و همچنین ماسک‌های بسیار تیره که حاوی ترکیبات محرک پوست هستند بپرهیزید چون این ترکیبات باعث آسیب‌های بیشتر به پوست می‌شود. بهتر است از ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های نخی با رنگ‌های خنثی یا کم‌رنگ استفاده کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.