تبیان، دستیار زندگی

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین‌ لباسشویی

ماشین لباسشویی از جمله لوازم منزلی است که باید به‌خوبی جرم‌گیری و ضدعفونی شود. زیرا در زمان شستشوی لباس، ممکن است میکروب‌هایی در فیلتر و درزهای بدنه آن جمع شود، که با تمیز و ضدعفونی کردن ماشین‌ لباسشویی، آنها را نابود می‌کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماشین لباسشویی
همانطور که می‌دانید رطوبت داخل ماشین لباسشویی، مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می باشد، بنابراین برای داشتن لباس‌هایی تمیز و بدون آلودگی، تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی ضروری است.

بعضی از ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک دارای برنامه‌ی پاک سازی فضای داخلی هستند، ولی برخی ازماشین‌های لباسشویی‌هایی این برنامه را در تنظیمات خود ندارند، تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی کار ساده ای است اما رفع بوی‌بد و ضدعفونی کردن اجزای داخلی ماشین لباسشویی نیاز به دقت بیشتری دارد.

قسمت‌هایی از ماشین لباسشویی که باید تمیز شوند

استفاده بیش از حد از شوینده‌ها می‌تواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس‌ها و کثیفی آن‌ها انتخاب کنید.

- لاستیک درب ماشین لباسشویی: اگر لاستیک درب ماشین لباسشویی را با دست کنار بکشید و زیرش را نگاه کنید متوجه می شوید.

معمولاً در اثر عدم تمیز کردن مناسب، زیر این حلقه پر از کپک یا رسوبات باقی مانده از صابون و تایت می شود.

در این جا است که تمیز کردن ماشین لباسشویی اهمیت پیدا می کند. همچنین ماشین لباسشویی اگر پس از مدتی تمیز و جرم گیری نشود بوی بد شدیدی از آن به مشام می رسد. علت این امر عدم نظافت و تمیز کردن فضای داخلی ماشین لباسشویی شماست. - محفظه جاپودری ماشین لباسشویی: برای این کار ابتدا باید محفظه جاپودری ماشین لباسشویی را به ارامی خارج کرده و با استفاده از یک اسکاج و یا مسواک آغشته به یک ماده شوینده ملایم (می توانید از مقداری سرکه هم استفاده کنید) آن را بشویید و پس از خشک شدن محفظه را در جای خود قرار دهید.

- فیلتر ماشین لباسشویی: کثیف ترین قسمت ماشین لباسشویی، فیلتر آن است که در قسمت پایین قرار گرفته است. در این قسمت پرز، مو، قسمت های ریز جدا شده از لباس همانند دکمه و غیره جمع می شود. لذا هر ماه باید فیلتر را خارج نموده و کاملا تمیز کرد. می توانید ان را با مسواک و مواد شوینده تمیز کنید. محفظه قرار گرفتن فیلتر را فراموش نکنید. در اطراف محفظه ورودی اغلب ماشین لباسشویی‌ ها یک نوار لاستیکی وجود دارد که ان را هم باید تمیز کنید.

- درب ماشین لباسشویی: اگر تا حالا واشر دور درب لباسشویی را تمیز نکردید ، ابتدا بوسیله یک دستمال تمیز ان را خشک کنید. و سپس با استفاده از اسفنج کفی و دستمال ان را تمیز کنید. برای تمیز کردن واشر درب می توانید از مخلوط مقداری سرکه با اب استفاده کنید و سپس با دستمال ان را تمیز و خشک کنید.

- محفظه دیگ ماشین لباسشویی: برای تمیز کردن محفظه دیگ ماشین لباسشویی و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی به دلیل وجود حفره‌ های بسیار می‌ توانید از جوش شیرین یا قرص‌ های تمیز کننده ماشین لباسشویی استفاده کنید. حالا ماشین را روشن کنید تا به صورت خالی کار کند. بهترین دما برای این کار استفاده از آب 60 درجه است.

ماشین لباسشویی

چه زمانی باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کرد؟

تعداد دفعات ضدعفونی ماشین لباسشویی بسته به استفاده شما از ماشین لباسشویی می‌تواند بین یک‌بار در سال تا چند بار در ماه متغیر باشد؛ ضدعفونی ماشین لباسشویی باید حداقل سالی یک‌بار انجام شود؛ اما توصیه می‌شود اگر از ماشین لباسشویی برای شستن لباس‌های نوزاد استفاده می‌کنید این کار را حداقل ماهی دو بار انجام دهید.

اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که سختی آب بالاست برای جلوگیری از رسوب داخل ماشین، سعی کنید هر سه ماه یک‌بار داخل ماشین لباسشویی را ضدعفونی و رسوب‌گیری کنید. معمولاً روش‌های خانگی ضدعفونی نسبت به محصولات بازار مقرون به صرفه تر و در دسترس تر هستند.اگر مدتی از ماشین لباسشویی استفاده نکرده باشید، بعد از مدتی بوی نامطبوعی را از آن حس می‌کنید. این بوی ناخوشایند به خاطر باکتری‌های درون دیگ فلزی لباسشویی است و باید بدانید که این باکتری‌ها در حین شستشو، به راحتی به لباس شما منتقل می‌شوند. پس اگر از ماشین لباسشویی بوی نامطبوعی استشمام کردید وقت ضدعفونی ماشین لباسشویی رسیده است.

گاهی ظاهر دستگاه را کنترل کنید. به دقت قسمت درب لباسشویی را بررسی کنید، زیرا واشر پلاستیکی آن یک محل امن برای پرورش کپک است. آب کثیف در حین شستشو در این قسمت از ماشین جمع می‌شود و باید بعد از فرایند تمیز کردن لباس،‌ با پارچه‌ای تمیز این بخش را به خوبی خشک کرد تا واشر کپک نزند.

اگر بعد از شستشو لکه‌های سیاهی روی لباس مشاهده کردید، زمان ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی است. این لکه‌های سیاه می‌توانند به خاطر آهک باشند. آهک می‌تواند به داخل لوله‌های ماشین نفوذ کرده و تأثیر مخربی روی آن‌ها بگذارد، پس برای پیشگیری از هزینه‌های سنگین این نشانه را جدی بگیرید.

ماشین لباسشویی

روش ضدعفونی کردن دیواره خارجی ماشین لباسشویی

دیواره بیرونی ماشین لباسشویی را در این بین ضدعفونی و تمیز کنید. می‌توانید از اسپری مرکبات برای ضدعفونی بدنه ماشین لباسشویی استفاده کنید. شوینده‌های مرکباتی بهترین شوینده‌ی آهک، رسوبات شوینده‌ها و سایر آلودگی‌ها هستند. شما می‌توانید آن‌ها را در منزل تهیه‌کرده و یا به صورت آماده خریداری کنید. شوینده مرکباتی را بر روی سطوح‌ کثیف اسپری کرده و با یک دستمال سطوح را جرم ‌زدایی و تمیز کنید.

ماشین لباسشویی

روش ضدعفونی و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی

- یک عدد قرص ماشین ظرف‌شویی، یک عدد بلور سودا، یک استکان سفیدکننده، یک استکان سرکه یا یک استکان جوش‌شیرین: تمام این مواد را مستقیماً داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید و آن را روشن کنید و تا انتهای شستشو صبر کنید. اگر هنوز بو یا رسوبات سمج باقی‌مانده بود یک اسفنج یا ابر پاک‌کننده بردارید و کپک‌ها یا رسوبات سمجی را که ممکن است به دورتادور و کناره‌های درب ماشین لباسشویی چسبیده باشند، تمیز کنید و ‌بار دیگر ماشین لباسشویی را خالی روشن کنید تا تمیز شود.

- با استفاده از مایع سفید کننده و آب داغ می توانید ماشین لباسشویی را پاکسازی کنید: در مدلهای قدیمی به طور مستقیم و در مدل های جدید داخل محل مخصوص مایع شستشو یک فنجان مایع سفید کننده ریخته و لباسشویی را بدون لباس و با آب گرم روشن کنید تا چند دقیقه در این حالت کار کند. چرخش آب داغ و مایع سفید کننده در مخزن داخلی ماشین لباسشویی به صورت فوق‌العاده ای موجب پاکسازی ماشین می شود.

- استفاده از جوش شیرین و سرکه در تمیز کردن ماشین لباسشویی: برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی پس از اضافه کردن نصف پیمانه جوش شیرین به محفظه‌ دیگ، نصف پیمانه سرکه سفید را داخل محفظه ماده شوینده بریزید و برنامه شستشو را به راه اندازید. سرکه به طور معمول هر باکتری که داخل ماشین لباسشویی باشد را از بین می‌برد. و علاوه بر جرم گیری، بوی بد ماشین لباسشویی را هم از بین می برد.

- استفاده از سرکه: با سرکه خالی هم می توانید این کار را انجام دهید به این صورت که یک لیوان سرکه سفید را در محفظه شستشو بریزید و سپس لباسشویی را روی یک چرخه طولانی مدت تنظیم کنید و ان را روشن کنید.- استفاده از اسید سیتریک و جوش شیرین برای جرم گیری ماشین لباسشویی: برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی که خیلی کپک گرفته و زیاد کثیف است می توانید از اسید سیتریک استفاده کنید. و در کنار ان برای از بین بردن بوی بد لباسشویی می توانید از جوش شیرین استفاده کنید. ماشین لباسشویی را روی یک شست و شوی طولانی مدت با دمای بالای (90 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. سپس 1 پیمانه اسید سیتریک را با 1.2 پیمانه جوش شیرین داخل محفظه لباسشویی بریزید. در را ببندید و چرخه شست و شو را شروع کنید.

ماشین لباسشویی

نکات مراقبتی و مهم در ماشین لباسشویی که حتما باید رعایت کرد

ماشین لباسشویی از جمله لوازم منزلی است که باید به‌خوبی جرم‌گیری و ضدعفونی شود. زیرا در زمان شستشوی لباس، ممکن است میکروب‌هایی در فیلتر و درزهای بدنه آن جمع شود، که با تمیز و ضدعفونی کردن ماشین‌ لباسشویی، آنها را نابود می‌کنید.

نکاتی مهم در مورد لباسشویی که شست و شو در دمای پایین، جرم ها و باکتری هایی که در ماشین لباسشویی ایجاد می شوند را از بین نمی برد.

حداقل یک بار در ماه با دمای بالای 60 درجه سانتیگراد (و ترجیحاً 90 درجه) لباس بشویید، تا ماشین شما ضد عفونی شود.

- سعی کنید بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی و یا هر وقت که از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنید، درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا تبادل هوا انجام شود و محفظه داخلی ماشین لباسشویی کامل خشک شود؛ چون با وجود گرما و رطوبت موجود، محیط مناسبی برای میکروب‌ها و باکتری‌ها ایجاد می‌شود و باعث ایجاد بوی نامطبوع در ماشین لباسشویی می‌شود.

- به هیچ عنوان از پودرهای دستی برای ماشین لباسشویی استفاده نکنید زیرا باعث خراب شدن ماشین لباسشویی می‌شود.

- در ماشین لباسشویی زیاد پودر نریزید، زیرا نه‌تنها باعث تمیزی بیشتر لباس‌ها نمی‌شود بلکه با رسوب کردن در ماشین، ماشین لباسشویی را هم خراب می‌کند.

- بهتر است از پودر لباسشویی به جای مایع لباسشویی استفاده کنید زیرا شوینده‌های مایع باعث تولید کف زیادی می‌شوند و در محفظه‌های ماشین لباسشویی باقی‌مانده و از بین نمی‌روند و ایجاد کپک و رسوب می‌کنند.

- بعد از شستشوی لباس‌ها، آن‌ها را سریعاً از ماشین خارج کنید. این کار باعث کاهش رطوبت داخلی ماشین و جلوگیری از بو گرفتن لباس‌ها و کاهش باکتری‌های موجود در ماشین می‌شود.

- بعد از هر بار شستشو، نوار لاستیکی ورودی درب لباسشویی را با یک دستمال نخی کاملاً خشک و تمیز کنید.

- از مایع نرم‌کننده زیاد استفاده نکنید؛ زیرا همانند مایع لباسشویی در صورت استفاده زیاد از نرم‌کننده کف زیادی ایجاد می‌شود و داخل ماشین لباسشویی رسوب می‌کند. درنتیجه بوی ناخوشایندی در ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود.

- اگر از ماشین لباسشویی خود برای شستن لباس نوزاد استفاده می‌کنید، مراحل شست‌ و‌ شوی ماشین لباسشویی را ترجیحا هر هفته انجام دهید.

- استفاده بیش از حد از شوینده ها می تواند موجب ایجاد کپک شود. حجم شوینده را متناسب با مقدار لباس ها و کثیفی آن ها انتخاب کنید.

- بعد از هربار شست شوی لباس ها و بعد از تخلیه لباس ها از ماشین لباسشویی واشر چرمی را با یک دستمال نخی کاملا خشک و تمیز کنید.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .