تبیان، دستیار زندگی

نرگس آبیار و جایزه اسکار

آموزش سواد رسانه‌ای با کمک BBC فارسی!

مطلب پیش رو روایت خانم مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی است از نوع پوشش خبر انتخاب «نرگس آبیار» برای عضویت در اسکار و چیزهایی که می‌توان از یک خبر آموخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نگس آبیار در اسکار

مرضیه هاشمی/اینستاگرام: من خود این فیلمساز رو نمی‌شناسم. اگه اصرار دوستم نبود، فیلم نفس ایشون رو هم از دست می‌دادم. ولی جدیدا این خبرو دیدم و فکر کردم نمونه واضحیه که باهاش یه چیزی نشونتون بدم. یه کاری که بهش میگیم Reading Between the Lines یا خوندن بین خطوط!

اولین جمله که میبینیم روی عکسه، میگه این پست قراره درباره «واکنش‌ها» به انتخاب خانم آبیار برای اسکار باشه و البته این واکنش‌ها با نقد شروع شدن!

پنج نفر برای عضویت در این آکادمی انتخاب شدند، ولی از این پنج نفر فقط نقد به انتخاب یکیشون اینجا اومده حالا چرا؟!

بی بی سی و سواد رسانه‌ای

حالا به خانم آبیار یه برچسب زده میشه. «فیلمساز حکومتی»! جمله بعد هم تکرار و تاکید همین ادعاست. البته این رو خود بی‌بی‌سی نمیگه؛ کاربرها میگن!

این طولانی‌ترین جای کل خبره، یه خاطره که با جزییات گفته شده و تاثیر گذاره، قراره «حکومتی» بودن و در نتیجه ضد مردم بودن این فیلمساز رو به مخاطب نشون بده.

خاطره

دلیل ناراحتی یه کاربر دیگر رو می‌خونیم. نمی‌دونیم این کاربر کیه! یا اینکه چرا تو میلیون‌ها کاربر، نظر این یکی مهمه& ولی بی‌بی‌سی به نقل از اون به ما میگه که به جای خانم آبیار کیا بهتر بود انتخاب بشن.

بی بی سی نرگس آبیار

نقدها رو خوندیم؟ ما هم ناراضی شدیم؟ حالا ایده عملی می‌گیریم، مثلا فرستادن ایمیل اعتراض آمیز!

با «اما در مقابل» شروع میشه. انگار بخواد بگه از منتقدین گذشتیم و رسیدیم به نظر موافق، اون نظر چیه؟ اینکه اگه این «فیلمساز حکومتی» رو حذف کنیم کارمون میشه شبیه برخورد بد حکومتی که ایشون براش کار میکنه! بعد هم از کاربران دیگه می‌شنویم که چطور به سینماگران حامی اسرائیل نقد نمیشه؟ (اما به خانم آبیار نقد میشه!) یعنی یه مقایسه منفی!

نرگس آبیار اسکار

بالاخره نقدها تموم شد! رسیدیم به واکنش کسانی که از انتخاب این خانم خوشحالن، البته نه به خاطر ارزش اثر هنری ایشون. بلکه بخاطر حجاب و تفکرشون! حالا از طریق نظر یه کاربر دیگر فکر می‌کنیم اگه ایشون واقعا انقلابیه، نباید دعوت اسکار رو قبول کنه!

جمله آخر هم که اهمیت کار ایشون نیست. اهمیت زیاد شدن سهم ایرانه تو اسکار!

خبر تموم شد! BBC اون چیزی رو که می‌خواست ما قبول کنیم بدون نیاز به اثبات و از زبان کاربران مختلف گفت! از این خبر حتی نفهمیدیم این خانم به خاطر کدوم اثرش انتخاب شده! به ما بیشتر نظر داده شد. نظر رسانه حکومتی انگلیس درباره یه فیلمساز ایرانی!

رسانه‌ها به ما فقط خبر نمیدن، بهمون یه باور میدن! و هر چقدر زودتر این حقیقت رو قبول کنیم، بیشتر می‌تونیم تو انتخاب باورهامون نقش داشته باشیم.