تبیان، دستیار زندگی

با غذای سوخته و بوی سوختگی آن چه کنیم؟

برای همه خانم های خانه دار پیش آمده است که مشغول کاری شده اند و فراموش کرده اند که روی شعله گاز غذا گذاشته اند که بپزد و ناگهان با غذای سوخته مواجه شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنج سوخته

گاها پیش امده به جای اینکه بوی خوش ، طعم و عطر غذا در خانه بپیچد، بوی سوختگی غذا می پیچد.به طور معمول همه ی خانم ها در این زمان به دنبال راه حل هایی برای رفع بوی سوختگی غذا هستند و حتی برخی به این نتیجه می رسند که از بیرون غذا تهیه کنند ، اما باید گفت که نگران نباشید ما می خواهیم در این مطلب راه حل هایی را برای رفع این مشکل بیان کنیم:


رفع بوی سوختگی برنج


اگر برنج شما سوخت نگران نباشید ، چون  با چند تکنیک ساده می توانید بوی بد این سوختگی را رفع کنید.در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

قرار دادن تکه های پیاز

یکی از راه ها برای رفع بوی سوختگی برنج، این است که تکه هایی از پیاز را داخل برنج قرار دهید تا بوی آن را از بین ببرد. برای اینکار پیازی را به صوت لایه ای برش دهید و در لا به لای برنج پخته شده خود قرار دهید. پس از دچند دقیقه پیاز، بوی سوختگی برنج را به خود می گیرد و دیگر برنج بوی نامطبوعی نخواهد داشت.

استفاده از نان بر روی برنج

گاهی هم استفاده از نان می تواند بوی سوختگی برنج را بگیرد. برای اینکار می توانید بر روی برنج خود تکه نانی بگذارید و آن را تا زمان کشیدن برنج در ظروف سرو، بر ندارید. این تکه نان بوی سوختگی برنج را به خود می گیرد. به این مسئله دقت کنید که لازم نیست نان را داخل برنج یا لابلای برنج‌ها قرار دهید فقط تکه نان را روی سطح برنج قرار داده و دم کنی را بگذارید.

 اگر هنگام آشپزی گوشت غذا سوخت ، ابتدا حوله تمیزی را در آب گرم خیس كنیدو آب آن را بگیرید ، سپس گوشت را در آن بپیچید و بگذارید مدت پنج دقیقه در آن حالت بماند . سپس پوسته سوخته شده را با چاقو بتراشید.


استفاده از آبلیمو


 یکی دیگر از روش های رفع بوی سوختگی برنج، استفاده از آبلیمو می باشد. برای اینکار می توانید تکه ای پنبه را به آبلیمو آغشته کنید و آن را درون دستمال کاغذی بپیچانید. سپس آن را در قابلمه برنج بگذارید. پس از چند دقیقه آن را از قابلمه خارج کنید. بوی نامطبوع سوختگی برنج برطرف خواهد شد.

استفاده از حبه قند

برای رفع بوی بد سوختگی برنج با استفاده از حبه قند ،کافی است چند حبه قند را در لا به لای برنج خود قرار دهید، پس از دقایقی بوی سوختگی از برنج برطرف خواهد شد

با این روش ها می توان بوی بد سوختگی برنج را از بین ببرید. البته برای کامل شدن کار، می‌توانید کمی زعفران را موقع کشیدن برنج به آن اضافه کنید. قطعا بوی خوش زعفران اثری از بوی سوختگی برنج باقی نخواهد گذاشت و با این کار یک برنج خوش‌بو و خوش‌طعم را سرو خواهید کرد که همه از خوردن آن لذت می‌برند.

 گوشت سوخته


 گاهی ممکن است خانم های خانه دار با گوشت سوخته مواجه شوند، باید گفت اگر هنگام آشپزی گوشت غذا سوخت ، ابتدا حوله تمیزی را در آب گرم خیس كنیدو آب آن را بگیرید ، سپس گوشت را در آن بپیچید و بگذارید مدت پنج دقیقه در آن حالت بماند . سپس پوسته سوخته شده را با چاقو بتراشید.
غذای سوخته


اگر خورش سوخت


اشتباهی که بیشتر خانم‌ها می‌کنند این است که وقتی خورش ته می‌گیرد بلافاصله در آن آب می‌ریزند. با این کار طعم سوختگی در خورش می‌ماند و دیگر نمی‌توانید کاری با آن بکنید. به جای این کار به محض اینکه خورشت ته گرفت زیر آن را خاموش کنید، خورشت را طوری به ظرف دیگر انتقال دهید که بخش سوخته منتقل نشود. سپس کمی روغن، آب، نمک و ادویه به خورش اضافه کنید و بگذارید ادامه پخت به اضافه نیم ساعت را طی کند.

 روش دیگری هم برای خورشت ته گرفته وجود دارد و اینکه ابتدا به آرامی خورشت را در ظرف دیگه ای میریزیم و آب به همراه کمی آبلیمو به آن اضافه میکنیم.یک عدد سیب زمینی را قطعه قطعه کرده ودرون ظرف میگذاریم و هنگام سرو کردن سیب زمینی را از ظرف خارج میکنیم.

از بین بردن بوی سوختگی در آشپزخانه


زمانی که برنچ، گوشت و یا خورشت شما سوخت ممکن است ، بوی سوختگی در منزل و آشپزخانه ی شما هم پخش شود . برای رفع بوی سوختگی از تمام سطوح خانه هم ترفندهایی وجود دارد که در ادامه برخی از انها را اشاره می کنیم:

اولین قدم این است که شی سوخته را دور بیندازید، همه درها و پنجره ها را باز کنید و پنکه را روشن کنید یا حوله ای را مرطوب و تکان دهید این کار بوی اطراف اتاق را پراکنده خواهد کرد. برای به حداقل رساندن بو می توانید خوشبو کننده هوا را اسپری و یا یک شمع روشن کنید اما اینها فقط بو را به طور موقت پنهان می کنند.

میخک برای بوی سوختگی:

برای استفاده از میخک در رفع بوی سوختگی باید 15 تا 20 عدد میخک در یک لیتر آب در قابلمه بریزید و بجوشانید و بگذارید تا نیم ساعت بجوشد. این باعث خلاص شدن از بو خواهد شد.

دارچین:

علاوه بر میخک می توان برای برطرف کردن بوی سوختگی از دارچین هم استفاده کنید. برای اینکار کاسه ای پر آب روی شعله اجاق گاز قرار دهید و تعدادی چوب دارچین یا کمی از پودر آن را داخل آن بریزید و صبر کنید روی شعله ملایم اجاق گاز تا کم کم به جوش آید. عطر دارچین فضا را معطر می کند  و بوی حاصل از سوختگی و حتی سرخ کردنی را از بین خواهد برد.

 به محض اینکه خورشت ته گرفت زیر آن را خاموش کنید، خورشت را طوری به ظرف دیگر انتقال دهید که بخش سوخته منتقل نشود. سپس کمی روغن، آب، نمک و ادویه به خورش اضافه کنید و بگذارید ادامه پخت به اضافه نیم ساعت را طی کند. 


سرکه سفید:

سرکه سفید هم در رفع بوی سوختگی موثر خواهد بود. برای اینکار یک لیتر آب را با دو فنجان سرکه سفید بجوشانید. به جذب بوی سوختگی کمک می کند. اگر نان دارید، کمی سرکه روی تکه های آن بریزید و آن را در مکان های مختلف در اطراف آشپزخانه بگذارید.

رفع بوی سوختگی با لیمو:

برای استفاده از لیمو در رفع بوی سوختگی باید  برش های لیمو را در آب بجوشانید و اجازه دهید تا چند دقیقه بجوشد تا عطر مرکبات در خانه بپیچد

قهوه:

قهوه بوی مطبوعی دارد . اگر پس از پاک کردن مایکروویو ، قهوه را داخل آن بگذارید می تواند به پخش بو کمک کند. قهوه را در آب بجوشانید و اجازه دهید مخلوط در داخل آن بماند.

وانیل:
 وانیل هم برای برطرف کردن بوی سوختگی بسیار موثر می باشد.برای اینکار توپک های پنبه را در عصاره وانیل آغشته کنید و در تمام اتاقها قرار دهید تا بوی آن را جذب کند.
پیاز

 پیاز:

برای رفع بوی سوختگی در آشپزخانه به وسیله پیاز باید آن را در یک کاسه آب آغشته کنید این ظروف را در سرتاسر اتاق قرار دهید. به جذب بو کمک می کند.

ازبین بردن بوی سوختگی با زغال:


زغال هم بوی سوختگی را جذب می کند . برای اینکار  آن را در کاسه قرار دهید و آن ها را مکان های بودار قرار دهید. بوی زننده به تدریج کم می شود

روش های ذکر شده در بالا موثر هستند، اما ممکن است به طور کامل این بوها را از بین نبرند . بوی سوخته می تواند مقاوم باشد و می تواند مدتی طول بکشد تا خانه دوباره تمیز شود. زمان می برد تا بو به طور کامل از خانه ناپدید شود ، پس بهتر است صبر کنید و قبل از مدت طولانی، یک خانه تازه و خوشبو خواهید داشت.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .