تبیان، دستیار زندگی

آداب اولین ناخن گرفتن نوزاد

یکی از دغدغه های مادران برای نوزاد تازه متولد شده خود، گرفتن ناخن آنها می باشد. بلند شدن ناخن نوزاد باعث می شود که نوزاد مدام دست هایش را به سمت صورتش ببرد و خراش ایجاد کند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناخن گرفتن

در واقع کوتاه کردن ناخن نوزاد تازه متولد شده از حساسیت زیادی برخوردار است و مادران هنگام انجام اینکار باید احتیاط لازم را به جا آورند.

ناخن های کودک نرم تر و تا شونده تر از ناخن های بزرگسالان است ولی باید در نظر داشت که این فرشتگان کوچک، ناخن های تیزی دارند و اگر ناخن های آنها به موقع گرفته نشود ، ممکن است هنگام دست و پا زدن صورت اطرافیان یا خودش را زخمی کند. از این رو شاید لازم باشد این کار را در اولین روزهای بازگشت به خانه انجام د هید.

ناخن های دست نوزاد خیلی به سرعت رشد می کنند و حتی لازم است که دو بار در هفته ناخن های او را کوتاه کنید . سرعت رشد ناخن های پا از ناخن های دست کمتر است.

معمولا مادران از کوتاه کردن ناخن های  نوزاد و نزدیک کردن قیچی به او  هراس دارند، که البته کاملا طبیعی است و بهتر است برای کوتاه کردن ناخن های نوزاد خود از بزرگ تر ها و افراد با تجربه کمک بگیرید و اگر کودک آرامش خود را ندارد و مدام دست خود را تکان می دهد و یا مشت می کند ، بهتر است اصراری در گرفتن ناخن های او نداشته باشید و این کار را در زمان دیگری انجام دهید.

 ناخن های کودک نرم تر و تا شونده تر از ناخن های بزرگسالان است ولی باید در نظر داشت که این فرشتگان کوچک، ناخن های تیزی دارند و اگر ناخن های آنها به موقع گرفته نشود ، ممکن است هنگام دست و پا زدن صورت اطرافیان یا خودش را زخمی کند. از این رو شاید لازم باشد این کار را در اولین روزهای بازگشت به خانه انجام د هید.


برای کوتاه کردن ناخن های کودک باید زمانی را انتخاب کنید که نوزاد کاملا سیر است و یا خوابش می آید و یا حتی خواب است، چون در این حالت حرکت و مقاومت او کمتر است. همچنین زمانی که کودک از حمام بیرون می آید هم زمان خوبی برای گرفتن ناخن می باشد، چون در این زمان ناخن ها نرم هستند.

همچنین  در زمان گرفتن ناخن نوزاد مطمئن باشید که نور کافی در اختیار دارید و از قیچی کوچک و یا  ناخن گیر مخصوص نوزاد استفاده کنید.

نحوه گرفتن ناخن نوزاد


نوک انگشت را در ناحیه ی دور تر از ناخن فشار دهید تا پوست انگشت ریش رش نشود.ناخن ها را با توجه به انحنای انگشت کوتاه کنید. ناخن های پا را مستقیم و از عرض کوتاه کنید. سپس از سوهان ناخن برای صاف کردن لبه های تیز استفاده کنید. البته پزشکان توصیه می کنند که بهتر است در هفته اول زندگی نوزاد، تنها از یک سوهان استفاده کنید، چون در ابتدای تولد ناخن ها نرم هستند و حتی ممکن است مادر به طور تصادفی پوست نوزاد را بگیرد.

 اگر خواستید زمانی که نوزاد بیدار است ناخن های او را بگیرد و یا به آن حالت دهید ، بهتر است از همسر و یا اطرافیان در نگه داشتن کودک کمک بگیرید تا کودکتان کمترتکان بخورد.

 یکی از اشتباهاتی که برخی از مادران انجام می دهند این است که با دندان خود ناخن های نوزاد را می گیرند که این کار ممکن است میکروب های دهان را به به هر خراش کوچکی که روی انگشت بچه وجود دارد انتقال دهد. همچنین هنگام انجام اینکار نمی توانید آنچه را که انجام می دهید را  ببینید و باید متوجه باشید که انگشتان نوزاد در مقایسه با دندان های مادر خیلی کوچک و ظریف هستند.
ناخن گرفتن

 اگر نوزاد بیدار بود ، او را را طوری روی میز بنشانید که کمرش به بالا تنه شما تکیه دهد. دست چپ تان را روی شکم او بگذارید، طوری که نوزاد را محکم نگه داشته اید و  می توانید با همان دست ناخن های او را بگیرید. با دست چپ انگشت شست دست راست نوزاد را بگیرید و با دست راست ناخن را کوتاه کنید. فقط قسمتی از ناخن را که کاملا از پوست او جداست کوتاه کنید. بهتر است ناخن ها را به صورت هلالی، مانند فرم خود ناخن، کوتاه کنید.

برای کوتاه کردن ناخن انگشتان دیگر نوزاد،باید دست مشت کرده ی او را باز کنید و انگشتانش را با دست چپ تان از هم باز کنید. سر انگشتان نوزاد باید روی دست چپ مادر قرار گیرند.از انگشت کوچک شروع به کوتاه کردن ناخن کنید و به ترتیب تا رسیدن به انگشت نشانه ادامه دهید.

برای کوتاه کردن ناخن های انگشتان دست چپ نوزاد هم باید در حالی که با دست راست ، او را محکم نگه داشته اید و هم قیچی دستتان است، از ناخن انگشت شست او شروع  کنید  و پس از باز کردن انگشتان دیگر نوزاد از هم ناخن های دیگر شست را به همان ترتیبی گفته شد ، از انگشت کوچک شروع کرده و تا انگشت نشانه کوتاه کنید.


  یکی از اشتباهاتی که برخی از مادران انجام می دهند این است که با دندان خود ناخن های نوزاد را می گیرند که این کار ممکن است میکروب های دهان را به به هر خراش کوچکی که روی انگشت بچه وجود دارد انتقال دهد. همچنین هنگام انجام اینکار نمی توانید آنچه را که انجام می دهید را ببینید و باید متوجه باشید که انگشتان نوزاد در مقایسه با دندان های مادر خیلی کوچک و ظریف هستند.

بریدن سر  انگشت نوزاد


اگر مادر و یا کسی که ناخن نوزاد را می گیرد ناگهانی ،سر انگشت نوزاد را برید ، بهتر است خودش را نگران نکند،چون این اتفاق برای بسیاری از پدر و مادر ها می افتد. بریا اینکار بهتر است به راحتی سرانگشت بریده را با آب سرد بشویید و سپس یک پارچه دورش بپیچید و درحالی که کمی آن را فشار می دهید ، آن را نگه دارید. خونریزی معمولا ظرف چند دقیقه متوقف می شود. برای بانداژ کردن دست بچه وسوسه نشوید چون این احتمال وجود دارد زمانی که او انگشتش را در دهانش فرو می کند آن را دربیاورد که در نهایت منجر به خفگی نوزاد شود.

حتی پزشکان استفاده از نوار بانداژ مایع مخصوص نوزادان و کودکان نوپا را پیشنهاد نمی کنند چون احتمال این وجود دارد که آن را بمکند. اگر زخم فرزندتان طوری است که خونریزی اش بند نمی آید، باید او را پیش یک متخصص نوزادان ببرید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .