تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با سامانه ثنا و سامانه ابلاغ قوه قضاییه

وظیفه قوه قضائیه این است که اوراق قضائی را از طریق سامانه‌های الکترونیکی ابلاغ کرده و مراجعان نیز برای دریافت الکترونیکی اوراق قضائی باید به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده، مراجعه نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوه قضاییه
در چند سال گذشته ابلاغیه‌های قضایی به صورت سنتی و کاغذی انجام می شود و این کار مشکلات زیادی را به همراه داشت، به طور مثال ماموران دادگستری برای تحویل ابلاغیه به صورت حضوری مراجعه می کردند که این مسئله حریم شخصی افراد را نقض می کرد و ممکن بود سایر افراد از موضوع دعوا و ابلاغیه های مربوط به آن مطلع شوند.

همچنین در این روش ابلاغ، احتمال مفقود شدن و تاخیر در تحویل ابلاغیه وجود داشت، اما امروزه ابلاغ اوراق قضایی به صورت الکترونیکی انجام می شود و افراد می توانند در اسرع وقت و با خیال راحت، آن اوراق را مشاهده کنند.

ارائه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ دستگاه قضایی بود که بدون تردید اجرای این طرح، قدم مهمی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و توسعه دولت الکترونیک در کشور داشت.

آشنایی با سامانه ثنا

برای مشاهده ابلاغیه ها پس از مراجعه به سامانه ثنا باید به قسمت سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی مراجعه کرده و کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید.

از سال 1395 به استناد ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری، راه اندازی سامانه ثنا در راستای کاهش حجم جمعیت مراجعان به شعب دادگستری جهت ثبت شکایت، پیگیری و ارائه دادخواست ها، پیگیری و ارائه اظهارنامه ها، محاسبه هزینه دادرسی و غیره در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت.

از آنجایی که استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق تلفن همراه و تبلت نیز در میان عموم مردم رواج دارد، نرم افزار ثنا برای تلفن همراه در دسترس عموم قرار گرفت تا بتوان به طور مستقیم بعد از نصب این برنامه روی تلفن همراه، امور قضایی مانند مشاهده الکترونیکی اوراق قضایی، مشاهده ابلاغیه های رسمی دادگستری و غیره را انجام دهند.

در این سامانه شاکی، متهم و وکلای این افراد می توانند آخرین وضعیت رای های مربوط به خود را بصورت الکترونیکی مشاهده نماید که این موضوع باعث کاهش مراجعات حضوری و در نتیجه بهبود خدمت رسانی به مردم می شود.

در گذشته آرای مربوط به طرفین دعوی از طریق ماموران به صورت حضوری ابلاغ می گردید که با جا افتادن این سامانه الکترونیکی، این روش سنتی منسوخ خواهد شد که موجب حفظ حریم خصوصی افراد و کاهش هزینه های خدمات می شود.نکته مهم: طرفین دعوی قبل یا بعد از طرح دعوی باید در سامانه ثبت نام کنند و در صورت عدم ثبت نام، ممکن است در ادامه روند دادرسی مشکلاتی به وجود بیاید.

 

قوه قضاییه

سامانه ثنا 

همانطورکه گفته شد، قوه قضاییه سامانه ای برای ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی به نام سامانه ثنا ایجاد نمود که تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی از طریق این سامانه انجام می شود. در سامانه ثنا کلیه ابلاغ های مربوط به اشخاص و پیوست های آن از طریق این سامانه به حساب کاربری مخاطب ارسال می شوند. به این منظور، مخاطبان بایستی با نحوه ورود به سامانه ثنا و ثبت نام در سامانه ثنا آشنا شوند.

ثبت نام در سامانه ثنا

قوه قضاییه اقدام به طراحی سامانه ای برای ابلاغ الکترونیکی برگه های قضایی نمود که تحت عنوان سامانه ثنا شناخته می شود. در حال حاضر، دریافت ابلاغیه تنها از طریق سامانه ثنا انجام می شود و برخلاف گذشته، دریافت ابلاغیه ها از طریق نشانی منزل امکان پذیر نیست. به همین منظور، دارنده ابلاغیه باید با مراجعه به سایت ثنا، در این سامانه ثبت نام انجام دهد. ثبت نام در سامانه ثنا به دو طریق امکانپذیر است:

روش اول: می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، کلیه مراحل مربوط به ثبت نام را انجام بدهید.

روش دوم: می توانید ثبت نام اولیه (مرحله تکمیل مشخصات) را خود شما انجام داده و سپس با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، رمز شخصی ورود به سامانه ثنا را دریافت نمایید. شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص مراحل ثبت نام در سامانه ثنا به لینک راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا مراجعه بفرمایید.

روش ثبت نام در سامانه ثنا

مدتی است که قوه ی قضاییه برای حذف حریم شخصی افراد و راحت تر کردن کارها سامانه ای را راه اندازی کرده به اسم سامانه ی ثنا شما با ثبت نام در این سامانه می توانید بدون نیاز به مراجعه ی حضوری پرونده های خود را پیگیری کرده و درصورت صدور رای از نتیجه ی آن با خبر شوید.

اما اول باید توی این سایت عضو بشوید. برای عضو شدن باید وارد سایت www.adliran.ir شوید. و روی لینک سامانه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. سپس ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید و اطلاعات خود را وارد کنید و عدد تصویر را وارد کنید و روی ادامه کلیک کنید. و در صفحه ی بعد قوانین استفاده از سامانه را بخوانید و وارد مرحله ی بعد شوید.

در صفحه‌ی بعدی اطلاعات کامل شما استعلام می شود و شما باید محل تولد و دین تان را انتخاب کنید و وارد صفحه‌ی‌ بعد شوید. در این مرحله اطلاعات تماس و ایمیل تان را وارد کنید و روی مرحله ی بعد کلیک کنید.

اکنون باید اطلاعات محل سکونت تان را وارد کنید و به مرحله ی بعد بروید. در آخر نام مستعار شغل و تحصیلات تان را وارد کنید و اتمام ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.

زمانی که ثبت نام اولیه را انجام دادید برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت، باید با همراه داشتن کارت ملی، به یکی از نزدیک ترین دفاتر قضایی محل سکونت تان مراجعه کنید. بعد از مراجعه شما یک پیامک حاوی رمز عبور برای شما ارسال می شود که از طریق آن می توانید وارد سامانه ی ثنا شوید.

روش استفاده از نرم افزار تلفن همراه ثنا

افرادی که دارای تلفن‌های همراه اندروید می باشند، می‌توانند برای دانلود اپلیکیشن سامانه ثنا بر روی لینک http://eblagh.adliran.ir  کلیک کنند.

پس از باز شدن صفحه در قسمت مشخصی از وب سایت گزینه ای با عنوان دانلود نرم افزار ابلاغ الکترونیک قضایی برای اندروی وجود دارد که می توانید آخرین نسخه نرم افزار را دانلود و روی دستگاه اندروید نصب نمایید.

حالا وارد برنامه شوید، مانند ثبت نام در وب سایت، در این جا هم باید نوع شخص را مشخص کرده و تعیین کنید که می خواهید ثبت نام را برای شخص حقوقی انجام دهید یا حقیقی. افراد حقیقی بعد از انتخاب نوع شخص، باید شماره ملی و رمز عبور را وارد نمایند.اگر اولین بار است که دارید از این نرم افزار استفاده می کنید و هنوز ثبت نام نکرده اید، گزینه "تاکنون ثبت نام نکرده‌ام" انتخاب کرده و وارد صفحه ثبت نام شده و مراحل آن را طی نمایید.

چنانچه شماره ملی و رمز عبورتان را وارد کنید، برای شما یک رمز موقت به صورت پیامک ارسال می شود که باید آن را وارد کنید، این رمز 24 ساعت انقضا دارد اگر این مدت طی شود و آن را استفاده نکنید باید دوباره با اشاره روی "ارسال مجدد رمز موقت" دوباره رمز موقت را دریافت کنید. کار با این نرم افزار بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی ابلاغیه های رسمی دادگستری و احضاریه های دادگاه را مشاهده کنید.

 

قوه قضاییه

نحوه ورود به سامانه ثنا 

در این سامانه تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی بصورت الکترونیکی انجام می شود. به همین منظور اشخاص بایستی با ورود به سامانه ابلاغ اوراق قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا، ابلاغیه خود را مشاهده نمایند. به همین منظور در این مقاله ابلاغ الکترونیکی، سامانه ثنا و ورود به سامانه ثنا برای ابلاغ الکترونیکی را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش ورود به سامانه ثنا برای ابلاغ الکترونیکی

برای استفاده از سامانه ثنا، ابتدا باید به سایت ثنا وارد شده و ثبت نام کنیم. برای ورود به سامانه ابلاغ ثنا کلیک کنید. در این مرحله، در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید، با وارد نمودن مشخصات خود به سامانه وارد می شوید و در غیر این صورت، بایستی ثبت نام کنید.

به این منظور، با انتخاب گزینه "من در این سایت ثبت نام نکرده ام"، وارد صفحه جدیدی می شوید که با انتخاب ثبت نام شخص حقیقی (برای افراد) و اشخاص حقوقی (شرکت ها، موسسات و غیره) مراحل ثبت نام را تکمیل کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام در سامانه ثنا کلیک کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ورود به سامانه ثنا ابلاغ الکترونیکی به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید. 

ابلاغ الکترونیکی چیست؟

سامانه ابلاغ، سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است.

بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد. حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است.

در گام اول سامانه ثنا جهت ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است. مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ به ایشان تخصیص می‌یابد.

ابلاغ الکترونیکی

در سال های قبل، قوه قضاییه اوراق قضایی را به صورت فیزیکی صادر می نمود و وظیفه ارسال و ابلاغ اوراق قضایی بر عهده مامور ابلاغ قوه قضاییه بود. اما در سال92، قوه قضاییه بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری موظف شد تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ کند.به همین منظور، همه مراجعین موظف شدند تا برای پیگیری و دریافت اوراق قضایی خود به سامانه ای که به این منظور ایجاد شده مراجعه کنند.

قوه قضاییه

اهداف و مزایای ابلاغ الکترونیکی

اولین شرط دریافت ابلاغیه ها ثبت نام در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تکمیل فرآیند ثبت نام می باشد

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

نحوه مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا

یکی از مهم ترین امکانات سایت ثنا، امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه های دادگاه است. برای دسترسی مستقیم به سامانه‌های ثنا و ابلاغ می‌توان از نشانی‌های زیر استفاده کرد:
www.sana.adliran.ir
www.eblagh.adliran.ir


راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام الکترونیک

طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه وظیفه دارد اطلاعات خود را از جمله کدپستی و شماره همراه خود با ثبت‌نام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند سپس برای احراز هویت کد ثبت‌نامی خود را به دفا‌تر خدمات قضایی ارائه می‌دهند و پس از احراز هویت صاحب حساب کاربری شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود می‌توانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغ‌های خود را مشاهده کنند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد نیز توسط سامانه ثبت می‌شود.

مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی: در این روش به نزدیکترین دفتر خدمات قضایی مراجعه و با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام انجام شده و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام کرد.

پیش ثبت نام در سامانه ثنا در منزل: سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام:
مرحله اول: ورود به سامانه ثنا.
مرحله دوم: در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید
مرحله سوم: اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.
مرحله چهارم: طبق مراحل مشخص شده در سامانه با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفترخدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

مشاهده ابلاغ الکترونیک در سامانه ابلاغ الکترونیک به آدرس  eblagh.adliran.irپس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه فوق مراجعه کنید.

روش دریافت ابلاغیه های الکترونیک

جهت مشاهده و دریافت ابلاغیه از طریق این سامانه اول باید در سایت ثبت نام کرد. مراحل ابتدایی ثبت نام (تکمیل مشخصات) را خود شخص متقاضی می تواند انجام دهد و یا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید.

پس از آن، دریافت ابلاغیه به شیوه الکترونیک امکان پذیر خواهد شد. به این منظور، در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که دریافت ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا چگونه است. بنابراین، به توضیح ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت ابلاغیه الکترونیکی از سامانه ثنا خواهیم پرداخت.

دریافت ابلاغیه الکترونیکی

پس از ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی ورود با سامانه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می توانید با مراجعه به سایت ثنا، وارد سامانه شده و اقدام به دریافت ابلاغیه نمایید. 

دریافت ابلاغیه الکترونیکی از سامانه ثنا از طریق مراجعه به سایت www.adliran.ir امکانپذیر است. در قسمت خدمات ویژه، بر روی لینک سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی کلیک کنید. پس از کلیک بر روی سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

با کلیک بر هر یک از دو لینک سامانه ی اصلی و یا سامانه پشتیبان ابلاغ الکترونیک صفحه زیر نشان داده می شود :
در این مرحله، با وارد کردن "شماره ملی" و "رمز شخصی"  وارد صفحه جدیدی می شوید. سپس "رمز عبور موقتی" که به گوشی شما پیامک می شود را وارد نمایید. در صفحه جدیدی که باز شده است ، "ابلاغیه های جدید" قابل مشاهده و دریافت هستند.

ابلاغیه هایی که قبلا مشاهده نموده اید هم از طریق "ابلاغیه های مشاهده شده" در دسترس هستند. در اینجا لیستی از ابلاغیه هایی که برای شما ارسال شده است در دسترس می باشد که با انتخاب هریک از آنها  و انتخاب گزینه مشاهده، می توانید جزئیات آن را مشاهده نموده و در صورت تمایل، با انتخاب گزینه "دریافت نسخه چاپی ابلاغیه " آن را ذخیره و چاپ نمایید.برای ورود مستقیم به صفحه دریافت ابلاغیه الکترونیکی کلیک کنید. علاوه بر این، اگر مامور ابلاغ اوراق ابلاغ را تحویل داده است، می توانید با "شماره ابلاغیه و تاریخ صدور ابلاغیه" اقدام به دریافت ابلاغیه تان نمایید.

در پایان، اگر در مکان های عمومی به این سامانه وارد شده اید، با انتخاب گزینه "خروج" از سامانه خارج شوید تا از سوء استفاده های احتمالی پیش گیری کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دریافت ابلاغیه الکترونیکی از سامانه ثنا​ به کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا مراجعه کنید.

دریافت الکترونیکی اوراق قضائی

چگونگی تغییر شماره تلفن همراه در سامانه ثنا

وظیفه قوه قضائیه این است که اوراق قضائی را از طریق سامانه‌های الکترونیکی ابلاغ کرده و مراجعان نیز برای دریافت الکترونیکی اوراق قضائی باید به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده، مراجعه نمایند.

در صورتیکه تلفن همراه (موبایل) شما تغییر کرده است، باید شماره تلفن همراه خود را در سامانه ثنا تغییر بدهید.

برای انجام این کار یا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و یا اینکه با استفاده از رمز شخصی خود که در هنگام ثبت نام در سامانه ثنا دریافت کرده اید، شخصاً اقدام به تغییر و بروزرسانی اطلاعات خود در سامانه ثنا کنید.

توجه داشته باشید برای تغییر شماره موبایل باید به خط قبلی (برای دریافت رمز موقت) دسترسی داشته باشید.  برای شروع ابتدا برروی یکی از لینک‌های زیر کلیک نمایید:
sana.adliran.ir 
sana1.adliran.ir

برروی تغییر اطلاعات کلیک کنید. کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کرده و سپس برروی دکمه‌ی "مرحله بعد" کلیک کنید. در صورتیکه با استفاده از مرورگر تلفن همراه خود در حال انجام این کار هستید، حتماً کیبورد گوشی را در حالت انگلیسی قرار دهید تا اعداد نیز لاتین شود.

اگر رمز موقت فعال دارید آن را وارد کنید. درغیراینصورت سیستم بصورت خودکار رمز موقت جدید برای شما ارسال می کند و باید آن را وارد نمایید. در صورتیکه رمز موقت قبلی شما دارای اعتبار است ولی در دسترس نیست، برروی لینک "ارسال مجدد رمز موقت" کلیک کنید تا رمز موقت جدید برای شما ارسال شود.

رمز موقت رمزی‌ست که بصورت خودکار توسط سیستم با هربار ورود به سامانه برای شما ارسال می شود و دارای تاریخ انقضا می باشد. در صورت انقضای تاریخ اعتبار رمز موقت، این رمز بصورت خودکار با هر بار ورود برای شما ارسال خواهد شد. برروی بخش "تغییر اطلاعات موبایل" کلیک کنید.

سپس شماره تلفن همراه جدید خود را در بخش شماره همراه وارد کرده و سپس برروی دکمه‌ی "ارسال کد امنیتی برای موبایل" کلیک کنید.  پیام "ارسال با موفقیت انجام شد" در بالای صفحه نشان داده می شود.

کدفعال سازی ثبت نام قوه قضاییه برای تلفن همراه جدید شما ارسال می شود. این کد را در بخش "کدامنیتی" وارد کرده و سپس برروی دکمه‌ی "تایید کد امنیتی" کلیک کنید. درصورت لزوم برای دریافت چاپ ثنا، با در دست داشتن کارت ملی خود به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

- برای مشاهده ابلاغیه ها باید به کدام قسمت سامانه ثنا مراجعه کرد؟ برای مشاهده ابلاغیه ها پس از مراجعه به سامانه ثنا باید به قسمت سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی مراجعه کرده و کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید.

- آیا می توان قبل از ثبت نام در سامانه ثنا ابلاغیه الکترونیکی را مشاهده کرد؟ اولین شرط دریافت ابلاغیه ها ثبت نام در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای تکمیل فرآیند ثبت نام می باشد.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .