تبیان، دستیار زندگی

روز های خوب و بد ماه قمری واقعیت دارد؟

زمان در انجام دادن کارها تاثیر دارد و می توان گفت این تاثیر مبنایی علمی دارد و جایگاه بحث آن علم هیئت و نجوم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماه
 به طور کلی می توان گفت که ممکن است اجزای زمان به لحاظ استعداد و ظرفیت برای انجام دادن و انجام ندادن کارها با یکدیگر تفاوت داشته باشند.

مردم از قدیم به برخی از تأثیرات نجوم و اجرام آسمانی بر زندگی شان پی برده بودند و حتی در برخی از اقوام آن قدر به این امور توجه و اهتمام  داشتند که به سمت و سوی خرافات کشیده  می شدند.

در این مطلب می خواهیم ببینیم که آیا روزهای خوب و بد قمری واقعیت دارد یا نه؟ قبل از هر چیز به موضوع قمر در عقرب می پردازیم.

قمر در عقرب چیست؟


وقتی که کره ماه در چرخش خود به دور زمین، به برج عقرب می‌‌رسد، می‌گویند قمر وارد عقرب شد و به اصلاح به آن قمر در عقرب می گویند  و وقتی از برج عقرب خارج می‌شود، می‌گویند قمر از عقرب خارج شد.

مراد از «قمر» یعنی کره ماه و مراد از عقرب یعنی «برج عقرب»  یا «صورت عقرب»، و منظور این است که کره ماه در برج «عقرب» قرار گیرد یا کره ماه مقابل صورت فلکى «عقرب» قرار گرفته باشد.

صورت های فلکی به مجموعه‏اى از ستارگان گفته مى‏شود که شکل خاصى در نظر ما دارند و این صورت ها شبیه عقرب (صورت فلکی عقرب)، خرچنگ(صورت فلکی سرطان)، شیر(صورت فلکی اسد) و … است.

 در واقع قمر در عقرب به این معنا است ،برای کسی که روی زمین قرار دارد، کره ماه برابر صورت فلکى”‌‌ عقرب”‌‌ واقع شده است.

ماه در طول یک ماه قمری یک بار به دور زمین می چرخد. اگر این دور کامل را به ۱۲ قسمت مساوی تقسیم کنیم ۱۲ برج به دست می آید که با توجه به ستاره هایی که در این ناحیه های دوازده گانه قرار دارد شکل هایی در آسمان تصور می شود که مبنای نامگذاری برج ها می باشند: حمل (قوچ)، ثور (گاو نر)، جوزاء (دو پیکر)، سرطان (خرچنگ)، اسد (شیر)، سنبله (خوشه)، میزان (ترازو)، عقرب، قوس (کمان)، حوت (ماهی)، دلو (سطل آبکشی)، جدی (بزغاله نر)

ماه در طول یک ماه قمری بر روی این ۱۲ صورت فلکی حرکت می کند و بر روی هر یک از این صور حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه توقف دارد.


 کارهایی که در زمان قمر در عقرب توصیه شده که انجام ندهید:


خواندن صیغه عقد ازدواج

مسافرت

انعقاد نطفه برای بچه دار شدن

 آغاز کار و کسب و تجارت

حجامت

گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم

 از راه های برطرف کردن کراهت قمر در عقرب، صدقه دادن در اول صبح می باشد که نحوست آن روز را از بین می برد. در برخی روایات آمده است که برخی روزهای هر ماه شایستگی برخی کارها یا همه کارها را ندارند، از این رو در صورت نیاز به کاری در آن روزها، با پرداخت صدقه می توان نحسی آن را از بین برد.


صحت سعد و نحس بودن ایام


این تاثیرات زمان در کارها را نباید انکار کرد ، ولی به حدی نباید به آن اعتنا کرد که غرق در این مسائل نجوم شد و در واقع اسلام اعتنای بیش از حد به این مساله را نهی کرده است.

شخصی به امام صادق (ع) گفت: «من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هرگاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هرگاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، اقدام به آن کار می کنم. امام (ع) فرمود: آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمود: همه کتاب هایت (کتاب های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن.

از این گونه احادیث می توان متوجه شد  که اگر زمان تاثیری در کارها داشته باشد، این تاثیر اعدادی و زمینه‌ساز است نه لزومی و ایجابی؛ یعنی تاثیر اصلی فقط به فرمان خداست و هرگز نباید برای آن‌ها تاثیر مستقلی در نظر گرفت  و خود را از لطف خدا بی‌نیاز دانست.

از نظر عقل محال نیست که اجزاء زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضى داراى ویژگیهاى نحوست و بعضى ویژگیهاى ضد آن، هر چند از نظر استدلال عقلى راهى براى اثبات یا نفى چنین چیزی وجود ندارد وهمین اندازه مى توان گفت که ممکن است، ولى از نظر عقل ثابت نیست.

البته باید توجه داشت که این مبارک بودن روزها و یا نحس بودن آن در روایات و قرآن کریم هم آمده است . در جایی از قرآن خداوند درباره نزول قرآن می فرماید که ما قرآن را درشب مبارکی نازل کردیم و در مقابل درباره روز عاشورا که بنی‌امیه به گمان پیروزی بر اهل بیت(ص) آن را روز مبارکی می‌شمردند، در روایات از تبرک به آن روز نهی شده است و  حتی از ذخیره‌سازی آذوقه سال و مانند آن در آن روز منع شده است، بلکه فرموده‌اند کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده، از برنامه‌ بنی‌امیه فاصله بگیرند.

 همچنین در جای دیگر قرآن اشاره به “نحوست ایام” شده است ، یکى در آیه ۱۹ سوره قمر و دیگرى در آیه ۱۶ سوره فصلت که درباره ماجراى قوم عاد سخن مى گوید در آنجا مى خوانیم: فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فى ایام نحسات: “مانند بادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم.

در کتاب‌های فقهی، وقتی قمر در عقرب است، دست کم چند مورد مکروه دانسته شده است نه حرام، یکی عقد نکاح، دوم اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)، و دیگری سفر.

برطرف کردن کراهت قمر در عقرب


از راه های برطرف کردن کراهت قمر در عقرب، صدقه دادن در اول صبح  می باشد که نحوست آن روز را از بین می برد. در برخی روایات آمده است که برخی روزهای هر ماه شایستگی برخی کارها یا همه کارها را ندارند، از این رو در صورت نیاز به کاری در آن روزها، با پرداخت صدقه می توان نحسی آن را از بین برد.

همچنین با خواندن قران و آیاتی مانند آیه الکرسی و سوره های معوذتین می توان نحس بودن آن روز را برطرف کرد.

در ادامه، ایام ماه قمری که در کتاب الدروع الواقیه سید بن طاووس (ره) از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است را بیان می کنیم:

روز اول: روز نیکویی است و حضرت آدم (ع) و حضرت محمد (ص) در این روز خلق شده اند و طلب علم و دانش، زراعت، دخول بر سلاطین و امرا، تزویج، خرید و فروش، مسافرت کردن و طلب حوایج در این روز خوب ومبارک است.

روز دوم: روز بسیار مبارکی است و حوا در این روز خلق شده، هم چنین این روز شایسته ساختن بناها وعمارت کردن، اختیار نمودن امور به خصوص سفر، طلب حوایج و عمارت کردن است هم چنین کسی که در اوایل این روز بیمار گردد بیماری او خفیف و سبک باشد و سریعا” بهبود می یابد.

روز سوم: روز بسیار نامبارکی می باشد وآدم و حوا را در این روز از بهشت بیرون راندند و باید از ملاقات با امرا، خرید و فروش وطلب حوایج در این روز پرهیز کرد وهیچ عملی در این روز خوب نیست وشخص گریخته  و فراری به دست نیاید  و بیمار رنج و تعب بسیار برد.

روز چهارم: این روز برای زراعت و کشاورزی، صید و شکار، ساخت و ساز و تزویج مناسب و نیکوست و مسافرت در این روز مکروه است و هابیل در چنین روزی متولد شده است و شخص گریخته و فراری به دست نیاید. هم چنین قدم مولود در این روز مبارک است.

روز پنجم: نحس مستمری است و قابیل در این روز متولد شده و در همین روز برادر خود هابیل را به قتل رساند و این اولین قتل در تاریخ عالم است و کلا” انجام هیچ کاری در این روز خوب نیست و مولود قدمش خوب نیست.

روز ششم: در این روز تزویج، طلب حاجات، مسافرت در خشکی و دریا و سعی و تلاش برای انجام کار ها نیکو و مبارک است. هم چنین هر کس در این روز به مسافرت رود به مقصود و مراد خویش خواهد رسید و شخص گریخته، فراری و یا گم شده در این روز زود به دست می آید و پیدا می شود. قدم نو رسیده نیکوست و کلا” انجام هر امر خیری، خوب است.

روز هفتم: روز اختیار شده ای است. پس برای انجام هر کاری صالح و نیکوست. هم چنین خرید و فروش، بنا نهادن ساختمان ها، غرس درختان، شروع به کتابت و تألیف و وارد شدن بر امرا و حکام نیکوست و قدم نو رسیده خوب و مبارک است.

روز هشتم: برای هر حاجتی ازجمله خرید و فروش، غرس درختان و بر امرا وارد شدن نیکوست و به مسافرت رفتن، سوار کشتی شدن و عهدنامه نوشتن در این روز مکروه است. هم چنین عمر مولود دراز و نیز سپردن طفل به دایه خوب است.

روز نهم: روز سبکی برای هر امری است و قرض دادن، زراعت و کشاورزی، تجارت، غرس درختان و جنگیدن در این روز خوب است و شخص گریخته پیدا شود و قدم نورسیده میمون و مبارک است و مسافرت در این روز بسیار خوب و پسندیده است و شخص مسافر جز خیر و خوبی چیز دیگری در این سفر نخواهد دید.

روز دهم: روز صالحی است و حضرت نوح (ع) در این روز به دنیا آمده است و خرید و فروش در آن نیکوست و وارد شدن بر امرا و حکام در این روز خوب نیست و هر کس در این روز فرار کند گرفتار می گردد و شخص گریخته پیدا می شود و وصیت کردن بیمار در این روز خوب است و بچه در این روز به سختی متولد می شود.

روز یازدهم: حضرت شیث بن آدم در این روز متولد شده است و شروع به هر کاری در این روز خوب است، خصوصا” خرید و فروش و بیمار سریعا” بهبود می یابد و کسی که در این روز به دنیا آید امور معاش و زندگیش به خوبی خواهد گذشت و گریخته زود پیدا می شود و شخص گم شده صحیح و سالم می ماند.

روز دوازدهم: این روز برای تزویج، دیدار با امرا، باز کردن دکان، خرید و فروش، شروع شرکت و مسافرت در دریا نیکوست و بیمار سریعا” خوب می شود و مولود آسان متولد می شود و شخص گریخته بازگردد. هم چنین از وساطت بین مردم باید خودداری کرد.

روز سیزدهم: روز نحسی است و از منازعه و جنگ و جدل، دیدار با حکام و امرا، استفاده  از عطریات و تراشیدن سر باید اجتناب کرد. بیماری بیمار، در این روز شدت یابد و مولود نماند. همچنین شخص گریخته و فراری سالم باز خواهد گشت.

 البته باید توجه داشت که این مبارک بودن روزها و یا نحس بودن آن در روایات و قرآن کریم هم آمده است . در جایی از قرآن خداوند درباره نزول قرآن می فرماید که ما قرآن را درشب مبارکی نازل کردیم و در مقابل درباره روز عاشورا که بنی‌امیه به گمان پیروزی بر اهل بیت(ص) آن را روز مبارکی می‌شمردند، در روایات از تبرک به آن روز نهی شده است


روز چهاردهم: برای هر کاری خصوصا” طلب علم و دانش، خرید و فروش، قرض گرفتن و قرض دادن و سواری در دریا مناسب است و شخص گریخته زود پیدا شود و بیمار سریعا” بهبود یابد و مولود عمرش طولانی می گردد.

روز پانزدهم: برای هر کاری خوب است؛ مگر قرض و استقراض. و سفر در این روز موجب خیر و برکت است. شخص بیمار سریعا” بهبودی خویش را به دست آورد و مولود دارای عمر طولانی می گردد.

روز شانزدهم: نحس مستمری است و هر کس در پایان این روز به مسافرت رود هلاک می گردد و کلا” سفر و دیدار با امرا و حکام در این روز مکروه است. هم چنین نباید این روز را ابتدای شرع کاری قرار داد و برای انجام هیچ کاری مناسب نیست.

روز هفدهم: روز متوسط و میانه ای است و از قرض دادن در آن باید اجتناب کرد. هم چنین تزویج و خرید و فروش در این روز خوب و مولود میانه است و زراعت، بنایی و وارد شدن بر امر نیز نیکوست. هم چنین شخص گریخته سریعا” باز خواهد گشت.

روز هجدهم: روز مبارکی از برای هر کاری خصوصا” خرید و فروش، کشاورزی، مسافرت، جنگیدن و عقد و نکاح است و بیمار در این روز سریعا” شفا می یابد و مولود میانه است.

روز نوزدهم: روز سعید و مبارکی است و برای طلب معاش، خرید و فروش، طلب حوایج و یادگیری علم مناسب است و گم شده سریعا” پیدا خواهد شد و مولود نیز مبارک است.

روز بیستم: روز میانه و متوسطی است و برای مسافرت، قضای حوایج، بنای ساختمان ها، حصار کشیدن، غرس درختان، دیدار با حکام و خریدن وسیله ی نقلیه نیکو و مبارک است و مولود در این روز بسیار خوب است.

روز بیست و یکم: روز بسیار نحسی است و شایسته نیست که کاری را در این روز انجام داد و از طلبیدن حاجت، وارد شدن بر حکام و مسافرت کردن باید پرهیز نمود. همچنین مولود فقیر شود.

روز بیست و دوم: روز صالح و نیکویی است و از برای خرید و فروش، صدقه دادن، وارد شدن بر حکام و طلب حاجت مناسب است. هم چنین بیمار به زودی شفا می یابد و مسافر به مراد خود خواهد رسید.

روز بیست و سوم: روزی است که در آن طلب حوایج، تزویج، خرید و فروش، تجارت، وارد شدن بر حکام و مسافرت رفتم نیکوست و حضرت یوسف (ع) در این روز متولد شده است.

روز بیست و چهارم: روزی نحس است  و فرعون در این روز متولد شده و از برای انجام هیچ کاری خوب نیست و بیمار سختی بیند و دیر شفا یابد و زندگانی مولود به دشواری گذرد.

روز بیست و پنجم: روز بسیار نحس و شدید البلایی است و از آن جا که اکثر بلا ها در این روز بر فرعون نازل شده بنابر این نباید در این روزحاجتی را طلبید و بیمار رنج و سختی زیادی را باید تحمل کند. البته مولود در این روز خوش قدم است.

روز بیست و ششم: روزی است که حضرت موسی (ع) عصایش را به دریا زد و دریا شکافت. هم چنین برای سفر کردن خوب است و بیمار سریعا” شفا می یابد و مولود عمرش دراز باشد. البته از ازدواج در این روز باید برحذر بود؛ زیرا به جدایی خواهد انجامید.

روز بیست و هفتم: روز بسیار خوبی است و برای هر امر و حاجتی مناسب است و مولود عمری طولانی داشته باشد و مسافرت و نزد امرا رفتن بسیار خوب است.

روز بیست و هشتم: روز مبارک و نیکویی است و از برای هر امری خوب و مناسب است و حضرت یعقوب (ع) در این روز متولد شده است و هر کس در این روز به دنیا آید در زندگانیش محزون و غمگین باشد و در آخر به مراد و مطلب خود برسد.

روز بیست و نهم: روز صالحی است و خرید و فروش، دیدار امرا، طلب حوایج و سایر امور در این روز مناسب است. هم چنین بیمار سریعا” شفا یابد و قرض و استقراض در آن خوب است و مولود حلیم و غنی می گردد و وصیت کردن در آن مکروه است.

روز سی ام: روز خوبی است و مناسب خرید و فروش، تجارت، قرض و استقراض و رفتن نزد حکام است. شخص گریخته به زودی برمی گردد، بیمار شفا می یابد و مولود در این روز تربیت یابد و بردبار شده کار او بالا گیرد و نیز راست گو و وفادار گردد.

 روزهای قمر در عقرب در سال 99


روزهای قمر در عقرب در سال 99 در ماه مرداد در تاریخ 6 مرداد قمر در عقرب شروع می شود و در تاریخ 8 مرداد قمر از برج عقرب خارج می شود.

در شهریور ما از تاریخ 2 شهریور ماه آغاز می شود و تا 4 شهریور ادامه دارد . همچنین در این ماه 29 شهریور دوباره قمر به برج عقرب وارد می شود ودر یکم مهر ماه خارج می شود.

همچنین در 26 مهر دوباره قمر در عقرب خواهد بود و در تاریخ 28 مهر خارج می شود.

 در آبان ماه در روز 23 این ماه  قمر در عقرب شروع می شود و در 25 آبان از برج عقرب خارج می شود.

در آذر ماه در تاریخ 21 این ماه  ، قمر در برج عقرب وارد می شود و در 23 آذر خارج می شود.

در ماه دی هم از تاریخ 18 این ماه شروع می شود و تا بیستم ادامه دارد.

در بهمن ماه هم از 15 بهمن شروع می شود وتا 17 این ماه خارج می شود.

اسفند ماه هم ،12 اسفند قمر به برج عقرب وارد می شود و 15 اسفند خارج می شود.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .