تبیان، دستیار زندگی

اعلام برنامه‌های تابستانی اتحادیه دانش‌آموزان

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ضمن تشریح برنامه‌های این تشکل و روند فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت تابستانی گفت: امیدواریم حضور ۱۰۰ هزار دانش آموز دبیرستانی را در برنامه‌های تابستانی شاهد باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حسین تاریخی در نشست خبری با اصحاب رسانه
حسین تاریخی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سابقه تحول در آموزش و پرورش به سال ۷۹ بازمی‌گردد گفت: بعد از آن جلسات هم اندیشی‌های خوبی برگزار شد تا آنکه سال ۸۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی پیگیری و منجر به تدوین سندتحول بنیادین شد.

وی افزود: بعد از تصویب سند در سال ۹۰ امیدهای جدی برای برداشته شدن گامهای جدی از سوی آموزش و پرورش برای تحول شکل گرفت. یکی از نقاط کلیدی و مهم سند تحول نگاهش به تربیت انسان چندساحتی است.

دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه به نظر می‌رسد جای گفتمان سازی و اقدام عملیاتی برای پیاده کردن سندتحول بنیادین خالی است گفت: پیشنهاد ما این است که سند تحول از پنج منظر مورد توجه جدی قرار بگیرد. نخست تحول محتوایی است که بخش عمده آن به محتوای کتب درسی برمی‌گردد. اینکه چقدر محتوا کارآمد بوده است اکنون محل سوال جدی است. همچنان درگاه انتقال محتوا از مسیر کتابهای درسی رخ می دهد در حالی که می‌توان از روشهای دیگر بهرهمند شد هرچند در دوران کرونا تجربیاتی در این باره داشتیم.

تاریخی ادامه داد: دوم، تحول فرایندی است. همچنان برخی فرایندها حوزه حافظه محوری را تقویت می کند. مکانیسم آزمونها و ارزیابیها در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد، ارزیابیهای مکتوب تک بعدی آسیبهایی به روند آموزش وارد کرده است که متناسب با تربیت شش ساحتی نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر این مکانیسم کنکور هم مشخصا ناظر بر اطلاعات درسی و تحصیلی دانش آموزان است و نمی‌توان گفت تربیت باید شش ساحتی باشد، اما زمانی که خواستیم به او گواهی ارایه کنیم آن را محدود به یک ساحت تربیتی کنیم. محور بعدی حوزه برنامه درس ملی است. تا وقتی برنامه درسی منطبق با سند تحول نباشد نمی‌توانیم انتظار یک تحول اساسی را داشته باشیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان محور بعدی تحول را تحول در نیروی انسانی دانست و گفت: به نظرمی رسد بروز رسانی و نوگرایی در نیروهای آموزش و پرورش مورد نیاز است. از سوی دیگر کسری نیروی انسانی و بازنشستگی تعداد بسیار زیادی از پرسنل موجب یک شتاب در بکارگیری نیرو شده، امیدواریم این فرایند منجر به بکارگیری افرادی که صلاحیت ندارند نشود زیرا با آسیبهای جبران ناپذیری روبرو می‌شویم.

وی محور بعدی را تحول در حوزه تشکلها دانست و افزود: در سندتحول بنیادین به نقش تشکل‌ها اشاره شده، ورود دانش آموزان به تشکل‌های دانش آموزی در دوره متوسطه به مثابه شاخصی برای رشد شخصیت اجتماعی دانش آموزان است. بنا هست زیرنظام‌های مناسب با سندتحول تنظیم شود که امیدواریم هرچه زودتر قطعی و ابلاغ شود.

تاریخی افزود: در همین راستا سلسله جلسات هم اندیشی تحت عنوان "گره تحول" ترتیب داده ایم و از اصحاب تعلیم و تربیت دعوت می‌کنیم در این جلسات شرکت کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان به برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: تاب آوری در منزل با هدف تعامل دانش آموزان با اعضای خانواده یکی از رویکردهای جدی ما در این تابستان برای جلوگیری از شیوع بیماری است. اینکه بتوانیم سطح تاب آوری را ارتقاء دهیم در دستورکار ماست. مهارت آموزی و غنی سازی اوقات فراغت در فضای مجازی نیز از دیگر رویکردهای مدنظر است که در قالب جشنواره ستارگان دنبال می شود و تلاش کردیم حضور فیزیکی و عمدتا مجازی دانش آموزان را در پایگاه‌ها از این طریق محقق کنیم.

وی افزود: امیدواریم حضور ۱۰۰ هزار دانش‌آموز دبیرستانی را در برنامههای تابستانی شاهد باشیم. بیش از ۶۰۰ مربی را بکارگیری کردیم. محتواهای ما مشخصا با اولویت به دانش آموزان ارائه می‌شود اما به پیوست برای والدین و مهارت افزایی آنها نیز محتواهایی ارائه می‌کنیم.

دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه دورههای آموزشی تشکیلاتی طلایه داران فردا را خواهیم داشت و بیش از ۵۰۰۰ نفر تحت آموزشهای تشکیلاتی قرار می گیرند گفت: عمده آموزشها امسال از طریق فضای مجازی ارائه می‌شود و اردوی حضوری به صورت گسترده برگزار نمی‌شود.


دبیرکل اتحادیه انحمن های اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه اتحادیه مستقل و غیردولتی است و ما از منابع دولتی بهره مند نیستیم گفت: ۴۰ سال سابقه فعالیت ما نشان می‌دهد هیچ گاه شخصیت دولتی نداشته‌ایم.

وی افزود: اتحادیه تلاش کرده نقطه هدف مشخص و قابل دسترسی را برای خودش معین کند. نوجوانان با آسیب‌های اجتماعی مختلفی درگیر هستند که حل آنها برعهده دستگاه‌های متولی است. ما تلاش کردیم روی نخبگان و زبدگان دانش آموزی سرمایه گذاری کنیم. شرط ورود به انجمن معدل بالای ۱۸ است. انجمن اسلامی در مدرسه با محوریت دانش آموزان برنامه‌های فرهنگی تعریف و طراحی می کند.

تاریخی در پاسخ به اینکه چرا از تعلیم و تربیت تک ساحتی انتقاد می کنید اما در مقابل خودتان آزمونهای علمی و... برگزار می کنید؟ گفت: ما جدای از مجموعه آموزش و پرورش نیستیم و نمی‌توانیم سازوکاری رقم بزنیم که نسبتی با آموزش و پرورش ندارد. بسیار خوب بود که پروفایل و پرونده دانش آموزی داشتیم و عملکرد دانش آموز در ساحت های مختلف در طول سال در آن درج می‌شد. درباره شرط معدل بالای ۱۸ هم باید گفت که هدف ورود بچه‌هایی است که فونداسیون قوی دارند و دنبال دانش آموزانی نیستیم که از حوزه علمی و درسی گریزان هستند و برای فرار از درس خواندن به سمت فعالیت‌های فرهنگی سوق پیدا کنند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان درباره نحوه فعالیت پایگاه‌های تابستانی مجازی گفت: ۴۲۰ پایگاه مجازی به پشتوانه ۳۷۰ دفتر شهرستانی ما در تابستان فعالیت می کنند. توصیه‌ای به برگزاری فعالیت‌های تابستانی به طور فیزیکی نداریم. 
منبع: خبرگزاری ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .