تبیان، دستیار زندگی

چگونه خانه خود را در برابر کووید- 19 نظافت و ضدعفونی کنیم

مهم نیست چه می کنید، بهترین راه کاهش خطر ابتلا به کووید- 19 شستن دست هاست. به مدت بیست ثانیه دستان خود را تا مچ آن، لای انگشتان و زیر ناخن هایتان را با آب و صابون بشویید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نظافت، منزل

برای اینکه از خدمات یک شرکت خدمات نظافت منزل در تهران بهره‌مند شوید می‌توانید از بازار خدمات سنجاق کمک بگیرید. برای این کار می توانید درخواست قیمت نظافت منزل خود را در وب سایت یا اپلیکیشن سنجاق ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست متخصصین شهر شما به شما پیشنهاد می‌دهند تا برای انجام کار خانه شما انتخاب شوند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن امتیاز و سابقه و نظرات مشتریان قبلی هر کسب و کار انتخاب آگاهانه تری را تجربه کنید.

با شیوع ویروس کرونا تمیز کردن و ضدعفونی خانه یکی از ضروری ترین کارها برای سلامت خود و خانواده ماست. در حالی که ابتلا به کووید- 19 از طریق فرد به فرد شایع تر است و نسبت به آلوده شدن توسط سطوح خطرناک تر می باشد، سازمان کنترل بیماری ها (سی دی سی) پیشنهاد می دهد حتی اگر از خانه بیرون نمی رویم حداقل روزی یکبار سطوح پر رفت و آمد خانه را ضدعفونی کنیم.  چرا که هر بار کسی از خانه بیرون رفته یا وارد خانه می شود، امکان ابتلا نیز افزایش می یابد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که ویروس کرونا میتواند تا سه ساعت در هوا باقی مانده و تا 24 ساعت روی   کابینت ها، و تا سه روز روی سطوح پلاستیکی و فولاد ضد زنگ زنده بماند.

در این متن نکاتی را ذکر کرده ایم که باعث می شود مطمئن شوید آیا به خوبی خانه خود را ضدعفونی کرده و در برابر میکروب ها حفاظت می کنید، یا خیر.

تفاوت بین نظافت منزل و ضدعفونی کردن منزل


باید بدانید تمیز کردن سطوح (یعنی از بین بردن خاک و ذرات دیگر) با ضدعفونی و از بین بردن این ویروس تفاوت دارد.

برای تمیز کردن سطوح سخت راهکار های زیادی وجود دارد، از جمله تمیزکاری با آب و صابون و سرکه. در هنگام تمیز کردن سطوح پر رفت و آمد از گرد و خاک و میکروب ها، ضروری است ضدعفونی کردن آنها و از بین بردن ویروس کرونا را نیز به لیست کارهایتان اضافه کنید.

کدام محصول تمیز کننده کووید- 19 را از بین می برد؟


تمام محصولات تمیز کننده در از بین بردن کووید- 19 موثر نیستند، بنابراین باید بدانید دقیقا کدام محصول این ویروس را از بین می برد.

سازمان حفاظت از محیط زیست لیستی از مواد تمیز کننده ای که ویروس کرونا را از بین می برند، تهیه کرده است. ممکن است همین حالا هم تعدادی از این محصولات را در خانه داشته باشید:

·         ضدعفونی کننده های نظیر کلوراکس (Clorox)، لیسول (Lysol) یا تمیز کننده های دیگر

·         اسپری های ضدعفونی کننده نظیر پیورل (Purell)، کلوراکس و لیسول.

·         الکل ایزوپروپیل

·         هیدروژن پراکسید

با اینکه استفاده از محصولات ضدعفونی کننده مناسب یکی از شرط های مهم از بین بردن این ویروس است، اما استفاده درست از آنها نیز یکی دیگر از شرط هاست. سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد می کند اجازه دهید محصول مورد نظر تا ده دقیقه روی سطح باقی بماند، این کار حدود 99.9 درصد از میکروب ها را از بین می برد.

اگر هیچگونه ماده ضدعفونی کننده ای در دسترس ندارید و نمیتوانید چیزی نیز در فروشگاه ها تهیه کنید، میتوانید از دستورالعمل ساخت اسپری ضدعفونی کننده سازمان حفاظت از محیط زیست (سی دی سی) استفاده کنید. اگر از این محلول استفاده می کنید حتما از دستکش یکبار مصرف استفاده کرده و در و پنجره ها را باز بگذارید و مراقب باشید چرا که این محلول میتواند به سطوح حساس صدمه بزند.

مبارزه با کووید- 19 یا ویروس کرونا


نیازی نیست هر روز از بالا تا پایین خانه خود را تمیز کنید، بلکه تنها لازم است روی مکان های پر میکروب تمرکز کنید. این سطوح، مهم ترین مکان هایی است که باید هر روز آنها را ضدعفونی کنید:

·         کابینت ها و دستگیره های کمد و در

·         شیر آب

·         کانترهای آشپزخانه و حمام

·         توالت فرنگی، خصوصا جایگاه نشستن و دستگیره ها

·         یخچال، ماشین ظرفشویی، دستگیره های فر و ماکروویو

·         کنترل ها و دسته های بازی

·         تلفن همراه، میزها و دستگاه های دیگر

·         کیبورد کامپیوتر و موس

·         دستگیره درها

·         سطح میزها

·         نرده ها

·         کلیدهای برق

در صورت وجود فرد مبتلا در خانه چگونه سطوح را ضدعفونی کنیم؟


اگر فردی مبتلا در خانه دارید، راهکارهای دیگر سی دی سی برای ضدعفونی کردن محوطه خانه را مطالعه فرمایید.

فرد مبتلا باید از دیگر افراد خانواده فاصله بگیرد و در صورت امکان از اتاق خواب و دستشویی مجزا استفاده کند. تنها در زمان ضروری باید محیط اطراف فرد مبتلا را ضدعفونی کنید، برای مثال هنگام خاک گرفتن سطوح. با این کار میتوانید میزان تماس با او را تا حد امکان کم کنید.

در صورت امکان بهتر است مواد ضدعفونی کننده جداگانه ای به فرد مبتلا اختصاص داده شود تا خود او محیط اطرافش را ضدعفونی کند. اگر از دستشویی مشترکی استفاده می کنید، فرد مبتلا باید پس از هر بار استفاده آنجا را ضدعفونی کند. اگر این امکان وجود ندارد، باید تا حد امکان صبر کنید و پس مدتی طولانی دستشویی را ضدعفونی و تمیز کنید.

همواره دستان خود را بشویید


این حرف بارها تکرار شده است، چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است: مهم نیست چه می کنید، بهترین راه کاهش خطر ابتلا به کووید- 19 شستن دست هاست. به مدت بیست ثانیه دستان خود را تا مچ آن، لای انگشتان و زیر ناخن هایتان را با آب و صابون بشویید.