تبیان، دستیار زندگی

سه پیشنهاد خوشمزه و سریع برای نهار امروزتان

گاهی پیش می آید که فرصت کافی برای آماده کردن غذا نداشته باشیم و بخواهیم خیلی سریع یک غذای خوشمزه درست کنیم.نباید نگران باشیم ما می توانیم در کمترین زمان یک غذای خوشمزه و عالی درست کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شامی سویا

خیلی وقت ها اتفاق می افتد که بیرون مشغول کاری هستیم و وقتی به منزل می رسیم ، فرصت زیادی برای تهیه غذا نداریم و به همین خاطر می خواهیم غذایی درست کنیم که زمان کمتری را صرف کند. در این مطلب می خواهیم چند غذای ساده ، خوشمزه و سریع را پیشنهاد دهیم تا شما در کمترین زمان ممکن  بتوانید یک غذای خوشمزه و لذیذ درست کنید:

شامی سویا


 یکی از غذاهای خوشمزه و سریع ، شامی سویا است. مواد لازم برای تهیه این غذای خوشمزه:

سویا=۱ پیمانه

سیب زمینی=۴ عدد

فلفل دلمه‌ای =۱ عدد

رب گوجه =۱ قاشق چایخوری

پیاز=۱ عدد

پودر سوخاری=به میزان لازم

نمک فلفل. زرد چوبه=به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا سیب زمینی‌ها را آبپز می کنیم .بعد در ظرفی جدا پیاز را سرخ می‌کنیم و سویا خیس خورده را درون آن تفت میدهیم و فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را اضافه و تفت میدهیم.  در مرحله بعد ادویه‌ها و رب را می‌ریزیم  و اجازه می دهیم تا خوب تفت بخورد.بعد از مدتی مواد آماده است .سیب زمینی که آبپز شد  پوست آن را می گیریم و رنده می‌کنیم کمی که سرد شد. مقداری از آن را بر میداریم وداخل آن کمی از مواد را میریزیم وروی مواد را با سیب زمینی به صورت کوفته می‌پوشانیم  وبعد  در تخم مرغ می‌غلتانیم وداخل پودر سوخاری فرو برده وسپس آنرا در ماهی تابه سرخ می‌کنیم.شامی سویا لذیذ شما آماده خوردن می باشد.
گراتن بادمجان و سیب زمینی


گراتن بادمجان و سیب زمینی


بادمجان یکی از غذاهای مورد علاقه ی اکثر افراد می باشد و این غذا همان طور که از اسم آن مشخص است با بادمجان و سیب زمینی به همراه سس سفید مخصوص درست می‌شود. مواد لازم برای تهیه این غذا، سیب زمینی ، بادمجان، پیاز ، گوشت چرخ کرده، پنیر پیتزا، رب گوجه فرنگی،فلفل سیاه و زردچوبه و آویشن می باشد.

 برای تهیه این غذا ابندا بادمجان ها را مزه دار می کنیم . برای این کار بادمجان‌ها را با پوست یا بدون پوست، حلقه‌حلقه می کنیم و روی آن‌ها نمک می ریزیم  و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بادمجان‌ها را می شوییم و سپس خشکشان می کنیم. با این کار بادمجان روغن کمتری به خود جذب می‌کنند و نمک نیز به خورد بادمجان می‌رود. سپس بادمجان‌ها را در روغن سرخ‌می کنیم. دقت کنید که هر 2 طرف بادمجان‌ها به اندازه کافی سرخ شوند.

 برای تهیه سس سفید گراتن بادمجان و سیب زمینی ،کره را درون ظرف گودی آب کرده و آرد را به آن اضافه می کنیم و مرتباً آرد را به هم می زنیم تا نسوزد. شیر و نمک و فلفل را به محتویات ظرف اضافه می کنیم و با حرارت شعله کم به هم می زنیم تا مواد به‌خوبی ترکیب شوند و یک دست شوند. سس سفید آماده است. 


پیازها را نگینی می کنیم و در یک ماهیتابه می ریزیم. سپس گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه می کنیم تا کمی تفت دهیم تا رنگ گوشت عوض‌شده و سرخ شوند.

در این مرحله ادویه‌ها را اضافه میکنیم. نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را به گوشت اضافه می کنیم. رب گوجه فرنگی را نیز اضافه می کنیم و تفت می دهیم. تفت دادن را تا زمانی که رب سرخ شود و کاملا به خورد گوشت برود، ادامه دمی دهیم.

سس سفید گراتن بادمجان و سیب‌زمینی:


آرد: دو قاشق سوپ‌خوری

کره: ۲۰ گرم

شیر: ۲ لیوان

نمک و فلفل: به میزان لازم

برای تهیه سس سفید گراتن بادمجان و سیب زمینی ،کره را درون ظرف گودی آب کرده و آرد را به آن اضافه می کنیم و مرتباً آرد را به هم می زنیم تا نسوزد. شیر و نمک و فلفل را به محتویات ظرف اضافه می کنیم و با حرارت شعله کم به هم می زنیم تا مواد به‌خوبی ترکیب شوند و یک دست شوند. سس سفید آماده است.

در مرحله بعد فر را روشن کمی کنیم تا گرم شود. در یک ظرف نسوز یک لایه از بادمجان‌های سرخ شده قرار می دهیم. سپس روی آن‌ها را به یک لایه از سس سفید آماده شده آغشته می کنیم. روی سس، یک لایه از پنیر پیتزا و سیب زمینی های ورقه شده قرار می دهیم. درنهایت یک لایه گوشت روی مواد می ریزیم و با پنیر پیتزا کاملاً روی مواد را می پوشانیم. این مراحل را تا تمام شدن مواد ادامه می دهیم. کمی از پنیر پیتزا را نگه می داریم و هنگامی که اخرین لایه را با گوشت پر کردیم، روی آن را با پنیر پیتزا می پوشانیم. به همین ترتیب ظرف را تا بالا پر می کنیم. در آخرین مرحله، کلیه مواد را با سس سفید می پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه مواد را داخل فر قرار می دهیم تا به‌خوبی پخته‌شده و پنیر پیتزا روی مواد آب شود.
 املت عدس و سبزیجات

املت عدس و سبزیجات


یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ، املت عدس و سبزیجات می باشد. این غذا  ترکیبی از تخم مرغ و عدس همراه با سبزیجات دیگر  است که نه تنها خوشمزه است بلکه مقدار زیادی از انرژی مورد نیاز بدن را نیز تامین می کند.

مواد لازم برای املت عدس و سبزیجات:

عدس: نصف پیمانه

کلم بروکلی: 225 گرم

پیاز: 2 عدد ( پوست کنده و حلقه حلقه شده)

روغن زیتون: 2 قاشق سوپخوری

تخم مرغ: 8 عدد

شیر یا آب: 3 قاشق سوپ خوری

مخلوط سبزیجات تازه خرد شده مانند ترخون، جعفری، و پیازچه: 3 قاشق سوپ خوری

گوجه فرنگی ریز شده: 175 گرم ( حلقه حلقه)

روش پخت

برای تهیه این غذای سریع و لذیذ ابتدا قابلمه متوسطی آماده می کنیم و عدس را بعد از شستن همراه با مقداری آب سرد در آن می ریزیم و روی شعله اجاق گاز قرار می دهیم تا بپزد. بعد از اینکه عدس پخته شد، بروکلی را اضافه می کنیم و 2 تا 3 دقیقه حرارت می دهیم.

 در مرحله بعد فر را بر روی  200 درجه سانتی گراد روشن می کنیم و بعد ظرف مناسب فر را آماده می کنیم و پیازچه های حلقه حلقه شده را کف آن می چینیم. سپس روغن زیتون را روی پیازها می ریزیم.

 در ظرف دیگری تخم مرغ را می شکنیم و هم می زنیم و سپس شیر یا آب را همراه با کمی نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم و پس از آن، مخلوط سبزیجات را نیز به ان اضافه می کنیم.

روی پیازها را با عدس، کلم بروکلی و گوجه فرنگی می ریزیم و می پوشانیم، سپس مخلوط تخم مرغی را روی مواد می ریزیم. دمای فر را تنظیم می کنیم و ظرف را داخل فر قرار می دهیم و 10 دقیقه صبر می کنیم و بعد از 10 دقیقه ظرف را بیرون می آوریم و با یک قاشق بزرگ روی غذا را فشار می دهیم.

 دوباره ظرف را داخل فر میگذاریم و به مدت 15 دقیقه دیگر به آن حرارت می دهیم و  در پایان، سطح املت را با برگ های ترخون تازه تازه تزیین کرده و میل می کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .