تبیان، دستیار زندگی

چطور در خانه کاردستی درست کنیم؟

آموزش درست‌کردن کاردستی با وسایل دور ریختنی نه‌ تنها باعث شکوفایی خلاقیت و ابتکار در کودکان می‌شود بلکه آن‌ها با ساختن کاردستی‌های زیبا از اوقات فراغت خود نیز لذت خواهند برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امروزه استفاده از وسایل بازیافتی برای درست کردن انواع کاردستی‌های خلاقانه کاربرد زیادی پیدا کرده است. با انجام این کار نه تنها می‌توان از وسایل دور ریختنی استفاده بهینه کرد، بلکه باعث ایجاد سرگرمی، خلاقیت و آموزش فرهنگ صرفه جویی در کودکان می شود.

برای درست کردن یک ماشین اسباب بازی به یک بطری چهار لیتری مواد شوینده نیاز دارید. ابتدا با ماژیک الگوی یک ماشین مثل تصویر زیر را روی آن بکشید، بعد با استفاده از کاتر و یا چاقوی مناسب دورتا دور آن را برش بدهید



ساخت کاردستی در خانه با وسایل دور ریختنی

یکی از جالب‌ترین سرگرمی‌ها؛ ساخت کاردستی با ضایعات خانه است. 

ساختن کاردستی به دلایل مختلف سرگرمی مناسبی برای شما و فرزندتان است؛ زیرا باعث می‌شود تا کودک شما از اوقات بیکاری خود به‌صورت بهینه استفاده کند و همچنین باعث تقویت اعتمادبه‌نفس و خودباوری کودکان می شود.

ساخت کاردستی آموزش اعداد با کمک سنگ

ساخت کاردستی
بسیاری از والدین علاقه دارند قبل از رفتن کودکانشان به مدرسه به آنها اعداد را آموزش دهنده، این کار را می توان با تهیه کاردستی به طور غیر مستقیم آموزش داد. آموزش اعداد به کودکان از طریق سنگ یکی از موارد بسیار ارزشمندی است که شما می توانید با کودک خود در خانه انجام دهید سنگ هایی را پیدا کنید که سطحی صاف داشته باشد و با یک روان نویس قرمز رنگ روی آنها تعدادی نقطه بگذارید(نقطه ها از اعداد 1 تا 9 باشند).
از کودک بخواهید سنگ هایی که شماره ۱ هستند را به همدیگر بچسبانند و پس از آن سنگ هایی که شماره ۲ را دارند و پس از آن سنگ های شماره ۳ به همین منوال ادامه دهید تا کم کم آنها اعداد را یاد بگیرند. شما می توانید در قالب یک بازیآموزش های بسیاری را به کودک بدهید در حالتی که کودک اصلا متوجه آموزش مستقیم اعداد نخواهد شد.

ساخت کاردستی قورباغه با کاغذ

ساخت کاردستی قورباغه با کاغذ
ابتدا روی کاغذ سبز یک دایره سبز درست کنید. بعد دست های کودک را روی کاغذ بگذارید و دورتادور آنها را خط بکشید. سپس از او بخواهید دستها را با قیچی جدا کند.

برای چشم ها دو دایره سفید درست کنید و وسط آن را با ماژیک مشکی رنگ کنید. با کاغذ قرمز یک نوار حدود ده سانتی متری درست کنید و آن را یک بار دور انگشت خود بپیچید تا گرد بشود. سپس تکه های کاغذ را به هم بچسبانید.

ساخت کاردستی سیب نواری

ساخت کاردستی سیب نواری
برای درست کردن این کاردستی به یک رول دستمال کاغذی، کاغذرنگی قرمز و سبز نیاز دارید. در مرحله اول کاغذ رنگی قرمز را به نوار هایی با عرض یک سانتی متر تبدیل کنید. طول نوار های کاغذی باید تقریبا دوبرابر طول رول دستمال باشد.

کاغذهای قرمز را به داخل رول دستمال بچسبانید. با مقوا یک ساقه برای سیب درست کنید و داخل رول دستمال بچسبانید. سپس برگ را روی آن وصل کنید. 

ساخت کاردستی ماهی با کاغذ

ساخت کاردستی سیب نواری
از کاردستی ماهی می توانید برای درست کردن دریا یا آکواریوم کاغذی استفاده کنید. برای این کار به یک رول دستمال کاغذی و آبرنگ یا گواش نیاز دارید.
ابتدا رول دستمال را تا کنید. بعد آن را با آبرنگ، رنگ کنید. سپس بالای آن یک برش نیم دایره دهید و از وسط آن دو مثلث درآورید. حالا با رنگ دلخواه پولک های ماهی را بکشید.

یک روش دیگر برای درست کردن ماهی کاغذی این است که یک کاغذ بردارید و آن را برش دهید. قسمت پایین باید دارای شش نوار باشد (تعداد نوارها باید زوج باشد).

بعد دو نوار وسط آن را روی هم بیاورید و بچسبانید. سپس دو نوار کنار آنها را (یکی از سمت چپ و یکی از سمت راست) روی هم بیاورید و چسب کنید. همین کار را برای نوارهای بعدی نیز انجام دهید.

ساخت کاردستی با شیشه نوشابه

همه ما هر روزه زباله‌های زیادی تولید می‌کنیم که آسیب جدی به محیط ‌زیست می‌زنند. بطری‌های نوشابه، قوطی‌های خالی، پلاستیک‌ها و چیزهای بسیاری زیاد دیگری که زباله‌های روزانه ما هستند.اگر حواسمان باشد، می‌توانیم زندگی دوباره‌ای به برخی از زباله‌ها بدهیم. از آن‌ها کاردستی‌های تزئینی جذاب بسازیم و همچنین می‌توانیم وسیله‌ای برای سرگرمی کودکانمان فراهم کنیم.

ساخت استند جواهرات با شیشه نوشانه

ساخت استند جواهرات با شیشه نوشانه
به‌هم‌ریختگی جواهرات روی میز آرایش و گم‌شدن آن‌ها یکی از مشکلات همیشگی خانم‌ها است که به‌سادگی با یک شیشه نوشابه قابل‌حل است. برای ساخت استند جواهرات به تعدادی شیشه نوشابه، یک میله نازک و تعدادی مهره احتیاج داریم. ابتدا قسمت انتهایی چند شیشه نوشابه را برش بزنید، سپس با استفاده از رنگ دلخواه، آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید.

قسمت وسط شیشه‌ها را از سمت پایین به‌اندازه میله سوراخ ‌کنید و با استفاده از مهره‌ها شیشه‌ها را بافاصله منظم روی میله ببندید. برای ایستادن استند روی میز در پایین‌ترین قسمت میله یکی از شیشه‌های برش زده را به‌صورت برعکس (در حالتی که قسمت برش خورده روی میز قرار بگیرد) ببندید.

ساخت قلک با شیشه نوشابه

ساخت قلک با شیشه نوشابه
ساخت کاردستی‌ قلک می‌تواند انگیزه و آموزشی باشد در مورد مدیریت مالی کودکان. شما می‌توانید به شکل‌های خلاقانه بسیاری این کار را به آنها آموزش دهید. می‌توانید قلک‌هایی به شکل هواپیما، گربه، سگ و هر حیوان یا وسیله موردپسند فرزندتان بسازید.برای ساخت قلک قسمت ابتدایی و انتهایی شیشه نوشابه را به‌اندازه دلخواه ببرید. سپس دو قسمت بریده‌شده را با استفاده از چسب به هم بچسبانید. روی شیشه شکافی به‌اندازه مناسب جهت ریختن پول به داخل قلک ایجاد کنید. با چسباندن چهار درب شیشه نوشابه به زیر قلک یا با مقوا دست‌وپا و گوش‌های حیوان را درست کنید. تا اینجا بدنه اصلی قلک ساخته شد.

حالا بدنه قلک را با اسپری یا رنگ اکرلیک ‌رنگ آمیزی کنید. بعد از خشک شدن رنگ با استفاده از دکمه یا ماژیک چشم‌ها و دهان حیوان را طراحی کنید. برای ساخت دم حیوان از باقیمانده شیشه نوشابه یک نوار نازک و کوتاه برش بزنید و با استفاده از مداد به آن حالت فر بدهید و پس از رنگ‌آمیزی با استفاده از سنجاق و یا چسب آن را به بدنه متصل کنید.

ساخت گلدان با شیشه نوشابه

ساخت گلدان با شیشه نوشابه
شما می‌توانید با استفاده از شیشه‌های نوشابه و هر شیشه پلاستیکی دیگری گلدان‌های متنوع و زیبایی برای پرورش انواع گیاهان و سبزی‌ها آماده کنید. برای این کار می‌توانید از مدل‌ها و سبک‌های مختلف ایده بگیرید و شیشه‌ها را بر اساس آن‌ها برش بزنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که فراموش نکنید در همه مدل‌ها سوراخ‌هایی در انتهای گلدان برای خروج آب اضافی گلدان در نظر بگیرید.

ساخت جامدادی‌های رومیزی با شیشه نوشابه

ساخت جامدادی‌های رومیزی با شیشه نوشابه
برای ساخت جامدادی‌های رومیزی کودکانه کافی است قسمت بالایی شیشه‌ها را به‌اندازه موردنیاز برش بزنید. سپس روی شیشه را با استفاده از رنگ‌آمیزی، تکه‌های نمدی، مقوا و یا هر ابزار دیگری به اشکال مختلف و جذاب برای کودکان تزیین کنید.

ساخت جامدادی زیپی با شیشه نوشابه

ساخت جامدادی زیپی با شیشه نوشابه
با استفاده از شیشه‌های نوشابه می‌توانید جامدادی‌های زیپی را در سایزهای مختلف برای خود بسازید. برای ساخت جامدادی زیپی بهتر است از شیشه‌های باریک‌تر مثل شیشه‌های نوشابه یک نفره استفاده کنید. برای ساخت این کاردستی با شیشه نوشابه به دو شیشه نوشابه و یک زیپ احتیاج دارید. ابتدا قسمت پایینی یکی از شیشه‌ها را برش بزنید. در شیشه دیگر قسمت بالایی شیشه را با قد دلخواه برش بزنید.در این مرحله می‌توانید شیشه‌ها را رنگ‌آمیزی کنید و هر طرح دلخواه را روی آن‌ها نقاشی کنید. دقت کنید که بهتر است رنگ‌آمیزی را روی لایه بیرونی شیشه‌ها انجام دهید و در انتها از یک اسپری ضدآب برای ثابت کردن و براق کردن رنگ استفاده کنید. حالا دو جزء به‌دست‌آمده را با استفاده از زیپ به هم وصل کنید.برای اتصال زیپ می‌توانید از انواع چسب استفاده کنید و یا با استفاده از نخ و سوزن این کار را انجام دهید که کمی سخت است.

ساخت هواپیما با شیشه نوشابه

ساخت هواپیما با شیشه نوشابه
برای ساخت هواپیما سطح بطری را با مقوا و رنگ دلخواه کودکتان بپوشانید. روی مقوا طرح پره‌های جلو هواپیما را بکشید. درب شیشه را در قسمت وسط پره‌ها قرار دهید و در آن را خط بکشید سپس آن را برش دهید و آن را در محل درب قرار دهید و درب شیشه را ببندید. به همین ترتیب بقیه اجزا یعنی دو عدد باله ‌بلند برای دو طرف و یک باله کوچک برای روی هواپیما را هم بر روی مقوا کشیده و برش بزنید سپس با استفاده از چسب به بدنه متصل کنید.

 برای ساخت باله‌های هواپیما می‌توانید از فوم‌های نازک رنگی هم استفاده کنید که مقاومت بیشتری دارند و شکل بهتری به هواپیما می‌دهند. ولی برای ساخت پره جلو بهتر است از همان مقوای استفاده کنید تا کودک بتواند به‌راحتی آن را به چرخش دربیاورد.

ساخت لاک پشت با شیشه نوشابه

ساخت لاک پشت با شیشه نوشابه
ساخت لاک‌پشت کاردستی با شیشه نوشابه یکی از ساده‌ترین کاردستی‌های این سبک است که به‌سادگی می‌توانید به کودک خود آموزش دهید. برای ساخت لاک قسمت انتهایی شیشه نوشابه را برش بزنید با رنگ دلخواه رنگ‌آمیزی کنید.

سپس با استفاده از مقوا طرح کلی بدن لاک‌پشت را بر روی مقوا یا نمد ایجاد کنید و برش بزنید. حال لاک را بر روی بدنه بچسبانید و با استفاده از ماژیک یا چشم‌های آماده برای لاک‌پشت چشم و دهان طراحی کنید.


ساخت جعبه پلاستیکی با شیشه نوشابه

 ساخت جعبه پلاستیکی با شیشه نوشابه
برای ساخت جعبه پلاستیکی به تعداد بیشتری شیشه نوشابه احتیاج دارید. برای این کار باید شیشه‌های نوشابه را به نوارهای هم‌اندازه تبدیل کنید و سپس شروع به بافت این نوارها کنید. برای بلندتر کردن نوارها می‌توانید آن‌ها را با منگنه و یا چسب به هم متصل کنید. 

ساخت جاشمعی با شیشه نوشابه

ساخت جاشمعی با شیشه نوشابه
یکی دیگر از موارد ساخت وسایل تزیینی با شیشه نوشابه جاشمعی است. برای ساخت جاشمعی می‌توانید از دورریزهای وسایلی که در قسمت‌های قبل با شیشه‌های نوشابه ساختید استفاده کنید. برای جاشمعی به قسمت بالایی، یعنی درب شیشه نوشابه احتیاج داریم. حدود 6 سانتی‌متر پایین‌تر از درب شیشه را برش بزنید. سعی کنید خط برش صاف و هم‌تراز باشد چون این قسمت قرار است بر روی سطح میز و غیره قرار بگیرد و تعادل شمع را حفظ کند.

برای اطمینان می‌توانید قبل از برش زدن، محل برش را با ماژیک مشخص کنید. بعد از برش قطعه جداشده را رنگ‌آمیزی و با انواع مروارید و روبان و سایز تزیینات به سلیقه خود تزیین کنید. در مورد این کاردستی با شیشه نوشابه بهتر است رنگ‌آمیزی را در سطح داخلی شیشه انجام دهید تا در صورت چکیدن پارافین شمع بر روی پایه رنگ شیشه لک نشود.

ساخت النگو با بطری پلاستیکی

ساخت النگو با بطری پلاستیکی
کاردستی با وسایل دور ریختنی حتی می‌تواند یک وسیله زینتی باشد. برای ساخت النگوهای زیبای دخترانه به یک بطری نوشابه، چسب و مقداری نوار پارچه‌ای نیاز دارید.
 
ابتدا بطری را به صورت حلقه‌های یک سانتی متری ببرید، سپس روی آن را چسب بزنید. حالا نوار پارچه‌ای را دور حلقه بپیچید و صبر کنید تا چسب‌ها خشک بشوند. به این ترتیب می‌توانید چند النگوی زیبا ست لباس‌های خود درست کنید. اگر به درست کردن دستبند مهره ای نیز علاقه دارید می‌توانید از ستاره کمک بگیرید.

ساخت ماکت خانه با وسایل ساده برای کودکان

ساخت ماکت خانه یکی از کارهای دست ساز جالب و متنوع است که اغلب کودکان تمایل زیادی به درست کردن آن با وسایل گوناگون دارند و یا شاید بارها ماکت خانه را به شکل های مختلف تهیه کرده اند. همانطور که گفتیم ماکت خانه برای کودکان معمولا با وسایل مختلفی از جمله چوب، کاغذ و مقوا و حتی وسایل دور ریختنی و ساده نیز تهیه می شوند و از زیبایی و جذابیت خاصی برخوردارند.

ساخت ماکت خانه با چوب بستنی

ساخت ماکت خانه با چوب بستنی
چوب بستنی یکی از وسایل رایج است که به راحتی نیز تهیه می گردد و برای ساخت انواع مختلف کاردستی به کار می رود. کاردستی با چوب تنوع زیادی دارد که یکی از آنها ساخت کلبه های چوبی زیبا برای کودکان و یا به عنوان دکوری در منزل است.

ساخت ماکت خانه با مقوا و کاغذ

ساخت ماکت خانه با مقوا و کاغذ
انواع مختلف مقوا، کارتن و کاغذ به دلیل سهولت و آسانی در برش خوردن و همچنین ساخت کاردستی های مختلف، یکی از پرمصرف ترین وسایل و مواد اولیه برای ساخت انواع کاردستی است. کلبه های مقوایی و کاغذی نمونه های جالبی از انواع کاردستی خلاقانه و زیبا برای کودکان می باشند که ساخت آنها هزینه زیادی ندارد و بسیار راحت تهیه می شوند.

ساخت کاردستی ماشین

ماشین اسباب بازی به یک بطری چهار لیتری مواد شوینده
برای درست کردن یک ماشین اسباب بازی به یک بطری چهار لیتری مواد شوینده نیاز دارید. ابتدا با ماژیک الگوی یک ماشین مثل تصویر زیر را روی آن بکشید، بعد با استفاده از کاتر و یا چاقوی مناسب دورتا دور آن را برش بدهید.

حالا روی جای تایرها را سوراخ و دو تکه چوب را از بین سوراخ‌ها رد کنید. بعد در هر سر چوب یک در بطری پهن و یک در بطری کوچکتر وارد کنید. از دو در بطری زرد به عنوان چراغ نیز می توانید استفاده کنید. همچنین می‌توانید ساخت کاردستی با در نوشابه را نیز در ستاره ببینید.

ساخت جا اسکاچی روی ظرف شویی

ماشین اسباب بازی به یک بطری چهار لیتری مواد شوینده
ابتدا سر بطری را جدا کنید و با ماژیک الگوی زیر را روی بطری بکشید. بعد با استفاده از کاتر روی خط‌ها را برش بدهید. حالا وسط بطری را روی حرارت بگیرید تا نرم شده سپس آن را خم کنید و همان طور نگه دارید تا خنک شود و حالت خمیده روی آن ثابت بشود.

زیر قسمت ته بطری را چند سوراخ ایجاد کنید تا آب درون آن جمع نشود. حالا جا اسکاچی به دست آمده را بین سینک ظرفشویی خود قرار داده و از آن استفاده کنید.

ساخت گلدان دیواری با بطری شامپو

ماشین اسباب بازی به یک بطری چهار لیتری مواد شوینده
برای درست کردن این گلدان یک بطری شامپو بزرگ (۴۰۰گرمی) انتخاب کنید و برچسب روی آن را بکنید.

آموزش درست‌کردن کاردستی با وسایل دور ریختنی نه‌ تنها باعث شکوفایی خلاقیت و ابتکار در کودکان می‌شود بلکه آن‌ها با ساختن کاردستی‌های زیبا از اوقات فراغت خود نیز لذت خواهند برد.

بعد یک طرف آن را از وسط ساده ببرید و طرف دیگر را مثل تصویر زیر برش دهید، سپس بالای بطری را سوراخ کنید.

حالا می‌توانید با ماژیک‌های رنگی روی گلدان را نقاشی کنید. مقداری خاک کف گلدان بریزید و گل مورد نظر خود را درون آن بکارید. سپس آن را روی دیوار و یا هر جایی که مد نظرتان است آویزان کنید.

ساخت ظرف غذای پرنده با قوطی کنسرو و رب

ساخت ظرف غذای پرنده با قوطی کنسرو و رب
ساخت ظرف غذای پرنده از قوطی بسیار آسان بوده و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. برای این کار، شما فقط باید قوطی کنسرو را با روبان به درخت وصل کنید، بعد یک چوب را به آن بچسبانید تا یک پایه برای پرنده‌ها درست شود که بتوانند روی آن ایستاده و غذا بخورند.

سپس بذر پرنده را در داخل قوطی قرار دهید؛ و فراموش نکنید که برای زیبایی بیشتر می‌توانید ظرف غذای پرنده را با رنگ‌های زیبا و دلخواه خود رنگ آمیزی کنید.

ساخت لوستر با حلقه‌های قوطی کنسرو

ساخت ظرف غذای پرنده با قوطی کنسرو و رب
حلقه‌های روی قوطی نوشابه و کنسرو نیز می‌تواند به عنوان یک ایده مناسب برای ایجاد یک کاردستی زیبا و منحصر به فرد در خانه شما به کار برود. فقط کافی است حلقه‌ها را جدا کرده و آنها را در کنار هم بچسبانید و یک لامپ داخل آن نصب کنید، سپس لوستر خود را روی سقف نصب کرده و لذت ببرید.

ساخت نگهدارنده نخ با قوطی کنسرو

ساخت ظرف غذای پرنده با قوطی کنسرو و رب
اگر عاشق بافتنی هستید و همچنین قوطی کنسرو‌های خالی در اطرافتان زیاد است، بهتر است آن‌ها را دور نریزید. شما می‌توانید به راحتی قوطی‌های فلزی را به یک قفسه نگهدارنده دیواری کاموا تبدیل کنید و نخ‌های خود را از بهم ریختگی و گره خوردن محافظت کرده و به راحتی آن‌ها را سازماندهی کنید. اگر دوست دارید قفسه کاموای شما زیباتر باشد می‌توانید قوطی کنسروها را با رنگ و تزیینات مختلف تزیین کنید و روی دیوار نصب نمایید.

ساخت جا سوزنی با قوطی کنسرو

ساخت ظرف غذای پرنده با قوطی کنسرو و رب
قوطی‌های دور ریختنی را می‌توانید به عنوان یک ظرف مناسب برای قراردادن سوزن‌های مختلف خود استفاده کنید. همه چیز‌هایی که برای انجام این کار نیاز دارید یک قوطی کنسرو خالی، تکه پارچه و چسب مناسب پارچه است. بعد از تزیین قوطی یک بالشتک که با پشم شیشه پر شده را درون آن قرار دهید و سوزن‌های خود را درون آن فرو کنید.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .