تبیان، دستیار زندگی

پایان وس!

سرویس ارزش افزوده چیست و چطور فعال می‌شود؟

هر چیزی به غیر از مکالمه، پیامک و اینترنت به نوعی خدمات ارزش افزوده محسوب می‌شود که برای آن باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید، مانند آهنگ پیشواز و سرویس‌های پیامکی شبیه فال حافظ و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارزش افزوده

ارزش افزود چیست؟ بر مبنای سرویس ارزش افزوده خدماتی به فرد ارائه می‌شود که بابت آن هزینه‌ای از او کسر می‌گردد. در واقع به مجموعه سرویس‌ها و خدماتی به جز مکامه، پیامک و اینترنت که بابت آن از فرد پول دریافت می‌شود، سرویس ارزش افزوده ویا خدمات محتوایی می‌گویند.

چند نمونه از خدمات ارزش افزوده محتوایی:

سرویس‌هایی مانند آهنگ پیشواز و انواع خدمات پیامکی مانند فال حافظ، اخبار روز، سلامت و ... خدمات ارزش افزوده یا خدمات محتوایی محسوب می‌شود که اپراتور تلفن همراه می‌تواند به مشترکان خود بدهد.
هزینه این سرویس‌ها هم با یکدیگر متفاوت است و از پیامکی ۵۰ تا ۶۰ تومان شروع شده و برخی سرویس‌ها ممکن است روزانه چندین هزار تومان هزینه روی دست شما بگذارند، بایت همین موضوع خیلی از مردم از فعال بودن این سرویس ابراز نارضایتی می‌کردند.

 

ارزش افزوده

روش‌های غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده

 با آگاه شدن افراد از این موضوع که این خدمات با کسر هزینه از شارژ آنها صورت میگبرد ویا در پایان ماه در قبض آنها می آید ،سعی کردند تا این خدمات را غیر فعال سازند و اقدام به لغو این سرویس‌ها کردند.

مشترک می‌تواند بسته خدمات ارزش‌افزوده را با قیمت مشخصی خریداری کند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترک اجازه می‌دهند خدمات ارزش‌افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال کند.


قوانین جدید ارزش افزوده

کمسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور حمایت از حقوق مشترکین و با توجه به وجود برخی چالش‌ها و مشکلات در ارائه خدمات ارزش افزوده مانند ناآگاهی کافی مشترکین از شرایط عضویت و هزینه‌های عضویت و همچنین روش‌های استعلام وضعیت عضویت و لغو آن و شفاف سازی خدمات،بررسی هایی را انجام داده است و مقررات و الزاماتی  را به تصویب رساند

بر اساس این مقررات:

هرگونه جمع آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشترکین تلفن ثابت و دائمی و اعتباری صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده انجام شود.

شرکت‌ مجری خدمات ارزش افزوده که پروانه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از سازمان را دارد، پس از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از سوی مشترک، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده، آن را به مشترک اطلاع دهد و حداکثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترک، نسبت به فعال سازی خدمات ارزش افزوده درخواستی اقدام کند.

همچنین اپراتورها در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، وظیفه دارند تا پیامکی مبنی بر پایان اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترک ارسال کند و برای متوقف کردن خدمات و یا ادامه دادن آن به صورت رایگان و در چارچوب قرارداد به مشترک اطلاع رسانی شود.
خدمات ارزش افزوده

از دیگر قوانین این است که هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده بستگی به ارایه درخواست از سوی مشترک دارد.


نحوه فعال سازی خدمات ارزش افزوده


نحوه فعال سازی خدمات ارزش افزوده ی مشترکین رایتل

این شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرده است که به منظور رعایت حقوق مشترکین خود، نسبت به حذف سرویس‌های ارزش افزوده با مدل حق اشتراک روزانه خود اقدام نموده است.

در حقیقت، این اپراتور در راستای اجرای مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در خصوص شفاف سازی در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده به منظور رعایت حقوق مشترکین خود نسبت به حذف این نوع سرویس‌ها اقدام کرده است.

 کسرهزینه خدمات کاربران تنها از اعتبار خدمات مبتنی بر محتوایشان صورت می گیرد و مشترکان دائمی و اعتباری علاقه‌مند به استفاده از این خدمات، می‌توانند به ترتیب از صورتحساب یا شارژ سیم‌کارتشان جهت افزایش اعتبار خدمات مبتنی بر محتوای خود استفاده کنند.


فعالسازی خدمات مبتنی بر محتوا برای همراه اولی‌ها
همراه اول برای فعال سازی سرویس‌های ارزش افزوده خدماتی را ارائه داده است. تمامی سرویس‌های خدمات پیامکی همراه اول با ارسال کد معرفه آن سرویس (کد فعالسازی)، به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس (شرکت های ارائه دهنده سرویس های خدمات پیامکی و شماره های کوتاه آنها در بخش شرکت‌های همکار همراه اول آمده‌اند) فعال می‌شوند. کافی ست برای فعالسازی سرویس مورد علاقه خود، یکی از کدهای فعالسازی فارسی و یا لاتین درج شده در جدول را به شماره کوتاه شرکت ارائه دهنده آن سرویس ارسال کنید. به طور مثال با ارسال کد فعالسازی ام بی ای (کد فعالسازی فارسی) به سرشماره 2030 می‌توانید عضو سرویس مدیریت موفق شوید. همچنین برای آگاهی از خدمات هر یک از شماره‌های کوتاه کافی ست یک پیامک خالی به آن شماره ارسال دارید و لیست تمامی سرویس های تعریف شده بر روی آن شماره را به رایگان دریافت کنید.

هم‌چنین راه آسان برای غیرفعالسازی، ارسال یکی از عبارات "OFF" و یا "خاموش" به شماره کوتاهی است که سرویس از آن دریافت می‌شود. به طور مثال با ارسال کد غیرفعالسازی ام بی ای خاموش (کد غیرفعالسازی فارسی) و یا MBA off (کد غیرفعالسازی لاتین) به سرشماره 2030 می‌توانید عضویت سرویس مدیریت موفق را لغو نمایید. در صورت بروز هرگونه خطایی در فعالسازی و یا غیرفعالسازی سرویس ها می توانید از طریق تلفن های دائمی و اعتباری همراه اول با شماره 9990 و با سایر خطوط با شماره 9129990 تماس بگیرید.

مشترکان همراه اول از این پس می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری «ستاره هشتاد مربع» نسبت به افزایش اعتبار یا استعلام اعتبار خود برای بهره‌مندی از این خدمات اقدام کنند.

در صورتیکه اعتبار خدمات مبتنی بر محتوا برای مشترکی کافی نباشد، امکان ارائه خدمات  به آن مشترک وجود نخواهد داشت و لازم است مشترک نسبت به افزایش اعتبار بسته خدمات محتوایی خود اقدام کند.

فعال سازی خدمات ارزش افزوده در ایرانسل  
مشترکین این شرکت هم در صورت تمایل به استفاده از خدمات مبتنی برمحتوا، نسبت به شارژ حساب محتوای خود با شماره گیری کد دستوری زیر و یا با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من از طریق لینک پایین اقدام کنند:*555*11#

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .