تبیان، دستیار زندگی

آموزش دوخت ماسک پارچه‌ای در خانه

شیوع مجدد ویروس کرونا باعث شده تا دولت تدابیری جدیدی برای پیشگیری از این ویروس در نظر گیرد، مهم‌ترین آن استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی و اداره‌ها است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوخت ماسک
تصور برخی افراد این است که استفاده کردن از ماسک فقط مخصوص بیماران است و آنها در برابر ابتلا به ویروس‌ کاملا مصون هستند و نیازی نیست تا نکات بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری کرونا رعایت کنند. 

البته باید در نظر داشته باشید که رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باعث می شود که فرد در معرض ابتلا به کرونا واقع شود و در صورت پیدا نکردن ماسک های داروخانه ای می توانید با رعایت همه موارد بهداشتی در خانه ماسک بدوزند. با استفاده از پارچه های کتانی پر نقش و نگار با طرح های عروسکی و جالب برای دوخت ماسک می توانید بچه ها را به استفاده از ماسک تشویق کنید.

آیا ماسک های خانگی تاثیری در انتقال ویروس کرونا دارند؟

این روز‌ها با شیوع بیماری کرونا در کشور و لزوم رعایت بهداشت فردی و نکات مهم جهت جلوگیری از ابتلا به این ویروس باعث شده است که استفاده از ماسک‌های تنفسی افزایش یابد.

دوخت ماسک های خانگی برای پیشگیری و عدم انتقال ویروس کرونا بسیار آسان است. شما می توانید با حداقل دانش خیاطی خود این ماسک ها را برای خودتان و عزیزانتان بدوزید.

البته تاکنون هیچ گونه منبع علمی و موثقی وجود ندارد که پیشگیری صد در صدی این ماسک ها از ابتلا به ویروس کرونا را تایید کند. پس دقت کنید علاوه بر ضد عفونی کردن ماسک خود بعد از هر بار استفاده حتما آنها را بشویید.

ماسک‌های پارچه‌ای را باید به صورت مرتب بسته به میزان استفاده از آن، شست یا تمیز کرد. شستشو با ماشین لباسشویی می‌تواند برای تمیز کردن ماسک پارچه‌ای کافی باشد. باید مراقب باشید که هنگام برداشتن ماسک تنفسی به چشم، بینی و دهان دست نزنید. همچنین بلافاصله پس از برداشتن ماسک تنفسی دست‌هایتان را بشویید.

دوخت ماسک

چگونه باید از ماسک پارچه‌ای استفاده کنیم؟

- کاملا اندازه‌ی صورت باشد و البته به راحتی در حاشیه‌ی صورت جا بیفتد.
- با حلقه‌ها یا بندهای گوش کاملا روی صورت محکم شود.
- دارای چندین لایه پارچه باشد.
- امکان تنفس بدون هیچ مشکلی را به فرد بدهد.
- قابلیت شستشو یا خشکشویی را بدون آسیب یا تغییر شکل داشته باشد.

ماسک پارچه‌ای صورت نباید برای کودکان زیر ۲ سال، کسانی که دارای مشکلات تنفسی هستند و همین‌طور افراد بیهوش، ناتوان یا هر فردی که ممکن است قادر به برداشتن ماسک نیست مورد استفاده قرار گیرد.

چه نوع پارچه ای برای تهیه ماسک مناسب تر است؟

مناسب‌ترین پارچه برای دوخت ماسک خانگی  استفاده از یک لایه پارچه از جنس کتان (پنبه) به همراه یک لایه پارچه از جنس ابریشم طبیعی یا شیفون (نوعی ابریشم مصنوعی) است. کارایی ماسک‌هایی که با این نوع پارچه تهیه می شوند،‌ مشابه ماسک‌های N۹۵ است. ماسکی که با استفاده از این پارچه‌ها و با ابعاد و دوخت مناسب تولید شده باشد،‌ قادر است ذرات معلق در هوا را به نحو مطلوب فیلتر کند.

پارچه‌ای مانند کتان که دارای بافت فشرده‌ای است، عملکردی مانند یک سد فیزیکی دارد؛ در حالی که ابریشم طبیعی یا انواعی از پارچه شیفون به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارند. علاوه بر این، دوخت ماسک به‌گونه‌ای که فاصله آن با پوست صورت در تمام نقاط به حداقل برسد، تاثیر قابل توجهی در افزایش کارآیی ماسک‌های خانگی دارد.

دوخت ماسک

دوخت ماسک پارچه ای در خانه

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی استفاده از ماسک‌های تنفسی است، ولی یادآور شد که این ماسک‌ها جایگزینی برای ماسک‌های بهداشتی نیستند، اگر دسترسی به این نوع ماسک‌ها ندارید، ماسک‌های پارچه‌ای می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

وسایل مورد نیاز:
پارچه کتان یا نخی ضخیم در ابعاد ۳۰ در ۱۵ سانتی متر برای پارچه اصلی ماسک
پارچه کتان یا پنبه‌ای و یا فلانل با ابعاد ۱۵ در ۲۶ سانتی متر برای پارچه آستر ماسک
کش گرد به طول ۴۰ سانتی متر
نخ
سوزن
سنجاق
کاغذ و مداد

آموزش دوخت:  
اولین قدم برای تهیه ماسک پارچه ای کشیدن الگوی دوخت ماسک است. بر روی یک کاغذ الگو دوخت را بکشید. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام کشیدن الگو از هر طرف حدود نیم سانتی متر جای دوخت قرار دهید.

دوخت ماسک
پس از اینکه الگو را کشیدید آن را با قیچی ببرید. پارچه اصلی ماسک را تا کنید به شکلی که دو طرف آن بر روی هم قرار بگیرد.
الگو را بر روی پارچه قرار دهید و سنجاق کنید. اکنون تمام قسمت‌های پارچه را به جز قسمتی که کنار گوش قرار می‌گیرد با حاشیه نیم سانت ببرید.

دوخت ماسک
کاغذ را بین دو لایه قرار دهید و با یک ابزار مناسب خطوط دوخت را بر روی پارچه بکشید.
الگو و سنجاق‌ها را از پارچه جدا کنید. حالا پارچه برای دوخت آماده است.
تمام مراحلی که در بالا انجام دادید برای آستر نیز انجام دهید.
پارچه اصلی ماسک را که در مراحل قبل برای دوخت آماده کردید را برگردانید به شکلی که هر دو طرف آن بر روی هم قرار بگیرند سپس خط وسط پارچه (یا خط وسط ماسک) را بدوزید.
پارچه اصلی را از قسمتی که دوخته شده به سمت بیرون فشار دهید.
پارچه را برگردانید. پارچه آستر را که در مراحل قبلی به همین شیوه آماده کردید را بر روی پارچه قرار دهید. دقت کنید که درز وسط هر دو پارچه بر روی هم قرار بگیرند. سپس خطوط بالایی و پایینی پارچه‌ها را به هم بدوزید.

دوخت ماسک
ماسک را برگردانید و درز میانی آن را فشار دهید تا برجستگی ماسک بیرون بیاید.
زیر لبه پارچه را حدود ۶ میلی متر تا کنید و سپس این لبه را مجددا ۶ میلی متر دیگر تا بزنید.
دوخت ماسک

قسمت تا شده را از بالا تا پایین به هم بدوزید. برای اطمینان بیشتر دو سر خط را نیز چند کوک بزنید تا دوخت باز نشود.
۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از کش را ببرید و آن را بین قسمتی که در مرحله پیش دوختید عبور دهید. انتهای کش را به هم گره بزنید. سه مرحله قبل را برای سمت دیگر ماسک تکرار کنید. حالا ماسک آماده است. می‌توانید از آن استفاده کنید.

دوخت ماسک

طرز دوخت ماسک جراحی در خانه

شیوع مجدد ویروس کرونا باعث شده تا دولت تدابیری جدیدی برای پیشگیری از این ویروس در نظر گیرد، مهم‌ترین آن استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی و اداره‌ها است.


وسایل مورد نیاز:
- دو مستطیل از پارچه کتان یا نخی با ابعاد ۲۵ در ۱۲ سانتی‌متر
- دو قطعه ۱۲ سانتی‌متری پلاستیک یا کِش. در صورت نداشتن پلاستیک می‌توانید از نوار پارچه‌ای یا سربند هم استفاده کنید.
- نخ و سوزن یا سنجاق سر

آموزش دوخت:  
دو مستطیل پارچه‌ای را مطابق با الگوی تصویر برش دهید. می‌توانید از پارچه‌های محکم پشمی یا نخی مانند پارچه‌های لحاف یا ملحفه هم استفاده کنید. در صورتی که به این پارچه‌ها دسترسی ندارید، پارچه تی‌شرت هم می‌تواند مناسب باشد. سپس دو مستطیل پارچه‌ای را روی هم بگذارید و بدوزید.

دوخت ماسک
دوخت ماسک
یک حاشیه‌ی نیم سانتی‌متر در طول الگوی پارچه‌ای به عنوان حاشیه کنار بگذارید و سنجاق کنید. سپس حاشیه‌ی پارچه الگو را دوباره ۱ سانتی‌متر تا کنید و بدوزید. در این بخش نوار پلاستیکی برای اتصال گوش‌ها قرار می‌گیرد.

دوخت ماسک

دوخت ماسک
نوار پلاستیکی یا کِش را در عرض الگو قرار داده و دو طرف آن را سنجاق کنید. می‌توانید از یک سوزن بزرگ یا سنجاق سر برای وصل کردن آن استفاده کنید. دو انتهای آن را محکم گره بزنید. اگر نوار پلاستیکی ندارید می‌توانید از سربند هم استفاده کنید. 

دوخت ماسک
به آرامی نوار پلاستیکی را بکشید، تا گره‌های آن محکم شود. سپس ماسک را صورت خود بگذارید تا از اندازه‌ی آن اطمینان حاصل کنید. 

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .