تبیان، دستیار زندگی

جایگزین هایی برای خمیر پیتزای خانگی

پیتزا یکی از غذاهای فست فودی و مورد علاقه ی افراد می باشد . اکثر خانم ها سعی می کنند که این غذای خوشمزه را به صورت خانگی تهیه کنند تا بتوانند غذایی با کیفیت بالاتر برای افرادخانواده آماده کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیتزا سیب زمینی

پیتزا معمولا در دسته فست فود‌ها یا غذاهای سریع قرار دارد. اما کمتر پیش می‌آید که این غذای به ظاهر سریع را بتوانیم زود و راحت آماده کنیم. درست کردن خمیر پیتزا، آماده کردن فر، تهیه مواد روی خمیر و ... گاهی زمانی بیشتر از درست کردن یک خورشت صرف پختن پیتزای خانگی می شود.

 برای تهیه پیتزا به موادی نیاز داریم که یکی از اصلی ترین اجزای پیتزا، خمیر پیتزا می باشد، اما در این مطلب می خواهیم طرز تهیه پیتزایی را بیان کنیم که بدون خمیر درست شده و در واقع مواد دیگری را جایگزین خمیر پیتزا کرده ایم.

پیتزا با سیب زمینی


یکی از جایگزین های خوشمزه برای خمیر پیتزا، سیب زمینی می باشد. در این نوع پیتزا به جای خمیر پیتزا از سیب زمینی استفاده شده است.

مواد لازم:

سیب زمینی: 3 تا 4 عدد

گوجه فرنگی ورقه شده : 2 عدد

پنیر پیتزا: 200 گرم

قارچ: سه عدد متوسط

سوسیس: 100 گرم

تخم مرغ: 2 عدد

 در این پیتزا از خمیر استفاده نکرده ایم و به جای آن سیب زمینی به کار می بریم. ابتدا سیب زمینی ها را می پزیم و سپس رنده می کنیم، نمک ، زردچوبه و تخم مرغ را به آن اضافه و مخلوط می کنیم و بعد ته ظرف شیشه ای و پیرکس را چرب می کنیم و  مایه سیب زمینی را روی آن پهن می کنیم. باید دقت داشته باشیم که سیب زمینی را باید نازک پهن کنیم تا هم خود سیب زمینی خوب بپزد و هم اجازه دهد بقیه مواد به خوبی پخته شوند.

 پیتزای بادمجان کاملاً گیاهی است و برای گیاهخواران و کسانی که به غذاهای گیاهی علاقه دارند هم گزینه مناسبی است


 در مرحله بعد مقداری پنیر پیتزا روی خمیر سیب زمینی می ریزیم ، سوسیس خرد شده ، فلفل دلمه ای نگینی شده و قارچ ورقه شده را روی آن میریزیم و دوباره مقداری پنیر پیتزا روی آن ریخته و گوجه فرنگی های ورقه شده را روی آن می چینیم.

 برای خوش طعم تر شدن این پیتزا می توانیم از سبزیجاتی مانند ریجان و جعفری استفاده کنیم و روی مواد بریزیم و در انتها باقیمانده پنیر پیتزا را روی آن می ریزیم و داخل فر با حرارت متوسط می گذاریم تا همه با هم بپزند.
پیتزا سیب زمینی

روش دیگری هم برای تهیه پیتزا با سیب زمینی وجود دارد. مواد لازم برای تهیه این نوع پیتزا:

سیب زمینی : 8 عدد

تخم مرغ : 2 عدد

گوشت چرخ کرده : 300 گرم

پیاز : 1 عدد

رب گوجه: 1 قاشق غذاخوری

فلفل دلمه ای : 1 عدد

سوسیس کوکتل : 3 عدد

پنیر پیتزا : به میزان لازم

زعفران : به میزان لازم

نمک : به میزان لازم

زردچوبه : به میزان لازم

آویشن :به میزان لازم

برای پخت این پیتزای خوشمزه ابتدا سیب زمینی ها را رنده ریز می کنیم. زردچوبه ، نمک، فلفل، زعفران و تخم مرغ را به آن اضافه و هم می زنیم . کف تابه روغن ریخته سیب زمینی ها را با قطر ۱ سانت کف تابه پهن می کنیم و صبر می کنیم تا سرخ شود وقتی سرخ شد طرف دیگر پیاز را با گوشت تفت می دهیم و رب را به آن اضافه می کنیم.

در مرحله بعد قارچ و سوسیس های حلقه ای شده را جداگانه سرخ می کنیم و فلفل دلمه ای را نگینی خرد می کنیم.

بعد وقتی دوطرف سیب زمینی سرخ شد یک لایه پنیر پیتزا، مواد گوشتی، سوسیس ها، فلفل دلمه ای و قارچ ها را می چینیم و سپس یک لایه دیگر پنیر پیتزا می ریزیم و در تابه را می بندیم تا پنیر آب شود و در اخر با سس سفید و یا قرمز ان را تزیین کرده و نوش جان می کنیم.
پیتزا بادمجان

پیتزا بادمجان


 گاهی هم می توان برای تهیه پیتزا به جای خمیر از بادمجان استفاده کرد . پیتزای بادمجان کاملاً گیاهی است و برای گیاهخواران و کسانی که به غذاهای گیاهی علاقه دارند هم گزینه مناسبی است. برای تهیه این پیتزا به بادمجان ، نمک،سیر خرد شده،ادویه ایتالیایی،پنیر پیتزا نیاز داریم .

 همچنین مواد لازم برای تهیه سس این پیتزا،یک قاشق غذا خوری روغن،یک حبه سیر خرد شده،مقداری گوجه پوست کنده خرد شده، نمک، ریحان وجعفری خرد شده و رب گوجه نیاز داریم.

 
در درست کردن پیتزا با نان تافتون، باید دقت کنید که این پیتزا بسیار نازک است و نباید با مواد زیاد ، آن را پر کرد. دلیلش هم ساده است. چون نان تافتون ضخامت کمی دارد و اگر مواد روی پیتزا زیاد باشد، ممکن است موقع خوردن دردسرهایی ایجاد کند یا نتوانید آن را راحت بلند کنید.


این پیتزای بادمجان لقمه‌ای به جای خمیر پیتزا یک حلقه بادمجان پخته شده در فر دارد و به همین علت هم بسیار کم کالری و سالم است. بعد از کباب شدن بادمجان در فر، روی آن با سس پیتزا و پنیر پوشیده می‌شود و مجدداً در فر قرار می‌گیرد تا پنیر آب شود.

طرز تهیه: قبل از هر چیز باید سس پیتزا را تهیه کنیم. یک قاشق روغن را در تابه‌ای روی شعله متوسط داغ کنیم. سیر کمی سرخ کنیم تا شروع به تغییر رنگ کند و کمی قهوه‌ای رنگ شود. حال سیر را در ظرفی کنار می گذاریم و گوجه‌های خرد شده را داخل تابه می ریزیم.

مدتی درب تابه را می گذاریم تا گوجه‌ها کمی نرم شوند و هر از گاهی آنها را زیر و رو می کنیم تا کاملا پخته شوند. بعد از حدود ۱۵ دقیقه که گوجه‌ها کاملاً نرم شدند، سیر داغ، نمک و ریحان و جعفری خرد شده و یک قاشق رب گوجه فرنگی را هم اضافه و مخلوط می کنیم. ۵ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه می دهیم تا سس یکنواخت شود. اگر در هر مرحله‌ای از کار سس زیاد از حد غلیظ شد کمی آب گرم به آن اضافه می کنیم. بعد از خنک شدن سس آماده است. باید حدود ۱ پیمانه سس پیتزا داشته باشیم.

در مرحله بعد کلاه بادمجان را جدا می کنیم و آن را به صورت ورقه‌هایی کمی ضخیم‌تر از نیم سانت برش بمی زنیم و حلقه می کنیم. روی حلقه‌های بادمجان نمک دانه درشت می پاشیم و آنها را به مدت ۱۰ دقیقه روی حوله تمیزی قرار می دهیم. بعد از این مدت بادمجان‌ها را می شوییم و با دستمال آشپزخانه خشک می کنیم.

فر را با دمای بالا روشن می کنیم و در کاسه کوچکی حبه سیرهای له شده، روغن زیتون و ادویه ایتالیایی را مخلوط می کنیم و با استفاده از قلمو مایع را دو طرف حلقه‌های بادمجان می مالیم. حال بادمجان‌ها را در سینی فر چرب شده می چینیم و به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم .

 در مرحله بعد سینی را از فر خارج می کنیم. بادمجان‌ها را پشت و رو می کنیم. روی هر حلقه، یک قاشق سس پیتزا می ریزیم و کمی پنیر روی آن می پاشیم. سینی را داخل فر می گذاریم و حدود ۱۰ دقیقه دیگر صبر می کنیم تا پنیر کاملاً آب شود. پیتزای بادمجان لقمه‌ای آماده خوردن می باشد.

پیتزا با نان تافتون

پیتزا با نان تافتون

گاهی هم می توان برای تهیه پیتزا به جای خمیر از نان تافتون استفاده کرد . برای تهیه این پیتزای خانگی خوشمزه به اندازه تعداد نفرات ،نان تافتون نیاز داریم. همچنین در کنار نان تافتون ، گوجه فرنگی، قارچ خورد شده، زیتون بدون هسته،ذرت کنسرو شده،گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای و پنیر پیتزا نیاز داریم.در این پیتزا حتی می توانید گوشت چرخ کرده را هم حذف کنید و یک پیتزای گیاهی سالم برای خود تهیه کنید.

در درست کردن پیتزا با نان تافتون، باید دقت کنید که این پیتزا بسیار نازک است و نباید با مواد زیاد ، آن را پر کرد. دلیلش هم ساده است. چون نان تافتون ضخامت کمی دارد و اگر مواد روی پیتزا زیاد باشد، ممکن است موقع خوردن دردسرهایی ایجاد کند یا نتوانید آن را راحت بلند کنید.

 برای درست کردن این پیتزا ابتدا نان تافتون را کمی بیرون از بسته‌بندی قرار می دهیم تا نسبتا خشک شود. گوشت چرخ کرده را کاملا می پزیم و در مرحله بعد به ترتیب گوجه‌های حلقه‌ای، قارچ، فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را روی نان می ریزیم.

 باید توجه داشته باشیم که هر کدام از موادی که در پیتزا استفاده می شود اگر نیاز بیشتری به زمان برای پختن دارد، از قبل آن را بپزیم، چون وقتی آن را به عنوان مواد روی پیتزا می ریزیم زمان زیادی برای پخت کامل آن وجود ندارد.

در نهایت هم روی مواد پیتزا را با پنیر پیتزا می پوشانیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .