تبیان، دستیار زندگی

پخت کباب تابه ای در منزل

گاهی ممکن است که هوس کباب کرده اید ،اما وقت و حوصله ی آن را ندارید که به رستوران بروید، بهترین راه این است که خودتان در خانه کباب تابه ای درست کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کباب تابه ای

یکی از معروفت ترین کباب های خانگی ، کباب تابه ای (کباب دیگی یا ماهیتابه ای ) است که در بین افراد منزل، از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. درواقع  یكی از مشكلات برخی از آپارتمانها تهیه و طبخ كباب است. وقتی كه معمولاً كباب روی ذغال پخته می شود خیلی خوشمزه تر است ولی در صورت عدم دسترسی به آن بهترین راه، تهیه كباب دیگی ( كباب تابه ای ) است كه خیلی هم پر طرفدار است. این کباب دستور پخت آسان و طعم بسیار خوبی  دارد. چیزی که باعث خوشمزه و متفاوت شدن کباب تابه ای میشود نکاتی است که باید در پخت غذا رعایت شوند.

پیاز نقش موثری در طعم کباب تابه ای دارد و بهتر است بعد از رنده کردن آب پیاز را جدا کنید.اگر می خواهید کباب تابه ای نرم و کمی خیس شود ، بهتر است برای آن سس گوجه درست کنید . البته تهیه سس ضروری نیست و برخی آن را همراه با گوجه و فلفل سرخ شده می خورند.

 بعضی دیگر از افراد در کنار کباب تابه ای ، سیب زمینی هم استفاده می کنند. برای این کار لازم است زمانی که سس گوجه را تهیه می کنید ،سیب زمینی را هم خرد کنید و همراه با یکی دو لیوان آب به سس اضافه کنید و بگذارید سس حدود نیم ساعت روی شعله بماند تا سیب زمینی هم پخته شود.

 برای تهیه سس، گوجه را خرد یا رنده می کنیم و با رب گوجه، کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و سس را چند دقیقه روی حرارت می گذاریم تا آب گوجه قدری بخار و سس کمی غلیظ شود.


مواد مغذی کباب تابه ای


این غذای خوشمزه ، سرشار از کلسیم ، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر ، پتاسیم،سدیم، روی،مس ، سلنیم ،کالری،چربی ،کربوهیدرات،پروتئین، کلسترول، فیبر ، آب ، می باشد. همچنین این غذای خوشمزه سرشار از ویتامین (آ، دی ، ای ،کا ، ث)و  ویتامین های گروه ب مانند تیامین،ریبوفلاوین،نیاسین،کولین،پانتوتنیک اسید،فولات می باشد.

 در ادامه مطلب طرز تهیه کباب تابه ای را بیان می کنیم:

مواد لازم برای کباب تابه ای


گوشت چرخکرده 300 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

نمک و فلفل به مقدار کافی

زردچوبه نصف قاشق چایخوری

گوجه 2 عدد

رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری

روغن برای کف تابه به مقدار کافی

جعفری تازه به دلخواه
کباب تابه ای

طرز تهیه کباب تابه ای


ابتدا گوشت چرخکرده را آماده می کنیم یعنی اگر گوشت یخ زده است  آن را در دمای اتاق می گذاریم تا نرم شود و اگر یخ زده نیست آن را در کاسه بزرگی می ریزیم  و بعد پیاز را به صورت ریز رنده می کنیم و همراه با نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت اضافه می کنیم. خوب ورز می دهیم تا گوشت با مواد دیگر مخلوط شده و طعم دار شود.

مقداری روغن در ماهیتابه می ریزیم و آن را کف تابه به خوبی پخش می کنیم تا به همه قسمت های تابه روغن برسد. سپس مخلوط گوشت را در تابه می ریزیم و با دست به صورت لایه نازک و یکنواختی کف تابه پهن می کنیم.

 صبر می کنیم تا گوشت برای یک ربع با شعله متوسط روی حرارت گاز بماند و بعد با کفگیر مناسب روی گوشت خطوط موازی می اندازیم و با فشار کفگیر گوشت را روی خطوط ایجاد شده برش می زنیم و تا زمان آماده شدن سس شعله را کم  می کنیم.

برای تهیه سس، گوجه را خرد یا رنده می کنیم و با رب گوجه، کمی نمک و فلفل مخلوط می کنیم و سس را چند دقیقه روی حرارت می گذاریم  تا آب گوجه قدری بخار و سس کمی غلیظ شود.

 برای اینکه دو طرف گوشت به خوبی بپزد باید تکه های گوشت را برگردانیم و بعد از این که دو طرف گوشت به خوبی پخت ، سس را روی آن می ریزیم و می گذاریم  حدود 5 دقیقه در سس پخته شوند.

وقتی کباب تابه ای آماده شد روی آن جعفری تازه خرد شده می ریزیم و آن را همراه با پلو سرو می کنیم.

 بهتر است آب پیاز را بگیریم و تفاله پیاز را در گوشت بریزیم تا گوشت تردتر شود. اگر پیاز رنده نشود و به صورت قطعه‌های درشت آن در کباب تابه‌ای استفاده شود، ممکن است پیاز ها خوب سرخ نشوند و تکه های درشت آن زیر دندان حس شود.


فوت و فن پخت کباب تابه‌ای


سعی کنید از گوشت کم چرب استفاده کنید.

 بهتر است برای طعم خوب کباب تابه ای در آخر پخت ، کمی به آن زعفران اضلفه کنیم.

همچنین برای خوش طعم تر شدن این کباب می توانید از سماق استفاده کنید. سماق موادی وجود دارد که که خنثی کننده مواد مضر گوشت و اصلاح کننده طبع آن است و به هضم آن نیز کمک می‌کند.

 همانطور که گفتیم بهتر است آب پیاز را بگیریم و تفاله پیاز را در گوشت بریزیم تا گوشت تردتر شود. اگر پیاز رنده نشود و به صورت قطعه‌های درشت آن در کباب تابه‌ای استفاده شود، ممکن است پیاز ها خوب سرخ نشوند و تکه های درشت آن زیر دندان حس شود.

 برای اینکه مواد خوبی ادغام شوند آنها را تا چند دقیقه به خوبی چنگ می زنیم تا کاملا مخلوط شوند.

 توجه داشته باشید تا در زمان پخت حرارت گاز کم باشد.

 برای طعم بهتر کباب برخی از افراد از دارچین و فلفل سبز هم استفاده می کنند.برای این کار فلفل سبز را لابه لای کباب می گذاریم تا عطر فلفل را به خود بگیرد و در این صورت خیلی خوشمزه تر می شود.

 همچنین می توانید در کنار گوشت قرمز از مقداری سویا هم استفاده کنید
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .