تبیان، دستیار زندگی

چه زمانی باید پادردتان را جدی بگیرید؟

انواع پادرد؛ از درد رشد تا سیاتیک

پادرد شما ممکن است نشان‌دهنده‌ی این باشد که فقط به کمی استراحت نیاز دارید یا این که مشکلی جدی وجود داشته باشد. در این مطلب در مورد علل پادردهای شایع و روش درمان آن‌ها بخوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پادرد

آیا پادردتان جدی است؟

مسئله‌ی کلیدی در مورد پادرد این است که باید ببینید در چه شرایطی روی داده است. اگر کسی تازه از هواپیما پیاده شده و می‌گوید: «پایم درد می‌کند»، باید پزشک را خبر کرد. چون به گفته‌ی پزشکان، ترومبوز ورید عمقی عارضه‌ای است که طی تعطیلات، زیاد رخ می‌دهد. از طرفی خیلی از انواع دیگر پادرد نیز علامت استفاده‌ی زیاد از پا یا به اصطلاح کار کشیدن بیش از حد از آن بوده و با کمپرس سرد و داروهای ضدالتهاب درمان می‌شوند. ترومبوز وریدهای عمقی زمانی روی می‌دهد که لخته خونی در یک سیاهرگ و اغلب در پایین پاها به وجود می‌آید.
تنها پزشک می‌تواند علت پادرد را دقیقاً تشخیص بدهد. بنابراین اگر درمان خانگی نتوانست دردتان را تسکین بدهد، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه در مورد 7 نوع پادرد شایع توضیحاتی را آورده‌ایم. 
درد ساق پا

درد ساق پا یا شین اسپلینت

اگر جلوی ساق پایتان درد می‌کند، اغلب علامت شین اسپلینت بوده و تقریباً همیشه به دلیل فعالیت بیش از حد توانایی آن، روی می‌دهد. مخصوصاً وقتی شما خیلی سریع، شدت تمرینات یا فعالیت بدنی خود را افزایش می‌دهید، ممکن است دچار شین اسپلینت شوید. شما معمولاً می‌شنوید که مردم می‌گویند: «من به تازگی پیاده‌روی یا دویدن مسافت طولانی را شروع کرده‌ام و ساق پایم درد می‌کند». بدن این افراد برای این اندازه افزایش فعالیت آماده نیست.
چه باید کرد؟ به پاهایتان استراحت بدهید، از یخ برای کاهش التهاب استفاده کنید و داروی مسکن ضدالتهابی مصرف کنید. سطح ویتامین D بدنتان را چک کنید تا شین اسپلینت منتهی به ترک و شکستگی استخوان نشود. از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین D تان را بررسی کرده و اگر سطح این ویتامین در بدنتان پایین است، بهترین راه‌های افزایش آن را به شما توصیه کند.

گرفتگی پا

گرفتگی‌های پا

اسپاسم‌ها یا گرفتگی‌ها در عضلات پا که دست‌کم تا چند ثانیه برطرف نمی‌شوند می‌توانند به دلیل استفاده‌ی بیش از حد یا کم‌آبی بدن رخ بدهند. گاهی حتی فقط پیاده‌روی طولانی‌مدت‌تر از حد معمول می‌تواند سبب گرفتگی عضلات پا شود.
چه باید کرد؟ به طور کلی، گرفتگی‌های معمولی پا تنها چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشند و با گرم کردن، استراحت و کشش عضله برطرف می‌شوند. اما مهم است که فرق میان این گرفتگی‌ها و ترومبوز ورید عمقی را تشخیص دهید.
ترومبوز ورید عمقی معمولاً با درد مداوم در قسمتی عمیق‌تر و تورم خودش را نشان می‌دهد. اگر تردید دارید که علائم ترومبوز ورید عمقی را دارید، به اورژانس مراجعه کنید. علت دیگر درد پیوسته و گرفتگی در پاها می‌تواند بیماری عروق محیطی باشد که به انسداد عروقی معروف است و می‌تواند جریان خون در پاها را کاهش دهد. علائم کلاسیک پادرد ناشی از بیماری عروق محیطی، درد در عضله‌ی ساق پاست که با راه رفتن ایجاد می‌شود.

زانودرد

زانودرد

اگر وقتی مفصل زانوی خود را حرکت می‌دهید یا روی آن فشار می‌دهید دردتان بیشتر می‌شود یا اگر مفصل زانویتان متورم شده یا قرمز به نظر می‌رسد، ممکن است بورسیت داشته باشید.
چه باید کرد؟ استراحت کنید، یخ بگذارید و از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه پزشک (OTC) استفاده کنید تا زانودردتان در خانه کنترل شود. همچنین توصیه شده است اگر نیاز دارید مرتباً زانو بزنید یا زانویتان در تماس با سطوح سخت است، از ضربه‌گیر یا یک بالش نرم استفاده کنید. اگر درد و تورم زانویتان به دارو جواب نداد یا با وجود راهکارهای خانگی بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید.

سیاتیک

سیاتیک

درد تیزی که در پشت پایتان احساس می‌کنید می‌تواند به دلیل فشار بر عصب سیاتیک ایجاد شده باشد که از پایین کمر و از روی باسن تا درون پاها کشیده شده است.
چه باید کرد؟ این درد در افرادی که چیزهای سنگین در جیب پشت شلوار خود حمل می‌کنند دیده می‌شود که با سبُک کردن جیب پشت شلوار درمان می‌شود.

آسیب به تاندول آشیل

آسیب تاندون آشیل

درد در بالای استخوان پاشنه، علامت معمول آسیب تاندون آشیل است که یکی از شایع‌ترین علت‌های پادرد محسوب می‌شود. پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند و کار کشیدن زیاد از پا، خصوصاً در افرادی که کف پایشان صاف است، می‌تواند سبب این آسیب شود.
چه باید کرد؟ استراحت و کمپرس یخ می‌تواند به التیام تاندون آشیل کمک کند. اشتباه نکنید و این درد را نادیده نگیرید و به دویدن و سایر تمرین‌های سنگین‌تان ادامه ندهید. اگر درد تاندون آشیل را نادیده بگیرید، ممکن است این تاندون را پاره کنید و این آسیبی خواهد بود که به عمل جراحی نیاز دارد. شما باید به بدن خود گوش دهید و به علائم هشداردهنده‌ی آن توجه داشته باشید.

درد رشد

درد رشد

کودکان خیلی وقت‌ها با گرفتگی‌های شدید پا و پادرد مواجه می‌شوند. خیلی از افراد این دردها را به خاطر دارند و یادشان است که تسکین این درد چقدر سخت بوده است. این دردها ناشی از رشد استخوان‌ها هستند. با رشد استخوان‌های کودک، تاندون‌های عضله کشیده می‌شود و در قسمتی که به استخوان چسبیده است درد ایجاد می‌کند.
چه باید کرد؟ کمپرس سرد و گرم، داروی مسکن به جز آسپیرین، ماساژ ملایم و کشش عضلات می‌تواند این درد را کاهش دهد.

درد ران پا

درد ران پا

افسران پلیس، کارگران ساختمانی و سایر کسانی که کمربندهای سنگین می‌بندند اغلب از پادردی که از ران‌ها ناشی می‌شود شاکی هستند. دلیل این درد می‌تواند کمربندهایی باشد که به عصبی که پیرامون باسن قرار دارد فشار وارد می‌کند. این درد به ران‌ها نیز کشیده می‌شود.
چه باید کرد؟ راه‌حل بلندمدت درمان درد ران پا، کاستن از وزن کمربند برای کاهش فشار وارد بر این عصب است. نپوشیدن شلوار تنگ و کاهش وزن در صورت چاق بودن نیز کمک‌کننده هستند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.