تبیان، دستیار زندگی

تبلیغاتی جنسیتی!

زنان و نگاه ابزاری به آنان در تبلیغات تلویزیونی

در عرف برخی از مردم جامعه، زمانی که می‌خواهند توجه دیگران را به خودشان جلب کنند چندبار پشت‌سرهم بشکن می‌زنند تا صدای تق تق آن حواس بقیه را به آن‌ها جمع کند. حضور بدون دلیل زنان در برخی از تیزر‌های تبلیغاتی هم حکم بشکن صاحب کارخانه را دارد تا توجه مخاطب را از طریق نمایش زنان به محصولشان جلب کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : علی اکبری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنان تبلیغات تلویزیون
ماجرا چیست؟ سال‌هاست که در بسیاری از تبلیغات حضور زنان دیده می‌شود اما آن‌چه که ماجرا را جالب توجه می‌کند افزایش روزافزون جذابیت‌های جنسی کاراکترهای زن در تبلیغات است. تا آن‌جا که برخی تبلیغ‌ها به آن می‌مانند که قرار است زنی با چشمان شهلایی و لب‌های رژیده و اندام و قامت اندازه‌گیری شده به مصرف چشمان مخاطب برسد و طفیلی آن هم محصولی باشد که شاید مخاطب نظرش جلب شد و آن را خرید!

دختران و زنانی که صبح از خواب برمی‌خیزند در آینه خانه‌شان به جز تحقیر خود چه چیزی را مشاهده خواهند کرد؟ آیا به غیر از این زنان بَزک‌کرده و شیک‌پوش زن جذابیت‌های دیگری هم در هستی تبلیغات چندرسانه‌ای وجود دارند که دختر نوجوان و جوان ما بداند آن‌گونه پوشیدن و آرایش‌کردن تنها راز بقای او نیست؟


چرا از زنان در تبلیغات استفاده می‌شود؟ این‌ که استفاده ابزاری و جنسیت‌زده از زنان، ضدحقوق انسانی آنان است را دیگران گفته‌اند و این موضوع که زنانی که کالایی را تبلیغ می‌کنند خودشان هم کالا شده‌اند و به عبارتی کالا، کالا را تبلیغ می‌کند را نیز به راحتی می‌توان مشاهده کرد. اما علاوه بر این‌ها باید ببینیم حضور چنین کاراکتر هایی چه بلایی را بر سر زندگی خیلی از مخاطبین خواهد آورد؟

نکته قابل توجه: اولین نکته نمره متوسط به بالای زیبایی اکثر زنان در تبلیغات است. حالا اگر چنین تبلیغاتی در رسانه‌هایی از جمله فضاهای مجازی و سایت‌ها و از همه مهم‌تر تلویزیون رسمی کشور به پخش برسند سطح توقع‌ها را تا چه اندازه جابه‌جا خواهند کرد؟
نیکی کریمی در تبلیغات
کل ماجرا چیست؟ توقع دختر نوجوان یا جوان با دیدن مکرر این تبلیغات از زیبایی خودش چقدر خواهد شد؟ مگر نه این است که تکرار در رسانه‌ها و به ویژه رسانه جمعی به مرور زمان تبدیل به ملاک می‌شود و وسیله‌ای برای سنجش؟
با این حساب زمانی که از زیبایی، حداکثر آن نمایش داده شود دختران و زنانی که صبح از خواب برمی‌خیزند در آینه خانه‌شان به جز تحقیر خود چه چیزی را مشاهده خواهند کرد؟ آیا به غیر از این زنان بَزک‌کرده و شیک‌پوش زن‌های دیگری هم در تبلیغات چندرسانه‌ای وجود دارند که دختر نوجوان و جوان ما بداند آن‌گونه پوشیدن و آرایش‌کردن تنها راز بقای او نیست؟

طبق قانون حضور خانم‌ها در آگهی‌هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها ارتباط و بستگی نداشته باشد مجاز نیست


مردان کجای ماجرا هستند؟ از خانم‌هایی که مخاطب‌اند بگذریم و به مردان توجه کنیم. اولین نکته بالا رفتن سطح توقعات آقایان از چهره زنان‌شان است! مسئله به وجود آمدن احساس نارضایتی در بسیاری از زنان و مردان متاهل با زندگی فردی و زناشویی آن‌ها چه خواهد کرد؟ با بالا رفتن سطح توقع جوانی که می‌خواهد با دختری ازدواج کند چه کنیم؟

زنان و مردان تبلیغات
نگاه کوتاه و عمیق‌ به ماجرا: از این به بعد به صدای تیزرهای لوکس تلویزیون و زنان خوش اندام و زیبا چهره آن‌ها توجه کنید؛ ببینید آیا در هیاهوی رنگ و لعاب تصویر و موسیقی پرطمطراق آن، آه حسرت دسته‌ای از زنان به گوش شما هم می‌رسد؟!
مشکل کجاست؟ زمانی که برای یک تیزر، فیلم یا سریال ایده‌ای خلاقانه و گیرا وجود نداشته باشد، تیم تولید مجبور می‌شوند به هر دری بزنند تا مخاطب به اثر آن‌ها توجه کند. از آوردن انواع مدل میکاپ گرفته تا به تصویر کشیدن خانه‌های چندمیلیاردی و مانند آن. از طرفی این شلوغ کردن‌ها باعث می‌شود حواس مخاطب از ضعف خلاقیت در آن تیزر و تبلیغ پرت شود درحالی که این خلاقیت است که مشتری را پاگیر می‌کند و این دقیقا همان بایدی است که در اکثر پیام‌های تبلیغاتی دیده نمی‌شود. البته شرکت‌ها و افرادی هم وجود دارند که حتی اگر ایده‌ای خلاقانه هم در دست داشته باشند، روی جذابیت جنسی زنان حساب جداگانه‌ای باز کرده‌اند و هرطور شده سعی می‌کنند به نحوی این موضوع را به خورد سناریوشان بدهند! 
تبلیغات شکلات پارمیدا
تبلیغ ویدئویی شکلات توسط یه خانم که به دلیل عبور از عرف جامعه با انتقادات فراوانی مواجه شد

قانون چه می‌گوید؟ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران در فصل نهم قوانین و مقررات تبلیغات کشور "استفاده از جذابیت‌های جنسی در تبلیغات ممنوع است".
در فصل دهم آمده است: "حضور خانم‌ها و دخترخانم‌ها در آگهی جذابیت‌های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضاء مورد آگهی بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان‌پذیر است".

حضور خانم‌ها در چه مواقعی ممنوع است؟ "حضور خانم‌ها در آگهی‌هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها ارتباط و بستگی نداشته باشد مجاز نیست".

چرا به قانون عمل نمی‌شود؟ طبق اصل آخر که ذکر شد یعنی کالاهایی مانند چرم، فرش، کاکائو، لبنیات و صدها مورد دیگر که مصرف آنها به نقش خانم بستگی ندارد قانوناً ممنوع است. حالا که قانون تکلیف این مسئله را روشن کرده پس چرا نتیجه مطلوب حاصل نشده است؟ پاسخ در عدم نظارت دستگاه‌های مربوطه است. اگر بر اجرای صحیح این قوانین نظارت کاملی صورت می‌گرفت و تخطی از آن منجر به عدم پخش آن آگهی می‌شد احتمالاً اوضاع الان تیزرهای تلویزیونی و غیرتلویزیونی ما این نمی‌بود!

 


ادامه دارد ...