تبیان، دستیار زندگی

کسانی که تست کرونایشان مثبت شده یا مشکوک به کووید 19 هستند، بخوانند

اگر کرونا گرفتیم چه کنیم؟

وزارت بهداشت ویرجینیا برای کسانی که تست کرونایشان مثبت شده یا مشکوک به این بیماری هستند، توصیه‌هایی را ارئه کرده است؛ در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرد مبتلا به کروناویروس
افرادی که کووید–19 دارند معمولاً دچار بیماری خفیف تا شدید تنفسی با علائم تب، سرفه و تنگی نفس می‌شوند. برخی از افراد علائم دیگری دارند مانند لرز، درد عضلانی، گلودرد یا از دست دادن حس بویایی و چشایی. همه‌ی کسانی که مبتلا به کووید–19 می‌شوند، همه‌ی علائم را ندارند و ممکن است تب هم نداشته باشند. علائم گفته شده ممکن است 2 تا 14 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس بروز کنند.
اگر شما علائمی دارید و می‌خواهید تست کرونا بدهید، با پزشکتان یا با مراقبین بهداشت تماس بگیرید. از شما نمونه‌هایی گرفته می‌شود تا مورد آزمایش قرار بگیرند.
برخی از افراد بیشتر احتمال دارد که مبتلا به کووید–19 شوند. هر کسی که در معرض این ویروس قرار بگیرد، می‌تواند مبتلا به کووید–19 شود اما ریسک جدی‌تر شدن این بیماری (نیاز به بستری شدن در بیمارستان، نیاز به ونتیلاتور و ...)، با بالاتر بودن سن، بیشتر می‌شود.
شما هر چه سنتان بالاتر باشد، احتمال اینکه با کووید–19 دچار بیماری شدیدتری شوید، بیشتر است. افراد در هر سنی اگر دچار بیماری‌های دیگری باشند نیز بیشتر ممکن است دچار بیماری جدی‌تر در اثر کووید–19 شوند. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
. بیماری مزمن کلیوی
. بیماری ریوی مانند انسداد مزمن ریوی
. چاقی (اضافه‌وزن خیلی زیاد)
. بیماری کم‌خونی داسی شکل
. دیابت نوع دوم
اگر مبتلا به هر یک از این بیماری‌ها یا هر عارضه‌ی دیگری هستید که شامل ضعف سیستم ایمنی می‌شود، با داشتن علائم کووید–19 باید هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.

در خانه بمانید

اگر مبتلا به کووید–19 هستید یا فکر می‌کنید ممکن است کووید–19 داشته باشید، در خانه بمانید و خودتان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید. به این کار ایزوله شدن در خانه می‌گویند.
- علائم خود را کنترل نمایید. اگر بیماری‌تان شدت گرفت با اورژانس تماس بگیرید.
- علائم اورژانسی کووید–19 شامل مشکل در تنفس، درد و فشار در قفسه سینه که برطرف نمی‌شود، سرگیجه، ناتوانی در بیدار و هشیار ماندن و کبودی لب یا صورت می‌شود.
- بیشتر افراد دچار علائم خفیف تا متوسط این بیماری می‌شوند که شامل تب و سرفه بوده و بدون اقدام پزشکی بهتر خواهند شد.
- خود را ایزوله کرده و از تماس با دیگران اجتناب کنید.
- از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو و تاکسی استفاده نکنید.

بیشتر افراد می‌توانند تحت شرایط زیر از ایزوله خارج شده و با دیگران باشند:

به افرادی که معمولاً با آن‌ها مراوده دارید اطلاع بدهید که بیمار هستید تا این افراد بدانند باید خود را قرنطینه کرده و نسبت به علائم خود هشیار باشند

- سه روز بدون تب بودن (یعنی 72 ساعت تب نداشتن بدون مصرف داروی تب بُر)
- بهبود علائم (مثلاً سرفه و تنگی نفس بهتر شده باشد)
- دست‌کم 10 روز از بروز علائم برای اولین بار سپری شده باشد
- برای بیشتر افراد شیوه‌ای بر پایه‌ی تست مبنی بر این که چه زمانی باید ایزوله به پایان برسد توصیه نمی‌شود. اگر به دلیل بیماری یا مصرف دارویی خاص، ضعف ایمنی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

خود را از سایر افراد خانه جدا کنید

. خود را ایزوله کردن یعنی این که در خانه و در اتاقی مجزا دور از دیگران بمانید و در صورت امکان از سرویس بهداشتی جداگانه‌ای استفاده کنید.
. از ظروف و رختخواب مشترک با دیگران استفاده نکنید. بعد از استفاده از این وسایل باید آن‌ها را با آب و صابون کاملاً بشویید.
. تماس خود را با دیگران و با حیوانات خانگی محدود نمایید.
. از طریق تماس تلفنی یا تصویری و اینترنتی، ارتباط خود را با دیگران حفظ کنید.

نسبت به اطرافیان چه رفتاری داشته باشید؟

. به افرادی که معمولاً با آن‌ها مراوده دارید اطلاع بدهید که بیمار هستید تا این افراد بدانند باید خود را قرنطینه کرده و نسبت به علائم خود هشیار باشند.
. جواب تلفن‌ها را بدهید چون مراقبین بهداشت با شما تماس خواهند گرفت تا وضعیت سلامتی‌تان را بررسی کنند.
. با دوستان و آشنایانی که با آن‌ها ارتباط داشته‌اید تماس بگیرید و به آن‌ها بگویید بیمار هستید و با به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که به دست آورده‌اید جلوی انتشار بیشتر این بیمار را بگیرید.
- از کسانی که دو روز پیش از این که احساس بیماری کنید و تست‌تان مثبت شود در خانه با شما بوده‌اند و افرادی که تماس نزدیک با آن‌ها داشته‌اید خواسته می‌شود در خانه بمانند و وضعیت سلامت خود را چک کنند تا مطمئن شوند بیمار نشده‌اند و دیگران را مبتلا نکنند.
- از اطرافیان بخواهید به تماس‌های تلفنی مراقبین بهداشت و سلامت پاسخ بدهند. این مکالمات برای کمک به کُند کردن روند انتشار کووید–19 مهم هستند.

علائم خود را با داروهای بدون نیاز به نسخه کنترل کرده و پیش از مراجعه به پزشک با او تماس بگیرید

. از داروهای OTC بر اساس علائم خود استفاده کنید. به دستورالعمل‌های روی برچسب دارو توجه داشته باشید.
. استراحت کنید و زیاد آب و مایعات رقیق بنوشید. از مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید.
. اگر علائمتان تشدید شدند سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید (مثلاً مشکل در تنفس کردن یا تبی که با داروی تب بُر پایین نمی‌آید) با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید و اطلاع دهید که کووید–19 دارید یا ممکن است داشته باشید.
. اگر هرگونه شرایط اضطراری داشتید با اورژانس تماس بگیرید و به آن‌ها گوشزد کنید که کووید–19 دارید یا ممکن است داشته باشید. علائم اورژانسی کووید–19 شامل مشکل در تنفس و درد و فشار در قفسه سینه است که بهتر نمی‌شود. همچنین احساس سرگیجه یا عدم توانایی در بیدار و هشیار ماندن و یا کبودی لب‌ها یا صورت را نیز مدنظر داشته باشید.

تسکین علائم با داروهای OTC
- برای رفع تب، سردرد و بدن درد از یک مسکن معمولی مانند استامینوفن استفاده کنید.
- برای تسکین گلودرد از یک مسکن معمولی مانند استامینوفن، اسپری گلو یا شربت سرفه استفاده کنید.
- برای بهبود سرفه خلط دار از یک ضدسرفه حاوی گایافنزین استفاده کنید. آب نمک ولرم بیشتر توصیه می‌شود.
- سرفه خشک را با ضد سرفه‌ای که حاوی دکسترومتورفان است تسکین دهید.
- برای تسکین هم سرفه خشک و هم سرفه خلط دار از ترکیبی از گایافنزین و دکسترومتورفان استفاده کنید.
- گرفتگی و آبریزش بینی را با یک ضداحتقان بینی که حاوی فنیل‌ افرین است، اسپری بینی سالین (کلرور سدیم) یا آنتی‌هیستامین خوراکی درمان کنید.

وقتی نزدیک دیگران هستید ماسک طبی یا ماسک پارچه‌ای بزنید

. اگر بیمار هستید پیش دیگران باید ماسک بزنید.
. اگر شخص بیمار قادر به ماسک زدن نیست (مثلاً به این دلیل که تنفس او دچار مشکل می‌شود)، دیگر اعضای خانواده باید هنگام ورود به اتاق فرد بیمار ماسک بزنند.
. نباید از ماسک پارچه‌ای صورت برای بچه‌های زیر دو سال یا هر کسی که مشکل در نفس کشیدن دارد یا هشیار نیست و یا ناتوانی جسمی دارد و نمی‌تواند ماسک را بردارد استفاده کنید.
. اگر تنها هستید نیازی نیست ماسک بزنید.

موقع عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و دست‌ها را مرتباً بشویید

. وقتی عطسه و سرفه می‌کنید با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و دستمال را در سطل زباله دربسته بیندازید و فوراً دست‌ها را بشویید.

علائم اورژانسی کووید 19 شامل مشکل در تنفس و درد و فشار در قفسه سینه است که بهتر نمی‌شود. همچنین احساس سرگیجه یا عدم توانایی در بیدار و هشیار ماندن و یا کبودی لب‌ها یا صورت را نیز مدنظر داشته باشید

. دست‌ها را مرتباً با آب و صابون و حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. خصوصاً بعد از دست زدن به دهان و بینی و عطسه و سرفه و دستشویی و پیش از تهیه غذا یا خوردن غذا
. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید از ضدعفونی‌کننده‌ی دست که حاوی حداقل 60 درصد الکل است استفاده کرده و تمام قسمت‌های دست را به مدت 30 ثانیه خوب به هم بمالید تا احساس کنید خشک شده است.
. دست‌های نشسته را به چشم و بینی و دهان خود نزنید.


تمام سطوحی را که مکرراً لمس می‌شوند هر روز تمیز کنید

. تمام سطوحی که زیاد لمس می‌شوند، مثل کانترها، روی میز، دستگیره در، گوشی تلفن، کیبورد و ... را هر روز تمیز و ضدعفونی کنید.
. از اسپری تمیزکننده‌ی خانگی یا دستمال ضدعفونی‌کننده طبق دستورالعمل روی محصول استفاده کنید.

استرس و اضطرابتان را کنترل کنید

. بیمار بودن می‌تواند اضطراب برانگیز باشد. یادتان باشد که هر کسی واکنش متفاوتی نسبت به شرایط استرس برانگیز نشان می‌دهد.
. مبتلا به کووید–19 بودن می‌تواند جور خاصی استرس برانگیز باشد زیرا یک بیماری جدید بوده و خبرها و حاشیه‌ها در مورد آن بسیار زیاد است. کمتر سراغ خبرها بروید و به ماجراها گوش بدهید. بهتر است از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید.
. افرادی که از قبل دچار عوارض روحی و روانی هستند باید درمان خود را ادامه داده و نسبت به علائم جدید یا تشدید علائم خود هشیار باشند.

سندرم التهابی مولتی سیستم در کودکان

هرچند به نظر می‌رسد بچه‌ها به اندازه‌ی بزرگسالان در معرض ابتلا به کووید–19 نیستند، اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و سایر موسسه‌ها ملی سلامت و بهداشت، مشاهده کرده‌اند که سندرم التهابی مولتی سیستم در کودکان با کووید–19 مرتبط است. سندرم التهابی مولتی سیستم می‌تواند مشکلاتی برای قلب کودک و همچنین برای سایر سیستم‌های بدن او ایجاد نماید. علائم و نشانه‌های سندرم التهابی مولتی سیستم شامل تب، شکم درد، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، بثورات پوستی، قرمزی و ترک خوردن لب‌ها، قرمزی و تورم زبان و یا تورم دست‌ها و پاها می‌شود.
اگر کودک شما هر یک از این علائم یا سایر علائم کووید–19 را دارد، با پزشک او تماس بگیرید.
اگر کودک شما علائم اورژانسی مانند مشکل در تنفس کردن، یا درد و فشار در قفسه سینه را بروز داد یا توانایی بیدار و هشیار ماندن را نداشت و یا دچار کبودی لب‌ها یا صورت شد، شکم درد شدید داشت و یا هرگونه علامت نگران‌کننده‌ی دیگری نشان داد، باید هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.