تبیان، دستیار زندگی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای آن‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند

راه‌های افزایش قدرت باروری (2)

این سؤال که چه زن و چه مرد چگونه می‌توانند قدرت باروری خود را بیشتر کنند، جواب‌های زیادی دارد. خوشبختانه شما برای بیشتر کردن توان باروری خود، گزینه‌های زیادی دارید که به راحتی می‌توانید آن‌ها را وارد زندگی روزمره‌ی خود کنید. یکی از آن‌ها داشتن تغذیه‌ی سالم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه و باروری
در قسمت اول این مطلب تحت عنوان "راه‌های افزایش قدرت باروری (1)" در مورد دانستنی‌های لازم برای بچه‌دار شدن مواردی را ذکر کردیم. در این قسمت می‌خواهیم به تاثیر تغذیه در افزایش قدرت باروری بپردازیم.
رژیم غذایی نقش مهمی در کمک به بارداری دارد و داشتن تغذیه‌ی سالم طی بارداری نیز به شما کمک می‌کند کودکی سالم به دنیا بیاورید. شما باید پیش از باردار شدن، سیگار را ترک کنید و از زنواستروژن‌ها که هورمون‌هایی مصنوعی بوده و در سموم پلاستیک وجود دارند و می‌تواند تعادل هورمونی‌تان را به هم بزنند نیز اجتناب کنید.

پیش از بارداری، وزنتان را بررسی کنید

زنانی که کمبود وزن دارند، به دلیل احتمال توقف پریود، به سختی می‌توانند باردار شوند. اما همین مسئله در مورد زنانی که اضافه وزن دارند نیز وجود دارد، زیرا اضافه وزن نیز می‌تواند جلوی تخمک‌گذاری را بگیرد. در مورد راه‌های مناسب کاهش یا افزایش وزن، با پزشکتان و یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

مصرف ویتامین B12 تان را افزایش دهید

ویتامین B12 برای بازتولید سلولی ضروری بوده و ویتامین خوبی برای همسرتان نیز هست چون می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش بدهد.
منابع خوب ویتامین B12: ساردین، گوشت بره، زرده تخم‌مرغ و پنیر چدار.

می‌توانید سطح ویتامین D تان را با مصرف مکمل این ویتامین یا خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین D بالا ببرید. ویتامین D نه تنها احتمال انعقاد نطفه را به طور طبیعی افزایش می‌دهد بلکه موفقیت IVF را نیز بیشتر می‌کند


ویتامین E بیشتری مصرف کنید

ویتامین E، حرکت اسپرم‌ها و توانایی نفوذشان به تخمک را افزایش می‌دهد. ضمناً ویتامین E می‌تواند افت توانایی مرتبط با تخمک‌گذاری را کاهش دهد.
هم شما و هم همسرتان می‌توانید با خوردن مقدار بیشتری از دانه‌ها و مغزها، سبزیجات برگ تیره و آووکادو، مصرف ویتامین E خود را بیشتر کنید.

مواد غذایی ارگانیک مصرف کنید

مطمئناً ارزش دارد که برای تأمین غذاهای سالم‌تر برای بدنتان وقت بگذارید و هزینه کنید. تا جایی که می‌توانید باید هر روز هشت وعده میوه و سبزی ارگانیک مصرف کنید. مواد غذایی ارگانیک حاوی سموم کمتری بوده و محتوای مواد مغذی‌شان بالاتر است.


غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه شده کنید

تمام غلات سفید و تصفیه شده را با غلات کامل و سبوس‌دار جایگزین نمایید. تخمین زده شده 80 درصد از روی، که ماده‌ای معدنی و مفید برای قدرت باروری است، از آرد گندم حذف می‌شود تا نان سفید، ماندگاری بیشتری داشته باشد. ضمناً غلات سبوس‌دار برای همسرتان نیز مفید هستند.

بیشتر آب بنوشید

شما باید هر روز حداقل 8 لیوان آب تصفیه شده یا دم‌نوش گیاهی یا میوه‌ای بنوشید تا سموم از بدنتان دفع شوند. نوشیدن آب برای همه مفید است، اما برای آن‌هایی که قصد باردار شدن دارند خیلی مهم‌تر است.

عسل بخورید

عسل یک ماده‌ی طبیعی برای افزایش قدرت باروری است. گفته می‌شود کلمه‌ی «ماه عسل» از یک رسم قدیمی در مورد عروس و داماد گرفته شده که می‌گوید خوردن یک قاشق عسل هر شب، توان بچه‌دار شدن را افزایش می‌دهد.

مقداری زینک مصرف کنید

زینک یا روی ماده‌ای مغذی است که برای باروری لازم است. زینک زمینه را برای تولید اسپرم با کیفیت فراهم کرده و می‌تواند احتمال سقط جنین را نیز کاهش دهد، بنابراین برای باروری زن و مرد، هر دو اهمیت دارد. زینک در تخم کدو، بادام هندی و گوشت وجود دارد. نیاز روزانه‌ی بدن به زینک، 30 میلی‌گرم است.

چربی‌های سالم بخورید

چربی‌ها خوب هستند به این شرط که نوع خوبشان را انتخاب کنید. چربی‌های سالم شامل ماهی‌های چرب، گردو، تخمه کدو و تخم آفتابگردان می‌شوند.

بیشتر آفتاب بگیرید

طبق یافته‌های جدید، استفاده‌ی بیشتر از نور آفتاب می‌تواند شانس باروری‌تان را افزایش دهد. کارشناسان می‌گویند دریافت ویتامین D بیشتر از آفتاب می‌تواند هورمون جنسی زنانه را افزایش داده و به تنظیم سیکل قاعدگی کمک کرده و توان باروری را افزایش دهد. در مردها نیز نور آفتاب می‌تواند تعداد اسپرم را افزایش دهد؛ زیرا ویتامین D میل جنسی و سطح تستوسترون را بیشتر می‌کند.

ویتامین B6 مصرف کنید

این ماده‌ی مغذی برای تعدیل هورمون‌ها خوب است. ویتامین B6 را می‌توانید در تخمه آفتابگردان، سالمون، موز و عدس پیدا کنید. نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین ب6، 50 میلی‌گرم است.

مکمل ویتامین D‌ مصرف کنید

اگر دوست ندارید از آفتاب بهره ببرید، می‌توانید سطح ویتامین D تان را با مصرف مکمل این ویتامین یا خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین D بالا ببرید. ویتامین D نه تنها احتمال انعقاد نطفه را به طور طبیعی افزایش می‌دهد بلکه موفقیت IVF را نیز بیشتر می‌کند.

سلنیوم، ماده‌ای مغذی که برای مردها ضروری است

ماده‌ی مغذی سلنیوم برای مردها مفید بوده و آنتی‌اکسیدانی است که نشان داده شده قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد و البته برای زن‌ها نیز مفید است زیرا می‌تواند جلوی تخریب کروموزوم را که می‌تواند منجر به سقط جنین شود بگیرد. نیاز روزانه‌ی شما به سلنیوم 100 میکروگرم می‌باشد.

بیشتر فیبر مصرف کنید

فیبر اهمیت زیادی در بارداری دارد زیرا سبب تنظیم دفع‌تان می‌شود. غلات کامل و میوه و سبزی بیشتر مصرف کنید تا عملکرد سیستم گوارشتان مناسب باشد.

کافئین را کنار بگذارید

کنار گذاشتن کافئین می‌تواند کار سختی باشد اما شما باید مصرف کافئین به هر شکلی را ترک کنید، یعنی چای پُررنگ، قهوه و شکلات. کافئین سبب افت توان باروری می‌شود.

الکل و سیگار ممنوع

الکل و سیگار هم قدرت باروری را کاهش می‌دهند و هم در طول بارداری برای جنین و مادر بسیار آسیب‌رسان هستند.

مصرف مکمل‌های لازم را شروع کنید

هر چند رژیم غذایی سالم بهترین راه دریافت مواد مغذی است، اما یک برنامه‌ی مناسب برای مصرف مکمل‌های ویتامین نیز کمکتان می‌کند به چیزی که می‌خواهید برسید.
بهترین مکمل‌ها برای شما مولتی‌ویتامین مینرال روزانه‌ای است که حاوی دست‌کم 400 میکروگرم فولیک اسید است، کپسول‌های ویتامین C (1000 میلی‌گرم) و مکملی از اسیدهای چرب حاوی 400 میلی‌گرم EPA و 200 میلی‌گرم DHA و 20 میلی‌گرم GLA که حاوی روغن ماهی نباشد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.